~~~~ HEINÄHATTUJEN VIIKKO 12 ~~~~
Hyvää alkanuttaa viikkoa kaikille!
Eilen alkoi jumalaton selkäsärky vaivata, nyt onneks jo vähän helpottanut. Esikoisen odotusajasta muistan päällimmäisenä raskauden viimeisen kolmanneksen kivut ja säryt, toivottavasti nyt ei tule samanlaista...
Töissä olo ottaa päähän nyt ihan täysillä, yhtään ei huvittaisi... Tuntuu, että työt kasaantuu ja mitään ei ehdi tekemään. Eikä asiaa yhtään helpota nyt meneillään oleva 8 päivän työputki, 4. päivä vasta menossa...
Blaah, en viitsi enempää valittaa jotten pilaa muiden fiiliksiä valituksellani. Onneks ulkona sentään paistaa aurinko, jotain positiivista tähänkin päivään :)
Nasqu ja poju rv 22+3 ja tyttö 06/06
Kommentit (38)
En ole ehtinyt kirjoittelemaan pitkään aikaan, vaikka eipä tuota asiaakaan ole ollut.
Ihana 4D-kuva =) Aika moni ilmeisesti on menossa tohon ultraan?! Minä en aio mennä, ihan jo kustannuskysymys on.
On: Eli eipä tänne ihmeitä. Töissä edelleen touhukkaana, välillä kyllä jo tuntuu että voisi jo kohta jäädä kotiin nauttimaan olotilasta (varsinkin kun aurinko paistaa ulkona)!!! No, työviikkoja on jäljellä enää 10 ja osittain nekin lyhyitä viikkoja =)
Välillä hieman supistelee, välillä kipujen kera ja välillä ilman kipuja... onneksi ei kovin usein kuitenkaan. Ensi viikolla on pitkästä aikaa neuvola ja sitten pitäis saada paperit kelaa varten, innolla jo odotan äitiyspakkausta!
Tsemppiä ja jaksuja kaikille!
mp73 ja Sissi rv 24+4
Enpä ole minäkään kirjoitellut kuin sitten viimeksi :)
Koko viime viikko meni kuopuksen sairastaessa. Maanantaina jo nousi kuume, jota jatkui useamman päivän. Lääkärissä käytiin puolessa viikossa ja saatiin diagnoosiksi pissatulehdus. No, viljely kun pissasta valmistui, niin eipä siinä mitään tulehdusta ollutkaan. Mutta siinä vaiheessa olikin neidille noussut jo ihottuma, eli vauvarokkohan tuo sitten lopulta oli. Ei silti, mieluummin tuo rokko kuin pissatulehdus, sillä se tulehdus olisi aiheuttanut paljon enemmän toimenpiteitä ja ainahan ne saattavat muodostua riesaksi, jos alkavat uusia.
Monella on edelleen vatsan kipuiluja ja supistuksia, jaksamisia niiden kanssa! Itselläni ei mitään kovin mainittavaa ole vielä ollut, joskus niitä kovettumisia vain. Paitsi, että nyt kun menin näin sanomaan, niin johan alkaa tietty supistella :/
Nukkumisasennosta oli myös ollut juttua. Mulla on nyt jo nukkumaan mennessä sellainen arsenaali tyynyjä mukana, että heikompaa voisi hirvittää :) Pään alla pitää olla kunnon korotus, polvien välissä yksi tyyny ja yksi sen kyljen puolella, joka on sängyn keskustaan päin. Ja tuo viimeinen lähinnä siksi, että se suojaa mahdollisilta kuopuksen iskuilta, tuo kun vieläkin on usein meidän sängyssä :/ Ja kyljelläni siis suurimman osan aikaa yöstä vietän. Joskus herään selällänikin. Vatsallani nukkuja en ole koskaan ollutkaan. Lonkat, erityisesti vasen, puutuvat täälläkin helposti.
Jenniliini oli jo 4D:ssä käynyt ja ihanan kuvankin olit laittanut :) Me käytiin edellisessä raskaudessa rv 26+ ja silloin vauvan painoarvio oli 1001g, eli aika jötköltä vaikutti silloin myös. Syntyessään rv 38+5 neiti painoi kuitenkin ihan sopivat 3430g, eli ei siis olisi jättiläinen ollut vielä lasketun ajankaan tietämillä. Pointtina siis se, että älä suotta pelkää isoa vauvaa :)
Kelan papereita en ole vielä vienyt, vaikka ne jo viimeksi neuvolassa sain. Olisi niin kiva nähdä edes kuvissa se uusi ä-pakkaus, ennen kuin laitan paperit menemään.
