Kuinka montaa imetys on ihan oikeasti laihduttanut?
Mietityttää tämä, kun nyt on kiloja tullut liikaa, että kuinkahan kauan mahtaa mennä raskauskilojen pois saamiseksi.
Ja tiedän että oikea ruokavalio ja liikunta ovat avain sanoja eikä imetyksen aikana saa missään nimessä laihduttaa. enkä aiokkaan laihduttaa.
Että mahtaako imetys nopeuttaa tuota kilojen lähtöä, sitä mietin.
Kommentit (34)
pari viikkoo synnytyksestä ja oma paino takasin raskauskiloja ei kyllä tullu kun 9kg.
...-ohjelmassa sanottiin, että imettäessä kuluttaa n. 500 kal päivässä. Siis yhdistettynä hyvään ruokavalioon voipi lähteä monta kiloa. Äitini sanoi laihtuneensa 10 kg, vaikka sanojensa mukaan söi kun hevonen.
Mä olen täysimettänyt viisi lasta, ja yhdenkään täysimetys ei ole kiloja vienny. Oikeasti itse olen kyllä himoliikkuja, ja todella tarkka ruokavaliosta. Jostain syystä raskausaikana on kiloja tullut joka kerta 15. Kamalan rääkin jälkeen paino on sitten pudonnut lähtöpainoon, muttei kertaakaan imetyksen aikana. Vaan vasta imetyksen jälkeen, vaikka imetyksienkin aikana ruokavalio on ollu terveellinen ja liikuntaa paljon.
Mä olen kyllä ihan ajatellut että ei se imetys kiloja poista, oli ruokavalio mikä vaan. AInakaan mun kohdalla ei ole koskaan toiminu.
Ihan turha sitten tähän kenenkään sanoa, että syön liikaa jne. Sillä ruokavalio on ammatin takia tarkka. Mun mielestä ihan silkkaa huuhaata sanoa että imetys laihduttaa.
kummassakin raskaudessa tuli +18kg. Mitat synnärille lähtiessä 170cm/80kg!!!!
Synnäriin jäi 7kg-->73kg
ristiäisissä, 7vkoa syynnytyksestä painoin 71kg
6kk synnytyksestä painoin 64kg eli 2kg jäi plussan puolelle
eli kyllä imetys vie kilot, eikä tarvi nähda nälkää, jos et syö hulluna suklaata, sipsiä ja rasvaisia leivonnaisia.
Raskausaikana tuli kiloja 14 ja nyt 5 kk synnytyksen jälkeen täysimetyksestä huolimatta kiloja jäljellä 4-5.
Mitat ennen raskautta 165/54 ja nyt 58-59 kiloa. Yhden kilon voisin pistää maidon piikkiin (seli seli), koska rinnat on isot ja raskaat. Eli 3-4 kiloa jäljellä ja ne ei lähde, ei sitten millään.
Ennen esikoista panoin 64kg. Raskauden aikana tuli 18kg. Vuoden imetyksen jälkeen painoin 59kg.
Ennen kuopusta painoin 60kg. Raskauden aikana tuli 20kg. Vuoden imetyksen jälkeen painoin 56kg.
Imetysaikoina söin, söin ja söin. Toki liikuin jonkun verran, siis pitkiä vaunulenkkejä ja arkiliikuntaa. Varsinaista hikiliikuntaa en harrastanut. Söin joka päivä normaalit ateriat ja päälle herkkuja. Kuopuksen aikana piti punnita joka aamu, koska jos paino laski alle tuon 56 kilon, niin maito alkoi vähentyä.
Siskollani on käynyt samoin, ehkä sukuvika? Parilla ystävälläni kilot on pysyneet tiukassa imetysajan, ja vasta sen jälkeen on hiljalleen tippuneet.
alkupainoon, mutta mitään ylimääräistä ei lähtenyt (alkupaino hiukan ylipainoinen). Nyt toisen lapsen kanssa olen laihtunut tosi hyvin, olen päässyt normaalipainoon ja painan nyt n. 9 kg vähemmän kuin ennen raskautumista (69 kg/169 cm). Olen syönyt ihan normaalisti enkä ole harrastanut mitenkään kuluttavaa liikuntaa, ainoastaan kävelylenkkejä ja joogaa kerran viikossa. Syön kyllä terveellisesti, en ahmi herkkuja, mutta sen enempää en ole kaloreita laskenut. Itseäkin ihmetyttää, että miksi tällä kertaa kilot tippuu. Tarkoitus on jatkaa vielä 65 kg:n painoon. Lapsi on nyt 9 kk. Ja imetys kyllä kuluttaa n. 500 - 600 kcal energiaa vuorokaudessa, tämä lukee ihan ravitsemustieteen kirjoissa.
Toisilla paino tippuu imetyksen vuoksi nopeasti ja yleensä paljonkin alle lähtöpainon.
Toisia taas imetys ei laihduta vaan viimeiset kilot istuvat tiukassa nimenomaan imetyksen (ja siis hormonien) vuoksi. Pano alkaaki tippua ns. itsestään kun imetys loppuu.
Mä kuulun ensimmäiseen ryhmään, enkä ole siitä niinkään iloinen, kun paino tuppaa putoamaan liikaakin. Kolme lasta olen synnyttänyt ja painan nyt 5 kiloa vähemmän kuin ennen ensimmäistä raskautta. Olen aina ollut indesin mukaan alipainoinen, mutta apua en ole mistään saanut, vaikka neuvolassakin aiheesta puhuin. Kun tiesin, että imettäessä paino putoaa liikaa. Jos olisin ylipainoinen, minulla olisi iso pino oppaita ja ruokaohjeita jne. Mutta näin päin apua ei tunnu saavan...
JSK
Mulla on imetysaikana aina paino noussut. Täytyy sanoa että olen kade kun jotkut voi mässätä ihan mitä vaan ja paino vaan laskee.
imetin 8kk eikä kilokaan tippunut, päin vastoin tais tulla muutama kilo. Sitten kun lopetin imetyksen aloin oikealle laihdutuskuurilla ja kilot sai kyytiä.
Vaikea sanoa että kuinka paljon tuosta oli liikunnan seurausta, sillä esikoisen kanssa oli aikaa lenkkeillä. Joka päivä tuli käveltyä tunti tai pari vaunujen kanssa. Söin ihan älyttömästi kaikkea ja etenkin herkkuja ja paino vaan tippui. Täysimetin 6kk.
kummankin imetyksen aikana. Liikuin ja söin kuten aina. Imetyksen loputtua se paino vaan sitten hilautuu parissa vuodessa takas normilukemiin.
Noin kahdeksan kk:n imetyksen jälkeen alan olla liiankin laiha. Voi toki olla, että kun taas lopettelen imetystä, niin paino nousee heti, olen niin tottynut herkutteluun.
Pari kolme kuukautta synnytyksen jälkeen paino alkoi tippui hurjaa vauhtia. keräsin raskauskiloja 20kg, ja puoli vuotta synnytyksestä olin jo alle lähtöpainon.