Miten perheillä on varaa käydä kahdesti vuodessa ulkomailla?
No niin, siinä kysymys. Kertoisitteko, miten se on käytännössä mahdollista rahallisesti? Minkälaiset tulot teillä, jotka reissaatte paljon ja vielä lasten kanssa? Itellä kun tekee tiukkaa päästä kerran vuodessa yhden lapsen kanssa etelään. Minä ja mies kumpikin töissä, mut mies ei reissaa kun ei kiiinnosta:/
Kommentit (54)
meillä menee kyllä aina vähintään 5000e, ja kaukomatkoissa yleensä lähemmäs kymppitonni, jos ei ylikin. 2 aikuista ja 2 lasta, ja kahden viikon lomamatkoja yleensä tehdään. Nettotulot n. 8500e/kk.
voi apua miten hyvin ihmiset tienaa! Mä luulin että meillä on hyvin rahaa, kun mies tienaa 3400e kk ja mä kotihoidontuella sen 400e.
ja meillä on varaa mun mielestä kaikkeen mitä tarvitaan.Paitsi että matkusteltu ei olla vielä, mutta aiotaan.
no, oonkin 22v että mä en oo koskaan tottunutkaan elämään kovin prameasti.vielä pari vuotta sitte eleltiin joillakin satasilla, syötiin pelkkää makaroonia..että ihan luksusta on jos tienaa 7t kuussa.
Meillä on isot lainanhoitokulut eikä niin ihmeelliset tulot. Matkustelemme silti 2-4 kertaa vuodessa, näin:
- meille riittää matkaksi myös viikonloppu tai pidennetty viikonloppu
- käytämme halpalentoyhtiöitä ja kyttäämme niiden tarjouksia
- majoitumme ystävien tai sukulaisten luona tai bed and breakfasteissa
- hyödynnämme lomaosaketta ja RCI Points -järjestelmää
Nämä matkat tulevat niin halvoiksi, että pystymme noin joka toinen vuosi tekemään lisäksi vähän pidemmän matkan, johon liittyy pidemmät lennot. Majoitumme silloin hyvään hotelliin tai RCI-kohteeseen, joiden huoneistot ovat lähes poikkeuksetta isoja ja aika ylellisäkin. Mutta ei siis joka kerta. Ja Thaimaan tai Brasilian tapaiset kohteet eivät meitä kiinnosta, koska emme ole lämmön ja löhöilyn perään.
nelihenkinen perhe matkustaisi sillä rahalla varmaan kahdesti. Ollaan akateeminen perhe pk-seudulta, joka tienaa kuukaudessa bruttona 4500e.
Täytyy olla matkailualalla töissä jos tuohon hintaan matkustaa! 8000€ per vuosi ja Karibialle asti.... Meillä meni jo 3 hengen 2 vkon Indonesian/Singaporen matkaan 6 tonnia, tosin kalleimmasta päästä majoitukset. Ja ilman käyttörahoja vielä. Pelkät lennot (jatkot paikallisilla halpisyhtiöillä jos uskaltaa) tekee n. 1500€/hlö kun Suomesta lähdetään. Kaveri kun on vuokrannut joskus venettä niin sen hinta on ollut jo n 4000€/vko! Tosin tuo 42 jalkainen on pieni.
Samoin 10 pv Välimerellä ei ihan 1200€ perheelle irtoa, tuolla saa 4 hengen lennot muttei majoitusta.... Ellei sitten tyydy Bulgariaan tai Turkin halvimpiin paikkoihin, niihin taitaa päästä viikoksi n 400€/hlö. Meitä 3 henkeä 16pv Italiassa ensi kesänä: halvimmat lennot mutta kohtuullinen majoitus = 4250€ (sis autonvuokran ja osittain puolihoidon).
