Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ovatko taloudelliset syyt riittäviä syitä laittaa pieni lapsi päiväkotiin?

Vierailija
15.03.2009 |

Ei Suomessa kukaan nälkään kuole!

Kommentit (37)

Vierailija
21/37 |
15.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

minun mielestäni voi laittaa päiväkotiin ihan opettaakseen lapsille että raha ansaitaan työllä eikä eletä sosiaalietuuksilla.

Itse olen mennyt alle 1-vuotiaana hoitoon, ei ole koskaan tullut mieleen olla katkera vanhemmilleni. Olen saanut esimerkin että työ on se, joka elättää, ei jotkut yhteiskunnan tuet.

Vierailija
22/37 |
15.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kotoani vaikka olin kotihoidossa kunnes menin kouluun.

Itse olen mennyt alle 1-vuotiaana hoitoon, ei ole koskaan tullut mieleen olla katkera vanhemmilleni. Olen saanut esimerkin että työ on se, joka elättää, ei jotkut yhteiskunnan tuet.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/37 |
15.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kotoani vaikka olin kotihoidossa kunnes menin kouluun.

Tämän ketjun ajatuksen, jossa kummasteltiin, onko taloudelliseet syyt riittäviä laittaa lapsi päiväkotiin?

Eli ilmeisesti isäsi on ollut sellaisessa työssä, että on kuennyt elättämään teidän perheenne ilman yhteiskunnan tukia?

Miten äitisi on perustellut vuosikausien kotona olemisen tuolta "työllä itsensä elätetään" kannalta?

Jos äitisi olisi ollut yh, niin mites sitten?

Vierailija
24/37 |
15.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ûp

Vierailija
25/37 |
15.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihan sama kuka tekee minkäkin päätöksen ja milläkin perusteilla. Eikö teillä ole muuta elämää ??

Vierailija
26/37 |
15.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muita hyväksyttäviä syitä ovat esim. ohittamattoman hyvä työtarjous tai muutos uralla ts. työpakotteiset syyt (urakehitys on pakko ottaa huomioon). Lisäksi opiskelu tai lapsen terveyteen ja hyvinvointiin (kuntoutus, äidin masennus..) liittyvät syyt.

Sitä en hyväksy, että typerät vanhemmat luulevat parivuotiaan Miro-Matiaksen tarvitsevan päiväkotia, kun perheeseen syntyy pienempi sisarus, siis etteikö koti olisi parempi hoitopaikka. Mutta pidän suuni kiinni.

Vierailija
27/37 |
15.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän se ole niin, että olkoon kotona ne, jotka siellä haluaa olla ja pystyvät siihen. Ja toisinpäin töissä ne jotka haluavat ja joutuvat. Aika naurettava riidellä aiheesta.

Töiden teolle on myös muitakin intreswsejä kuin pelkästään rahapalkka, tätä ainakin toivon. Ja joku se verorahoillaan aina kotihoidon tuet ym maksaa. Myös töissä käyvä yh.

Itse olen tällä hetkellä vanhempainvapaalla ja hetken vielä kotonakin viihdyn, mutta aion kyllä palata töihin ja laittaa lapsen hoitoon. Kokemusta on jo isomman lapsen hoidossa olosta ja en voi kovin pahaa sanaa sanoa siitä.

Jokainen siis tekee omat valintansa.

Vierailija
28/37 |
15.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

laittaa päivähoitoon mutta useimmiten kyse on kuitenkin arvovalinnasta. Itse valitsimme kotihoidon ja se onnistuu kun maksaa asuntolainasta vain korkoja, ostaa vain tarpeellisimmat eikä ole kalliita harrastuksia. Meillä myös vuorotellaan kotonaolossa vaikka miehellä onkin parempi palkka. Mielestäni miehen palkka ei saa olla syy evätä häneltä mahdollisuus olla lastensa kanssa! Lapset on pieniä vaan muutaman vuoden, en usko tämän satsauksen harmittavan jälkeenpäin :)

Vierailija
29/37 |
15.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

syy jäädä kotiin 10-15 vuodeksi (jos esim. 3 lsta putkeen), vaikka yhteiskunnan varoilla on k.o. naista koulutettu 17 vuotta eriasteisissa oppilaitoksissa?

