****MARRASMASUT vko13****
Uuden viikon aloitan, kun en uutta viikkopinoa löytänyt.
Olo on...raskaana oleva. Hajut osuu nenään aina vaan pahemmin ja saa kuvotuksen aikaan entistä helpommin. Viime yönä näin niin ihanan ja rauhoittavan unen, herätessä oli hirmu luottavainen olo tätä raskautta kohtaan. Eli positiivisemmin mielin tähän viikkoon!! Kaksi viikkoa ja yksi päivä enää niin voi osittain huokaista, kun ultraan pääsee. Hyvää alkanutta viikkoa kaikille!!
*helene 5+3*
Kommentit (42)
Saako Samarinia nykyään käyttää? Mulla parissa aikaisemmassa raskaudessa oli närästystä ja siihen lievitysta etsiessäni törmäsin tietoon Samarinin olevan kiellettyjen listalla. Muistaakseni hedelmäsuola (Samarin) turvottaa, eli kerää nestettä kroppaan. Korjatkaa ihmeessä jos tietoni ovat väärät :)
Terkuin Ramona rv 8+2
Nyt tulikin mieleen, että se Samarin juttu oli puhuttu neuvolan tädin kanssa. Suola (myös hedelmäsuola) kerää elimistöön nesteitä ja voi aiheuttaa turvotusta. Sen runsas nauttiminen kohottaa myös verenpainetta ja saattaa liittyä muun muassa raskausmyrkytyksen eli pre-eklampsian puhkeamiseen.
(Mulla oli ekasta pre-eklampsia...)
Ramona taas...
mutta mulle auttaa nyt vissy... sekottelen kaikenlaisia mehu-vissy -koktaileja pahaan oloon. mitkään muut juomat ei maistu kuin kylmät ja mielellään happamat. vähän sama juttu syömisten suhteen, suklaata en voi nyt kuvitellakaan syöväni.
töissä tänään yksi kaveri arvasi ihan siitä kun huomasi etten ottanutkaan kahvia... mä olen oikeesti ihan hirmu kahvijuoppo ja nyt en voi sietää pisaraakaan...
olen liittynyt tiputtelijoiden joukkoon. viikonloppuna ja tänään on ollut pientä vaaleanpunaista näkyvissä vessareissujen yhteydessä. en nyt vielä ole hädissäni, laskeskelin että samoilla viikoilla on ollut aiemmistakin samanlaista pientä vuotoa. Ekaa odottaessa tietysti hypin seinille, viimeks oli helpompaa ja katsotaan nyt sitten miten tämä menee.
mutta kuvotusta on jatkunut jo ikuisuuden, siltä ainakin tuntuu. Jokainen päivä on vähän inhottavampi kuin edellinen. Ja mun sylkirauhaset on villiintyneet tyystin! Jatkuvasti velloo suussa litra ylimääräistä. No melkein. ;)
Torstaina pääsen neuvolaan ekaa kertaa, varmaan selviää silloin milloin mulla olis eka ultra. Jännää...
Mukavaa viikkoa kaikille, epämukavuuksista huolimatta!
t. Paakkis 7+5
Moi ja mukavaa oloo sinnekiin päin.
mä kysyin sitä samariinia neuvolatätsyltä ja hää sanoi että jos verenpaine sen sallii niin ei siinä pitäs mitään... mulla on suht alhanen toi paine nyt, olikohan yläpaine 107. samarinia pitäs vissiin aika pussikaupalla kitata että ois negatiivinen vaikutus. mä kanssa noita vissyjä yritän, sekaan sitruunaa, jääpaloja ja greippimehua ja puolukoita lillumaan... uufff.
Öitä ja jaksamisia meille.
Onpas tänään ollut hiljaista meidän pinossa. Taitaa olla niin, että porukka on väsynyttä ja kuvotuksen vallassa.
Samaa on täälläkin ilmassa eli ei uutta auringonalla: kuvottaa tasaisesti, väsyttää hirveästi (koti on aivan totaalisessa kaaoksessa ja rouva vain makaa sohvalla) ja edelleen vuotaa enemmän ja vähemmän. Nyt siis jo yli kaksi viikkoa. Tein tänään testin, joka oli selkeä plussa (mielenrauhaa, vaikka tiedän että keskenmenon jälkeenkin plussa näkyy pitkään). Huomenna on sitten jännät paikat - en viitsinyt kärttää julkiselta puolelta aikaa, joten menen sitten huomenna yksityiselle ultraan - katsotaan mikä tuomio sieltä paukahtaa. Pitäkäähän peukkuja, ettei tämä huonovointisuus ole ihan turhaan kärsittyä!
