Minkä ikäisen tulee teidän mielestänne aina tervehtiä?
Tarkoitan siis sitä, että minun mielestäni esim. 4-vuotias voi vielä ujouttaan olla vastaamatta tervehdykseen, mutta missä iässä se menee epäkohteliaisuuden piikkiin, jos ei vastaa tervehdykseen?
Kommentit (8)
joissa lapset ei tuntenut kuin murto-osan vieraista.
6-vuotiaamme osasi jo kävellä meidän vanhempien kanssa ja kätellä kaikki vieraat, 3-vuotias ujosteli äidin sylissä eikä uskaltanut ojentaa kättä kuin tutummille.
Mutta vähitellen lapset oppii, jos heitä vain opettaa.
Se on mun mielipide.
5-vuotiaat ja alle saavat mun puolesta vielä harjoitella rauhassa.
Jotkut ovat niin filmaattisia että osaavat jo 1-vuotiaina joillekkin se vaatii harjoittelua vielä eskarissa. Mitä väliä.
Johan siinä kiusaantuu kaikki asianosaiset, jos tervehdystä tivataan minuuttikaupalla, koska se nyt vain kuuluu osata sanoa.
Eihän ujoudelle mitään voi, mutta tervehtiä pitää silti, vaikka sitten äidin sylistä ujostellen. Eihän siinä pakko ole sanoa mitään jos ei uskalla.
Me tervehditään kaikkia tuttuja ja lapset (8-3 v.) tekee yleensä samoin. Jos lapsella on ujouskohtaus, niin ei lypsetä tai painosteta. Ja aikuisen kuuluu mun mielestä tevehtiä pientä lasta ensin, osoittaa että on turvallinen aikuinen ja iloinen lapsen tapaamisesta. Jos pieni ei halua tervehtiä aikuista, aikuisen tulee jättää lapsi rauhaan (samoin vanhempien). Tämä siis arjessa, kaupassa, tarhan pihalla jne.
Isoissa juhlissa ujostuttaa ketä vaan, siellä mun mielestä vanhempien pitää olla puskurina pienten lasten ja vieraiden aikuisten välissä.
Isä taitaa vieläkin hävetä mun käytöstapoja. Tai kyllä mä voin päivää mumista, mutta mitään käsipäivää-juttuja en kyllä suostu opettelemaan. Enkä opeta niitä lapsilleni. Tervehtiä he osaavat varmaan paremmin kuin minä, mutta olen sanonut, että kädestä ei tarvi ainakaan missään sukujuhlissa tervehtiä.
Isä taitaa vieläkin hävetä mun käytöstapoja. Tai kyllä mä voin päivää mumista, mutta mitään käsipäivää-juttuja en kyllä suostu opettelemaan. Enkä opeta niitä lapsilleni. Tervehtiä he osaavat varmaan paremmin kuin minä, mutta olen sanonut, että kädestä ei tarvi ainakaan missään sukujuhlissa tervehtiä.
Ja vanhempien kuuluu se opettaa. Eihän ujoudelle mitään voi, mutta tervehtiä pitää silti, vaikka sitten äidin sylistä ujostellen. Eihän siinä pakko ole sanoa mitään jos ei uskalla. Mutta silleen siihen pikkuhiljaa oppii.