Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Anteeksi, mutta pesettekö te edelleen kaikki vaatteet käsin? Kun

Vierailija
16.03.2009 |

ei ne vaatteet itsekseen sinne kuivumaan kävele, eikä viikkaudu kaappiin. monia vaatteita joutuu jopa silittämään. en nyt sano että hirveä urakka mutta kyllä minulla joka päivä menee aikaa pyykinpesuun.

Kommentit (64)

Vierailija
41/64 |
16.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

eihän pyykkiä pestessä tarvi oikeesti tehdä mitään.

Vierailija
42/64 |
16.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja keskimäärin pyykätään viikossa tämä:

2 tummia 40-asteisia

1 vaaleita 40-asteisia

1 punaisia 40-asteisia

2 vaaleita 60-asteisia

1 tummia 60-asteisia

eli keskimäärin yksi (7-8kg) koneellinen päivässä. Lisäksi kaikki "erikoispyykit" tarvittaessa, esim. pöytäliinat, verhot, täkit, tyynyt, sohvatyynyjen päälliset, villavaatteet, ulkohaalarit jne.

Meille mahtuu 3 koneellista pyykkiä kuivumaan, joten kuivausrumpua meillä käytetään aniharvoin vaikka pyykinpesu painottuukin enemmän viikonloppuihin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/64 |
16.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun lapsenne (isommat) käyttävät samoja vaatteita aina kaksi päivää ja kun pesette sekä 40- että 60-asteessa pestävät (kevyesti eli tavanomaisesti likaantuneet) vaatteet kätevästi 50-asteessa : ) pyykinpesu käy paljon helpommaksi!

Vierailija
44/64 |
16.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotona ollessani ne pyykit on kokoajan näkyvillä ja ärsyttämässä. Kun on töissä niin ei näe niitä kasoja. Töissä kun käyn niin monesti aamuisin mankeloin lakanat ja ripustan ovien päälle kuivumaan. Kun olin kotona niin silitin mieluummin, en jaksanut katsella niitä siellä roikkumassa.

Vierailija
45/64 |
16.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun lapsenne (isommat) käyttävät samoja vaatteita aina kaksi päivää ja kun pesette sekä 40- että 60-asteessa pestävät (kevyesti eli tavanomaisesti likaantuneet) vaatteet kätevästi 50-asteessa : ) pyykinpesu käy paljon helpommaksi!

Ei asuta Suomessa ja täällä olisimme kyllä todella kummallinen perhe, jos samoja vaatteita pidettäisiin pari päivää. Kotona ollessa saatetaan näin joskus tehdäkin, mutta tarhaan ei voisi ikinä laittaa samoja vaatteita kahtena päivänä.

Vierailija
46/64 |
16.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitä muuta kotityötä tahansa mielummin kuin räpeltäisin noiden pyykkien kanssa!!! Oi perskeles kun tällä hetkellä se likapyykkikori on tyhjä ja kuinka nopsaan se taas on pullollaan, yäks!!!!

Vierailija
47/64 |
16.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai kukaan (en minä ainakaan) tarkoita, että pyykkien pesu olisi fyysisesti ylivoimaista. Ei tietenkään ole! Mutta aikaa siihen menee kyllä!

Tottakai esim pesulatyöntekijät tekevät minusta ihan täyttä työtä, vaikka koneet sielläkin pesevät! Tuskin kukaan teistäkään on sitä mieltä, että se ei ole työtä, vai mitä?

Kyse on siis siitä, että siihen hommaan kuluu aikaa joka lasketaan työajaksi, oli työ sitten raskasta tai vaan aikaavievää!

Vierailija
48/64 |
16.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Estääkö sosiaalinen paine?

Ja kaiken pyykin silittäjät: miksi oi miksi??? Kertokaa miksi kaikki pyykki pitäisi silittää? Haluan todella tietää..

Vierailija
49/64 |
16.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai kukaan (en minä ainakaan) tarkoita, että pyykkien pesu olisi fyysisesti ylivoimaista. Ei tietenkään ole! Mutta aikaa siihen menee kyllä!

