Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lasten ketjukirjeet - ei meille kiitos!!!!!!

Vierailija
14.03.2009 |

Nyt se sitten alkoi... riesa, jonka muistan jo omasta lapsuudestani. 3-vuotiaalle tuli ihan omaa postia, jonka tietysti annoin hänen itsensä avata, käsiala kirjeen päälläkin oli tuttu. Sisällä oli tarra-arkki ja kirje:

"Hei ja tervetuloa tarrakerhoon!

Jos haluat tulla mukaan, lähetä tarra-arkki listassa ensimmäisenä olevalle. Lisäksi lähetä tarra-arkki kuudelle ystävällesi. Niihin kirjeisiin siirrät nimen numero 2 numeron 1 paikalle ja kirjoitat oman nimesi ja osoitteesi kohtaan 2.

Ellet ehdi vastata viikon sisällä, eli kiltti ja lähetä tarrat minulle takaisin, niin voin lähettää ne jollekin toiselle lapselle.

Vanhemmille:

Teillä on varmaan muutakin tekemistä, mutta olkaa ystävällisiä ja antakaa tälle pieni hetki ajastanne, lapset ilahtuvat saadessaan postia ja tarroja."

Muutamia huomioita:

1) 3-vuotias ei itse ymmärrä kirjettä, sen sanomaa, tarkoitusta tai mitään muutakaan. Hän ymmärtää vain, että sai postissa ihan oman kirjeen ja tarra-arkin ja nyt äiti yrittää väittää, että sitä ei saakaan pitää.

2) Tällaisten pyramidihuijauskirjeiden lähettäminen alaikäisille lapsille on mielestäni täysin vastuutonta. Jos haluatte näihin osallistua niin lähettäkää niitä aikuisille, mutta älkää lapsille!

3) En aio todellakaan ruveta kiusaamaan omien lasteni ystävien perheitä moisilla ketjukirjeillä. En aio myöskään repiä lapseni saamaa tarraa hänen kädestään ja lähettää sitä takaisin sinulle, joka sen pyytämättä meille lähetit. Jos toimin mielestäsi väärin, niin mieti itse, onko oma toimintasi kohtuullista.

4) Jos olet tämän tai minkä tahansa muun ketjukirjeen aloittaja, niin mene itseesi. Pyramidihuijauksissa hyötyy aina vain ketjun alkupää, loppupään lapset tulevat kokemaan pelkkiä pettymyksiä ja menetyksiä. Kiertokirje ei koskaan kulje ikuisesti, eikä mikään pyramidi laajene loputtomasti - aina on enemmän niitä, jotka menettävät ja pettyvät kuin niitä, jotka hyötyvät ja iloitsevat. Onko tämä oikeasti asia, joka on mielestäsi lapsille hyödyllinen ja tarpeellinen? Jos haluat lapsillesi kirjeitä tai tarroja, niin hanki vaikka kirjekavereita tai pyydä mummoja, kummeja ja kavereita niitä lähettämään.

Kommentit (47)

Vierailija
1/47 |
14.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika moni lopetti sen kirjeen lähettämisen. Kaveri jolta kirjeen sain sai itse muistaakseni yhdet sukat ja samoin me.

Nyt meidän kahdelle lapselle on tullut nuo tarrakirjeet, joiss on jo yksi tarra-arkki mukana. Emme todellakaan viitsi enää vaivautua lähettämään mitään kirjeitä. Kauhea homma alkaa ensin niitä kirjeitä väsäämään ja lähteä kaupungille tarroja ostelemaan. Lähiruokakaupan valikoimat on huonot (ja kalliit). Ei meillä ole sellaiseen aikaa. Lapset eivät varmaankaan ole muistaneet itse niitä tarroja palauttaakaan.

Vierailija
2/47 |
14.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin vihaan noita...

Meille kuitenkin tuli tuo tarrakerhojuttu luokkakaverilta, joka on pikkuisen "syrjässä", ei varsinaisesti kiusattu, mutta ei pääse mukaan leikkiin. Me vanhemmat olemme tosiaan tehneet hommia että tämä kierre katkeaisi. Onneksi oma poikamme on nyt ystävystynyt tämän pojan kanssa - olen liikuttuneen ylpeä pojasta joka selvästi otti keskustelumme jälkeen asiakseen pyytää tätä poikaa leikkeihin ja meni myös heille leikkimään.

No, kun saimme ko.tarrakerhokirjeen tältä kaverilta tein poikkeuksen ja laitoin sen eteenpäin - katsoin tarkasti sellaiset ihmiset jotka eivät vedä hernettä nenään tällaisesta :) Laitoinpa kavereille vielä mukaan lapun, tyyliin sorry - en voinut katkaista tätä. No, meille ei koskaan tullut yhtään tarraa, toivon että tuo poika on tarransa saanut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/47 |
14.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkolla oli jokin lahjan perilletoimitusjuttu, jota käytettiin hyväksi.Millään en muista, jatkettiinko vai ei, mutta ainakaan yhtään pulloa en saanut.

