**kehtaatko pyytää mieheltäsi rahaa, jos tilisi nollilla tai toisinpäin?
Tuli tuosta toisesta ketjusta mieleen..
Itse olen nyt siinä tilanteessa, että omien sotkujen takia jouduin maksamaan kerralla 3000e laskun.. sinne meni kaikki säästöt. Olen hissukseen yrittänyt ostella edullisempaa ruokaa, että saisin tämän talouden taas tasapainoon. No sitä vartenhan nuo säästöt tietenkin oli, jos tulee yllättävä meno..
Mutta en siis kehtaa kertoa miehelleni. Tilillä on nyt 5 senttiä ja meidän olisi tarkoitus tänään mennä kaupungille ostoksille. Ei hitto, miten kerron miehelleni, ettei kertakaikkiaan rahaa ole.. Äitiyspäiväraha tulee huomenna, joten ei nyt mitään suurempaa hätää ole.
Kommentit (27)
Meillä on koko avioliiton ajan ollut yhteinen tili, jolle laitetaan molempien palkat.
Eipä siis tarvitse kummankaan toiselta pyytää.
meillä parisuhde perustuu rehellisyyteen, oli sitten mogannut tai ei. Ja yhdessä tässä pyöritettän tätä perhettä joten rahatkin jaetaan samoin ne menot.
ja maksan laskut sieltä missä rahaa on. Miehelle ilmoitan, että kannattaa siirtyä käyttämään luottokorttia kun sillä on tili tyhjä
mutta käytetään yhessä rahat. kun toisella ei oo niin toinen antaa....ja kehtaa ihan pyyytääkkin, yleensä kyllä tiietään että paljo kummallaki on rahaha
mutta meillä onkin ajatuksellisesti yhteiset rahat - eli ei kummallakaan omia säästöjä tai yhteen tullessa isompia omaisuuksia takana... Joka kuukausi kumpikin maksaa tietyt laskut ja tiukan paikan tullen se maksaa kummalla on enempi rahaa jäljellä. Onnekis on tilipäivät vähän eri puolella kuuta ;-) niin saa joustettua noita maksuja senkin mukaan ja venytettävää ei tule liiaksi tiukan paikan tullen.
Menomme ovat yhteisiä ja siksi myös tulot. Omia menoja en keksi kummallekaan erilaisia kuin toisella.
Rahat on yhteiset. molemmat näkevät toistensa tilien saldot käydessään nettipankissa omalla tilillään.
Mutta niin, että ilmoittaa "ajoissa", että tässä kuussa tulee nyt tiukkaa jne. Ja sovitaan yhdessä, että hän voi jo ennalta tehdä osan minulle kuuluvista ostoksista. En kuitenkaan lähtisi shoppailemaan hänen rahoillaan. Ja tämä ihan vain siitä syystä, että itsekin toivon häneltä tällaista käytöstä. Eli enemmän kuin mielelläni jaetaan taloudellinen vastuu hetkellisesti uusiksi, mutta ei toinen sitten voi elää, kuin tilanne olisi sama kuin viime kuussa. Eli toisiamme tuetaan ja autetaan, mutta kohtuuden rajoissa! Niin ja muuten ap, minullekin oli alkuaikoina vaikeaa puhua rahasta, mutta vähitellen "pakotin" itseni siihen. Voin kertoa, että helpottaa olo, kun ei tarvitse rahahuolien päälle vielä salailla asiaa toiselta. Terveisin: Rahaa se vain on..
vain sun oma?
Kyllä mä sanoisin miehelle jos ei ole rahaa. Meillä on tosin kaikki tilit samassa verkkopankkisopimuksessa joten maksan laskut puoliksi ja aina molemmat tietää kyllä toisenkin tilin saldon.
ja miten voi olla avioliitossa, niin että ei kehtaa puhua yhteisistä asioista.
ja jatkuvasti pyydän häneltä rahaa. :) Mutta teen hänelle kyllä yrityksessämme töitäkin.
