GALLUP: Onko kaikki lastensuojeluilmoitus aiheellisia?
Kommentit (35)
, et ole yhtään kaunainen??.
Yhdessä tuollaisessa tapauksessa olin lähemmin osallisena. Yritettiin porukalla saada sille äidille perille että hei, sun ei kannata toimia noin! Tuo on epäviisasta! Selvitä ensin asiat a b ja c ennenkuin toimit. Turhaan... Ei pitäisi tiestysi komemntoida, koska olen sivusta seurannut vain muutamaa tällaista kestovalittajaa. Joskus tuli vaan mieleen sellainenkin, että valituksen todellinen sanoma oli että pysykää erossa meistä, muuten teemme elämänne mahdollisimman hankalaksi. Ja varmasti sillä on vaikutusta. Eri asia sitten onko se lapsen etu. Se oli tuossakin tapauksessa se asia joka tekee surulliseksi. Mutta kaikki tapaukset on toki erilaisia, jätän komentoinnin tähän. Mutta oikeasti kehottaisin malttiin ja siihen että asiat pyritään selvittämään esisijaisesti muilla tavoilla kuin lakimiesten välityksellä. Ihmiset on yllättävän asiallisia ja kivoja, kun ei heti oleta että he pyrkivät vainoamaan.
Olen vaan seurannut sivusta näitä ls-juttuja ja tosiasia on, että herkimmin kantelutielle lähtee ne mielenterveysongelmaiset, joilta sairaudentunto puuttuu kokonaan. Itsessä ei tietysti ole mitään vikaa, kun taas viranomaisissa ei muuta olekaan kuin vikaa. Valitetaan ottamatta asioista kunnolla selvää ja aiheutetaan kaikille turhaa työtä häsläämällä sinne ja tänne kun asiat on ihan kesken.
niin kyseessä on psykoottinen tila ja silloin potilas ei kykene edes hoitamaan omia asioitaan, saatikka laatimaan hallintokantelua.
Kyllä tässä nyt vähän tuntuu siltä, että olet itse joutunut kantelun kohteeksi. Tosiaan, hyvä että asia tutkitaan.
näiden vastausten perusteella siis teidän mielestänne perheet, joista tehdään lastensuojeluilmoitus myös automaattisesti ovat lastensuojelun asiakkaita ?
Minusta te sotkette puurot ja vellit sekaisin.
Ilmoituksia Ei tehdä VAIN JO lastensuojelun asiakkaana olevista ihmisitä, vaan myös perheistä, jotka eivät ole ls:n asiakkaita - ja joista ei edes ilmoituksen jälkeen tule LS.n asiakkaita ! - ymmärrättekö eron?
Kun henkilö tai perhe järkyttyy ja loukkaantuu ilmoituksesta , heillä on mielenterveydellisiä ongelmia, he ovat "dingelidong" ja "kaikki palikat eivät ole kohdallaan " '
koska kukaan tervejärkinen ja normaali ei koskaan pahoita mieltään siitä syystä, että heidän väitetään kohtelevan lapsiaan huonosti.
SUOMEKSI:
ESIMERKKI:
1. Sinä, sinä juuri, olet lapsesi kanssa perhekerhossa. Kuvittele itsesi sinne lapsesi kanssa. Joku henkilö, jota et tunne, tulee sinne sanomaan sinulle, että hänen mielestään sinä kohtelet lastasi huonosti ja mietit, millaista siellä kotona voisikaan olla. Onko teillä asiat kunnossa kotona?
2. Ystäväsi tulee teille kylään. Aamu on ollut vähän kaaoottinen, ja olet pahalla päällä. Ystäväsi sanoo, että olet todellakin just niin kamala ihminen, että hän on valmis tekemään sinusta lastensuojeluilmoutuksen.
SInä et loukkaannu. Ajattelet, miten ihanaa on, että ystävät ja tuntemattomat välittävät sinun lapsistasi. Olet kiitollinen, että he puuttuivat asioihisi. Lisäksi menet tyynin mielin kotiin, jatkat arkeasi ja unohdat kaiken, olet edelleen ystävä tälle ystävällsesi ja otat tuon tuntemattomankin ystävpiiriisi, koska he ovat todella empaattisia ihmisiä, Ajatelet, että huoli on täysin aiheeton, ja sen takia et loukkaannu, ja unohdat asian alle puolessa tunnissa lopullisesti.... ?
