Väitöstilaisuuteen pukeutuminen
Sain kutsun ystäväni väitöstilaisuuteen, mutten tunne etikettiä. Miten väitös tilaisuuteen kuuluu pukeutua? Entä karonkkaan? Millainen lahja olisi sovelias ja annetaanko se vätöksen jälkeen onniteltaessa vai vasta karonkassa?
Kommentit (9)
Olen pukeutunut ihan arkivaatteisiin, kuin myös suurin osa yleisöä. Karonkka on sitten eri asia, päälle joko iltapuku tai juhlapuku.
Olen ollut aina väitöstilaisuudessa aivan tavallisissa vaatteissa, niin kuin suurin osa muistakin. Karonkka sen sijaan voi olla iltapukujuhla tai aivan vapaamuotoinenkin. Lahjoja olen nähnyt molemmissa tilaisuuksissa, väitöstilaisuudessa lähinnä kukkia.
väitöstilaisuuteen. Niissä pukeutuminen voi olla hyvinkin sekalaista, kun aiheesta kiinnostuneet tulevat kesken työpäivän kuuntelemaan.
Jos karonkkaan mennään suoraan väitöstilaisuudesta, niin ota mukaan jotain, jolla voit vähän juhlavoittaa asuasi: pikkukengät tietysti, koru, huivi tms. Tässä taas on pikkumusta naisen paras ystävä, väitöstilaisuuteen jakku tai vast. päälle, karonkassa jakku pois.
Lahjan olen antanut karonkassa, se on yksityisempi ja enemmän juhla kuin väitös.
toki siististi voi pukeutua.
Karonkkakutsussa lukee, jos on pukukoodi. Oman mieheni karonkkakutsussa ei lukenut mitään pukukoodista ja tilaisuuteen tuli ihmisiä epämuodollisissakin asuissa (esim. miehillä ei välttämättä pukua ja naisilla saattoi olla hame ja joku pusero). Yleensä karonkoissa kai pukeudutaan muodollisemmin. Lahjat tuotiin karonkkaan ja kun puheita pidettiin, lahjat tavallaan ojennettiin siinä samalla laajoin sepustuksin ja väännettiin aasinsiltaa miksi juuri tämä lahja piti hankkia juuri tälle henkilölle.
Kutsussa lukee "juhlava asu". Riittäisikö pikkumusta vai pitääkö olla iltapuku? En omista iltapukua ja ei oikein olisi varaa sellaista hankkiakaan.
Ja lahjan antaisin ehdottomasti vasta karonkassa. Siellä onkin tapana, että vieraat puhuvat väittelijälle, ja se on oivallinen hetki ojentaa lahja. Ei puhetta ole tietenkään pakko pitää, mutta miksi jättää hyvä tilaisuus käyttämättä?
eli päivällä miehillä puku, kauluspaita & solmio, naisilla jakkupu (housuilal tai hameella). Illalla juhlaasu eli miehellä fraki tai tumma puku ja naisella pitkä puku (siis maahan asti). Mutta jos kutsussa on muuta tai kaverisi muuta sanoo, sen mukaan meet.
Itsellä oli hame&blaseri yhdistelmä päivällä ja pitkä puku illalla. Väittelijä sanoi, että aivan OK. Lahjat viedään karonkkaan, jos sinne on kerran kutsuttu.
Jotkut pukeutuvat jakkupukuihin tms., useasti esim. työkaverit tulevat normaaleissa arkivaatteissa, ei kuitenkaan rähjäisissä farkuissa.
Karonkkakutsussa lukee varmaan pukukoodi, yleensä on joko tumma puku tai juhlapuku. Naisilla normipukeutuminen on pitkä iltapuku. Ei tarvitse olla musta muilla kuin väittelijällä, vaikka monet niin luulevat.
Lahjan antamisessa noudatetaan molempia käytäntöjä, joko väitöksen jälkeen tai karonkassa, miten itse haluat. Valtaosa taitaa antaa lahjan väitöstilaisuuden jälkeisessä kahvitilaisuudessa. Lahja ei mielestäni ole edes välttämätön.