Anteeksi, mutta pesettekö te edelleen kaikki vaatteet käsin? Kun
ei ne vaatteet itsekseen sinne kuivumaan kävele, eikä viikkaudu kaappiin. monia vaatteita joutuu jopa silittämään. en nyt sano että hirveä urakka mutta kyllä minulla joka päivä menee aikaa pyykinpesuun.
Kommentit (64)
saa kulumaan aikaa paljon. Lajittelu+tahranpoistoaineen laitto vie mulla yleensä alle 5 min (pistetään kuinkin tähän 10 min jos vaikka on kone täynnä tosi likaista pyykkiä), sitten vaan kone päälle. En kuivata kuivausrummussa muuta kuin liinavaatteet, mutta silti en saa ripustamiseen menemään kuin max 10 min (jos kone täynnä esim. sukkia tms. pientä) vaikka käännä ja oion kaikki vaatteet.
Silittäminen on sitten asia erikseen.
pehmentää pyykkiä eikä meillä atoopikkot ole saanut mitään oireita (no, sehän ei kyllä takaa mitään)
No meillä silitän pääsääntöisesti vain lasten (4 lasta) vaatteet ja syynä on se,että kaksi lasta on atoopikkoja. En siis voi käyttää huuhteluaineita ja ilman huuhteluaineita vaatteet ovat melko karheita. Silitetyt vaatteet tuntuvat ihanan pehmoiselta iholle ja herkkä iho pysyy kunnossa.
ylirasitun ja stressaan ja kulutan kamalasti aikaa johonkin yksittäiseen juttuun, esim pyykkäykseen.
Minusta pyykin pesu on aina ollut yksi helpoimmista hommista kodinhoidossa.
Heittää vaan likaiset koneeseen ja napsauttaa koneen päälle. En lajittele liikoja, valkoiset erikseen ja erilleen 40 asteen pyykit ja erikseen kuumemmat. Ei muuta. Ei kulu aikaa lajitteluun.
Kuivumaan ei mahdi kerrallaan kuin korkeintaan kaksi koneellista, joten väkisinkin tulee aina välillä päiviä jolloin ei voi pestä pyykkiä lainkaan :)
Kuivumaan laitto kestää n. 5 minuuttia, eikä siinä olla turhan tarkkoja. Aina ne on mukavasti kuivunut vaikka joku sukka saattaa vähän rullalla olla.
Narulta kuivat pyykit napsit sieltä omistajansa mukaan kasaan, josta ne on kerralla helppo siirtää suoraan sen henkilön hyllyyn johon kuuluu. Mitään sukkia tai kalsareita sen kummemmin viikkailla. Ne jotka osaavat, viikkaavat vaatteensa itse omaan kaappiinsa. Ei kulu montaa minuuttia.
Ikinä en silitä yhtään vaatetta suoraan narulta, vaan kerrallaan sitä mukaan kun niitä käytetään. Kaikkia vaatteita ei tarvitse silittää. En silitä lakanoitakaan, vaikka se varmasti olisi mukavamman tuntuista, mutta en tahdo siihen kuluttaa kaikkea aikaani.
En kuluta kovinkaan paljon aikaa siivoamiseen viikossa. Tiskitkin aina suoraan koneeseen, ja puhtaat aina heti kaappiin. Siinä kestää noin 1 - 2 min, ja aina tiskipöytä tyhjänä.
Ainoa aikaa vievä siivous on imurointi ja mahd. lattioiden pesu (30 - 60 min) kerran viikossa. Tavarat aina paikoillaan, ja vaatteet aina paikoillaan, joten ei järjestelysiivousta lainkaan.
meneehän siihen aikaa kun monihenkisen perheen pyykit lajittelee, laittaa koneeseen, ripustaa ja viikkaa kaappeihin. En minä ainakaan sanoisi että raskasta mutta kotityö siinä missä esim jokapäiväinen keittiön siivoaminen tiskeistä. Eihän sekään raskasta ole mutta meneehän siihenkin tietty aika kun sen tekee. Ei ne pyykitkään tosiaan sohvalla maaten puhdistu..