Onko kotonasi 32-vuotias mies?
Meillä on tässä vähän "keskustelua", ja kaipaisin ihan konkreettisia esimerkkejä siitä, mitä tavallisesti 32-vuotiaan miehen elämä pitää sisällään. Keskimääräisesti he varmaan käyvät töissä, mutta mitä muuta he tekevät? Mitä he tekevät töistä tultuaan, mitä viikonloppuisin? Mitä harrastuksia heillä on ja miten paljon? Miten keskimääräinen 32-vuotias mies käyttää aikansa?
Kertokaa ihmeessä kokemuksianne, niillä voidaan kenties saada tämä "keskustelu" loppumaan ennen katastrofia.
Kommentit (17)
Jos lapsia ei ole:
* Töissä käydään (eli opiskelut on jo hoidettu)
* Viikonloppuisin nähdään kavereita (pääsääntöisesti lapsettomia, toisinaan myös niitä joilla lapsia on) ja heidän kanssaan käydään bändejä katsomassa, biljardia pelaamassa, keilaamassa, lätkäpeleissä ja ottamassa olutta baareissa. Toisinaan myös jonkun kotona pelataan pokeria, saunotaan ja juodaan olutta.
* Välillä käydään myös pilkkimässä tai veneilemässä ja kalastamassa.
* Kerran kuussa nähdään lähimpiä sukulaisia, yleensä nimi- syntymä- tai äitienpäiväkahvien yhteydessä
Jos lapsia:
* Ollaan töissä
* Viikonloput menevät pitkälti perheen kanssa (mennään lasten kanssa pulkkamäkeen, luistelemaan tmv. mihin ei arkena niin aikaa)
* Pari kertaa kuussa lähdetään vaimon/kaverien kanssa keikalle, lätkäpeliin, pokeri-iltaan, baariin kaljalle jne.
* Kavereiden kanssa (+joskus lapset mukana) käydään hieman useammin kalassa mitä ennen lapsia.
se unohtui että sen jälkeen kun lapsia on, on sukulaisia nähty useammin, ehkä 2-3 kertaa/kuussa
Olemme olleet yhdessä 11 vuotta, josta naimisissa 4 vuotta. Lapsia on kolme: 6v, 3v ja 5kk.
Miehen elämä on arkisin enimmäkseen työtä. Lähtee aamulla joko aikaisin (6-7 aikoihin) ja tulee 16-17 aikaan tai sitten vie lapset lähtiessään päiväkotiin kahdeksan aikaan, jolloin puolestaan palaa myöhemmin 18-19 aikaan.
Mies käy kerran viikossa työpaikan sählyssä ja kerran pojan kanssa yhteisessä uintiharrastuksessa. Muina iltoina kuskaa lapsia harrastuksiin, tekee autonhuoltotöitä, pihahommia, kotihommia jne. Lasten kanssa puuhaa jotain joka ilta ja etenkin vauvaa hoitaa paljon. Iltapuuhat on miehen vastuulla ja hän myös lukee lapsille iltasadun joka ilta.
Mies rentoutuu juoksemalla useamman kerran viikossa n. 10km lenkkejä ja viikonloppuisin otamme usein yhdessä punaviiniä ja/tai saunaoluet. Teemme paljon yhdessä (lasten kanssa) ruokaa ja kokeilemme uusia juttuja. Nautimme molemmat hyvistä juustoista ja viineistä.
Ns. bilettämässä mies käy aniharvoin, yleensä menemme yhdessä tai sitten mies on jossain työpaikan jutuissa (kuten minäkin omissani). Tulee AINA yöksi kotiin, yleensä jo puoliltaöin.
ja meillä samat keskustelut joten en voi kauheesti antaa neuvoja mutta mielellään luen tätä ketjua...
Mun mies on tietysti töissä, päivä- ja iltavuoroa. Muun ajan se pelaa tietokoneella, esim. Facebookissa sillä on jo yli 500 "kaveria", siis pelikavereita... Ja pelaa usein yömyöhään, ja seuraavana päivänä kitisee et on väsynyt (johtuu töistä tietenkin...).
Oon ite vuotta nuorempi, meil on kolme pientä lasta.
- tekee remonttihommia talossa
- rassaa autoa
- siivoaa
- lenkkeilee
- puuhaa jotain perheen kanssa
- pelaa tietokoneella
- katsoo vähän televisiota
- soittaa kitaraa ja laulaa.
meillä asuu 45-vuotias, mutta muistan kyllä tonkin ajan. Meillä se meni niin että; hän teki n. 10-tuntista työpäivää, harrasti urheilua parina iltana viikossa ja kavereita silloin treffasi (niin kyllä minäkin, hän hoisi lapset silloin), osallistui kotihommiin enemmän viikonloppuisin tai kun oli vapaalla (oli myös työmatkoja ja viikonlopputöitä). Mutta arkisin, kun tuli kotiin, niin oli lasten kanssa, kokkasi iltaruoan silloin tällöin (parempi kokki kun minä). Nyt hän kyllä harrastaa itse enemmän kun silloin.... T. Äiti, lapset jo isoja ja olin muuten itsekin tuohon aikaan töissä (6 tuntinen päivä).