Näinkö?
ai niin, viestit 8, 9 ja 21 ovat ap:n.
eli sillä perusteella, että olet "sivusta seurannut" (et siis itse asiassa tiedä mitään) "kestovalittajaa", kaikki hallintokantelun tekijät ovat mielenterveysongelmaisia sairaudentunnottomia häiriköitä?
Aika hurjaa johtopäätösten tekoa - ja oikea malliesimerkki siitä, miten EI viranomaisen tai kenenkään pitäisi toimia.
Minusta sinun kaltaistesi kanssa nimenomaan ei kannata asioita muuta kuin kirjallisesti ja aina lakimiehen läsnäollessa.
Esim. paranoidit ihmiset näkee maailman ihan omien lasiensa läpi, mutta ei siinä silti välttämättä olla psykoosissa.
tää sossu joka kirjoittelee ketjuun, on tästä paraatiesimerkki.
"Kaikki kantelijat on kestovalittajia jne."
Ja olenko oikeasti sanonut että kaikki kantelijat on kestovalittajia? Ihan itse keksitte noita väitteitänne. Olen kirjoittanut että olen SIVUSTA SEURANNUT muutamaa tällaista kestovalittajaa, koska olen joutunut tietyistä syistä tekemisiin asian kanssa. Olen myös törmännyt asiallisiin valittajiin, mutta he EIVÄT ole olleet niitä jotka valittaa heti ja välittömästi ja ennenkuin oikein itsekään tietävät mistä on kyse. Eli ehkä sitten kritisoin sellaista asennetta jossa oletus on heti että TÄMÄ ON SOTAAAAAA!!!!
vai miten olet niitä "sivusta seurannut"?
Kirjoitit viestissä 17 näin: "Olen vaan seurannut sivusta näitä ls-juttuja ja tosiasia on, että herkimmin kantelutielle lähtee ne mielenterveysongelmaiset, joilta sairaudentunto puuttuu kokonaan."
Minä olen kerran elämäni aikana tehnyt lastensuojeluilmoituksen. Tai ennemminkin soitin sosiaalipäivystykseen.
Kerrostalossa, viereisessä, asui perhe, jolla oli silloin 4 lasta. Isä oli lähtenyt noin reilu kuukausi aiemmin lätkimään. Äiti joi. Tuona kyseisenä päivänä soitti toinen naapuri minulle, kertoi yrittäneensä jo soittaa sosiaalipäivystykseen. Kertoi käyneensä asunnossa sisällä. Kello tuolloin noin 12. Sisällä perheen äiti + miehiä pari-kolme. Kaikki aivan kännissä, ei siis mitään normaalia "seurustelujuomista" vaan sellaista Arska ja Pera puistonpenkiltä tyylistä. Lattialla pitkin poikin mm. tupakanstumppeja jne. Joukossa sitten lapset, joista nuorin tuolloin puolitoistavuotias, vanhin taisi olla 11-12.
Soittelin sitten sosiaalipäivystykseen, jolta kesti jonkin aikaa tulla paikalle. Ekan soitin jälkeen soitin toisen kerran sen jälkeen kun perheen 6-vuotias oli ilmestynyt meidän ovellemme. Liian isoissa, tupakalta haisevissa vaatteissa, kello reilun kolme iltapäivästä. Kysymykseen "oletkos syönyt, haluatko ruokaa " (jonka olin tässä vaiheessa oppinut häneltä kysymään, koska oli usein tosi nälkäinen, laihtui ihan silmissä isän lähdön jälkeen) vastasi "joo, kyllä mä söin pop cornia". Laitoin sitten pojalle munakasta, jonka veteli hyvällä ruokahalulla, ja painuin soittamaan, että tulkaa nyt ja heti, siellä on puolitoistavuotiaskin ilman ruokaa.
