Lasten ketjukirjeet - ei meille kiitos!!!!!!
Nyt se sitten alkoi... riesa, jonka muistan jo omasta lapsuudestani. 3-vuotiaalle tuli ihan omaa postia, jonka tietysti annoin hänen itsensä avata, käsiala kirjeen päälläkin oli tuttu. Sisällä oli tarra-arkki ja kirje:
"Hei ja tervetuloa tarrakerhoon!
Jos haluat tulla mukaan, lähetä tarra-arkki listassa ensimmäisenä olevalle. Lisäksi lähetä tarra-arkki kuudelle ystävällesi. Niihin kirjeisiin siirrät nimen numero 2 numeron 1 paikalle ja kirjoitat oman nimesi ja osoitteesi kohtaan 2.
Ellet ehdi vastata viikon sisällä, eli kiltti ja lähetä tarrat minulle takaisin, niin voin lähettää ne jollekin toiselle lapselle.
Vanhemmille:
Teillä on varmaan muutakin tekemistä, mutta olkaa ystävällisiä ja antakaa tälle pieni hetki ajastanne, lapset ilahtuvat saadessaan postia ja tarroja."
Muutamia huomioita:
1) 3-vuotias ei itse ymmärrä kirjettä, sen sanomaa, tarkoitusta tai mitään muutakaan. Hän ymmärtää vain, että sai postissa ihan oman kirjeen ja tarra-arkin ja nyt äiti yrittää väittää, että sitä ei saakaan pitää.
2) Tällaisten pyramidihuijauskirjeiden lähettäminen alaikäisille lapsille on mielestäni täysin vastuutonta. Jos haluatte näihin osallistua niin lähettäkää niitä aikuisille, mutta älkää lapsille!
3) En aio todellakaan ruveta kiusaamaan omien lasteni ystävien perheitä moisilla ketjukirjeillä. En aio myöskään repiä lapseni saamaa tarraa hänen kädestään ja lähettää sitä takaisin sinulle, joka sen pyytämättä meille lähetit. Jos toimin mielestäsi väärin, niin mieti itse, onko oma toimintasi kohtuullista.
4) Jos olet tämän tai minkä tahansa muun ketjukirjeen aloittaja, niin mene itseesi. Pyramidihuijauksissa hyötyy aina vain ketjun alkupää, loppupään lapset tulevat kokemaan pelkkiä pettymyksiä ja menetyksiä. Kiertokirje ei koskaan kulje ikuisesti, eikä mikään pyramidi laajene loputtomasti - aina on enemmän niitä, jotka menettävät ja pettyvät kuin niitä, jotka hyötyvät ja iloitsevat. Onko tämä oikeasti asia, joka on mielestäsi lapsille hyödyllinen ja tarpeellinen? Jos haluat lapsillesi kirjeitä tai tarroja, niin hanki vaikka kirjekavereita tai pyydä mummoja, kummeja ja kavereita niitä lähettämään.
Kommentit (47)
Kaiken kaikkiaan todella typeriä ja aivottomia nuo ketjukirjeet! Muistan itse lapsuus- ja nuoruusajalta nuo kirjeet, kun niitä kavereilta tuli ja käytännössä olihan niihin velvollisuus vastata ja laittaa eteenpäin. Piti ostaa ne "tuotteet", postimerkit ja vielä käydä kirjastossa kopioimassa kirjeet, kun oli aika työ kuudelle, tai jopa kahdeksalle kirjoittaa pitkä kirje (tämänkin jouduin rahapulassani joskus tekemään). Tarkoitan siis rahallistakin menetystä tässä; itselläni ei juuri rahaa ollut ja nämä ketjukirjeet veivät nuoren tytön monesti "konkurssin partaalle", näin vähän kärjistäen sanoen.
Mutta siis, miettikääpä tänäkin päivänä jos tuon pienen tytön perhe päättää jatkaa ketjukirjettä (usein saatu ystävältä, jonka vuoksi ketjua ei kehtaa katkaista tms.). Näin ollen ostetaan kuusi tarra-arkkia/sukkia/vihkoja ja kuusi postimerkkiä, saman verran kirjekuoria ja kopioita. Meneehän tuohon oikeasti rahaa ja pienituloisilla perheillä voi olla ihan merkittäväkin summa.