Tuplarattaista muuten sen verran, että tänään olivat Vauvatalo Johannan mainoksessa (ainakin Tampereella) ne Carenan double swingit (joista joku taisi täälläkin mainita) tarjouksessa 199€. Ei paha hinta minusta. Jos huomenna ehditään, niin käydään kyllä katsastamassa.
Kaikille flunssaisille paljon paranemisia! Ei ole kiva olla pää täynnä räkää, kun limakalvot on muutenkin koetuksella näin raskaana ollessa.
Vauvan liikkeistä- Tämä tapaus viihtyy myös aika paljon perätilassa, kun potkut tuntuvat välillä tosi napakoina kohdunsuun paikkeilla tai virtsarakossa :/ Poikittain on vissiin välillä myös. Yöllä usein kääntyy pää alaspäin, mutta päivän aikana ehtii kyllä pyöriä jos vaikka mihin suuntaan. No, kunhan h-hetkellä ymmärtäisi olla raivotarjonnassa, niin se riittäisi mulle :)
Nyt on pakko mennä, joten mukavaa loppuviikkoa kaikille!
M ja kuutonen rv 25+4
Isosmurffi,
Mulla joo siirtopäivä oli 15.10, että sen puoleen ei vois muutella.
Mut tosiasiassahan Justiina on hedelmöittynyt 10.12.2007 ja eleli petrimaljalla 3 vrk ennenkuin hänet pakastettiin 10 kuukaudeksi ja pääsi aloittamaan kunnolla elämänsä silloin 15.10. Eli tuostahan tulee heittoa jo se 3-4 päivää...
Tää on kyl välil niin rakettitiedettä että on lääkäritkin olleet ulalla että minkäs mukaan mitäkin lasketaan ja voisiko tuota petrimaljaelelyä ottaa huomioon LA.ta pohtiessa. Mutta loppupelissa LA on kuitenkin vain arvio...jonka mukaan vaan harva on nyyttinsä maailmaan pistänyt...että samapatuo lopulta millä päivänumerolla se ulos tulee...kuhan tulee ja kaikki on hyvin.
Kaikki aina puhuu siitä SF mitasta...mikäs se nyt taas olikaan, suomeksi?
Voisko joku vielä hieman valaista millasiin toimenpiteisiin/toimiin joutuu jos siitä sokerista narahtaa...? Saako enää syyä mitään hyvää ;/ ?
Terv: Jenniliini ja Justiina 24+2
Laitanpa huvikseni liiteeksi sellasen "kuvan" missä on niintä 4D mittaustuloksia, jos jotakuta kiinnostaa ja ymmärtää mitä ne tarkoittaa...Multa kun tuntuu menevät vähä ohi ymmärryksen kaikki lyhenteet...Mulle kun riittää että tohtori sanoo että kaikki on hyvin =)
Terv: Jenniliini ja Justiina 24+2
!http://www.vauva.fi:80/perhe/perheshowimage?id=dad70c8b-1496-11de-ae7c-…!
Hiljainen hetki töissä, jos sitä pari sanaa tännekin naputtelisi...
Ihanaa kun huomenna on perjantai! Toivottavasti viikonloppuna olisi hyvät ilmat, voisi vähän ulkoilla.
Onpas jännä juttu tuo Jenniliinin lasketuan ajan arvelu ja vauvan iso koko. Eihän se välttämättä jättikokoista vauvaa meinaa, voihan vauva tulla vaikka etuajassakin. Mutta mielenkiintoinen juttu!
Aika harmi homma tuo Weera85:n työ. Taitaa työnantaja siinä pelata itselleen säästöt. Höh.
Mulla myös vatsa kovettuu lähes joka päivä, mutta ei onneksi mitenkään kovin kivuliasta ole, lähinnä epämiellyttävä tunne. Esikoisen odotuksesta mulla ei mun mielestä tämmösiä tullut. Ilmeisesti se on siis jonkinlainen supistus...?
NapNap rv 24+1
En olekaan koko viikkoon ehtinyt kirjoittelemaan, jospa nyt muutaman sanasen laittaisi. Olen yövuorossa ja töissä harvinaisne rauhallista ja hiljaista. :) Hyvä niin, alkaa tämä valvominen olemaankin jo aika rankkaa. Todennäköisesti tämä onkin nyt viimeinen yövuoro ennen äitiyslomaa.