Walpu ja huomenna tasan seitsemän viikkoa - toivottavasti!
Kuvottaa kyllä. Enpä ole esittelyviestin jälkeen yhtään kirjausta saanut aikaiseksi. Oksentaa ei ole tarvinnut, mutta pahoinvointi pahenee päiväpäivältä.
Kävin viimeviikolla jo neuvolassa ekan kerran, kun tämä on kuitenkin tietyllä tapaa riskiraskaus. Terkka laittoi lähetteen äitipolille. Ihanaa hypistellä taas kerran sitä äitiyskorttia :) Tänä aamuna oli sit eka lääkärikäynti ja tuloksena "yksi elävä sikiö" kuten lääkäri asian informatiivisesti kirjasi korttiin. Ihanasti siinä pienessä möykyssä sydän läpätti. Oli 3 cm pitkä. Tänään pitäisi olla kk mukaan 7+0 mutta mittauksen mukaan ollaan ehkä todellisuudessa muutaman päivän jäljessä. Noh, se tarkistetaan sitten kk päästä uudelleen kun on np-ultra.
Nyt siis myös aloitettiin se Klexane-piikki veren hyytymishäiriön takia. Ei tartte onneksi enää pelätä, että tulis keskenmeno häiriön takia.
Anilja sohvan pohjalta
rv 7+0
Poistun tästä pinosta... Ei pysynyt pikkuinen matkassa, hcg:t oli matalat ja laskivat vain ja vuoto alkoi eilen. Naisen vaisto on kummallinen; vaistosin näin tapahtuvan kun raskausoireet hiipuivat heti plussa jälkeen. Joten älkää hyvät naiset valittako niitä oireitanne jos kerran raskaaksi olette halunneet!! Nauttikaa niistä, ne YLEENSÄ tarkoittaa että kaikki on hyvin. Itsekin kärsisin mieluummin niistä kuin jo toistamiseen keskenmenovuodosta!!
Isoja masuja kaikille!!
Metsis
Metsänneidolle voimahalit, kyllä nämä tippumiset vaan viiltävät joka kerta sydäntä :(
Walpu, kerrohan uutiset ultrasta sitten!!
Omassa olossa eilen illalla raju muutos, nyt se paha olo alkoi. Yhdistin sen ihan siihen, että iltapala jäi välistä ja maha oli tyhjä, makasin nimittäin sängyssä hurjan väsymyksen kourissa koko illan, enkä JAKSANUT syödä niin siitä lienee se että tuli aivan tajuttoman huono olo. Hampaita pestessä sitten yökin, ja tänä aamuna sama, millähän nuo takahampaat saisi pestyä, kun yökkäys tulee joka kerta kun hammasharja on takahampailla!! No, uutta tämäkin, sillä noissa kolmessa onnistuneessa raskaudessa oon melko vähällä päässyt pahoinvoinnin kanssa, liekö tämä nyt se raskaus jossa tulee ihan oksentamisvaihekin.. Enpä valita, kuulemma hyvä merkki se vaan on. Kuten Metsänneito sanoikin, pitää olla vaan tyytyväinen kovistakin oireista, kun se elämänlanka on meidän aluillamme vielä niin hauras, että kaikki voi olla menetetty hetkessä. Neljä tuntia hereillä ja taas pitäisi oikaista sohvalle!!
*helene 5+5*
Sain kirjauduttua sisään ja lukaisin tämän viikon alkaneen pinon.
Meillä on ollut kotona jos jonkinmoista sählinkiä.
Vietettiin tytön kanssa su-ti sairaalassa,
neiti oli kovassa ripulissa ja sai ihme kouristuskohtauksia.
Huonosti nukuttuja öitä siis takana..
Koko viimeviikko ja tämä alkanut on mennyt niin keskittyessä tytön vointiin
ettei ole edes omaa tilaansa kerennyt ajatella.
Sanoinkin eilen illalla miehelle että on unohtunut tämä
päällä oleva raskaus kyllä aivan täysin.
Ja kaipa se raskaus tulee hieman todellisemman tuntuiseksi
ensiviikolla kun on toinen neuvolakäynti.
Vaikka masu onkin iso ja liivikoon on saanut vaihtaa suurempaan
ei tuonne aivolohkoon vaan mahdu vielä todellinen ajatus
siitä että marraskuussa pitäisi olla oma nyytti kainalossa.
Metsäneidolle suuri hali, voimia jokaiseen päivään!
Koitan jossakin vaiheessa vielä lukaista tuota viimeviikon
pinoa niin pääsee taas kärryille että mitä kuuluu..
