..Ja taas sataa lunta :'(
Kaipaan jo kevättä että pääsis haravoiman pihaa ja muuta..
Toissa- ja edellistalvena lunta hädin tuskin tuli ja nyt taitaa tulla niidenkin edestä. :(
Harmittaa kun pihassa on vielä 30cm lunta ja nytkin ilma on sakeana pyrystä että hyvä jos eteensä näkee. :P (asutaan e-suomessa)
Pidän kyllä vaihtelevista vuodenajoista - nimenomaan vaihtelevista.
Harmittaa kun viime vuosina on ollut on joko 3/4 vuodenajasta pelkkää sadetta tai pelkkää lunta.
Kommentit (11)
Toivottavasti kunnon kevät alkaa siitä.
Täällä Lahden seudulla satoi juuri tunnin ajan kunnon pyryä...
-ap
mutta lunta on olisiko 60-70 senttiä, eikä täällä todellakaan pääse haravoimaan koskaan kuin toukokuussa ja mieluummin loppupuolella pilvisessä säässä ja kylmässä tuulessa. Lehdet tulevat puihin sitten kesäkuussa. Keski-Suomesta olen muuttanut ja vihaan Lapin talvea. Kaamos on kiva ja huhtikuu, mutta ne muut talven 5 kk.. Pidän selkeistä vuodenajoista, eli pitäisin myös kesästä. :-P Noh, on täälläkin pari viikkoa lämmintä joka kesä, joskus jopa enemmän.
Kaverini käyvät täällä turisteina parhaimpiin aikoihin ja ihailevat, miten täällä on ihanaa. Joo, onhan se ehkä 4kk vuodesta. Piti saada valittaa :-) Paikalliset ovat tottuneet, kukaan ei välitä vaikka kesäkuussa tulee räntää. Minäkin olen 8v asunut, mutten totu tähän varmaan koskaan. Siis tänä talvena raastaa erityisesti se, kun viime kesää ei oikeastaan ollutkaan... Valoisaa oli ja lumet sulivat mutta siinä se. Kunnon kesä antaisi voimaa talveen.
Eräs Rovaniemellä koko ikänsä asunut piti kovasti eksoottisena sitä kun meillä kasvaa kotipihalla omena-, luumu- ja jopa päärynäpuitakin, hernemaakin on.
Ihan mielenkiinnösta kysyn: mitä Lapissa voi kasvattaa ns. hyötypuutarhassa?
mutta lunta on olisiko 60-70 senttiä, eikä täällä todellakaan pääse haravoimaan koskaan kuin toukokuussa ja mieluummin loppupuolella pilvisessä säässä ja kylmässä tuulessa. Lehdet tulevat puihin sitten kesäkuussa. Keski-Suomesta olen muuttanut ja vihaan Lapin talvea. Kaamos on kiva ja huhtikuu, mutta ne muut talven 5 kk.. Pidän selkeistä vuodenajoista, eli pitäisin myös kesästä. :-P Noh, on täälläkin pari viikkoa lämmintä joka kesä, joskus jopa enemmän.
Kaverini käyvät täällä turisteina parhaimpiin aikoihin ja ihailevat, miten täällä on ihanaa. Joo, onhan se ehkä 4kk vuodesta. Piti saada valittaa :-) Paikalliset ovat tottuneet, kukaan ei välitä vaikka kesäkuussa tulee räntää. Minäkin olen 8v asunut, mutten totu tähän varmaan koskaan. Siis tänä talvena raastaa erityisesti se, kun viime kesää ei oikeastaan ollutkaan... Valoisaa oli ja lumet sulivat mutta siinä se. Kunnon kesä antaisi voimaa talveen.
varmaan melkein mitä vain, valoa riittää. Monet kasvithan tarvitsevat valoa ja vettä enemmän kuin hellettä, lämpöä tietenkin kyllä. Täällä kesä on lyhyt ja kiihkeä. :-)
Meilläkin täällä Itä-Lapissa on omenapuita, siis meidän takapihallakin ja tekevät omenaa :-) Lajikkeet vaan pitää olla oikeat, pohjoiseen sopivat. Ja tutulla on päärynäpuita ja kirsikoita, hän tosin on tosi harrastaja ja hommannut siperialaisia lajikkeita. Hän on levittänyt omenainnostusta tännekin. Toki useimmat omenat eivät Lapissa menesty ja niillekin menestyville lajikkeille, esim. Pirja, pitää olla eteläinen, suojainen paikka.
Kasvimaalla kasvaa mikä vaan muuallakin. Itsellä ei herneitä ole, en ole ajatellut, että eivät kasvaisi. Mansikat ym. kypsyvät muutaman viikon myöhemmin kuin muualla. Esim. perunasta ja porkkanasta tulee ihan yhtä hyvä sato kuin etelässäkin. Porkkanat ja sipulit kasvavat valossa vielä maukkaammiksi kuin muualla.
Täällä on monesti ennakkoluuloja sen suhteen, mikä täällä kasvaa ja sitten ei kokeillakaan. Tulppaaneitani on ihmetelty, siis paikalliset... Tietenkinhän ne kasvavat täälläkin, kukkivat vaan siinä kesäkuun alussa, kun mikään muu ei kuki, ja etelässä alkaa kesäkukkasesonki olla jo ohi.
Minusta tuntuu, että kasveille tämä paikka on parempi kuin minulle, siis sään puolesta. :-) Minäkin täällä olen ja elän ja viihdynkin, koska perhe on täällä, mutta krääh että inhoan tätä talven pituutta.
Mistä niin luulit? :/
Eiliseen kirjoitukseeni jatkoa: lunta on vuorokaudessa satanut pihallemme 15-20cm edellisten 30cm päälle... Tuskin tulee pääsiäiseksi sula maa..
-ap
No, joka tapauksesa. Uskon, että viimeistään pääsiäisenä pääse haravoimaan.
Uusi lumi on vanhan lumen surma... vai mites se meni.
ja hyi mitä yöpakkasia tiedossa...
http://www.ilmatieteenlaitos.fi/saa/paikalli.html?Keywords=&station=299…