*Nukkumisasennoista* oli ollut puhetta: Missäs vaiheessa selällään nukkumista ei enää suositella? Minä nimittäin herään usein niin, että nukun aivan selällään. Esikoista odottaessa mujistan, että selällään olo aiheutti jossain vaiheessa pahaa oloa, nyt ei ole sellaista tuntunut. Ja jos en herää selälläni, niin sitten nukun kyljellään "mahan päällä" niin kuin täällä muutamat muutkin. Mutta kai se oma kroppakin varottelee jos asento olisi huono...?
*Supisteluista* ollut juttua myös: mulla on nyt alkanut tulla myös supistuksia, välillä jo ihan tuntuviakin. Tänään siivoaminen (kauhea riuhtominen) aiheutti muutaman tuntuvan supistuksen, mutta laantuivat kun jätin siivouksen miehen hommiksi.
Kaiken kaikkiaan olen kyllä päässyt tosi helpolla raskaudessa tähän asti, jos ei alun järkkyä oksentelua oteta lukuun. Nyt ei kipuja ja särkyjä juuri lainkaan :) Eilen illalla maha tuntui kyllä tosi isolta ja painavalta, ihan kuin olisin ollut viimesilläni. Oli varmaan tullut syötyä liikaa :)
*Jenniliiniä* mietitytti vauvan mahdollinen iso koko. Mulla esikoista odottaessa ultrassa rv 26 vauvan painoarvio vastasi viikkoja 28. Vauva syntyi rv 40+4 ja painoi 4 kiloa. Eli olihan se vauva ihan "kookas" muttei mikään jättiläinen kuitenkaan. Nykyisinhän vauvojen (täysiaikaisten) paino taitaa olla keskimäärin 3,5-4,5 kg, näin yksi kätilö mulle sanoi. Eikä tuon kokoisen vauvan synnyttäminen ollut vaikeaa laisinkaan vaikken itse mikään kovin iso olekaan :) Olenpa kuullut myös väitettävän, että isot vauvat ovat helpompia ja meillä ainakin piti paikkansa :) Eli jos jotain positiivista isoista vauvoista, vaikkakaan en tarkoita, että sun vauva tulisi olemaan mitenkään iso!
*Weera85:n* työnantaja oli tehnyt harmittavan tempun :( Tosi tylsää. Itselläni pitäisi olla työpaikka odottamassa äitiysloman jälkeen, mutten tiedä haluanko tänne palata. On sen verran rankkaa ja vuorotyö rasittavaa, että varmaan täytyy itsekin ryhtyä sitten työnhakuhommiin.
*Kelan papereita* en ole vielä laittanut eteenpäin. Varmaan laitan vasta ensi kuun alussa , kunhan on siellä Lapsi-messuilla nähnyt sen uuden äitiyspakkauksen, niin tietää sitten, että valitseeko sen vai rahan. Luulisin kuitenkin, että pakkaus otetaan, ellei se ole mikään järkky. Onneksi on vapaus valita, niin ei tarvitse sitten jälkikäteen valittaa :)
Heh, tuli taas "muutama" sananen tosiaan :)
Nasqu ja poju rv 22+6 (45 min päästä alkaakin taas jo uusi raskausviikko :) sekä tyttö 06/06
Täällä kärvistellään ilman aamukahvia kun puol ysiltä olis se sokerirasitustesti......
No, jospa aika menis nopeeta! On sitä ihmisellä heti nälkä kun kielletään syöminen :D
Vauvavakuutuksesta mulla on enää ens viikko aikaa päätöksiä tehdä.. Nyt tuntuu et tämän rahatilanteenkin vuoksi kallistun siihen, etten ota ennen syntymää, jos rahat tuntuu riittävän, otan 2kk iässä sairaskuluvakuutuksen. Onhan julkisen tereydenhuollon maksukatto kuitenkin niin pieni.
Vaunuja pakotan miehen kyllä tänään katsomaan!! Toivottavasti tenavatarvikkeella vielä emmat 199€, niitä kävin aikaa sitten yksin katsastamassa. Ja ihan hyvältä vaikuttivat.
Supisteluilta olen säästynyt tosi hyvin! pari kertaa olen tuntenut, esim eilen lenkillä, mut meni ohi kun pydähdyin pariksi sekunniksi.