Nyt siivoamaan, koti on aivan järkyttävässä kunnossa..
Sussu rv7+5(?)
Sussu: ootko jo käyny ultrassa? Epäilitkö jossain vaiheessa, että masussa voisi olla enemmänkin kuin yksi vauva? Onko tullut varmistusta?
Oma napa: Aika menee hi-taas-ti... En tiedä miks, mulla ei oo pahaolo ja tuntuu, että oikein se kovin väsymys on jo helpottanut. Toki sänky alkaa huutaa mun nimee jo klo 20-21, mut viikko sitte en jaksanu työpäivän jälkeen tehä mitää.
Malttamattomana odotan jo ekaa ultraa, joka on vajaan parin viikon päästä. Odotan myös ekaa neuvolakäyntiä, vaikka tiedän tasantarkaan mitä siellä tehdään (olen ite th). Ja ennenkaikkea haluaisin jo kuuluttaa koko maailmalle, että "Hei, meille tulee vauva!!!" Haluaisin, että maha olis jo edes vähän isompi....
Eli tyypillinen heti-kaikki-mulle-nyt...
Toisaalta minua pelottaa, että menee kesken! Siis pelottaa ihan todella...
Sitten asia, joka nyt ei ole vakava, mutta kuitenkin hieman häiritsevä: Mun maha on tosi turvoksissa! Kuitenkin haluaisin vielä hetken pitää salaisuuden, en tiedä onnistuuko se kauaa...
Onko teillä muilla tästä kokemuksia?
Siis tiedän, että maha voi alkuun olla turvoksissa. Missä vaiheessa alkuraskauden turvotus on teillä helpottanut? Tuntuu, että tää vaan kasvaa.
Sehän tietysti on tarkoitus, mutta odotan esikoista, joten mahan ei nyt ihan heti pitäisi pullahtaa...
MaggyOo + Junnu 5+3
En ole käyny vielä ultrassa :)
Olen epäillyt jo ennen kun tein testin kun aavistin olevani raskaana
että meille olisi tuplat tulossa.
Vielä kuitenkin jännäillään asiaa koska ultraan en ole päässyt.
Ensviikon torstaina kun on neuvola koitetaan ilmeisesti kuunnella sydänääniä dopplerilla, esikoiselta kun kuulu rv 8+3.
Eli ajan kanssa tullaan fiksummikisi :)
Heippa kaikille. Ollut sen verran kiireitä etten minäkään aloitusviestin jälkeen ole suurempia saanut kirjoteltua.
Voimahaleja Metsänneito79!
Kyllä mullakin maha on niin turvoksissa että illalla kotona mieluummin ilman päällihousuja. Tuntuu että kaikki puristaa. Mutta mulla ongelmaksi on osoittautunut ihan kauheesti turvonneen rinnat. Normaalikokokin on D ja suurimmat rintsikat mitkä löysin, alkavat nekin jo kiristää. Aamullakin pitää oikeen nätisti nousta sängystä tai sattuu ihan tosisaan. Kohta alkaa lähipiiri tuosta arvata vaikka ajattelimme odotella rauhassa ainakin ekaan ultraan.
Viime viikolla soitin neuvolaan ja sain ensimmäisen ajan 7.4 Sanoivat että ensimmäinen ultra varataan vasta sen jälkeen.
Pahoinvointia ei onneksi vielä ole (ellei ole tullut yht äkkiä nälkä ja ruokaa ei ole saatavilla) . Tiputtelukin loppu muutaman päivän päästä. Muita outoja oireita on hiusten sähköisyys (tämmösestä en kyllä ole kuullutkaan kellään tapahtuneen :D) Vaikka mitään pesuaineita en ole vaihtanut niin letti leijailee missä sattuu:) Samoin ikenet on ihan hellänä, varmaan saa kohta lähtä ostamaan Disney hammastahnaa kun tuntuu että veri alkaa lentämään illoin aamuin:)
Mikäs sen yahoon keskustelupalstan tilanne on? Osaako joku valaista?
Ei muuta kuin odottelemaan
Z 6+1
Sepäs löytyikin ja näyttävät sinne kirjoittelevat osaksi. Laittelin pyyntöä ryhmään:)
Pahoittelut Metsänneito79 ja suuri voimahalaus täältäkin! Keskenmeno koskettaa aina, vaikka se kuinka alussa tapahtuisikin.
