~~~HEINÄHATUT VKO 13~~~
Huomenta päivää =)
Mulla läppäri hajos ja oon ollu ihan pimennossa useamman päivän :( Tuli jo ihan vierotusoireita... Oon myös auttamattoman ulkona kuulumisista. Täytyy yrittää kahlailla kuulumiset läpi. Mies lomalla tällä viikolla, joten nyt pääsin työläppäriltä lievittämään tuskaani ;)
4D kuulumisia oli jollain ollut, kuulosti kyllä ihanalta. Ei kyllä olla mekään menossa, vaikka kovasti tekis mieli päästä taas kurkkimaan mitä masuun kuuluu. Hullulta tuntuu, et seuraavan kerran vauvan näkee sit ku hän suvaitsee syntyä. Esikoisesta pääsin kurkkaamaan äitipolilla vielä masuun myöhemmillä viikoilla, kun RR oli koholla.... Saa nähdä kuin nyt käy.
Omassa navassa kaikki kunnossa. Yks yö vauva kääntyi pääalaspäin, kovan mylläyksen päätteeks. Ah, et olikin helpompi nukkua sen jälkeen, ei kukaan monotellut virtsarakkoon jne. Mut sitä onnea ei kestänyt kauaa, seuraavana päivänä oltiin taas tutussa asennossa puristelemassa ja puskemassa tuolla alhaalla.
Sokerirasituksesta olisin viel kysyny, et milläs viikoilla siel piti käydä? Th laitto mulle lähetteen koneelle viime neuvolassa, mut ei sit ollu puhetta, mille viikoille se piti varata? No, voin toki viel soittaa th:lle, mut jos täältä tulis apu nopeemmin...
Nyt hetkeks sohvalle lepäämään, kyn typy nukkuu =)
Hepe rv 23+6 (muistaakseni)
Kommentit (30)
AatuLiina:
Mie aattelin nyt yrittää viel 2 viikkoa jaksaa tän olon kanssa ilman että kävisin itteäni näyttämässä neuvolassa,parin viikon päästä ku on lääkärineuvola niin kahtovat sitte siel alapään tilanteen et onko noi supistelut sun muut kivut ja painontunteet pehmentäny tai avannu paikkoja.Viimeks ainaki kaikki oli viel kunnossa ku tehtiin tarkastus.Siit on kyl vierähtäny jo tovi,ku lääkäri tutki rv19,eli 6 viikkoa sitte.
Emmi69:
Joo toi pakara kipu on tosi viheliäinen ku saattaa tosiaan lähteä jalka alta iha yhtäkkiä.No tänään käytiin kävelemällä kaupassa....tais tulla pari kilsaa suuntaan matkaa.Käveltiin tosi hitaasti ku 3v poika päätti et hän kävelee koko matkan,mentiin sit hänen vauhtia....mut tuntu sekin olevan mulle välillä liian kovaa menoa=)=),supisteli iha mukavasti,mut nyt sitte otetaan taas rauhallisesti niin ei tartte turhaa kipuilla.
Aateltiin hioa,lakata ja liimata pinnasänky uusiks,ku on liimaukset löystyny ton nuorimman käsittelyssä ja sit vaan laitoin pinnasängyn varastoon ku otettiin seraava sänky tilalle.Sit ku on vaaleeta puuta sänky,niin haluan et se petsataan tummaksi.Se pitäis jaksaa tehä täs ennen ku vauva syntyy.
kauheesti ois tekemistä enne ku vauva syntyy,mut jotenki sitä vaan aattelee et siihen on viel niin pitkä aika et voi viel kuukauden verran laistaa tehtävistä.Taitaa tulla kiire sit loppupeleissä saaha kaikki valmiiksi,mut mä oon vähä semmone et jätän kaikki viime tinkaan,ja sit teenki täydellä teholla kaiken=)
Asiasta sataan....oottako kuunnellu Johanna Kurkelan laulamana häävalssin???Taivas että on kauniin kuuloinen....niin herkkä,mutta silti vahva esitys.Sen ku kuulin niin päätin että sit jos mä viel joskus meen vihille,niin miehelleni sen laulun esitän....