Kuten nasqu edellä totesi nukkuma asennosta, luulisi todella et kroppa kertoo mikä parasta?? Minä en enää ole nukkunut selällään, ei tunnu niin hyvältä, mut ns. puolimahallaan mennään vielä kyllä!
Kelan paperit vein jo silloin 4.3. kauankohan pitää odotella äitiyspakettia? Olis kiva päästä "häpläilee"
:)
Ihana kello jo seiska! kohta koira lenkille, niin aika juoksee taas lähemmäs sitä puol ysiä !!
Terkuin;
Taateliz ja 25+2
Eilen iltavuoro, tänään aamuvuoro, vähän on tööt olo... mulla on taas flunssa ja nenä tukossa öisin, nukkumisestakaan ei oikein meinaa tulla mitään. Aamulla oli vatsassa vielä joku outo tunne, mutta nyt tuntuu jo normaalilta, toivottavasti en ainakaan kipeemmäksi ole tulossa.
Välillä on kyllä vaikeaa löytää hyvää nukkuma-asentoa, kyljellään taitaa olla mulla se paras. Aina oon tykännyt mahallaan nukkua, mutta nyt en ole kyllä vahingossakaan vatsalleni kääntynyt. Kai siihen heti heräis. Nyt kun on vielä nenä tukossa niin nukkuminen entistä hankalampaa.
Mä haluaisin kans mielummin isohkon vauvan kun pienehkön, vaikka kokemusta on vaan yhdestä 3,6 kiloisena syntyneestä, niin mun mielestä sen kanssa alkuun oli aika helppoa, varsinkin sen syömisen kanssa. Sairaalassa syötettiin sen 4 tunnin välein, mutta kotona en kyllä ruvennut herättelemään syömään. Tais olla jo viikon ikäisenä syntymäpaino taas ylitetty. 3kk ikäisenä rupes paino sitten madaltamaan, mutta ei mitenkään hälyyttävästi. Eli nasqun kanssa samoilla linjoilla:)
Nasqun kanssa samoilla linjoilla myös työasiassa, eli olen ajatellut hakea muita hommia kunhan on sitten taas aika palata töihin. Mulla on ihan vakkarityöpaikka, mutta nyt ainakin on se fiilis että aikansa kutakin... ei tämä työ oikein enää anna mitään, palkkakin on aika pieni ja iltavuorojakin on. Mutta yritetään nyt tämä muutama kuukausi kärvistellä, sitten ei tarvitse hetkeen työasioita onneksi miettiä:)
Ai lapsimessuilla näkee uuden äitiyspakkauksen! Kyllähen se Kelan sivuillekin jossain vaiheessa tulee, ensi kuussa? Kyllä mä varmaan sen pakkauksen otan vaikka ei tarttiskaan, enkä usko että se niin karsee voi olla että en haluais sitä ottaa. Esikoisesta mulla on se vuoden 2005 pakkaus, missä oli se paljon parjattu mintunvihree toppapuku. Mutta kyllä se mulle kelpas!
Miten taatelizin sokerirasitus meni?
Pitäis vähän miettiä että mitä ruokaa sitä viikonloppuna tekis, ajattelin käydä kaupassa ennnen kun haen tytön tarhasta... Ollaan tytön kanssa koko viikonloppu kaksistaan, mies on reissussa.
NapNap rv 24+2
Elikkä keskiviikkona tuli ilmoitus,että firma menee alta,kiitos suuren ja mahtavan Nokian. Tässä nyt oon yrittäny pitää pääkoppaa kasassa jotenkin.
Harmittaa vietävästi,kun nyt täytyy etsiä uutta työpaikkaa samalla kun on vauvan kanssa kotona. Ja lomat yms. menivät sen siliän tien.
Yritä tässä nyt sitten ottaa rauhallisesti ihan vauvan takia. Taisi pikkuinen tietää vatsassa keskiviikkona,et nyt ei äidillä oo mikään maailman paras olo =(
Marika ja toukka 25+1
Nyt se sit tapahtui, että kirjoitin pitkän viestin ja sit lähetyksessä se vaan katos :(
Jenniliinille...
Mun käsityksen mukaan se SF mitta on symfyysi/fundus mitta. Eli tarkoittaa sitä, että häpyluusta (symfyysi) otetaan mahan päältä mitta kohdun pohjaan (fundukseen), joka on siis ylhäällä siis kohdun korkein kohta, vaikka luulis, että pohja on alapuolella :) Näin minä tämän asian olen ymmärtänyt, mutta korjatkaa toki, jos ihan satuja kirjoittelen.