Vierailija
30/37 |
15.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

on varmasti teille sopiva atkaisu. En kuitenkaan näe järkevänä maksella lainankorkoja lyhentämättä ja muutenkin heittää harrastukset ym. hauskanpidot mielestä pois useaksi vuodeksi. Se joka valitsee tämän tyylin on siihen varmasti tyytyväinen ja joka tekee toisin saattaa tarvita muutakin elämäänsä kuin vain perheenkesken oloa.

Se, että keskustellaan valinnoista ja arvotetaan valintoja paremmuusjärjestykseen on aika kapeakatseista. Ja täytyy muistaa, että kaikilla ei ole mahdollisuutta valita kotihoitoa ihan taloudellisista syistä. Joka näitä syitä väheksyy, paljastaa samalla että ei niistä kyllä perheessään ole vastuussakaan, vaan voi ne "lähes autuaasti" unohtaa.

Olen samaa mieltä tuosta, että lapset on niin pieniä vain hetken ja siitä täytyy muistaa nauttia, kävi töissä sitten tai ei. Voihan olla,e ttä töissä kävijä jopa kykenee arvostamaan aikaa perheensä parissa paremmin kuin kotona olija.

Tosiaan, nämä ovat toki kaikkien omia valintoja. En tuomitse kotona olijaa tai töissä kävijää.

Vierailija
31/37 |
15.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millä me maksetaan syöpään sairastuneen miehen sairaalalaskut ja lääkkeet, jos minä en mene töihin? Hän ei todellakaan kykene hoitamaan vauvaa kotona.

Jos en mene töihin, niin laskut menevät ulosottoon ja asunto menee alta. Ehkä saataisiin sossuta rahaa just ja just ruokaan, mutta onko se sitten elämää, että kituutetaan toimeentulotuella? Mieluummin menen töihin ja maksan laskut. Ehkä joskus vielä mieskin tervehtyy ja mahdollisen uuden vauvan syntymän jälkeen minulla on varaa jäädä kotiin.

Vierailija
32/37 |
15.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä saataisiin sossuta rahaa just ja just ruokaan, mutta onko se sitten elämää, että kituutetaan toimeentulotuella? .

ja suorastaan tavoittelemisen arvoista. Itse en ole samaa mieltä.

Paljon voimia teidän perheelle!!!!!

Vierailija
33/37 |
15.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

että miehet hoitaa lasten korihoidosta vain 2,5-3%? Missä heidän moraalinsa ja arvovalintansa!?

Vierailija
34/37 |
15.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

että miehet hoitaa lasten korihoidosta vain 2,5-3%? Missä heidän moraalinsa ja arvovalintansa!?

Vierailija
35/37 |
15.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liisa Keltikangas-Järvinen sanoi mielestäni hyvin viisaasti, että olisi hyvä, jos alle 1,5-vuotias lapsi hoidettaisiin kotona. Tämän jälkeinen hoito on poliittisten päättäjien asia. Kunnissa ja kaupungeissa pitäisi ohjata resurssit siten, että lapset saisivat olla päivähoidossa 3-vuotiaaksi asti pienessä ryhmässä. Vanhempia on tässä asiassa ihan turha syyllistää.

Vierailija
36/37 |
15.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei kotiin "ylimääräisestä" tinkiminen ole mahdollista.

Meillä isommat lapset harrastavat toinen taitoluisteluja ja toinen jääkiekkoa. Kuukausimaksut, lisenssit, välineet, leirit ja kisamatkat/kilpailut maksaa ihan maltaita! Karkeasti arvoiden meillä menee lasten harrastuksiin n. 500 euroa/kk. Voi mennä enemmänkin esim. uudet luistimet on aina melkein 1000 euron paukku. On myös pakko olla 2 autoa jäähalleille kuskaamisen takia vaikka olisinkin kotona.

Enkä todellakaan voi vaatia yläasteikäisiä lapsia luopumaan harrastuksistaan sen takia että äiti ja kuopus saisivat olla kotona!

Vierailija
37/37 |
15.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

naiset syyllistää toisiaan. Pitäisikö siis lopettaa? Ei miehet toisiaan syyllistä. Valinnanvapaus kunniaan.

Edellisessä viestissä on hyvä pointti, miksi myös lapsiperheille raha on joskus tärkeää. Ja lasten mieleiset harrastukset on näille tärkeitä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi neljä