Huoh....jos vaik alkais suunnitteleen iltaruuan tekemistä....
Johanna & lottismöhkis rv25-
kirjoitan ny jotain. Yhdyn oloonne kiristyksistä vatsassa ja paineesta alapäässä. Välillä se paine on iha hirmuista. Mulla on tullu muutama raskausarpiki ikävä kyllä vatsaan vaikka joka päivä oon rasvannu sitä.
Mulla on neuvolalääkäri kolmen viikon päästä ja siihen asti ainaki sinnittelen töissä vaikka jalat särkeeki illal iha simona ja turvottaa. Käytän kyllä tukisukkia mut ei se 8 tunnin seisominen hyvää tee jote kuka olikaa menos työharjoitteluun nii jos pystyt siirrä sitä on mun mielipide..
Niistä mun supistuksista sanoi lääkäri eilen ku oltiin 4 D:ssä ettei haittaa kuhan vaa ei useammin ku 5 minuutin välein supistele jatkuvasti.. Tosin tänäänki on ollu taas kipeitä supistuksia ja ku kävelin töistä kotiin n. 700m matkan niin kyllä teki pahaa. Mut katsotaa mitä neuvolalääkäri sitte 14.4 sanoopi asiaan.
Vauva oli pää syvällä lantiossa ja imeskeli peukkua. Kasvot jäi siis hämärän peittoon hieman. La olis 4D:n mukaa 12.7 mut päivä sinne tänne muutenha se on 15.7. Painoa oli 705g. Kaikki oli muuteski kunnossa. Lääkäri oli aivan varma, että hän on tyttö niinkuin kätilökin 23.2. Tytön minä halusinki.
Kyllä tä loppuaika taitaa vaa olla tuskaista odottelua ja vaivojen lisääntymistä. Syntyispä vaavi ees ajallaa ni viel olis 15 viikkoa.. Nyt mun vatsa on kasvanu muute et raskaus alkaa kiuka jo näkymää. 2 ihmistä on ny viikon sisällä kysyny et oonko raskaana. Töis en oo viel kertonu mut viikon pääst kerron. Siel vaatteet peittää vatsan.
Is ja papupanssrivaunu 24+0
mä haluun kans kestovaippailla mut en tie niistä mitää. En oikee ees ymmärrä mikä se sisävaippa on?? Pitääkö sekin joteski ommella (tiimalasi) vai voiko vaa leikata vanhasta pyyhkeestä paloja? En kyllä kokonaa rupee kestoilee ku en aijo matkoilla kannistella mitää paskavaippoja ympäriinsä mut kotona olis varmaa kiva ja lapselle mukavampi.
Ja joku haukku vaipparoskista niin minäpä oon ostanu jo sellaisen sangenicin ku oli tarjouksessa. Eipä tarvi haistella kakkaa sitte. Tais olla kyllä toises keskustelussa mitä ostaa vauvalle??
Enpä ole joutanutkaan vielä tällä viikolla kirjoittelemaan...
Toissa aamuna töihin mennessä mulla ilmestyi näkökenttään sellainen pallo ja ajattelin, että migreeni iskee. Ei se päänsärky sieltä tullut ollenkaan, olo oli tosi heikko, huimasi ja näkökentässä näkyi se samainen pallo koko ajan. Kävin työterveyslääärillä, joka diagnosoi päänsäryttömän migreenin. Migreeniä mulla on ollut vuosia muttei koskaan päänsärytöntä. Eilisen olin vapaapäivällä ja edelleen eilisaamuna se samainen pallukka näkyi näkökentässä, päätäkin vähän särki muttei mitään migreeniä ollut. Soitin neuvolaan, josta kehottivat tulla käymään. Paineet mitattiin, oli ihan normaali, mutta mun norm. paineisiin verrattuna yläpaine vähän koholla, samoin oli toissapäivän lääkärissä. Pissa oli ihan puhdas. Tuo näköhäiriö ei selittynyt millään (edelleen näen sen pallukan, pienempänä kyllä kuin eilen), sain ohjeeksi seurailla vointiani ja ottaa herkästi yhteyttä neuvolaan paineiden mittaamiseksi. Th jopa mainitsi alkavasta raskausmyrkytyksestä, toivottavasti ei sentään!