Masussa kaikki vaikuttaa olevan ok. Masu asukki liikuskelee kovasti oman jo aika vakiintuneen rytminsä mukaan.
Eilen olikin hauskaa, kun masukki ilmeisesti venytti itsensä suoraksi poikittain ja liikket tuntui yhtäaikaa sekä vasemmassa, että oikeassa kyljessä. Imeisesti jalat oli vasemmalla ja kädet taputteli oikealla. Ihan kuin masussa olisi ollut kaksi asukasta. Tämä tosin on todistettu monta kertaa, että yksi siellä vain on, mutta tunne oli jänskä.
Mukavaa viikonloppua kaikille ja tsemppiä flunssan kanssa painiskeleville.
-Mirable ja masu asukki 24+3
Sokerirasitus ohi! On se pitkäveteistä!! Ja käsivarsi mustana..
Tulokset ensi viikolla.. toivotaan parasta.
Taateliz ja 25+2 :x
Joku oli menossa katsomaan Caranan tuplarattaita. Me siis jo ostettiin pari viikkoa sitten Duoble Swingit. Maksettiin kanssa niistä tarjouksessa 199€. Ei otettu niihin sitä vaununkoppaa, kun meillä on pehmeä kantokassi, niin se käy niihin.
Meillä auton vaihto isompaan edessä, kun meidän nykyiseen Golfiin ei mahdu kolme turvaistuinta takapenkille. Päätettiin ostaa nyt VW Touran. Sinne mahtui kolme istuinta takapenkille ja perätilaakin jää vielä ihan loistavasti.
Omaan napaan ei mitään uutta. Kivaa tuijotella iltaisin omaa napaa kun heiluu välillä mukavasti.
T: Niina rv 23+3
Kovin monella on ollu erilaisia kipuja mahan seudulla ja minä liitys samaan joukkoon....
Mies jo kysyi yks päivä, että onko tuo ihan normaalia, kun jähmetyin liikkumattomaks ja yritin hengittääkkin mahdollisimman olemattomasti. Mulla tuntuu kyljissä repivät kivut, mutta mahan päällä tuntuu se lamauttava kipuaalto. Ja ainoa mikä auttaa on saada kroppa rennoksi, joka ei tietenkään seistessä onnistu.
Ainoo mikä mulle tulee noista mieleen on just kohdunkasvu kivut, ja ehkä esikoisen sektiosta tulleita kiinnikkeitä napsahtelee poikki urakalla?
Asukas kyllä liikkuu ahkerasti joten siitä ei huolta. =)
Sokerirasituksesta: Mitään ei ole pakko tehdä! Kukaan ei voi sitä pakottaa tekemään, mutta kannattaa kuunnella neuvolan tädin/lääkärin mielipide asiasta ensin.
Itse kieltäydyin siitä. Rasitukseen olisin joutunut sukurasituksen ja oman lievän ylipainon vuoksi. Mutta kun alla jo yksi normaalipainoinen lapsi ja yksi rasitus tehtynä normi tuloksilla, niin nyt sanoin jyrkän ein.
Tehtiin kompromissi neuvolan tädin kanssa, teen 4pv oma seurantaa kotona ja jos niissä arvoissa ei ole mitään hälyttävää annetaan asian olla.
Ja tänään mittaan viimeistä päivää, ja todellakin arvot on pysyneet hyvin alle maksimi arvojen.( ja olen vetänyt jopa suklaata jälkkäriks yms yms.)
Kiitos muuten toistamiseen teille jotka laitoitte niitä arvoja viime viikolla mulle!! Mä olin saanut väärät mittaus ohjeet ja arvot tuntui olevan samat kaikille. Paasto 5,5 ja "syöty arvo" 7,8.
Perätilasta.. Olen järkyttynyt. Esikoinen istui koko ajan, enkä ole tuntenut ikinä potkuja/liikkeitä ylhäällä, mutta nyt.... Tämä tulokas oli kääntynyt yks ilta/yö ja aamulla meinasin saada halvauksen kun tajusin että potkut tuleekin ihan ylös! Aivan outo fiilis, eikä tartte enää vessassa juosta öisin kun pissarakon päällä ei kukaan vedä steppitunteja enää.