Tottakai esim pesulatyöntekijät tekevät minusta ihan täyttä työtä, vaikka koneet sielläkin pesevät! Tuskin kukaan teistäkään on sitä mieltä, että se ei ole työtä, vai mitä?

Kyse on siis siitä, että siihen hommaan kuluu aikaa joka lasketaan työajaksi, oli työ sitten raskasta tai vaan aikaavievää!

Siitä tässä oli kyse.

Vierailija
50/64 |
16.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaatteet päällä. Muistan kun joskus muinoin lukioaikana vaihto-oppilaana olleet opettivat muillekin, että henkarille pitää laittaa joka päivälle vaateparsi valmiiksi...

Mutta ei tuota sääntöä tarvitse noudattaa! Jos haluaa perustella asiaa, vedottakoon vaikka ekologiaan (ja terveeseen järkeen).

Pikkuvauvat ja -lapset toki asia erikseen, heillä vaatteitten vaihtoon on todellista tarvetta.

Vierailija
51/64 |
16.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

MÄ mielummin vaikka moppaan lattiaa kun lajittelen pyykkiä, ripustelen sitä kuivamaan, otan kuivat pois telineestä, pohdin mitä voi laittaa kuivuriin jne.

Pyykin pesu on ollut mulle aina raskasta, oli silloin kun oli kotona lasten kanssa ja on nyt kun olen töissä käyvä äiti.

Mä rakastan pölyjen pyyhkimistä, mun mielestä se on terapeuttista jopa, mutta mun kaveri ei voi sietää sitä, se on sen mielestä raskasta hommaa, ymmärrän häntä hyvin vaikka en samoin tunnekaan pyyhkimistä kohtaan.

Vierailija
52/64 |
16.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

miksi samat työt KOTIÄIDIN tekemänä ovat NIIN RANKKOJA (esim. juuri pyykkäys), mutta silloin kun työssäkäyvä äiti tekee ne samat työs palkkatyön LISÄKSI illalla ja viikonloppuna, se ei yhtäkkiä olekaan enää niin rankkaa.

Tätä olen aina ihmetellyt. Voisiko joku kotiäiti, joka kokee olevansa työsuhteessa pesukoneeseen, vähän selittää tätä?

Vierailija
53/64 |
16.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

inhoan sitä lajittelua, että mitä pyykkejä voi laittaa minkäkin kanssa koneeseen. Inhoan niitä ällöttäviä märkiä vaatteita, jotka sitten ottaa sieltä koneesta pois. Pyykin ripustaminen on ällötys numero yksi, sitä kamalampaa hommaa ei ole!! Onneksi on kuivausrumpu, minne voi suurimman osan vaan heittää... Inhoan sitä, kun vaatteet on kuivuneet, niin ne pitää viikata ja viedä sinne kaappiin. Senpä takia mulla onkin kodinhoitohuone aina täynnä vaatteita, koska en jaksa niitä roudata sinne kaappeihin... Ja inhoan todellakin silittämistä!! Ihmettelen kyllä, miten joku ei silitä vaatteitaan, toki näkeehän niitä kaikenmaailman ryppyreimoja tuolla kuljeskelevan, mutta itse en sitä viitsisi tehdä. Eli, joo, koen pyykinpesun tosi raskaana ja inhottavana hommana. Varsinkin kun sitä pitää tehdä vielä päivittäin!

Vierailija
54/64 |
16.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

että kotiäidillä nuo ympyrät on niin pienet, niin nuo hommat alkaa tuntumaan raskailta. Ei pääse päiviksi irrottautumaan kodin ulkopuolelle.

Ihan villi veikkaus vaan...

Vierailija
55/64 |
16.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

miksi samat työt KOTIÄIDIN tekemänä ovat NIIN RANKKOJA (esim. juuri pyykkäys), mutta silloin kun työssäkäyvä äiti tekee ne samat työs palkkatyön LISÄKSI illalla ja viikonloppuna, se ei yhtäkkiä olekaan enää niin rankkaa.

Tätä olen aina ihmetellyt. Voisiko joku kotiäiti, joka kokee olevansa työsuhteessa pesukoneeseen, vähän selittää tätä?