Eipä auta muu kuin seurailla oloa. Tämän päivän sain sairaslomaa lepäämiseksi. Työterveyslääkäri kysyi miten jaksan töissä ja kun kerroin, että huonosti, töitä on ihan hirveesti, asiakkaat hankalia ja aggressiivisia, väkivaltatilanteita on, olen joutunut pari kertta menemään toimistoon karkuun jne, niin lääkäri vaan totesi, että ei auta muu kuin yrittää jaksaa... Niinpä niin, ei kai siinä sitten muu auta.
*Kestovaippailusta* oli ollut juttua. Mä innostui esikoisen kohdalla kestovaipoista vasta kun hän oli lähemmäs vuoden ikäinen. Kotona niitä käytettiin, ostin kuorivaippoja muistaakseni Citymerketista, imuja onmpelin itse. Jokunen all-in-one-vaippakin taisi olla. Nyt tämän tulevan vauvan kanssa ajattelin alkaa käyttää kestoja heti, mutta varmaan samoin mennään eli kestoja kotona, kertiksiä reissussa.
Puhetta oli myös ollut kiristävästä, ahdistavasta olosta. tämä maha tuntuu jo jättimäiseltä ja sitä onkin, sf-mittahan oli jo 20 cm rv 20+0... Varsinkin iltasin mahaa kiristää ja tuntuu ettei iho anna enää periksi venyä :/ Mitähän tämä olo on muutaman kuukauden kuluttua...?
Vauva on tosi aktiivinen tapaus, potkii ja möyrii menemään :) Viime aikoina potkut alkanut tuntumaan kyljissä, taitaa poju pötkötellä masussa poikittain :) Pitkään viihtyi pää ylöspäin, potkut tuntui tosi, tosi alhaalla, niin kuin monella muullakin täällä. Joku oli myös jo kauhistellut, että toivottavasti vauva kääntyy ennen h-hetkeä, jottei tarvitse perätilassa olevaa vauvaa synnyttää. Myös minä olen "pelännyt" samaa, onneksi tässä on kuitenkin vielä aikaa. Muistaakseni esikoista odottaessa hän kääntyi pysyvästi pääalaspäin rv 28+.
Mieli piristyy kun aurinko paistaa, lepäillä aion nyt kuitenkin tämän päivän :)
Nasqu ja poju rv 23+6 ja tyttö 06/06
Täältä töiden lomasta....läppäri edelleen tohjona murrrr! Vieroitusoireet on aivan järkyttävät.
Puunukke olit neulonut jo vaikka mitä! Mulla vielä ihan kesken tytön neuletakki. Oon sellanen, et valmista pitäs tulla ja mielellään heti =) Kauheen pitkäkestoset jutut ei siis oo mua varten, vaikka muuten tykkäänkin ommella ja kutoa ;)
Kestovaipoista oli ollut myös puhetta, ihanan moni on niistä innostunut. Kestoilu ei oo ollu mun juttu, mutta ihaillen kuuntelen ja seuraan, kuin joku viittii ja jaksaa ottaa asioista selvää. Ei se varmaan olis vaikeeta, kunhan siihen pääsee ensin sisälle ja löytää itelle ja vauvalle sopivat tuotteet.
Tai kyselit liivinsuojuksista. Ite tein viime imetyskaudella kankaisia. Ne sopi mun herkille/verisille rinnanpäille paremmin. Kaupan suojat tuppas jäämään rupiin kiinni ja oli todella kipeät irrottaa =( vaikka niihin laitto kilon lansinol rasvaa. Niin siis silloin koin parhaaksi ihan lakanakangas se uloin kerros, sitten sisään imevää kerrosta froteepyyhkeestä ja uloimmaks leikkasin sellasta patjan suojusta. Pötköltä tulikin hyä vinkki, et jos tilais sieltä myllymuksuista sitä pul-kangasta siihen uloimmaks. Ei ehkä hiostais niin paljon? Sit mietin, et voisko siinä käyttää imuna jotain sellasta vaipassa olevaa imua tms? Osaisko joku suositella? Mulla noin omat frotee viritykset meinaa tuli tosi nopeesti märiks...