Ja SF-mitta oli esikoisesta todellakin yläkäyrän yläpuolella. Tämän pirpanan mitat alkoivat uhkaavasti myös yläkäyrältä, joten saa nähdä mitä mitta nyt näyttää kun mahassa ollaan "oikein päin".
Toinen lääkärineuvola onkin tämän kuun lopussa, mitäs siellä ees tehtiin? Tsekattiin vissiin kohdunsuun tilanne? Ja yleisvointi?
Töistä, itse yritän myös pyristellä muihin töihin tän kakkosen jälkeen... Koitan kepillä jäätä ja yritän saada tässä mammiksen aikana kaupaksi askartelutarvikkeita kotimyynnillä.
Kannattaa muuten miettiä oisko itsestä pitämään kutsuja, myy sitten vaikka kynttilöitä/lastenvaatteita ihan mitä vaan, koska sunnuntaisin saat tehä vaikka koko päivän töitä ja kela ei puutu niihin tienesteihin pätkän vertaa!
Aurinkoista viikonlopun jatkoa!
T Helga rv 24+5
Ei oo hetkeen tullut kirjoiteltua, ekaks oli muutto (eli ei nettiä) ja sen jälkeen on kipeenä tullut oltua muutaman viikon..
Mulla on kans tällä hetkellä poskiontelon tulehdus+antibiootti-kuuri ja eiköhän tän kivan pääkivun lisäksi mies viime yönä unissaan mua lyöny siihen kipeeseen poskeen.. Että näin meillä!
Jenniliinille (ja muille asiasta kiinnostuneille) sen verran, että se BPD ultran mitoissa on sikiön pään lakimitta (eli korvien välin suuntaisesti), HC on pään ympärysmitta, AC on vatsan ympärys ja FL on reisiluun pituus... Ja se SF-mitta on tosiaan se kohdunpohjan korkeus..
Itsellä se sf-mitta oli kivat 22,5cm (eli yläkäyrän yläpuolella) viikoilla 22+3, tais muksu sillon olla perätilassa.. Mutta eipä sitä kamalasti voi geeneilleen mitään, oon itse ollut syntyessäni 55cm ja mies 53,5cm pitkä, joten tuskin sieltä mitään pikkutirriäistä on tulossa! Kaiken näkee aikanaan..
Sokerirasituksesta sen verran, että nykyäänhän on suositus, että kaikille 25 vuotta täyttäneille se tehtäis, huolimatta muista riskitekijöistä. Ite oon just sen 25v (viel synnyttäessäni) ja muuten ei ois lainkaan muita tekijöitä, mut ihan oman syntymäpainoni ja tämän hetkisenki sf-mitan vuoksi meen kyl ihan mielelläni siihen sokerirasitukseen.. Se ois sit muutaman vkon päästä edessä..
Mä kävin tällä viikolla laittaa kelan paprut eteenpäin, viel pitäis saada työnantajan laput vietyä töihin, kuhan tästä tervehtyy.. Mut tiukille meinaa mennä ku aikaa ei oo ku enää ens viikko.. :) Saa tosiaan nähä, et kumpi pakkaus sieltä sitten tulee..
Nauttikaahan kevätilmoista (joko ulkona tai sisällä)!
Angie rv. 24+6
Jos sopiipi, niin laitan tähän alkuun vähän infoa itsestäni ja perheestäni :D.
Olen 26v kolmatta odottava nainen Etelä-Savosta. Tällä hetkellä teen freelancer-toimittajan hommia radioon ja paikallislehteen, sekä hoidan muutamia juontokeikkoja. Vedän myös karaokea naapurikaupungissa.
Olen naimisissa ja meillä on entuudestaan 3,5v ja 1,5v tytöt. Olleet helppoja tapauksia vauvasta saakka! Neuvolassa on naputettu siitä, että ovat supernukkujia, nukkuivat 2kk eteenpäin 14h yössä heräämättä... Nykyään nukkuvat aika tavalla samalla tavalla.
Olen puoliksi irlantilainen, ja ainakin irlantilaisen veljeni mukaan tuo hyvinnukkuminen kulkee heidän suvussaan :D!!!!!!
MOlemmat tytöt syntyivät sektiolla, joten tämä kolmaskin tulee samalla tavalla muailmaan. Laskettuaika on 15.7, joten ilmeisesti leikkauspäivä olisi 30.6.
Minulla on 1tyypin diabetes, joten jos joku haluaa kysellä diabeetikon ruokavaliosta jotain, voin yrittää vastailla :D. Tosin, kun mulla on insuliini käytössä, niin voin syödä mitä haluan ja milloin ja miten vain haluan :D!