Lapset huostaanotettiin kuukaudeksi. Palautettiin sittemmin äidilleen. Lastensuojelu kävi häntä puhalluttamassa kerran päivässä, onnistui silti hyvin juomaan. Isä palasi kotiin ja perhe sai tämän jälkeen vielä kaksi lasta, molemmat FAS-lapsia.
Tämän jälkeen en ole enää hetkeäkään uskonut, että tässä maassa liian "helposti" huostaanotettaisiin lapsia. Tuon perheen kuudesta lapsesta oirehtii suurin osa, ovat nyt jo isompia, se puolitoistavuotiaskin jo 12.
Kirjoitit viestissä 17 näin: "Olen vaan seurannut sivusta näitä ls-juttuja ja tosiasia on, että herkimmin kantelutielle lähtee ne mielenterveysongelmaiset, joilta sairaudentunto puuttuu kokonaan."
Siis silloin kun aihetta ei ole, tai oikeastaan kaikille on epäselvää että onko vai eikö, ja kyseinen ihminen ei tietenkään voi soittaa ja kysyä ja selvittää asiaa niin kuin normaalit ihmiset. Kysyä vaikka jostain joka tietää että onko toimittu jollain tavalla ja jos on, niin miksi. Kas kun kamalille vainotoimenpiteillekin saattaa löytyä ihan järkevä peruste, jota ei tule heti ajatelleeksi. Mutta kun tämmöinen toiminta ei sovi, vaan päätös on tehty että nyt meitä vainotaan ja sillä sipuli, ja valitus on aiheellinen justiinsanytHETI.
Ei sieltä saa ketään kiinni.
Ja toinen juttu on se, että viranomaisen kuuluu ensin perustella ne toimenpiteensä, eikä vain ryhtyä niihin. Paino sanalla ensin.
kunnan hallinnollisista päätöksistä tuon taivaallista. En ihmettele, jos hänen toimistaan on tehty hallintokantelu. Pikkasen liian herkkänahkaista ja tunteenomaista on nyt hänen suhtautumisensa tähän asiaan.
Luin sen alkuperäisen ja toisen ls-ilmoitusketjun, joista ilmeisesti 17 on tuohtunut. Sen ketjun ap oli ensin valittanut hoitajien toimista hoitajien esimiehelle, sitten vasta oli tehty ilmoitus ja sen jälkeen kantelu. Ap myös toteaa, että kanteluun vaikuttivat vaitiolovelvollisuuden rikkominen ja se, ettei saanut haluamiaan neuvoja.
Toimin itse kunnalla viranomaisena ja mielestäni ls-ketjun ap ei ole tehnyt mitään väärää, vaan noudattanut oikeaa virkatietä kanteluissaan. Siihen en osaa ottaa kantaa, oliko ls-ilmoitus tehty aiheesta.
kunnan hallinnollisista päätöksistä tuon taivaallista. En ihmettele, jos hänen toimistaan on tehty hallintokantelu. Pikkasen liian herkkänahkaista ja tunteenomaista on nyt hänen suhtautumisensa tähän asiaan.
Luin sen alkuperäisen ja toisen ls-ilmoitusketjun, joista ilmeisesti 17 on tuohtunut. Sen ketjun ap oli ensin valittanut hoitajien toimista hoitajien esimiehelle, sitten vasta oli tehty ilmoitus ja sen jälkeen kantelu. Ap myös toteaa, että kanteluun vaikuttivat vaitiolovelvollisuuden rikkominen ja se, ettei saanut haluamiaan neuvoja.
Toimin itse kunnalla viranomaisena ja mielestäni ls-ketjun ap ei ole tehnyt mitään väärää, vaan noudattanut oikeaa virkatietä kanteluissaan. Siihen en osaa ottaa kantaa, oliko ls-ilmoitus tehty aiheesta.
Tämän ketjun aloittaja-ap ei ole tuo edellä mainittu ap.
Tämä ketju nyt vaan rönsyilee tuolle aiemmalle keskustelulle ja ketjulle, joista seurasin eilen illalla yhtä, ja siitä "innostuneena" laitoin tämän ketjun .
Mielenkiintoista on, millaisia muotoja tämä aihe on saanut aikaan.
