Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ikävä tuo Tampereen tapaus mutta olen aina ihmetellyt, miksi lapsi ei nuku omassa

Vierailija
17.03.2009 |

sängyssä. Tuo sama voi tapahtua vaikka äiti ei humalassa olisikaan.

Kommentit (48)

Vierailija
21/48 |
17.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

juttu lehdessä kun selvin päin ollut isä oli kierähtänyt vauvan päälle ja vauva kuollut. suomessa tämäkin tapahtui.

itse en ikinä nukkuisi vauvan vieressä. nytkin kun vanhempana lapset tulevat mun viereen nukkumaan, ei tule nukkumisesta mitään.

Vierailija
22/48 |
17.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun jos vauva nukkuu ihan iholla kiinni, voi hän yrittää ottaa äidin sykkeestä ns.mallia. Jos meinaa niitä hengityskatkoja olla. Mitä vauvoilla voi esiintyä.

En nyt muista miten tuo menee ihan oikein. Alkoi muisti tökkimään :D

Mutta ei siis ole kovin hyvä vauvan nukkua ihan iholla kiinni. Ei siihen vaikuta se että onko äiti selvä vai ottanut jotakin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/48 |
17.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja kuinka harvoin mitään sattuu. Kyllähän se on niin, että vanhemmat eivät lapsiaan ota viereen, jos tietävät nukkuvansa niin sikeästi, etteivät herää jos meinaavat tukehduttaa vauvan. Mielestäni siihen tarvitaan kyllä juuri humalatila tai vastaava, että tallaista sattuu. Ja silloinhan voi tapahtua onnettomuus ihan miten tahansa...

Vierailija
24/48 |
17.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

heti alusta pitäen omassa sängyssä.

Kyllä se on itsellekin mukavampaa ja rennompaa nukkua kun ei tarvitse alitajuisesti varoa lasta ja herätä sitten paikat puuduksissa kun on nukkunut ties missä sykkyrässä lasta varoen.

Tietenkin välillä jos on itkuinen illalla niin otan viereen ja kun nukahtaa niin nostan omaan pinnasänkyyn.

Ja aamusin on mukava nostaa vauva viereen ja herätä sillä tavalla rauhaksilleen päivään.

Vierailija
25/48 |
17.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

juttu lehdessä kun selvin päin ollut isä oli kierähtänyt vauvan päälle ja vauva kuollut. suomessa tämäkin tapahtui.

Isillä ei olekaan äidinvaistoa.

Vierailija
26/48 |
17.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perhepetiä pidettiin aina neuvolassa ihan hyvänä ja turvallisena nukkumismuotona, jos lapsen vieressä nukkuu nimenomaan äiti ja ilman mitään päihteitä. Meidän kaikki kolme lasta ovat olleet perhepetiläisiä, koska näen kuten joku muukin täällä, että lapsen paikka on äidin vieressä. Ottakaa mallia luonnosta! Mikä muu äiti tai emo jättää poikasensa yksin nukkumaan?

Kun äiti selvin päin nukkuu vauvansa vieressä, hän herää pieneenkin vauvan tarpeeseen. Koskaan en liikahtanutkaan, kun vauva oli kainalossa. Kun olin imettänyt, nukahdin yhteen asentoon ja siitä tasan samasta asennosta heräsin, kun seuraavan kerran havahduin hereille. Äidille tämä nukkumistyyli on rasittava liikkumattomuuden ja jatkuvan heräilyn takia, mutta se takasi ainakin minulle hyvän mielen, että lapsi tuntee olonsa turvalliseksi.

Vierailija
27/48 |
17.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Tärkeimmät vaaratekijät tunnetaan. Selvimpiä ovat nukuttaminen vatsallaan ja äidin tupakointi raskauden aikana, vähäisempiä nukuttaminen kyljellään, liian lämpimässä tai vanhemman vieressä. Vauvoilla on myös todettu viitteitä hengitystietulehduksesta. "

Eli minä sain tuosta sen kuvan, että vanhemman vieressä nukkuminen on vähäinen riski kuolla kätkytkuolemaan.

Miten muuten tehtiin joskus 70-80luvulla kun eikö vauvat nukkuneet synnytys-sairaalassa jo kaukana äideistä, miten se jatkui sitten kotona? Nukkuivatko vauvat edelleen omissa sängyissään? Ja kuitenkin esim.kätkytkuolemien määrä on laskenut noista ajoista vaikka nykyäänhän aika monet suosivat perhepetiä.