Paras puoli diabeteksessani on se, että pääsen ultraan joka 4s viikko! rv30 eteenpäin pääsenkin sitten jokatoinen viikko.
4D ultraan menemme miehen kanssa keskiviikkona... Tämä siitä syystä, että mulla on raskauden alusta alkaen ollut omituinen tunne siitä, että kaikki ei olisi hyvin... Tyhmää sinänsä, kun kerran ultrissa kaikki on ollut mitä parhaiten. Mutta minkäpä sitä tunteelle voi :(...
Mulla on painoa tullut tässä vaiheessa vasta 2kg lisää, sillä alussa sitä lähti aika roimasti. Tosin ei ole aikaisemmissakaan raskauksissa tullut kuin 5kg molemmissa, mutta tämä onkin johtunut luultavasti siitä, että alussa multa aina tippuu n 8kg...
Esikoisen synnyttyä multa putosi 19,7kg muutamassa päivässä, koska olin aivan järkyttävän turvonnut. Naama oli ihan muodoton ja jalat kuin kaksi tukkia. Siksi ottivatkin osastolle ja päätyivät sektioon sen, ja perätilan vuoksi.
Tokaa sitten käynnistelivät, mutta aukesin vain 2cm. Leikkauspäätös tehtiin aika nopeasti... onneksi!
Tässäpä tätä tuli! :D
Mulle on sattunut ja tapahtunut niin paljon, että on jäänyt kirjoittelut vähemmälle. No ensinnäkin muutto toiselle puolen Suomea. Nyt asustellaan Porvoon liepeillä ventovieraiden ihmisten ympäröimänä. Muuton vuoksi mun täytyi irtisanoutua töistä (me siis muutettiin meihen työn perässä)
Vanhalle paikkakunnalle jäi oma talo mikä pitäisi jotenkin ihmeen kummasti saada myytyä (nyt ollaan siis kahdenasunnon loukussa) hyvä tilanne sellaiselle. Menot on koitettu karsia niin minimiin kun mahdollista, paitsi me oltiin toisella häämatkalla Egyptissä mihin oltiin jo häistä säästetty rahat. Siellä oli aivan ihanaa ja lämmintä. Nyt oon nyppinyt ihon riekaleita, kun kärväytin koko ruhoni.. =/
Esikoinen sairastui adeno virukseen jonka seurauksena oltiin sairaalassa tiputuksessa jonkun aikaan.... mitähän vielä...
Täällä on ollut puhetta kelan rahoista. Mulle lasketaan viimeisen kuuden kuukauden mukaan päivärahat, koska vuonna 2007 oon ollut kodinhoidontuella, joten tulot ei siltä ajalta ole kovin kummoiset. Lasku aloitetaan siitä kun jään äitiyslomalle, eli 30.5 ja siitä 6kk taaksepäin. Työttömyys aikaa ja mahdollista opiskelua ei oteta huomioon (jos sattuu siis tohon kuuteenkuukauteen) Olipas hankalasti selitetty, mutta toivottavasti joku ymmärsi.
Porvoon sairaalassa on kuulemma kesäloma juuri meidän lasketunajan tienoilla, joten me joudutaan helsinkiin synnyttämään mistä en ole yhtään innoissani! Olipa taas mun tuuria.
Mulla on torstaina (26pv) sokerinrasitus testi. Samalla otetaan verikokeet mistä tutkitaan verivarastot, koska mun hg oli 107. Esikoisen syntymän jälkeen olin päivän veritiputuksessa kun hemppa ei ollut kun 80...
Tää Iivari on perätilassa, eikä yritäkkään kääntyä. Onneksi on aikaa vielä. Mutta siinä tapuksessa jos hää ei käänny eikä kääntäminen onnistu on sektio tiedossa, koska yli neli kiloista perätilasynnytystä ei suositella. (Esikoinen painoi 4120g).... voihan stressi...
Täytyy yrittää nyt kirjoitella ahkerammin. Oon teitä ja teidän kuulumisia kyllä taustalta seuraillut.