Vierailija
4/47 |
14.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta jatkoin kuinkin. Ilmeisesti kukaan, jolle mä lähetin ei kuitenkaan jatkanut ja me ei saatu yhtään tarroja. Onneksi lapsi ei asiasta ymmärrä.

Vierailija
5/47 |
14.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ne tulevat postissa, palautan ne tai sitten en. Jos joku tuo henkilökohtaisesti, niin kieltäydytään ottamasta. That`s it.

Vierailija
6/47 |
14.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viikon aikana tuli kolme samaa tarraketjukirjettä. Jokaisessa pyydettiin antamaan 7:lle tarroja, joten lyheynkin matematiikan perusteella se tekee 21 tarra-arkkia!

Keskustelin lasteni kanssa näistä ketjukirjeistä ja perustelin, miksi en halua niihin liittyä mukaan ja lapset hyväksyivät asian. Ekan kirjeen kohdalla pahoittelin lähettäjän äidille, ettemme osallistu näihin, palautin kerjuukirjeen ja ostin kirjeen lähettäneelle lapselle tarra-arkin, "ettei tulisi paha mieli". Kun toinen ja kolmas samansisältöinen ketjukirje napsahti kotiimme, päätin, etten reagoi niihin mitenkään. Minulla on sattumoisin muutakin tekemistä kuin toimia sihteerinä tällaisessa hömpänpömpässä (menet ostamaan tarroja, kirjoitat kirjeen, postitat tai tunget ne lasten lokeroihin päiväkodissa, otat vastaan palautettuja kirjeitä ja etsit uusia uhreja, kun kaikki muutkaan vanhemmat eivät suostu ketjukirjehärdelliin).

Rahaakin tähän saa palamaan ihan hyvin. Tähän tietysti joku vastaa, ettei sinne tarvitse ostaa mitään kalliita tarroja, leikkaat vain arkista muutaman tarran, hyvä mieli tulee jo siitä. Aivan varmasti, ehkä 1-vuotiaalle tuleekin! Muistan joskus aiemmin olleen sukkaketjukirjeen kohdalla miettineeni: en halua muilta lapsilleni mahdollisimman halpoja ja huonoja tai rumia sukkia, mieluummin ostan sellaisia, mistä itse (tai lapsi tykkää). Itse en kehtaisi myöskään lähettää mitään "pengo tästä korista" -sukkia, jotta homma olisi vain hoidettu ja itse unelmoida, että jospa muut höynähtyisivät ostamaan vaikka Marimekon sukkia, ne kelpaisivat meille.

Siis: lähettäkää vain ketjukirjeitä, ne menevät roskiin. En ole tilannut niitä, joten en ole vastuussa, jos joku jää ilman lahjuksia. Mukana olevat vanhemmat voivat vaikka itse paikata puuttuvat tarrat tms. Eihän niitä tarvitse hommata kuin 36 tai sinne päin arkkia, mitä ketjukirjeissä luvattiin (pää giljotiinilla, eikö niin?), kun lähtee mukaan tähän pyramidihuijaukseen. Eikä saa sitten nipottaa ja olla huumorintajuton tässä kohtaa; ketjukirjeethän ovat iloinen asia!

Vierailija
7/47 |
14.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ette vaan antaneet niitä tarroja ja kertoneet että nämä ketjut on ihan tyhmiä tms. . . Kirjeenvaihdosssahan on ihana olla muutenkin ja voi lähettää vaikka tarroja. Miksi siihen tarvitaan tämä tyhmä AIKUISTEN keksimä ketju...

Vierailija
8/47 |
14.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun itse olin lapsi ja sain sen ketjukirjeen jossa piti lähettää suklaalevyjä. no köyhä ja nuori isä osti ne 6-8 suklaalebyä jotka minä halusin postittaa. ja voi sitä pettymystä kun en koskaan yhtäkään saanut takaisin :(

ikinä en tule tuohon huijaukseen enää lankeamaan, enkä tahdo omalle tyttärelleni samaa pettymystä tuottaa

Vierailija
9/47 |
14.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin joko laitan sen lähettäjän lokeroon takaisin tai nakkaan roskiin, en edes kerro lapselle mistään tarrasta.

jos sellainen tulee postin kautta, heitän roskiin en palauttele kenellekkään mitään, saatikka ostelisin tarroja tai postimerkkejä.

mä inhoon noita ketjukirjeitä, sähköpostikin on niitä jatkuvasti tulvillaan.

Vierailija
10/47 |
14.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ketjukirjeen lähettäminen lapselle on mielestäni eettisesti väärin, lisäksi kirjeen lopun kehoitus aikuisille oli vähintäänkin typerä: meillä lapset saavat vanhempien aikaa ja huomiota ihan ilman ketjukirjeitäkin.

Ja lisäksi minua ärsyttää ketjukirjeiden ajatusmaailma "osta osta lähetä lähetä" ja kulutushysterian lietsominen - haluan opettaa lapsilleni ihan toisenlaisia arvoja.