Juu, ei taida enää huomen olla kun saan tän viestin valmiiksi. Töissä kauhee hulina, vajaalle mennään. Oon tätä viestiä naputellut 4h! Jospa välillä lähettäisin siis....
Omaan napaan, kaikki hyvin, vaavi edelleen perätilassa, rutistelee rakkoa mukavasti. Muuten olo ok. Flunssakin alkaa vihdoinkin helpottamaan..
Palaillaa Hepe rv 24+2
Kävin lukemassa kuulumisia, kestoista tosissaan moni kiinnostunut! Ensi viikkoa ja oulun reissua odotelleen, että pääsen kankaita ostamaan :)
Tänään oli neuvolalääkäri. Kaikki hyvin, paikat kiinni ja vauva pääalaspäin.
Painoarvio oli 860g. Laittoi lähetteen äippäpolille lisäultraan ylipainon takia..ylläri! Jännä vaikka just todettiin et sokerirasitus meni läpi hyvillä arvoilla, mutta tarkkana näköjään painon kanssa ovat! Saanpahan ylimääräisen ultran :D Vissiin nyt huolehtivat ettei raskausmyrkytystä tulis.. tuntuu hassulle et itsellä niin hyvä olo, ei mitään vaivaa, ja toiset vaan huolehtii :)
Tässä nopeat kuulumiset uudelta viikolta!
Enää 97 päivää..... :D
Taateliz ja 26+1
Sain 4D:n varattua Felicitakseen ennen pääsiäistä. Käytiin esikoistakin odotettaessa siellä. Neuvolalekuriin en mene, koska ajat keskellä päivää.
Moni on innostunut kestoilusta, kiva! Meillä esikon kanssa kestoilu loppui, kun saatiin sukulaiselta vanhaksi menneitä vaippanäytteitä (oli Pamperseissa oli kuosi vaihtunut)... tyttö lienee tuolloin ollut 4 kk. Kestoiltiin pari viikkoisesta alkaen kuorilla ja harsoilla tai sisävaipoilla. Iguleen tuotteitakin oli, mutta nättiä ulkonäköä lukuunottamatta olivat pettymys... liian massiivisia laitettavaksi pikkuliikkujan pöksyyn. Nyt olisi tarkoitus taas ainakin alkuunsa yrittää kestoilua... muovikuorilla ja harsoilla/sisävaipoilla taasen.
isomurffillako se oli hankittuna vaipparoskis. Me saatiin sellainen esikkoa odottaessa työkaverilta, jolla ei ollut sille enää käyttöä. Ihan näppärä kapistus, pussit tosin maksavat turhan paljon. Me käytettiin enimmän aikaa eri tavalla kuin oli tarkoitettu... kerättiin vaipat sinne vanhoihin leipä- tai hedelmäpusseihin. Ei kyllä haissut eikä tarvinut tyhjentää ennen täyttymistä. Nytkin varmaan käytetään roskista, mutta taasen"ilmaispusseilla".
Ensi viikolla HullutPäivät käsittääkseni... varmaankin pitää tehdä hankintoja neidille ja masuasukille.
t. pikku2? & potkiskelija 23+jotain
kaikki ookoo. Olin vähän kummissani kun se oli niin nopeasti ohi. Siis mitään ei juteltu, housut pois ja pöydälle, sitten se teki nopeasti sisätutkimuksen ja ultran, sanoi että kaikki on hyvin, voit poistua.
Lapsi oli pää ylöspäin, mutta se kuulemma ehtii vielä kääntyilemään.