Niin minkin kysyn tähän loppuun vielä, että miksi ei voi pyyteettömästi antaa vaan tarvitaan toisia velvoittava ketjukirjesysteemi?????
Miksi siihen tarvitaan tämä kirjesysteemi? Voihan tyttäresi vaihtaa ja antaa tarroja ihan ilman näitä älyttömiä aikuisten keksimiä ketjukirjeitä. Seuraava kirje voi olla jo njotain ihan muuta ja jos lapsen niihin opettaa, niin on aika outo. t. en ole tiukkapipo enkä vedä hernettä nenään
Joo olen yksinkertainen, ihanaa kun täältä löytyy yksi järjenvalo!
Toki tyttömme vaihtelee tarroja niiden ystävien kanssa ketkä myöskin keräävät tarroja, mutta kun eivät kaikki niitä keräile säännöllisesti, mutta olivat kuitenkin innoissaan kun saivat kirjeessä tarroja.
Olen kait niin yksinkertainen, että en ymmärrä mikä tuossa on väärin?
Olisiko täällä joku vanhempi kenen lapsi olisi saanut jo niin pajon ketjukirjeitä, että lapsi on jo niin tottunut niihin ,eikä aikaa ole muuhun kuin ketjukirjeiden kirjoittamiseen?
Typerämpää hommaa en tiedä, ihan sama kuin aikuisten verkostomarkkinointi. Kauhea show sen takia että pari onnekasta saa kauhean läjän tavaraa ilmaiseksi!
Oikein hyville kavereille sanon suoraan, että emme jatka niitä mikäli viesti annetaan "oikeaoppisesti" eli niin että minä tai mieheni saa ensin tutustua viestiin, mutta jos kirje tulee postissa lapsen nimellä, eikä mukana ole palautuskuorta, niin lapset saavat surutta pitää tavarat enkä siitä ilmoittele eteenpäin.
En tunne muuten ketään, joka ottaisi ketjukirjeen vastaan jos saisi itse valita! Eli ole kutonen onnellinen että teidän lähipiirissänne on samanlaisia ihmisiä! :)
Kirjehän yleensä tulee ystävältä/tutulta ja yleensä puhelimesta löytyy heidän numeronsa. Soita tai laita viestiä, että nyt ei pystytä lähettämään tätä kirjettä eteenpäin eikä ole postimerkkiä ja kirjekuorta, että voisin tarran ja kirjeen lähettää takaisin. Tuskimpa lähettäjä tuosta hermostuu. En ainakaan minä jos joku meille tuon tekisi. Tietenkään jos ei ole varaa puhelinlaskua kasvattaa...
En ole koskaan lähettänyt mitään eteenpäin enkä vapaaehtoisesti ottanut ketjukirjettä vastaan. Heitän ne samointein roskiin. En edes vaivaudu lukemaan ensimmäistä lausetta pidemmälle.
Samaa mieltä kuin ap. Mun mielestä jo se on melko kohtuutonta, että joku lähettää kysymättä mitä tahansa krääsää meille kotiin. Saati sitten, että noissa pelataan julmasti lasten tunteilla.
Niin näitä perinteisiä kuin nykyään niin rasittavan yleisiä sähköisiäkin. En ikinä laita niitä eteenpäin. Meidän lapsille tuli pari vuotta takaperin sellainen sukkaketjukirje, lapset olivat silloin 3 ja 1. Ihan älytöntä.
soittaa ja kysyä että sopiiko. Mikä ihmeen velvollisuus minulla on olla vastuussa kaikkien tunteista ja sovitella ja selitellä? Jos kysytään niin kerron etten tykkää, mutta jos lähetetään kysymättä niin roskiin lentää enkä soittele perään.
Naurettava ajatuskin!
Mutta ilmeisesti ajatuksissa on vain kasa ilmaisia suklaalevyjä tms. eikä järki kulje sen pitemmälle.