Ja tosiaan ihmettelen joidenkin kommentteja arvostella miten missäkin perheissä nukutaan!! Meillä 4lasta ja jokaisella ollut koliikki, kyllä siinä ne yön vähäiset tunnit nukuttiin miten nyt vauva sattui nukkumaan. Vauva nukkui välillä vanhempien sängyssä, välillä sitterissä välillä turvakaukalossa.

Ja kun ne huonosti nukutut yöt eivät loppuneet koliikki aikaan vaan sitten seurasi korvakierteet ja astmat.

Toki välillä vauva nukkui omassakin sängyssä, mutta se joka on kokenut samoja asioita ja noussut yössä ylös miljoonia kertoja hyssyttelemään vauvaa ymmärtää todellakin miksi meidän vauvat ovat nukkuneet vanhempien sängyssä.

Ugh, olen puhunut :)

Vierailija
28/48 |
17.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

se äitikö sai vaan sakkoja?? Kenelle se ne maksaa?

Vierailija
29/48 |
17.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

se äitikö sai vaan sakkoja?? Kenelle se ne maksaa?

Joo, sai VAIN sakkoja mutta MENETTI lapsen...eiköhän siinä ole rangaistusta riittämiin.

Vierailija
30/48 |
17.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

joissa suositellaan perhepetiä. Vauva tuntee ja kuulee äidin hengityksen vierellään ja "muistaa" itsekin hengittää. Tutkimuksissa oli paljon muitakin järkeviä perusteluita, mutta en muista mitä ne olivat.

Vierailija
31/48 |
17.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poislukien tupakoivat (ja luonnollisesti myös päihtyneet) vanhemmat.

Äidin syke ja hengitys kannustavat vauvaa toimimaan samoin. Yksi arvelu kätkytkuoleman syyksi on se, että elintoimintojen ylläpito unohtuu. Äiti myös reagoi liikkumalla tms. heti kun vauva unohtaa hengittää, jolloin liike voi sysätä hengityksen käyntiin uudelleen. Kulttuureissa, joissa vauvat nukutetaan äidin viereen on huomattavasti länsimaita alhaisemmat kätkytkuolemaluvut. Joissakin maissa kätkytkuolemia ei edes tunneta.

Itse synnytin esikoiseni Tanskassa ja siellä en tupakoimattomana äitinä saanut huoneeseen edes sänkyä lapselle. Ainoa ja paras paikka oli kuulemma äidin vieressä. Suihkuun mennessäni sain ruinattua pyörillä olevan vuoteen vauvalle, kun en suostunut vauvaa yksin huoneeseen jättämään vaan halusin ottaa mukaan kylpyhuoneeseen. Ja näin 3-v sitten.

Vierailija
32/48 |
17.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja juuri siitä syystä, että muuten ei olisi nukuttu ollenkaan. Äiti ei voi kierähtää lapsen päälle selvin päin. Se on se äidinvaisto.

Kun lapsemme syntyi, olin ihan varma, että hän nukkuu alusta asti omassa sängyssä. Pari viikkoa menikin niin, että nousin puolen tunnin - kahden tunnin välein imettämään. Ja hyvin meni ja olin tyytyväinen. Sitten tapahtui eka lipsahdus. Vauva herätti niin usein, että kerran havahduin siihen, että olin nukahtanut imetykseen. Vauva nukkui suloisesti vieressäni, mutta nostin hänet heti pois. Pelästyin TODELLA paljon. Syytin itseäni, että miten olen saattanut nukahtaa... Meni taas jonkin aikaa ja heräsin ihan jatkuvasti imettämään. Ja muutaman yön päästä sama homma. Oikein kylmä hiki tuli kun ajattelin, että vauva olisi voinut kuolla kun nukahdin taas imetykseen.

Sitten olin lopulta aivan raato heräämisistä (ei puhettakaan mistään kolmen tunnin unipätkistä) ja aloin yhä useammin nukahtaa imetykseen. ja kävikin niin, että vauva heräsi paljon harvemmin kun nukkui vieressä. Heräsin aina samasta asennosta mihin olin nukahtanut ja kun neuvolassakin vakuutettiin, että tämä ei haittaa ollenkaan, niin rentouduin. Neuvolassa oltiin vaan sitä mieltä, että tämä on parempi järjestely jos nukun silloin itse paremmin.