- arkisin tulee töistä noin klo 15
- syö valmiina odottaneen ruuan ja nukkuu päiväunet
- lähtee jonnekin, tulee kun lapset nukkumassa tai vähintään iltapalalla
- pelaa pleikkaria tai katsoo televisiota kunnes menee puoliltaöin nukkumaan
- viikonloppuisin herää klo 9, laittaa lapsille muroja lautaselle ja tekee voileivät
- lähtee jonnekin, tulee joskus
- pelaa pleikkaria, katsoo televisiota, pelaa tietokonetta, syö, pelaa, katsoo, pelaa syö, katsoo
- lauantaisin käy lasten kanssa suihkussa
- lähtee jonnekin, tulee kun lapset nukkumassa tai iltapalalla
- pelaa tai katsoo, kunnes menee nukkumaan puoliltaöin tai myöhemmin.
ollut nyt pari vuotta lasten kanssa hoitovapaalla työstään joten aamuisin herää kello kuusi lasten kanssa, antaa aamiaiset ja lähtevät kerhoihin. kerhon jälkeen tekevät lounaan, sitten kotihommia, illalla vielä ulkoilua ja mies myös nukuttaa lapset. lasten nukahdettua laittaa pyykkejä ym. sen jälkeen yleensä nettailee tms omaa aikaa... minä en työltäni paljoa osallistu kotitöihin nyt.
lähtee piakkoin takaisin työhönsä, jolloin hän tulee viemään lapset päiväkotiin noin puoli kahdeksalta, sitten töihin, lapset on haettava aina kello 16 (minä en edelleenkään pysty tähän rumbaan osallistumaan), sitten iltapalat ja ulkoilut ynnä muut.
mies siis kantaa selvästi suuremman vastuun meillä lapsista ja kotitöistä arkena. minä koitan hoitaa esim pyykkejä, käydä ruokakaupassa ja viikonloppuisin siivoilla vähän tarkemmin. mies käy kerran viikossa harrastamassa 2h ja ehkä kerran kuussa käy lauantaina tai sunnuntaina puuhailemassa jotain omiaan.. eli valioyksilö :)
On töissä arkisin 8-16, kulkee usein jalan tai pyörällä työmatkat. Kotiin tultuaan syö, on lasten kanssa, tekee jotain kotihommia, katsoo telkkaria. Auttaa lasten nukkumaanlaitossa.
Viikonloppuisin osallistuu perhe-elämään, on esikoisen kanssa ulkona, joskus käydään porukalla kylässä tai meillä on vieraita. Hoitaa lapsia tarvittaessa, jotta pääsen itsekin johonkin (olen siis lasten kanssa kotona). Käy joskus kavereiden kanssa viihteellä, mutta aika harvoin.
Mies lähtee töihin 6 - 7, kerran viikossa aiemmin. Kotiutuu illalla klo 18 joskus tosi harvoin aiemmin. Mutta käy lounaalla kotona, ja viipyy n. 1½ tuntia.
Talviaikaan mies laittaan lapset illalla nukkumaan ja sitä ennen leikkii lasten kanssa samalla kun katsotaan telkkaa. Mies ei harrasta lasten kanssa mitään kodin ulkopuolella, mutta ottaa heitä silloin tällöin mukaan töihinsä silloin, kun työt ovat sellaisia, että ne sujuvat myös lasten kanssa. Kerran viikossa mies käy yksin harrastamassa puutöitä.
Viikonloppuisin tekee töitä, mutta silloin viipyy päivällä kotona n. 5 tuntia, joten silloin vietetään aikaa yhdessä, sunnuntaisin kyläillään tai ulkoillaan koko perheellä.
Pari kertaa mies viettää viikonlopun kavereiden kanssa reissussa. Muuten ei juuri käy viihteellä, ehkä pari kertaa vuodessa lähellä asuvien kavereiden kanssa ulkona.
Perheen kanssa vietetään lomaa pari kertaa vuodessa, ja niistä kertyy yhteensä 6 - 10 lomapäivää. Ollaan yrittäjiä, ja työt täyttävät meidän elämän aika hyvin. Lapset ovat kotihoidossa, minä osallistun töihin satunnaisemmin.
sitten hän pukee lapset mukaansa ja lähtee niiden kanssa ulkoilemaan.
Ulkoa tultua 32-vuotias mies syö ja sitten hän pelaa pari tuntia xboxilla
Illalla hän laittaa toisen lapsen unille, toisen lapsen laitan minä unille
On osa-aikatyössä eli käytännössä 3 pvänä vkossa 8t.