Tietenkin jos ei lähettäjällä ole varaa ostaa samaa krääsää itse omalle lapselle niin ei varmaan ole varaa kasvattaa puhelinlaskuakaan...
Kirjehän yleensä tulee ystävältä/tutulta ja yleensä puhelimesta löytyy heidän numeronsa. Soita tai laita viestiä, että nyt ei pystytä lähettämään tätä kirjettä eteenpäin eikä ole postimerkkiä ja kirjekuorta, että voisin tarran ja kirjeen lähettää takaisin. Tuskimpa lähettäjä tuosta hermostuu. En ainakaan minä jos joku meille tuon tekisi. Tietenkään jos ei ole varaa puhelinlaskua kasvattaa...
Ja suorastaan v*****aa s-postien ja kännyköiden ryhmäpostitukset esim. "Hei! Autathan sitäsuntätä lasta, hänellä ei ole ruokaa-vaatteita-vanhempia jne..." tai "Varo! milloin mitäkin.." tai "Hassunhauskaa ystävänpäivää"... Ja se alykääpiö joka useimmiten mullekin tuollaisia lähettelee laittaa kaikki vastaanottajat näkösälle osoiteriviin. Olen toki tuosta ko. henkilölle pariinkin otteeseen sanonut, mutta hänen mielestään olen velvollinen olemaan tietoinen yhteiskunnallisista asioista ja että on niin vaivaalloista poistaa mun osoitetta ryhmästä!!!
"jos ei ole varaa puhelinlaskua kasvattaa..." Voi olla aika arka paikka katkaista ketjukirje "haavoittuvassa" iässä, iässä, jolloin mennään usein massan mukana ja toiminta ei välttämättä ole järkiperäistä. Mielestäni tuollaista huuhaata ovat juuri esim. ketjukirjeet, joita lapset sitten lähettelevät toisilleen, että "pysyisivät piireissä". Näin taas vähän kärjistäen.
Ei kysymys ole siitä, etteikö olisi varaa soittaa yhtä puhelua tms. (tämä menee jo ihan aiheen vierestäkin!) vaan siitä, mihin lapsi tuhlaa rahaansa. Ja siis käytännössä ON PAKOITETTU KÄYTTÄMÄÄN vähät rahansa.
Sinun, joka tuon allaolevan kommentin olet kirjoittanut, on täytynyt syntyä kultalusikka suussa, sillä et ymmärrä rahan merkitystä. Minun viestieni pohjimmainen tarkoitus ei todellakaan ole kertoa, ettei olisi varaa soittaa jotain yhtä puhelua, vaan kysymys on PE-RI-AAT-TEES-TA ihan yhtä lailla; en hyväksy tuollaista toisten kiusaamista ja velvoittamista johonkin, mikä vielä vaatii RAHALLISTA panostusta.
Ja allaolevan kommentin kirjoittajalle tiedoksi, että olen elämässäni hyvin menestynyt, suurelta osin varmaan sen vuoksi, että ymmärrän rahan arvoa ja osaan katsoa, mihin rahojani laitan. Ja tarroja meillä kyllä lapsille ostetaan, ja kavereille kanssa, ja ne annetaan ihan hyvillä mielin ilman mitään kavereita velvoittavaa soopaa!!! :) Mitäs siihen sanot?
Mä myös vihaan näitä ketjukirjeitä ja näiden lähettäminen lapsille on äärettömän typerää touhua.
Lapseni piti tietenkin tarrat, mutta kirjeen lähettäjälle pistettiin päikyn lokeroon uudet tarrat "hyvitykseksi".
Lapseni unohti myös jutun saman tien, luuli, että kyse oli vain tarrojen vaihtelusta, mikä olisikin ihan ok.
Viimeksi sain jonkun kirja jutun, lähetä kirjahyllystäsi yksi pokkari jne.
Ja tämä oli siis aikuisten ketju. ihan typerää sanon minä en jatka noita ikinä koskaan milloinkaan. En jatka edes kännykkään tulevia lähetä 6 niin onni kohtaa jos et niin kuolema tulee.. plaah.
Ollaan lähetetty suklaalevyjä, sukkia, tarra-arkkeja, maisemakortteja ja ässäarpoja.