Vierailija
11/47 |
14.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tai lukekaa wikipediasta. Toteatte, että ketjukirjeet yms ovat todella suuremman luokan pyramidihuijauksia!!

Vierailija
12/47 |
14.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sori vain, mutta yhtään kirjaa en lähetä. Ja tämän olen sanonutkin heille.

Jos yksi ihminen aina lähettäisi pokkarin yhdelle ihmiselle, se olisi ihan hauskaa ja reilua. Sen sijaan millään matikalla ei toimi se, että jokainen yhden pokkarin lähettänyt saisi itselleen 36 pokkaria.

Vierailija
13/47 |
14.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

toinen esimerkki on verkostomarkkinointi, joka toimii kutakuinkin samalla mekanismilla.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Pyramidihuijaus

Vierailija
14/47 |
14.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuli sieltä mitä tahansa meille kirjeen mukana pidän sen ja kirjeen heitän roskikseen.

On tullut sukkaa, tarraa, miniarpaa jne mutta ikinä en ole jatkanut enkä tule jatkamaan.

Ikinä en kyllä ole takasinkaan mitään palauttanaut.

Vierailija
15/47 |
14.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistelen että omassa nuoruudessani noita tuli vasta kouluaikana. Enkä jatkanut kirjeitä kaiketi koskaan, vanhempani eivät olisi taatusti maksaneet mitään tuikituntemattomille ihmisille lähetettävää krääsää.

Mutta jokuhan näitä tehtailee ja myöskin jatkaa. Astukaa esiin ja kertokaa, miksi niin teette.

Vierailija
16/47 |
14.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tytttöni on 6vuotias ja keräilee tarroja, joten ette usko kuinka hän oli innoissaan kun sai uusia tarroja mitä hänellä ei vielä ole. Kun luin hänelle kirjeen hän rupesi heti miettimään kenelle kirjeen ja tarrat haluaa lähettää. Muutamia lähetettiin serkkutytöille jotka ovat iältään 6-8v. ja loput kävi tyttö isosiskona kanssa viemässä henkilökohtaisesti naapuri ystävilleen ja antoivat kirjeen ensin äidilleen joka sen luki ja sanoi sitten ottavatko he sitä vai eivät. Tytöt sanoivat vielä, että jos ette halua ottaa se ei haittaa koska tytöllä on niin paljon ystäviä, että aina voi kysyä joltain toiselta. Eli mitä pakottamista tuossa on? Tytöille sanoin, että jos joku ei halua sitä ottaa niin kysytään joltain toiselta ystävältä. Ja kaikki sen halusivat ottaa koska ainakaan me täällä ei noihin kirjeisiin olla aikasemmin törmätty. Ja kaikki tarrat ovat tulleet, eli kirjeet ovat jatkaneet ainakin meidän kohdalla matkaa. Mutta meidän ystäväperheiden vanhemmat eivät olekkaan noin tiukkapipoja kuin te! Ymmärrän jos noita tuleekymmeniä, mutta jos muutama niin vedätte heti herneen nenään! :)

Pikkuisen kyllä pisti naurattamaan viestinne :D

Vierailija
17/47 |
14.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palautin välittömästi.

Aivan typerä idea kaikki sukka-, arpa- tarraketjukirjeet. Olkaa nyt ystävällisiä, ottakaa järki käteen ja ÄLKÄÄ pistäkö noita eteenpäin!!

Vierailija
18/47 |
14.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka kumma lähettää 3v tuollaista? oliko joku tuttu? Kai mainitsit jos tuttu oli että on mielestäsi väärin?

Minä en ole koskaan saanut vastaavia kirjeitä eikä' myöskään lapseni vaikka koulussa jo onkin. Missä päin tällaisia kirjeitä liikkuu kun en ainakaan minä ole koskaan törmännyt?

Vierailija
19/47 |
14.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi siihen tarvitaan tämä kirjesysteemi? Voihan tyttäresi vaihtaa ja antaa tarroja ihan ilman näitä älyttömiä aikuisten keksimiä ketjukirjeitä. Seuraava kirje voi olla jo njotain ihan muuta ja jos lapsen niihin opettaa, niin on aika outo. t. en ole tiukkapipo enkä vedä hernettä nenään

Vierailija
20/47 |
14.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanot, ettei mukana ollut palautuspostikuorta tai merkkejä.

Itse katkaisen myös aina! En jaksa nähdä sitä vaivaa, että kysyisin, saako toisen lapsen vanhemmilta haluavatko kirjeen vai ei. Ja kuusi tuttua on kamalan paljon! Meillä ei ainakaan ole lapsituttuja kuin kaksi ja jos toinen niistä olisi lähettäjä, niin jopas jäisi jatkamatta ja varmaan tämä lähettäjä on tuolle toisellekin lähettänyt, jos meillekin. Näin siis teoriassa. Kyllä tämä on sitä pyramidihuijausta tavallaan myös.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi yhdeksän