Kukaan ei kuitenkaan ole vastannut selväsanaisesti kysymyksiin, ne taitaa olla tuolla sivulla 1, olisiko numerolla 21 tai 20, en nyt just muista ulkoa.. 21.
Minusta on omituista, että automaattisesti lastensuojeluilmoutuksen kohteeksi joutunut on mielenterveysongelmainen, psykoottinen ja / tai sosiopaatti. MInusta se kertoo tavattomasti niistä asenteista, joita ihmisillä edelleen on lastensuojelun asiakkaita kohtaan mutta myös niitä ihmisiä kohtaan, joista LS-ilmoitus ylipäätään on tehty.
Aiheettomia ei siis ole olemassakaan, ei varsinkaan viranomaisten taholta tehtyinä?
Minusta osoittaa mieletöntä kansalaisrohkeutta tehdä valitus kunnan viranomaiseten toimesta ja vaatia ihan laissa kirjattuja oikeuksiaan tulla kohdelluksi hyvin ja asiallisesti .
Itse en ole tohtinut, paikkakuntamme on niin pieni.
Ikäväksi asian tekee se, että paikkakunta tosiaan on pieni, ja juorut kulkee ja elää omaa elämäänsä.
En kuitenkaan kohtele lapsiani huonosti, en laiminlyö, meillä ei ryypätä tms. heille on ruoka ja normaali koti sääntöineen rajoijeen kuten kenellä tahansa., enkä ole edes yksinäinen enkä väsynyt - en lapsiini enkä muutenkaan.
Meidän kohdalla lastens.ilmoitukset on todettu aiheettomiksi. Jatkotoimenopiteisiin ei ole ryhdytty koska ei ole tarvetta.
Siinä mielessä olemme saaneet synninpäästön, mutta ilmoitus on loukkaava, juuri siksi että minulla on vahva epäilys viranomaisen vaitiolovelvollisuuden rikkoontumisesta - ei näyttö, mutta vahva epäily - ja edelleen vahva epäily ilkeistä juoruista selkäni takana.
Minun korviin mitään ei ole kantautunut, mutta tottakai niitä liikkuu.
Nyt kun täälläkin on noussut esille se, että kaikki olettaa, että LS-ilmoitus johtaa automaattisesti LS:n asiakkaaksi, olen ihan varmasti näiden juorujen perusteella myös LS:n asiakas, vaikka siis emme ole.
Lasten kannalta se on ikävää. Muistakaa hyvät äidit se, jos niitä muiden lapsia ajattelette oikeasti.
Antaisitko oman lapsesi leikkiä ja tulla kylään siihen perheeseen, josta juorun mukaan on LS-ilmoitus tehty?
vastaan puolestasi: ET.
Et antaisi lapsesi edes leikkiä LS-perheen lapsen kanssa kerhossa.
Me olemme tähän törmänneet. Lapsi ei ymmärrä, miksi näin on: miksi XX ei tule meille, miksi NN ei enää leiki minun kanssani.
MItä minä sanon lapselle? Äitejä en tarvoiita, välttelevät. Eivät edes puhu minulle, menevät "alta karkuun" .
Ja siis me emme ole LS:n asiakkaita, mutta juorut on..
MInä olen koko ajan "varpaillani" ja pelkään, että lapseni kiuykuttelevat julkisella paikalla, sillä se kiukuttelu viimeksi poiki ilmoituksen. Siis lapsi saa uhmakohtauksen, jameistä tehdään ls-ilmoitus ????? ja mukaan höystetään väittämiä, jotka eivä edes pidä paikkaansa, esim. että minä olisin yksinäinen ! En ole.
En ole katkera. En ole mielenterveysongelmainen. en psykoottinen.
Olen järkyttynyt. '
Olen järkyttynyt ihmisten ilkeydestä. Halusta vahingoittaa.
Se on tälläkin palstalla tullut esille.
Perhe,josta on tehty ls.-ilmoitus, diagnosoidaan täysin mielenvikaiseksi. Se on törkeää.
Tiedän, että tarvitsisin jonkun kanavan, missä käydä keskustelemassa tämä asia, mutta en luota kuntasektoriin. En luota enää kehenkään.
Kyllä ne kantelun käsittelijät huomaa, että olet toiminut ihan asiallisesti.