Opettaja soitti kotiin, että nuoreni taitaa olla masentunut.
Miten sitten auttaa tai poistaa se masennus 15 vuotiaalta? Mitä minä äitinä voin tehdä? Neuvoja kaipaan!
Kommentit (24)
Juttelitko poikasi kanssa ja mitä aiot tehdä?
..Opettaja kun kerroit havainnostasi,tarkkailenpa itse tilannetta hetken aikaa.Enpä ole itse huomannut..
Ehkäpä opettaja on tarkkanäköinen tai sitten ei, mutta siinäkö se "yhteisöllisyys" on että heti aletaan miettimään; mikä p ä t e v y y s sinulla on tulla sanomaan lapsestani mitään ja tekemään diagnoosia. Tuskin tässä nyt hätänumeroon tarvii alkaa soittelemaan. Jos omat havaintosi kuitenkin vahvistavat myöhemmin asian, pitää asiaa alkaa viemään eteenpäin!
masennuksen oireet ovat hyvin moninaiset ja yksilölliset. Voisi sanoa, ettei oppikirjamallia masennukseen ole.
Mitään haittaa siitä ei ainakaan ap ole jos terkkarille soitat ja juttelet itse hänen kanssaan. Tai ota yhteys perheneuvolaan. Sieltä saat ohjeita tulevaan. Välttämättä ei ole kyse muusta kun väsymyksestä, mutta kyllä asia kannattaa silti tarkistaa. Masennus saattaa edetä nopeastikin psykoottiseksi.
Passita lapsesi ainakin hemoglobiinin tarkistukseen ja jos olet etukäteen terkan kans jutellut, osaa hän ottaa masennusasian lapsesi kanssa puheeksi.
Masentuneet osaavat todella hyvin peitellä ahdistavaa oloaan ympärillä olevilta läheisiltä ihmisiltä.
ongelma korjaantuu parissa päivässä. Voit sitten ensi viikolla soittaa opettajalle ja kysyä, onko muutosta tapahtunut. Pitäisi olla. Poikasi on vielä lapsi ja sinun tehtäväsi on huolehtia hänen perustarpeistaan kuten riittävän unen saannista.
Sinuna muistaisin kuitenkin sen, että se opettaja tuskin on soittanut kaikkien opetettaviensa (tai edes valvontaluokkansa) koteihin ja sanonut samaa. Jollain tavalla sinun lapsesi eroaa joukosta. On muita väsyneempi ja vetämättömämpi. Toki voi olla, että olette ainoa perhe, jossa lapsen unensaannista ei huolehdita, mutta tuskin. Todennäköisesti luokalla on muitakin yön läpi kukkujia, jotka kuitenkaan eivät vaikuta yhtä vetämättömiltä kuin sinun lapsesi. Ja vaikka hän puhuu sinulle asioistaan, se ei tarkoita, etteikö hän puhuisi terveydenhoitajalle tai lääkärille asioista, joista ei katso voivansa sinulle puhua.