Eli:
Lennot Helsingistä Miamiin (kaksi aikuista ja yksi lapsi (6v): 1000e
Kaksi hotelliyötä Miamissa ennen risteilyä $500 (n. 400e)
10vrk risteily NCL -laivayhtiöllä Penthouse sviitissä (kaksi makuuhuonetta, kaksi kylpyhuonetta, parveke, olohuone, sisältää ruoat ja alkoholittomat juomat) $4000 koko hytti (n. 3000e)
------> yhteensä 4400e
Toisaalta purjehdus Brittiläisillä Neitsytsaarilla (vuokraus Moorings vuokraamosta)
Lennot 1500e
Kaksi hotelliyötä ensin USA:n Neitsytsaarilla $200 (150e)
42-jalkaisen veneen vuokraus (ei sis. ruokia mutta sisältää kanta-asiakas edun...olemme vuokranneet veneen Mooringsilta jo 15 vuotta joka toinen vuosi) $4500 eli n. 3500e
-----> yhteensä 5150e
Ja sittenpä niihin Välimerenmatkoihin... Juu...siinä auttaa se että meillä on tuttuja sekä Espanjassa, Italiassa että Kreikassa joiden kautta saamme törkyhalvalla majoituksen hoidettua. Eli emme asu näillä tutuilla mutta heidän kauttaan löytyy useinmiten vuokrattava villa n. 500e:lla 10 päiväksi. Lennot ostamme matkamessuilta jolloin saamme lennot hintaan noin 250e/per nuppi.
Jos suomalaisten keskipalkka on 2700, se EI tarkoita että puolet tienaisi tuon alle ja puolet yli. Totuus on kaukana siitä, niin kuin varmaan fiksuna ja koulutettuna ihmisenä tiedät?
Kyllä kaikkien suomalaistenkin keskipalkat ovat nykyään lähellä kolmea tonniaTilastokeskuksen sivuilta voi noita katsoa, kunhan huomioi, että tilastot ovat pari vuotta jäljessä, ja palkoissa on sen jälkeen ollut melkoinen inftaatio.
Velaton asunto voi olla monella lapsiperheellä. Nillä nelikymppisillä, jotka eivät asu pääkaupunkiseudulla, ja ovat ostaneet ensiasunnon viitisentoista vuotta sitten, voi olla aika hyvin jo asuntolaina-asiat. Meidän yhdet ystävämme ostivat kivan perheasunnon Helsingistä 90-luvulla, ja se maksoi 380 000 MARKKAA.
Ei täällä kaikki vanhemmat muuten ole mitään esikoisvauvojen äitejä. Meidänkin esikoinen on jo 11, ja silti pidämme itseämme lapsiperheenä, vaikka ikää ja omaisuuttakin on jo kertynyt.
Kaveri kun on vuokrannut joskus venettä niin sen hinta on ollut jo n 4000€/vko! Tosin tuo 42 jalkainen on pieni.
Kateus taas kukkii aaveella. ;-) Jos ei muuta tölvästävää keksi niin sitten voi aina noin ohimennen sanoa että "no toi teidän ratkaisuhan nyt tosin huono/pieni/mitä tahansa". En minä ainakaan lähtisi vuokraamaan isompaa purjevenettä vierailla vesillä jos vain minä ja mieheni purjehtisimme sitä. Ihan hyvin siinä on tilaa kolmelle ja koko on sellainen että sitä vielä kaksi (tai yksi, jos toinen on lapsessa kiinni jostain syystä) hyvin händlää. Meille varmaan riittäisi joku 382:nenkin.
siis viinaksia juomassa. Yhdessä illassa menee aika paljon rahaa. Kahdelta ihmiseltä säästyy vuodessa ihan hurjasti. Ruokailemassa kyllä käydään ja otettaan olut tai viini kyytipojaksi, mutta ei siis vain ryyppäämässä ja rälläämässä.
Lapsia on viisi, eikä kaikkia edes tarvitsisi ottaa mukaan. Tulot ovat yhteensä 3000e/kk. Siitä asuminen, ruoat yms. laskut ja tarpeelliset menot. Ei saada kyllä minkään näköistä lomamatkaa tehtyä.
Ihmettelen vaan, että yhtäkkiä taas ilmestyi palsta täyteen superhyvätuloisia perheitä. Jännää....