Meillä on yhteiset rahat, yhteiset laskut ja muut menot kuin myös yhteiset säästöt. Meillä ei kumpikaan ano eikä pyydä toiselta rahaa. Isoista ostoista päätetään yhdessä.
ja päästään kyllä käymään toistemme tileillä puolin ja toisin tarvittaessa. Jos on tiukempaa joku kuukausi, niin yhdessä katsotaan mitkä laskut ovat kiireellisempiä ja mitä voi hieman siirtää. Ja laskut maksetaan sen tililtä jossa on rahaa.
Sitten kun palaan taas töihin, niin ei tarvitse miehen jatkuvasti olla siirtämässä tililleni rahaa.
Ja molemmat olemme rehellisiä ja tunnollisia raha-asioissa, joten mitään häikkää ei 15 avioliittovuoden aikana ole ollut.
Sinuna kertoisin rehellisesti mitä on tapahtunut, minusta avioliitto on kumppanuutta, missä jaetaan kaikki, heikkoudetkin.
meillä molemmat tietää suurinpiirtein, että paljonko toisen tilillä on rahaa.
oon saanut tehdä hulluna töitä säästääkseni tuon summan mikä nyt meni.. mieheni taas on syntynyt kultalusikka suussa ja rahaa on. aina puhuu miten pitäisi ostaa uusi televisio, moottorikelkka tai jotain..
hävettää tämä oma köyhyys.
oon saanut tehdä hulluna töitä säästääkseni tuon summan mikä nyt meni.. mieheni taas on syntynyt kultalusikka suussa ja rahaa on. aina puhuu miten pitäisi ostaa uusi televisio, moottorikelkka tai jotain..
hävettää tämä oma köyhyys.
Ei voi muuta kuin ihmetellä. Meillä puhuttaisiin yhteisestä köyhyydestä tai rikkaudesta...Tiesitkö että avioliitossa on puolisoiden välillä elatusvelvollisuus?
"on yhteiset rahat, eli kehtaan pyytaa". En halua olla mikaan ilon pilaaja ja pilkun viiltaja, mutta jos rahat on yhteiset, niin eihan sitten mitaan tarette edes pyytaa! Vai tarkoittaakohan tuo sita etta on kaksi (tai useampi) tili, eika kummallakin kaikkiin kayttooikeutta?
Meilla on ollut koko avioliiton yhteiset rahat, suurimmaksi osaksi yhteisella tililla. Menot maksaa kuka milloinkin (hehe, eihan silla ole edes mitaan valia jos rahat menevat samalta tililta...). Kohta on yhteista lainaakin iso kasa yhteisen talon ostoon!
että toisella olisi 3000 euron lasku ja toinen ei tietäisi asiasta. Nettipankissa on oikeudet kummallakin kaikkiin tileihin ja on puolin ja toisin päivänselvää, että jos toiselta rahat loppuu ennen palkkapäivää, niin toisen tililtä voi siirtää niin, että pärjäillään.
on erilliset tilit ja toisen tiliin on kummallakin käyttöoikeus. Koska mies tienaa 4x enemmän kk:ssa kuin mä, on selvää, että jossain välissä meen miehen tilille siirtämään lisää. Mies maksaa yleensä isommat laskut, mä käytän omalle tililleni tulevat ruokaan ja miehen tililtä sitten lisää, kun loppuu. Ilmoitan/kysyn kyllä ennen siirtämistä, ja varmistan ettei tililtä ole menossa mitään isompaa (esim. auton tankkaus) kun aion rahaa ottaa.
Yhteinen kun on perhe ja kaikki 5 lasta, niin ei lasketa sun ja mun vaan meidän rahoja...
Meillä on miehen kanssa yhteiset rahat joten otan sen tililtä rahaa kun huvittaa ja antaa myös jos pyydän!