Aamuisin nukkuu pari tuntia pidempään kuin muu perhe. Sitten herää, syö ja leikkii tai touhuaa muuten lasten kanssa tunnin.
Tämän jälkeen tekee omia hommiaan pari tuntia, on kuitenkin minun tai lasten käytettävissä, jos tarvitaan.
Päivällä käy kaupassa tai tekee ruuan (minä hoidan nuista toisen ja mies toisen). Hoitaa lasten harrastuskuskauksia, jos on tarpeen.
Illalla on joko kavereiden luona / harrastuksessaan (3 iltaa/vko) tai kotona meidän kanssa viettämässä tavallista lapsiperheen arkea.
Lisäksi kerran kuussa käy vkonloppureissussa kavereiden kanssa, siis mökkeilemässä tms.
Ja miehellä ikää 32v, meillä on 2 lasta (11v ja 5v) + olen raskaana.
Mielenkiinnolla lueskelin tätä ketjua, koska olen joskus miettinyt, että miten muissa omaa perhettä vastaavissa perheissä toimitaan.
Olemme yli 12 vuotta yhdessä ollut pari ja meillä on pojat, jotka täyttävät kevään aikana 7 vuotta ja 4 vuotta.
Mieheni on aivan ensimmäisen lapsemme syntymästä asti hoitanut aina iltatoimet, niin iltapalat kuin sadun lukemiset. Sen lisäksi hän on aina osallistunut kodin hoitoon ja ruuan laittoon. Iltaisin hän tekee kotitöitä tai touhuaa lasten kanssa lähes koko illan, laittaa lapset nukkumaan ja sen jälkeen lähtee lenkille, katselee tv:tä, menee nettiin tai tarkistaa työsähköpostit.
Lasten päivähoidon alettua, mieheni on vienyt ja hakenut lapset hoidosta, jonka lisäksi hän huolehtii 2-3 kertaa viikossa olevat lasten harrastukset.
Kavereiden kanssa ulkona mieheni käy n. 2 kk välein ja silloin tällöin työporukan kanssa pelaamassa sählyä.
ko
Mutta jokunen aika sitten oli.
HÄn kävi baareissa, josita tuli kotia kuudelta, hän tapasi ystäviään, hän ei osallistunut perheen menoihin hän ei ollut lapsien kanssa kuin joskus "uhrautuessaan" ja siitä sitten pidettiin isoa meteliä kuinkä hän uhraa oman elämänsä perheensä eteen.
Nyt hän on poissa elämästämme, elareita ei ole vieläkään kuulunut....
- tulee töistä kotiin viim. klo 16 (ammatti opettaja) tai hakee 2-vuotiaan pojan päiväkodista viim. 15.30.
- hoitaa lähes aina kauppa-asiat, joko yksinään tai pojan kanssa
- tekee aina ruuan ja tyhjentää tiskikoneen
-leikkii, lukee, keskustelee ja musisoi pojan kanssa ja ottaa hänet mukaan arkiaskereisiin. Viikonloppuisin ulkoilee pojan kanssa.
- hoitaa pojan kylvyt
- osallistuu tasavertoisena siivoukseen ja pyykinpesuun
- miehellä ja minulla yhteinen harrastus viikkoittain, jolloin isovahemmat hoitavat poikaa
- miehen oma joukkueurheiluharrastus vie aikaa n. 7h joka kolmas vkloppu
- pojan nukkumaanmenon jälkeen (klo 20) katsoo telkkaria tai on koneella. Tulee nukkumaan minua myöhemmin, eli n. klo 23.
Se näytti suht ookoolta mutta kieltämättä ikääntyvältä sikäli, että tukka harveni jo kovasti. Kampaus oli sama kuin nytkin, eli niin lyhyeksi leikattu ettei oheneminen näyttäisi pahalta. Pukeutui kotona farkkuihin ja villapaitaan tai t-paitaan (säästä riippuen), töissä pukuun ja kravattiin. Mitään ns. muodikasta ei käyttänyt, vaan ihan perustavallisia vaatteita. Kosmetiikasta vain dödöä ja vähän partavettä.
Harrasti autojen rassaamista, musiikkia ja kaverien kanssa baarissa käymistä. Lapsenhoito vähän pääsi näitä harrastuksia haittaamaan, mutta kyllä se aika reippaasti puolusti myös harrastuksiaan (minä joustin enemmän omistani).
Tulee aika myöhään töistä joten kauheasti ei ehdi iltaisin tekemään mitään, laittelee lapsia nukkumaan mun kanssa, siivoilee päivällisen jälkiä, surffaa netissä ja katsoo telkkua. Viikonloppuisin vie lapset uimaan, luistelemaan tms. ja sitten tekee kotihommia. Harrastaa salilla käymistä ja kaukalopalloa, salilla käy pari kertaa viikossa ja kaukiksessa 1-2 x vko. Harrastukset on aamuisin tai illalla myöhään.