ON: tulin just ultrasta ja kohdusta löytyi 9,4 mm verran elämää, jolla sykki sydän:) Eli kaikesta vuodosta huolimatta raskaus jatkuu. Kuulun ilmeisesti siihen pieneen vähemmistöön, joilla vuotaa alkuraskaudesta näin paljon ja pitkään (eka raskauskin oli vuotava). Nyt on 90% mahdollisuus, että raskaus menee loppuun asti, mutta kyllä tässä silti on jännitettävää..
Walpu 7+0 ja ultran mukaan 6+6
Jännää, että yhdellä on noin vahva tuntemus tuplista. Itse olen kolmonen ja äitini kaksonen, mutta ei mulla ole tunnetta lainkaan kaksosista. Yhdea ssä vaiheessa oli toiveissa, mutta nyt tosiaan sellainen olo, että hyvä jos selviää yhdestä. Esikoinen täyttää marraskuussa 2v. Tuleekin kaikki juhlat sitten loppuvuodelle. Jopa nimpparit...
ON: NEuvolassa on käyty ja verikokeet otettiin myös. Se oli uusi juttu. Hemoglobiini oli vaan 114. Onkin ollut hieman väsynyt ja heikko olo. En saanut mitään rautaa, katsotaan sitten myöhemmin. Verenpaine on korkea, niinkun ensimmäisessäkin raskaudessa. Että tälläistä. Ens viikolla lääkärineuvola ja sitten katsotaan ultra. :-)
Jaksamista kaikille pahoinvoinnista kärsiville.
PikkuKuuttilo viikkoja jotai 8-9 välillä. Tämä tarkentuu vasta ultrassa....
Mä olen enemmän nyt tuolla Yahoon-ryhmän puolella kirjoitellut, mutta täytyy tulla tänne takaisinkin :)
Metsänneidolle pahoittelut keskenmenosta. Toivottavasti valoisampaa jatkoa on tiedossa.
Gilmore: Aika moni menee omakustantaisesti yksityiselle alkuraskaudenultraan pitääkseen päänsä kasassa tuonne 12 vk ultraan asti. Joillakin on sit erilaisista syistä yhteydet esim.juuri ollut keskenmeno tms. kunnalliselle puolelle niin, että heitä tarkistetaan aiemmin jo.
Paakkis: Mulle myös maistuu nuo raikkaat ja happamat mieluiten ja tuo sun suklaa-juttu kuulostaa tutulta. Mä todella pidän suklaasta, mutta nyt ei tee yhtään mieli. toivotaan, että sun tiputtelut loppuu. Tylsiä ovat ne.
Walpu: Hienoa, että olet mukana ja onnea ultrakuulumisista. Toi sun "vuotohistoria" on niin kuin mun ekasta onnistuneesta raskaudestani. Positiivisin ajatuksin kohti marraskuuta nyt.
MaggyOo: Turvotus tuttua juu. Ekastani piti viikolta 10 käyttää mammavaatteita, kun muut eivät enää menneet päälle, mutta siinä oli jo muutakin kuin turvotusta ja nyt tokan ja kolmannellakin kerralla sama näyttää jatkuvan. Eli kyllä se ekastakin voipi pullahtaa aikaisin, rakenteella ja kohdun asennolla on merkitystä.
Onko muilla uusia oireita?
Mulla vaikka kolmatta odotan, niin nyt olen parina päivänä huomannut ikävän oireen. Nimittäin mua pyörryttää tosi paljon. Tällaista ei ole aiemmin ollut ja epäilen, että paineet on matalat. Onneksi on ylihuomenna ultra ja lääkäri. Lisäksi kun ruokahalu on ollut tosi huono, mutta pakko syödä jotain kevyttä ja raikasta niin taisi kroppa nyt ilmoittaa, että muutakin on saatava. Eilen illalla söin kermaa (en siis käytä kermaa muuta kuin täytekakussa) ja nyt aamu klo 10 mun oli ihan pakko saada hampurilaisateria, aivan hullua. Muuten ei ole lämmin ruoka juuri maistunut ja varsinkaan rasvainen. Niin sellainen minkä huomaan, on että säärikarvoja ajellessa iho on tosi paljon herkempi. Edelleen kestokuvotus, väsy ja paleltaa niin perusteellisesti.
Ultrakuulumisiin perjantaina, olonhelpotussäteitä kaikille.
Emu ja matkalainen 7+2
Jännittää vietävästi näkyykö siellä mitään. Aikaisemmin raskauksissa on ollut pahoin vointia alusta asti ja olen ollut todella väsynyt.
Pelottaa että kaikki ei ole kunnossa väkisinkin tulee mieleen kesällä tapahtunut keskenmeno.
Olen siivonnut koko armaan päivän ja nyt väsyttää niin että taidan kömpiä sänkyyn.