Tosin silloin kun olin kotiäiti, niin mä hoidin sen yksin, mies teki kodin ulkopuolella töitä. Nyt kun olen itsekin töissä, niin me miehen kanssa hoidetaan yhdessä pyykit. Se pistää koneen päälle ja kuivumaan vaatteet jolla on aikaa. Helpommalla mä nyt siitä pyykinpesusta pääsen, jos ihan tarkka olen.

Vierailija
56/64 |
16.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten joku voi selvitä yhdestä koneellisesta 15 minuutissa?

Itse luulen, että lajitteluun, ripustamiseen ja kuivien viikkaukseen ja kaappeihin vientiin menee kyllä lähemmäs puoli tuntia.

Tarkoittaa siis useampaa tuntia viikossa ainakin meidän 5-henkisessä perheessä.

Vierailija
57/64 |
16.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tajuatteko, että te olette te ja minä olen minä? Minun elämäntilanteeni on erilainen kuin teidän, minun terveyteni on erilainen kuin teidän, minun lapseni ovat erilaisia kuin teidän lapsenne. Minki kaikki pitää aina vääntää rautalangasta?

Jos teillä on esim. 5- ja 7-vuotiaat lapset, niin se ei tarkoita sitä, että minullakin on. Jos te olette terveitä, niin se ei tarkoita sitä, että minäkin olen. Jos lapsenne nukkuvat koko yön heräämättä, niin se ei tarkoita, että minunkin lapseni tekevät niin.

Ehkä nuo joidenkin vastaukset pyykinpesun rankkuudesta perustuvat siihen, että kaiken rankan ja aikaavievän työn päälle pyykinpesukin alkaa tuntumaan ylivoimaiselta. Ja se 15 min. pyykinpesua on aina pois jostakin muusta!

Vierailija
58/64 |
16.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on saavi, jossa kaikki vaatteet ovat läjässä. Siitä nostan ensin valkoiset pesuun, sitten värilliset, joita on suurin osa. Tunnen vaatteet "ulkoa", joten tiedän heti mitä voi pestä koneessa ja mitä ei. Ne jotka jäävät valinnan jälkeen saaviin (ei konepestävät) pesen käsin kun saunomme ja lapsi kylpee pesuhuoneessa.

Kun on liinavaatteiden pesun aika, heitän lakanat ja pyyhkeet koneeseen (noin 3 koneellista), ripustan kuivamaan ja illalla kuivina takaisin omille paikoilleen käyttöön. Meillä ei ole tässä elämäntilanteessa aikaa mankeloida lakanoita, mutta ihan hyvin ne on vetämällä saanut riittävän sileiksi.

Jos ei ole aikaa tai ei jaksa silittää, sitten vaan se tai jotain muuta pitää jättää tekemättä. Maailma ei siihen kaadu. Vaatteita voi ostaa myös huollon vaativuus huomioiden, esim. neuleet ja trikoovaatteet eivät tarvitse silitystä ja näyttävät silti ihan hyviltä.

Vierailija
59/64 |
16.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

No meillä silitän pääsääntöisesti vain lasten (4 lasta) vaatteet ja syynä on se,että kaksi lasta on atoopikkoja. En siis voi käyttää huuhteluaineita ja ilman huuhteluaineita vaatteet ovat melko karheita. Silitetyt vaatteet tuntuvat ihanan pehmoiselta iholle ja herkkä iho pysyy kunnossa.

Vierailija
60/64 |
16.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta tuskin siellä niin toimitaan, että yksi ihminen laittaa yhden koneen päälle ja sitten syö suklaata vieressä ihan vaan päästäkseen tunnin päästä lajittelemaan sen saman koneen vaatteita kuivaukseen jne. Ihan eri asia pestä yksi tai kaksi koneellista kun pestä tuhansia ja tuhansia vaatekappaleita päivässä...

Mun mielestä pyykin peseminen koneella on aivan ihanaa :) Kerrankin joku työ jonka joku muu tekee minun puolestani. Jos oikeasti on niin lopussa että pyykinpesu käy voimille niin kannattaa tehdä jotain terveydelle, ei tuo ole normaalia enää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän viisi