Minusta nuo on kivoja saada ja kivoja lähettää. Kortteja ei saatu koskaan yhtään takaisin, mutta kaikissa muissa jäätiin ihan voitolle, viimeksi oltiin tarraketjussa ja saatiin 3 arkkia enemmän kuin mitä lähetettiin :)
paitsi ei niissä "kutsukirjeissä" mitään tarroja ollut mukana, oli vain käsky lähettää 1 paketti nimilistan ekalle.
Mutta onko joku aikuinen niin tyhmä että uskoo tuon yhtälön toimivan??? Lähetät yhden tai kuusi tarrapakettia ja saat 36 kpl takaisin.
Ymmärrän että kouluikäiset voivat haksahtaa mutta että aikuiset...
Kyllä pisteet ropisee niiden henkilöiden kohdalla jotka näitä lähettävät ja vielä pikkulasten nimissä. Hävetkää!
Ketjukirjeet pitää aina katkaista koska niiden määrä kasvavat eksponentiaalisesti. Kolmen sukupolven jälkeen lapsia on 216, ja viiden jälkeen 7776. Kymmenen sukupolven jälkeen ei riitä edes pohjoismaiden yhteenlaskettu asukasluku (silloin kirjeitä olisi yli 60 miljoonaa). Jos teille tuli tarrat takaisin olitte ilmeisesti aika alkupäässä, tuuria tällä kertaa.
Oppisitte jo ettei mitään saa ilmaiseksi.
Pikkuisen pisti naurattamaan sinun tyhmä viestisi.
Kaksi kertaa ollaan sellaiseen osallistuttu, kummallakaan kerralla sieltä ei mitään tullut. Sen jälkeen tulleet palautettiin lähettäjälle ja ilmoitettiin, ettei jatkossa osallistuta, silti lähettävät ja ne meneekin suoraan roskiin.
En alunperinkään aikonut osallistua, mutta sitkeän rankutuksen jälkeen mentiin mukaan. Tulipa kokeiltua ja ei meidän juttu. Ei, vaikka olis jotain saatukin. Mua ärsyttää lähettää niitä eteenpäin.
Siis lähettäessäni valmiille kirjekavereiilleni kirjeen, laitoin mukaan aina hiukan tarroja ja he lähettivät minulle uusia tarroja paluukirjeissään. Homma oli ennaltasovittu eikä todellakaan perustunut sille että minun olisi pitänyt keksiä kavereita joille lähettää tarroja tai että näillä kavereilla/heidän vanhemmillaan olisi ollut paineita siitä että ketjua pitää jatkaa.
Mielestäni kaikki tuollaiset ketjukirjeasiat ovat harmillisia sillä niissä on jotenkin pakottamisen maku. Jos lapseni haluavat vaihdella keskenään tarroja tai mitä vain niin voin hankkia niitä ja kirjevälineitä, mutta homman täytyy olla täysin selvä ja sovittu myös vastapuolen kanssa.
Kaikki vanhemmat eivät halua lapsensa alkavan moiseen ja vaikka lapsen tulisi esittää kirje vanhemmalle, sen pois ottaminen aiheuttaa silti mielipahaa. Eli vaikka lapsi veisikin kirjeen vanhempansa nähtäväksi, on tilanteen aiheuttaminen asiatonta. ne jotka uskovat sen olevan neutraalitilanne ovat aika ajattelemattomia.
sen kuitenkin katkaisee etkä saa mitään luvattuja palkintoja.
Toki tyttömme vaihtelee tarroja niiden ystävien kanssa ketkä myöskin keräävät tarroja, mutta kun eivät kaikki niitä keräile säännöllisesti, mutta olivat kuitenkin innoissaan kun saivat kirjeessä tarroja.
Olen kait niin yksinkertainen, että en ymmärrä mikä tuossa on väärin?
Olisiko täällä joku vanhempi kenen lapsi olisi saanut jo niin pajon ketjukirjeitä, että lapsi on jo niin tottunut niihin ,eikä aikaa ole muuhun kuin ketjukirjeiden kirjoittamiseen?