Turkinpippuri 6+jotain
tervehdys
okei omakustanneultra... ei kyllä kuulosta huonolta idealta. mulla repäisee alamahan sivuun jos aivastan ja het tietty on mielessä että on kohdun ulkona jotain, mutta voi se olla myös suolistokipua, mullakin on maha ihan turvonnu, tosin mulla se on yleinen vaiva muutenkin. Ja kun en osaa röyhtäillä, niin :|
Inha olo iltaisin kun tuntuu kun ois kova kuume päässä ja silmissä. Kurjaa kun mä taas en jaksa tehdä koko päivänä mitään, tiskit koneeseen ja koira pikapika ulos, siinä kaikki. Mutta taitaa sitä muillakin olla, ei pitäis kantaa syyllisyyttä, tää varmaan helpottaa jossain vaiheessa. Miten te jaksatte tehdä töitä! Sinne yahooryhmäänkin vois mennä kun jaksais tehdä sähköpostiosotteen, se kai tarttetaan, tuntuu ylivoimaselle tehtävälle. Häitäkin pitäs järjestää, mä en jaksaaaa.
niin ja yks uus oire on vatsalihaselohiiret. neuvolatätsy puhui jotain että ne vatsalihakset lähtee vaeltamaan sivuille, ääk minne ne vaeltaa.
TÄssä nyt oon oltu syömättä kunnon ruokaa kolmisen viikkoo ja olo alkaa olla aika heikko :| Hapankorppuu saa väliin ujutettua. Nään unia että syön oikeeta ruokaa ja kanelipullaa meni viimeyönä ja juustokastiketta! Eilen kun kävin kaupassa niin töks jalka pysähtyi kesken askeleen: haistoin jotain mitä oli pakko saada. paikansin hajun etikkapunajuurien pöntön luo 8-o lähti mukaan pari suolakurkkuakin. mullakin taitaa olla suolasta pula ja verenpaine vähän matala. sulla jolla huimaa, niin vois auttaa merisuolarae jota imeskelee tai liottaa veteen. oon käyttäny sitä keinoo normaalioloissa, mutta nyt kun vesikin yököttää.
Voimia kaikille ja huomista kohti.
8+1
Metsänneidolle voimia, tosi, tosi kurja tilanne. Vaikka raskaus olisi kuinka alussa niin kyllä tässä on ihan hirveesti tunteita mukana. Yritä jaksaa!
Onpas teillä muilla ollut oireita! Aika hurjalta kuulostaa noi pahoinvoinnit kun niitä täällä ja muissakin keskusteluissa lukee. Itsellä on vasta pientä kuvotuksen tunnetta aamupäivisin, joka menee ohi syömällä. Ja rintoja aristaa. Mutta vasta pyörähti kuudes viikko käyntiin, että kyllä tässä varmaan kerkeää vielä oireita tulla.
Tein toisenkin testin toissapäivänä, vahva plussa siihen Clearbluehen taas pamahti. Ei kyllä ala vieläkään mennä tajuntaan tosissaan. Soitin äsken neuvolaan ja tuntui todella omituiselta sanoa: "tein positiivisen raskaustestin". Huii, tämä on hurjaa!
Kuinkas pian ootte muut saanut neuvola-ajan soittonne jälkeen ja millä raskausviikolla?
Mukavaa viikkoa ja voimia heikotuksen ja kuvotuksen ikeessä kärvisteleville!
Mamako rv 5+2
tännekö voi tilittää!
on Olo :( ja väsy ja lämpöö ja päätä kuumottaa. Hajut koskee päähän ja nenään kun ovat niin karseita. Oispa joku hajuton kammio minne vois ryömiä rauhottumaan. Ja voi ku tästä selviäis hengissä, eka raskaus ja tuli vähän yllättäen ja kun on kaikennäköstä remppaa mulla... mut kai se luonto hoivaa, nyt ei kyllä siltä tunnu.
Löysin muuten yhden asian joka auttaa mulla jatkuvaan pahoinvointiin: Samarin-hedelmäsuola. Itkin helpotuksesta. Pitää taas mennä ottamaan hörpyt. Onneks se ei oo kiellettyjen aineiden listalla.
On tässä kyllä prosessoimista. Tossa esittelyissä kun kysyttiin äidin ja isän ikää niin mietin hetken miks mun vanhempien ikää kysytään *hävettää*. Menee koko elämänkierron ajatuskin uusiks. Ja mikä sielton, mun sisältä, tulossa...
Miten jotkut puhuu ultrasta jo ny? Voik jotain varhaisultraa pyytää, mulle puhuttiin vaan viikoilla 12 olevasta.
7+6