6v ja koiran lopettaminen
Meillä on ajankohtainen tälläinen surullinen asia, 6 vuotiaamme on useaan otteeseen toivonut pääsevänsä mukaan tähän nukutushetkeen.
Onkohan liian rankka paikka kuitenkin? Onko kellään kokemuksia?
Toisaalta jos näkee tapahtuman konkreettisesti, ei sitten mielikuvitus kehittele omia versioita asiasta. Surutyötä ollaan jo tehty myös etukäteen vanhan koiran ollessa kyseessä.
Kommentit (12)
ratkaisee asian kun ei voi etukäteen olla varma onko "kaunis" hetki vai muunlainen.. En nyt sentään halua traumoja aiheuttaa lapselle tuollaisella.
miten voi eläin ääkäri olla niin ajattelematon kyseessä on toisen perheenjäsen..itsellä on äärimmäisen tärkeää sanat eleetja muut silloin siis ruumista täytyy arvostaa on se vaikka hiiren koirat on kuitenkin perheenjäseniä monille kuin lapsia..
otan todella osaa suruusi jo etukäteen..itse rakkaan koirani menetin 1.5v sitten ja en meinaa päästä yli...olinhan hänen kanssa nuoruuteni kasvanut...
en aikuisena pystyisi kuin pakolla olla nukutus piikin saattaisin kultani uneen enmpää en voisi katsoa...en itse ottaisi missään nimessä lapsiani mukaan...ei se sillälaila ole luonnollista kuolemaa..
tämä on niin hirveää kun menettää rakkaan lemmikin että voi olla etten sen takia voi ottaa meidän perheeseen omaa koiraa..tuska on niin suuri kun aika loppuu....
Mitä jos olette paikalla siihen asti kun koira nukahtaa ja sitten menette lapsen kanssa ulkopuolelle.
Jääkö koira tuhkaukseen vai hautaatteko?
Jos hautaatte niin suosittelen ottamaan mukaan jonkun oman viltin yms. mihin pyydätte eläinlääkäriä käärimään koiran. Itselläkin teki nimittäin pahaa se että rakas koira laitettiin jätesäkkiin kuin roska ja käskin miestä ottamaan sen ulos sieltä ennen hautausta.
Itse olin jo 16-vuotias kun koira lopetettiin, mutta lujille otti silti. Hirvein kohta oli ehdottomasti se, kun eläinlääkäri pudotti koiran pöydältä jätesäkkiin. Pari minsaa aiemmin eläin oli vielä elossa ja sitten heti alettiin kohdella kuin jotain jätettä.
Eli ehkä voisitte keskustella eläinlääkärin kanssa etukäteen miten tapahtuman saisi hoidettua mahdollisimman 'siististi' ja ottaen lapsen huomioon.
ensimmäisen kohdalla oli kyseessä ihan pieni pentu. meillä oli lapsi mukana, kun kävimme päätöksen tekemässä eläinsairaalassa. me emme jääneet nukutukseen, koska itsekkin itkin ihan hysteerisesti. en halunnut lapselle tilannetta, mitä aikuinenkaan ei pysty hallisemaan.
kaksi muuta oli vanhuksia 14 vuotiaita. itsekkin kuvittelin, että suruun voi jotenkin valmistautua, mutta väärin luulin. näiden 3 tapauksen perusteen henkikökohtainen mielipiteeni on, että lasta en näihin tilanteisiin otattaisi.
Olivat todella hyödyllisiä!
Minullakin kolmas koira menossa, ja muistan että sen verran iso paukku se tilanne on aina vaikka kuinka valmistautuisi.
Meidän poika on vaan niin tiedostava ja kyselee kaiken perinpohjaisesti että pitänee miettiä tarkkaan syy miksi vain äiti lähtee viemään koiraa. Saavat isän kanssa hyvästellä kotona :(
Yleensä lopettamiset menevät rauhallisesti, mutta se kuoleman hetki olisi ainakin minu kuusivuotiaalleni liian rankka asia käsiteltäväksi. Antaisin kyllä nähdä koiran kuolleena.
Rauhallinen tilanne se oli, koira nukahti syliini ja lopetti vain hengittämisen. Ei mitään reuhtomisia tai muita, hiljainen kaunis nukahtaminen. Sen puolesta voisit poikasi ottaa mukaan, mutta hankinen puoli ei aina ole niin helppo. Lopetettu koira näyttää nukkuvalta, mutta sitä kohdellaan kuin lihakimpaletta. Jos eläinlääkäri suostuu pojan mukanaoloon ja kohtelette koiraa kuolleenakin hellästi, niin mikä ettei. Hautaatteko koiran jälkeenpäin itse?
tarkoitus haudata, tämäkin on jo keskusteltu kuinka eläinlääkärit hoitavat sitten eteenpäin ja koira tuhkataan muiden kanssa..
Toinen koiramme lopetettiin 3v sitten ja aika tarkkaan on tapahtumien kulku sepostettu kyselevälle. Käsittää kuoleman aika hyvin jo, tähän väliin mahtuu myös kissamme lopetus ja kaikkia näitä eläimiä muistellaan säännöllisesti.
Itse olin reilu 20 kun piti lopettaa vanha koiramme... Kuvittelin koiran "nukahtavan" piikin jälkeen levollisesti, mutta järkytyin, kun ennen kuolemaa seurasikin oksentelua ja kouristelua. Oli aikuisellekin vaikea katsoa ja olla paikalla.
on aikuisellekin niin kova paikka :(. Voi miten ikävää teille :((.