Hb oli noussut viime neuvolan 118.sta 120.een! Kannatti syödä verilettuja! :)
Terkkari mittasi verenpaineen ja hb.n siis ennen sitä lääkärikäyntiä.
Kuka sanoikaan että sokerirasitus tehdään kaikille yli 25-vuotiaille? Ei mulle ainakaan ole tehty. Ei ole edes ollut mitään puhetta sellaisesta.
Oon kyllä vetänyt ihan sikana karkkia, ja viime aikoina ihan päivittäin.
Mutta juuri luin lehdestä että äidin syömiset ei vaikuta vauvan kokoon, paitsi siinä tapauksessa että sairastuu siihen diapetekseen. Pitäisi silti vähentää kyllä tuota namin mussutusta kun siitä tulee vain paha olo...
On se vaan vaikeaa kun kaapit pursuaa laivatuliaisia.
Seuraavan neuvolan sain vasta reilun kuukauden päähän, vaikka nyt se pitäisi kuulemma olla jo 3 viikon välein. Ja tämä siksi että terkkari on lomalla pari viikkoa silloin kun se neuvola olisi pitänyt saada. Noh minkäs teet. Ei kai sen niin väliä nyt kun ei ole mitään ongelmiakaan ollut.
Odotamme jännityksellä että järjestetäänkö meille synnytysvalmennusta. Se on kuulemma vielä hieman epäselvää, halukasta vetäjää ei tahdo löytyä.
Mutta sairaalaan ainakin pääsee tutustumaan, siellä on kerran viikossa tutustumiskierros jonne voi ilmoittautua.
-laku 25+3
Ainaskin itselleni toivoisin tuota nopeaa ajan kulua... 8-18 työvuoro tuntuu tervanjuonnilta, kun tekemistäkin on töiden puolesta todella minimaalisesti. 4 viikkoa pitäisi vielä jaksaa karvistellä töissä, niin sitten alkaisi se niin kauan odotettu kesäloma :) Eihän tuossa työvuoroja hirveästi enää ole, kun pääsiäislistassa on vähemmän tunteja. Itse joudun tosin olemaan pääsiäisen töissä, mutta sehän tietää vaan pyhälisiä tilipäivänä, joten ei pidä valittaa.
Ihmiset on keskustelleet kestovaippailusta... minä olen nyt päättänyt tuota hommaa kokeilla ja siihen sitten eilen netin välityksellä perehdyinkin ihan useamman tunnin. Netistä löysin ohjeen ja kaavat kestovaipan (taskuvaipan) ompelemiseksi, joten ajattelin kokeilla jonkun itse värkätä, kun loma koittaa. (tämä hyvä ohje löytyi kestovaippayhdisyksen sivuilta. Minä saan serkulta taskuvaippoja ja villahousuja ja sit ajattelin myös itse tai äitillä neulotuttaa parit uudet villahousut, vanhoja pyyhkeitä on vaikka kuinka ommella lisäimuja, jos inspiraatiota riittää. Serkku on kovasti kehunut kestovaippailua, kun hän on kolmosensa kanssa sitä harrastanut jo melkein vuoden. Häneltä sitten saankin hyvää käytännön opastusta ja neuvontaa vaippailussa :) Nettiä selattuani tulin siihen tulokseen, että minä ainakin omalta kohdaltani yritän vähentää ympäristön kuormittamista niin paljon, kun mahdollista. Aivan järkyttäväähän se vaipparoskan määrä tulee olemaan kertavaippailussa. Tosin en tuomitse ketään niitä käyttäviä ja itsekin varmasti niitä sitten osittain käytän... tilanteesta ja omasta ja vauvan jaksamisestahan se paljon riippuu mikä on kenelläkin hyvä käytäntö.
