Oliko teillä vaikeuksia löytää lapsillenne kummit?
Kummipula!
Sunnuntai 15.3.2009 klo 20.14
Kastettaville lapsille on nykyään vaikea löytää kummeja, kirjoittaa Ylen Uutiset.
Kummipula vaivaa erityisesti monilapsisia- ja maahanmuuttajaperheitä. Kahta evankelisluterilaista ja konfirmoitua kummia on vaikea löytää lähipiiristä.
- Kun kysytään ystäviltä, että rupeaisivatko he kummeiksi, niin suostutaan, mutta sitten todetaankin, että rippikoulu on jäänyt käymättä tai on erottu kirkosta, kertoo Mellunkylän seurakunnan kirkkoherra Pentti Miettinen tilanteesta, joka on yleistynyt.
Mellunkylän seurakunnassa jopa työntekijöitä on pyydetty kummeiksi kastettaville lapsille, sillä vaatimukset täyttäviä kummeja on joissakin perheissä mahdoton löytää.
Ylen Uutisten mukaan Mellunkylän seurakunta onkin tehnyt aloitteen kirkkolain muuttamisesta siten, että jatkossa lapselle riittäisi yksi kummi. Kummipankkiakin on mietitty.
Kummipula selvisi Helsingin seurakuntayhtymän viime syksynä kasteperheille tehdyn kyselyn tuloksena. Kyselyn mukaan joka kolmannella perheellä oli vaikeuksia löytää ehtoja täyttäviä kummeja.
IL
Kommentit (5)
Aikoinaan lapsilukumme piti olla 2. Kaikki parhaat ehdokkaat käytettiin heti 2 ekan lapsen kohdalla. Jokaisella jo syntyneellä lapsella on 4 kummia ja meistä kaikki lapset ovat saman kummimäärän "arvoisia". Nyt on tosi vaikeeta keksiä 4 hyvää ja vielä käyttämätöntä kummiehdokasta.
En edes tiennyt että kummeja pitäisi olla vähintään kaksi.
Minun ja miehen sisarukset (3 kpl yhteensä).
Ei tarvii ainakaan vertailla kummalla on paremmat tai yhteyttäpitävämmät tai uskovaisemmat tai ... kummit.
Isovanhemmatkin voi olla kummeina ja iltatähdellä vaikka isosisko.
Minulla on yksi kummilapsi ja enemmänkin mahtuisi, mutta olen varmaan niin epäilyttävä henkilö, ettei mua koskaan pyydetä... mieheni ei kuulu kirkkoon.
kirkollisista kummeista on kummi vain kirkon papereissa. Sisareni, joka on jo yhden vanhemman lapseni kummi, suostui tähän paperikummiuteen pyytäessäni. Tiesin, että hän ei halunnut lisää "oikeita" kummilapsia jo ennestään ison liudan jatkoksi. Neljännen lapsemme toinen kirkollinen kummi on aivan aito kummi. Lisäksi hänellä on kirkkoon kuulumattomat, mutta elämäämme kuuluvat kummit.
Minun sukuni (sisarukseni) eivät kuulu enää kirkkoon. Miehen puolelta "vapaana" enää yksi pariskunta, mutta heitä emme välttämättä tahtoisi edes pyytää. Minulla on kavereita, joita voisin ehkä pyytää, miehellä taas ei.
Jollain tavalla vaan pitäisi ratkaisu löytyä.