Ihmettelen vaan, että yhtäkkiä taas ilmestyi palsta täyteen superhyvätuloisia perheitä. Jännää....
jos kysytään että kellä on varaa matkustella, niin tottakai ne, joilla on varaa, vastaa.
miksi minä puhuin akateemisten keskitulosta. Kas kun pelkkää palkkanauhaa vertailemalla ei tiedä oikein mitään kenenkään perheen toimeentulosta. On haja-aivoista verrata maaseudulla asuvia ja I-kalleusluokan asujia. Samaten se opintolaina vaikuttaa aika lailla perheiden toimeentuloon.
Tämän totesin jo aikaa sitten, minkä jälkeen YHÄ intät, että ei se voi olla keskituloa (edes akateemisilla), koska sinun ystäväpiiriisi jnejne.
Höh. Oletko noin pääkkö koulussakin, lasten kanssa?
vaan SUOMALAISTEN keskitulosta. Terveisin se, joka tuota 7000 euron keskituloa ihmetteli. Ystävä- ja tuttavapiirini ei koostu vain akateemisista ihmisistä ja siksi en tullut ajatelleeksi, että joku voi ajatella pelkästään akateemisia ihmisiä puhuessaan keskituloisesta..
akateemiset (ylempi korkeakoulututkinto) ansaitsivat jo v. 2007 koko maassa keskimäärin 3920 euroa kuukaudessa. Mukana siis myös muu Suomi, ei pelkästään I-kalleusluokka (pk-seutu).
Joten jos joku akateeminen pariskunta stadissa ansaitsee 7 tonnia kuussa, se on keskitasoa, jopa sen alle.
Me reissataan kerran vuodes etelään ja sit siihen päälle laskettelu reissu ja kerran vuodes Tanskaan kattoo kummi poikaa.
Yksi lapsi. Alle kouluikäinen ja me yrittäjiä. Käytetään äkkilähtöjä etelään. Tanskaan mennään autolla ja asutaan kaverin luona. Levillä tai Tahkolla tai molemmissa ollaan joka talvi. Viime hetken huoneet ollaan otettu ja saatu edullisesti. Majotukset ei ole viiden tähden hotelleissa.
Kotona säästetään pienistä asioista. Tarjoukset ja kierrätys kunniaan.
Nyt tuli vauva taloon,niin katsotaan miten jatkossa reissataan.
Meillä kolme muksua, itse olen taas kotona ja mies tienaa jotain 4-5000e kuussa. Matkustelemme tosi paljon, pari-kolme kertaa ulkomaille, joku autoloma, laskettelemme jne. Matkustamme edullisesti, emme syö ravintoloissa jne, mutta maailmaa on nähtävä. Käymme kotimaassa pikalomilla esim. kylpylöissä, telttailemme myös ja ulkomaille aina lennämme. Lomaosakkeet säästävät majoituskuluissa ja tekevät majoittumisesta laadukasta.
Kaikki luulevat meitä törkyrikkaiksi, kun reissaamme tosi paljon. Totuus on täysin toinen. Ostan vaatteet käytettyinä ja ruuat tarjouksesta eikä se haittaa mua yhtään, mutta en kestäisi, jos en pääsisi vähän väliä tuulettumaan. Asuntolainaa vielä on, mutta ei kohtuuttomasti. Ja toki saamme myös ne lapsilisät, jee! Kotihoidontukea ei enää makseta, kun kuopuskin menee kohta eskariin :(
Yksinhuoltajaäitinä mulla jää 500e asumiskustannusten jälkeen käteen (siitä laskut pois, voi laskea paljonko todellisuudessa rahaa jää), silti käydään lapsen kanssa pari kertaa vuodessa jossain ulkomailla.
Riippuu kovasti millaisia summia on valmis laittamaan matkustamiseen... Esim viikon reissu Bulgariaan maksoi meiltä lentoineen, asumisineen ja ruokailuineen 350e... Emme ole sitä sorttia, joka lähtee tonnit taskussa tuhlaamaan kerran vuodessa, vaan menemme nauttimaan lämmöstä ja rannasta... Ja toisistamme, toki :)