AatuLiina, Iivari rv. 26 ja tyttö -06
P.S Onko täällä Porvoolaisia/Porvoon seutulaisia? ....ystäviä kaipalisi hän...
mammat, kesä/heinäkuu lähenee .. enää pari kuukautta ja on meidänkin pikkuisten aika syntyä. jännittävää. itse olen alkanut enemmän jo olla vauvan syntymä fiiliksissä, ja laitellut pikkuisen vaatteita valmiiksi jne. vaunuja emme ole vieläkään kerinneet tutkailemaan, tai niitä tuplia. huhti/toukokuussa ostetaan. esikko rikkoi sitterin, joten sekin on hankittava. pari tuttipulloa, tutteja, sukkia muutaman 50cm bodyn ja harsoja olen ostanut. ja sitten täytyy vielä miettiä kaikki muu tarpeellinen.
oletteko te toiset jo miettineet sairaalakassia ja vauvanvaatteita ? itse tässä pohdin mitä vauvalle otan sairaalaan mukaan, jotain lämmintä, mutta kuitenkin kesäistä. aikaisempi lapsi kevätvaavi, joten silloin oli vielä lämpöisille vaatteille tarvetta.
oli lääk-nla viime torstaina, ja kaikki oli hyvin. vaavin sydän pompotti 135-155 välissä. hb 142, paineet hyvät, pissa puhdas ja muutenkin kaikki ihan hienosti. sf-mitta 23, oli prikuulleen sama, kuin esikosta näillä viikoilla.
jenniliini oli laittanut ihanan 4D-kuvan. itse en meinaa mennä ko. ultraan, vaikka kahden vaiheilla olen ollut. no katsellaan jos mieli vielä muuttuu, onhan tässä vielä aikaa harkita. jenniliinille piti vielä tuosta ä-rahan laskemisesta sanoa, että ainakin mun kohdalla liu´utetaan sitä 6kk, hypätään epäsuotuisien aikojen ohitse, ja mielestäni liu´utus tehdään, kun kyseessä, hoitovapaa, sairausloma, työttömyys jne. käyppä uudestaan kelassa, ja kysy, miksi muualla toimitaan eri tavalla. olen esikon aikana oppinut, että kelassa on monenlaista viheltäjää, eivät todellakaan ole selvillä, miten kela toimii tietyissä tilanteissa. se on sääli, koska heidän takiaan monet asiakkaat saavat väärää infoa !!!
weera kirjoitti paskamaisesta olosta-olikohan se niin, tai jotakin sinne päin, ettei oma ulkonainen olemus ole viehkeimmillään :-)) kyllä se raskaus vaikuttaa kaikkeen niin ulkoiseen kuin sisäiseenkin olemukseen. mutta, ainakin mulla muutos ns. normaaliin tapahtui tosi nopeasti, about 2kk synnytyksestä olin palautunut. koita vain nauttia tästä vaikka hammasta purren :-))
ai niin mulle painoa oli tullut JO 11kg, mutta asiasta sanottu sanaakaan. nyt paino 77kg. plaah, ei kivaa, mutta minkäs teet, kun ruoka maistuu ja kaikki muukin kielletty.
itselleni tämä raskaus on ollut aika helpohko ja mukavakin. Alussa ei ollut sitä oksentamista, mitä esikosta tein ekat 3kk. ja ei oikeastaan supistelekaan, eikä satu minnekään muualle. ainoa asia mikä vaivaa on jatkuva väsymys, mutta koska hemppakin oli noin hyvä niin johtunee vain masukin ja taaperon jatkuvasta läsnäolosta :-//
joku oli käynyt egyptissä reissulla. ihanaa. mutta en olisi uskaltanut raskaana lähteä, koska viime kesänä oltiin intiassa+sri lankassa ja sain kamalan pöpön mistä olin saikulla vielä kotonakin reilut kuukauden päivät ..
nyt hyvää alkavaa viikkoa kaikille heiniksille !!! koitan aktivoitua tässä kirjoittelussa. t. emmi rv-25+6 + esikko 1v11kk
toi sun laittama kuva Jenniliini. Oliko se nii n et sulla ei voi heittää la aika ku tiesit sen hedelmöityksen vai?
Voi ku muakin jänskättää ens ti;n 4D. Näyttäispä meiän papunen naamansa. Voisin kutsua häntä ennemminki panssarivaunuks ku nii kovasti jyräs viime yönä eli rytmi muuttu sitte. Tosi kovia potkuja tulee kyllä..
Mä oon koko viikon maanu sängyssä räkätaudissa ja kuumeessa. Sain ti antibioottikuurin poskiontelotulehdukseen. Uni on kyl maistunu. Ihan ku vähä alkais jo helpottaa.
Jaksamisia
Is 23+1