Tottakai olisin nukuttanut vauvaa todella mielelläni omassa sängyssä enemmän (edelleen siirsin vauvan pois jos en nukahtanut), mutta siitä ei vain tullut välillä mitään.

Nyt poika on 1v2kk ja edelleen todella huono nukkuja. Joinain öinä jaksan juosta pojan huoneeseen kymmenenkin kertaa "tassukouluttamaan" (meillä tassukoulu ei toiminut puolessa vuodessakaan, niin kuin ei mikään muukaan unikoulu - huudattamista en hyväksy.), mutta toisina öinä kun poika ei millään "sadannellakaan" kerralla nukahda omaan sänkyyn ja itse on räjähtämispisteessä kun ei ole saanut nukkua, niin otan hänet meidän väliin. ja siellä nukkuu kuin pieni enkeli. kuitenkin toisina öinä poika siis nukkuu hienosti omassa sängyssä (tosin siis herää usein, mutta nukahtaa kuitenkin omaan sänkyyn).

Näin meillä. Moni keksii varmaan sata syytä, mitä olemme tehneet väärin tai jättäneet tekemättä. En välitä. Tämä toimii meillä ja suosittelen perhepetiä muillekin! Se on ollut pelastus minun jaksamiselleni.

Vierailija
33/48 |
17.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://www.hs.fi/juttusarja/perhe/artikkeli/K%C3%A4tkytkuolema+on+yh%C3…

Ei tässä ole mitään epäilyn sijaa.

"Imeväisten nukuttamista vanhemman vieressä sängyssä pitäisi välttää kuuteen kuukauteen asti, jos äiti oli tupakoinut raskauden aikana. "

Vierailija
34/48 |
17.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perhepetiä pidettiin aina neuvolassa ihan hyvänä ja turvallisena nukkumismuotona, jos lapsen vieressä nukkuu nimenomaan äiti ja ilman mitään päihteitä. Meidän kaikki kolme lasta ovat olleet perhepetiläisiä, koska näen kuten joku muukin täällä, että lapsen paikka on äidin vieressä. Ottakaa mallia luonnosta! Mikä muu äiti tai emo jättää poikasensa yksin nukkumaan?

Kun äiti selvin päin nukkuu vauvansa vieressä, hän herää pieneenkin vauvan tarpeeseen. Koskaan en liikahtanutkaan, kun vauva oli kainalossa. Kun olin imettänyt, nukahdin yhteen asentoon ja siitä tasan samasta asennosta heräsin, kun seuraavan kerran havahduin hereille. Äidille tämä nukkumistyyli on rasittava liikkumattomuuden ja jatkuvan heräilyn takia, mutta se takasi ainakin minulle hyvän mielen, että lapsi tuntee olonsa turvalliseksi.

Uros voisi tappaa naaraan poikaset, jotta naaras tulisi uudestaan kiimaan. Tai naaraan uusi uros tappaa edellisen uroksen poikaset. Kun ihminen ei ihan nyt noin suoraan voi ottaa mallia luonnosta. Me emme elä samalla tavalla vaistojen varassa kuten eläimet, vaan järjen varassa. Ja järki sanoo, että vauvan on paras nukkua omassa sängyssään. Kuten tutkimuksetkin todistavat. Neuvoloissa nyt sanotaan just sitä, mitä haluat kuullakin.

Vierailija
35/48 |
17.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on molemmat lapsemme nukkuneet vauvoina perhepedissä. Ihan laitokselta saakka. Oli maailman luonnollisinta lapsentahtisen imetyksenkin kannalta! Yritettiin ekan kanssa hetken, että kun oli nukahtanut, niin nostettiin omaan sänkyyn. Siinä sitten miehen kanssa vuoronperään noustiin katsomaan että vauva varmasti hengittää. Todettiin se liian rasittavaksi. Kertaakaan ei ole ollut vaaratilanteita. Enkä todellakaan ole herännyt aamulla " paikat puutuneina ". Hyvin ollaan nukuttu koko perhe. Ei ole vauvan tarvinnut kuin henkäistä ja on tullut tissi suuhun ja uni jatkunut.

Vierailija
36/48 |
17.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli minä sain tuosta sen kuvan, että vanhemman vieressä nukkuminen on vähäinen riski kuolla kätkytkuolemaan.