Omaan napaan ei ihmeitä uutuuksia ole ilmaantunut. Nyt jotenkin olo on keventynyt mahan kasvusta huolimatta. Johtuu varmaan siitä, että pitkän flunssan jälkeen on vihdoin päässyt liikkumaan ja nesteitä saanut elimistöstä liikkeelle. Viikolla kävin kaksi reipasta reilun tunnin kävelylenkkiä kävelemässä ja paino oli tippuntu pe aamuna, kun punnitsin 2,5 kg. En tiedä mitä nyt sitten terkka sanoo neuvolassa, kun paino ei ole noussut vaan tippunut? Maha on kyllä kasvanut, mutta reisien selluliitit on silinneet, joten siinä sitten varmaan syy painon tippumiseen. Olo on tosi paljon parempi kuin moneen viikkoon ja kivempi olla, kun ei niin turvota. Syönyt olen kuitenkin ihan normaalisti ja paljon kasviksia ja salaattia ja vähintään yhden lämpimän "ison" atreian päivässä, joten painon lasku ei kyllä ainakaan syömättömyydestä johdu :) tosin vähenmmän on tullut syötyä karkkia ja jätskiä, joten siinä myös ehkä yksi syy painon tippumiseen :) Noniin syömisestä puheenollen... työkaveri kävi just pyytämässä ruokailukaveriksi, joten sittenhän se on lähdettävä syömään :)
Vauvakin liikkuu päivittäin, mutta edelleen se vaan perätilassa tai poikittain köllöttelee, joten jäähän nähtäväksi osaako tuo enää kääntyä. Liikkeistä päätellen kohdussa ei ole enää tilaa niin paljon kuin ennen, joten voi olla aikas vaikeeta kokonaan kääntyä, kun on koko ajan tykännyt olla pää ylöspäin. Ensi pe on neuvola, joten tätytyy siellä sitten ottaa asia puheeksi.
Olisiko muuten mahdollista lisätä minut uudelleen tuonne listoille, kun olen näköjään päivityksen yhteydessä sieltä tipahtanut?
LA 7.7 ja eka lapsi. Itse -79 ja mies -75 vuosimallia, synnytyssairaala on KYS
Hyviä vointeja kaikille!
Mirable ja masuasukki 25+5
täällä sitä lorvitaan kotona. tai ei nyt lorvita vaan hoidetaan taaperoa ja koitetaan pysyä neidin tahdissa mukana huh huh. käy työnteosta :-)) ja täälläkin rv27 menossa eli viikot ovat 26+2, totta tosiaan aika menee nopsaan eteenpäin.
luin eilen kirjoituksia ja pakko olin tulla kommentoimaan, että näppiksen kirjoitus oli kuin itseni kirjoittama. mulla masua myös kiristää, tuntuu, että se ratkeaa liitoksistaan. ja kyseessä ei ole supparit. tunnen kun kyse on ns. supparista, missä masu kiristyy. nyt tämä kireys on ja pysyy ... ja masu on korkealla ylhäällä, ja vaikeuttaa hengittämistä. ja selkään sattuu kuin myös oik. puoleiseen pakaraan. tuo pakara kipu on aikas salakavalaa koska saattaa aiheuttaa sen että jalalle ei voi varata, eli saattaa vain mennä alta poia. monta kertaa olen meinannut kaatua. ja tämä närästys on kamalaa.... no onneksi enää vain about 12 viikkoa aikaa .. ja kohta, kun alkaa kesähelteet niin sitten sitä vasta ollaankin ( . ) eli pakko varata tukisukat ja muistakaahan juoda paljon, kun aurinko alkaa porottamaan. mulla oli se nla-lääk. viime viikolla ja kohdunsuussa ei muutoksia oli napakka ja sen 3cm.
koittakaahan kaikki jaksella vatsojenne ja remppojen kanssa, kyllä se pian on ohitse !!!!
miten moni jo synnyttänyt on kokenut synnytyksen ihanana tapahtumana ? itselle se oli pitkä ja hankala, ja meinasin jo luovuttaa, mutta lopulta lääkäri haettiin paikalle ja imukupilla tyttö sitten syntyi. synnytys pelottaa ... onko muuten niin, että esikon jälkeen tulevat synnytykset ovat helpompia ? nlassa ainakin th näin sanoi, tiedä sitten häntä.
aurinkoista pvää kaikille t. emmi rv-26+2 + villi esikko 2v