Miten muuten tehtiin joskus 70-80luvulla kun eikö vauvat nukkuneet synnytys-sairaalassa jo kaukana äideistä, miten se jatkui sitten kotona? Nukkuivatko vauvat edelleen omissa sängyissään? Ja kuitenkin esim.kätkytkuolemien määrä on laskenut noista ajoista vaikka nykyäänhän aika monet suosivat perhepetiä.

Ja tosiaan ihmettelen joidenkin kommentteja arvostella miten missäkin perheissä nukutaan!! Meillä 4lasta ja jokaisella ollut koliikki, kyllä siinä ne yön vähäiset tunnit nukuttiin miten nyt vauva sattui nukkumaan. Vauva nukkui välillä vanhempien sängyssä, välillä sitterissä välillä turvakaukalossa.

Ja kun ne huonosti nukutut yöt eivät loppuneet koliikki aikaan vaan sitten seurasi korvakierteet ja astmat.

Toki välillä vauva nukkui omassakin sängyssä, mutta se joka on kokenut samoja asioita ja noussut yössä ylös miljoonia kertoja hyssyttelemään vauvaa ymmärtää todellakin miksi meidän vauvat ovat nukkuneet vanhempien sängyssä.

Ugh, olen puhunut :)

Eli omassa sängyssään nukkuminen on turvallisempaa. Eikä täällä arvostella perheiden valintoja, vaan tuodaan esille se tosiseikka, että perhepeti on vauvan kannalta vaarallisempi vaihtoehto.

Vierailija
37/48 |
17.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://www.hs.fi/juttusarja/perhe/artikkeli/K%C3%A4tkytkuolema+on+yh%C3…

Ei tässä ole mitään epäilyn sijaa.

"Imeväisten nukuttamista vanhemman vieressä sängyssä pitäisi välttää kuuteen kuukauteen asti, jos äiti oli tupakoinut raskauden aikana. "

Siksi meillä ei nukutaan perhepedissä. Tupakointi vain entisestään lisää kätkytkuoleman riskiä, joka on perhepedissäkin.

Vierailija
38/48 |
17.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ehkä jopa omaan huoneeseen heti synnytyksen jälkeen. Afrikassa äidit pitävät vauvat lähellään, ihollaan koko ajan. Kantavat selässään koko päivän. Yöt nukutaan yhdessä. Kumpikohan on luonnollisempaa?!

Afrikassa juuri synnyttäneetkin äidit tekevät töitä elääkseen (hakevat vettä ja ruokaa yms.) ja joutuvat kantamaan niitä vauvoja siellä mukana. Yöt varmaan nukutaan yhdessä, koska usein ei ole yhdellekään kunnollista vuodetta.

Vierailija
39/48 |
17.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkin nukutaan perhepedissä (on nukuttu ihan alusta lähtien, vauva on kohta puolivuotias) ja olen kyllä ainakin itse huomannut, ettei se kuuluisa äidinvaisto, jota monet tuntuvat kyseenalaistavan, ole ihan puppua. Sitä osaa kyllä vaistomaisesti varoa vauvaa myös unissaan. Tosin en olekaan nukkunut vauvan vieressä kännissä.

En tajua, miksi täälläkin vaan vaahdotaan pääasiallisesti siitä vieressä nukuttamisesta (joo tiedän kyllä, että sen takia tämäkin karmea tragedia tapahtui, mutta ei kuitenkaan ihan luonnollisissa olosuhteissa), eikä ennemminkin siitä, minkä ihmeen takia muutaman viikon ikäisen vauvan huoltajat ovat kännissä vauvan kanssa ollessaan??? 1,5 promillen humalassa ei voi pystyä pitämään huolta noin pienestä ja avuttomasta lapsesta. Olisivat sitten ottaneen lapsenvahdin, jos viinanhimo oli niin kova, ettei voinut olla menemättä baariin.

Vierailija
40/48 |
17.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

joten turha niiden perusteella on täälläkään kenenkään kuuluttaa omaa mielipidettään sinä ainoana oikeana!

Meillä vauva kohta 6kk on tiiviisti nukkunut äidin vieressä joka yö ja meille se on ainoa oikea vaihtoehto, saamme läheisyyttä kummatkin. Eikä kyseessä ole edes koliikkivauva, päinvastoin. Vieraalta tuntuu ajatus esim. omassa huoneessa nukuttamisesta..

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi kaksi