Äiti ja vauva kuolivat synnytykseen Pietarsaaressa - surullista
Äiti ja vauva kuolivat synnytykseen
13.03.2009 12:03
Äiti ja vauva kuolivat keisarinleikkaukseen Pietarsaaren sairaalassa eilisaamuna, kertoo Österbottens Tidning -lehti.
Äiti oli tullut sairaalaan normaaliin synnytykseen edellisenä iltana. Yön aikana vauvan elintoiminnot heikkenivät, jolloin päädyttiin keisarinleikkaukseen.
Myös äidin tila heikkeni jo leikkausvalmistelujen aikana. Lapsi oli tajuton syntyessään, eikä henkilökunta pystynyt elvyttämään äitiä eikä lasta.
Samassa sairaalassa kuoli nuori äiti keisarinleikkaukseen myös viime elokuussa.
SST
Kommentit (16)
Minä vaadin omassa synnytyksessäni heti sektion, kun vauvan sydänäänet heikkenivät. Ja sainkin sen. Minä en ala tällaisista asioista kätilöiden tai synnytyslääkäreiden kanssa kinata.
Mulla siis ei terv. hoitoalalta kokemusta...
liian myöhään leikattiin, leikkaus ei ollut syy vaan ajoitus
Kyllä synnytykset pitäisi keskittää sairaaloihin, joissa niitä on yli 1000 vuodessa- Itse olen synnyttänyt Pietarsaaressa ja Seinäjoella, enkä enää lähtisi pietarsaareen mistään hinnasta. Tuntui siltä ettei henkilökunta osannut tehdä mitään päätöksiä.Olin kyllä ainoa synnyttäjä silloin koko talossa, mutta ei se asiaa auttanut. Lopulta tehtiin gynekologin mukaan karmivan pitkä episotomia haava ja pojalta murtui solisluu.
...kolme kokonaista päivää(!!) ihan Helsingissä että voitaisko vauva ottaa ulos ennenkuin tulee tulehdus/kohtukuolema/mitä lie. Vauva ei ollut edes laskeutunut kun tihkuminen alkoi, silti yrittivät käynnistää kolme (!) kertaa onnistumatta siinä. En kertaakaan tuntenut ainuttakaan supistusta, vain harjoitussupistuksia muutamia kertoja kun maha meni kireäksi. Meni viikoille 42+ eikä kukaan kuunnellut neuvolan porukkaa jotka sanoivat vauvan olevan jo liian iso tullakseen alakautta. Noh...
Lopputulos: kiireellinen sektio kun sydänäänet heikkenivät.
Minulle traumat.
:(
Synnytyssairaalassa ei kuulu neuvolaa kuunnellakaan!
Neuvolassa paino veikattiin oikein, samoin tiedettiin että ei ole laskeutunut.
Sairaalassa ultrankaan kanssa ei nähty samaa, painoarvio oli yli kilolla pieleen ja papereihin merkattiin että vauva laskeutunut.
21
Perätilastakin pitää 5-kiloiset ponnistaa pihalle, mieluiten ilman puudutteita. Taas säästyi rahaa.
Kiire siinä tulee jossain Pietarsaaren pöpelikössä. Miettikää sitä, Tammisaaren luomuährästäjät ja muut kotisynnyttäjähörhöt.
Joku siellä on pielessä, että keisarinleikkauksiin kuollaan!
kun pitää synnyttää niin saatanan kodinomaisesti jossain puskassa.
Synnytykset pitäisi keskittää isoihin keskussairaaloihin joissa on asianmukainen lastentautien päivystys, ja vähänkään riskitapaukset yliopistosairaaloihin.
Kamalaa mutta joskus näitä sattuu. Elämä kun ei ole ihmisten käsissä, vaikka hoitohenkilökunta kaikkensa yrittää. Silti tulee vaan mieleen, että oisko ollu tilanne eri, jos ois ollu oys:ssa synnyttämässä? Vaan mitäpä se enää auttaa.
miksi tällaisesta tapauksesta ylipäätään uutisoidaan. Mitä hyötyä mulle on, että joku on kuollut synnytykseen? Nämä ovat niin harvinaisia juttuja, harvinaisia komplikaatioita yms ongelmia.
Ja turha näitä täällä on puida, kun ei tiedä yhtään tapauksen yksityiskohtia.
Vauvalla sydänäänet hiljentyneet ja äiti vuotaa litrakaupalla, sitten kiireesti leikkuriin (veikkaan että hätäsektiovalmius ei Pietarsaaressa ole ihan 5 min, kuten vaikkapa isossa keskussairaalassa tai yliopistosairaalassa). Lapsi kuolee hapenpuutteeseen ja äiti joko verenhukkaan tai DIC:aan. Tai saa ilma/lapsivesiembolian. Harvinaista mutta mahdollista aina synnytyksessä, isoissa sairaaloissa vaan toimenpiteisiin päästään nopeammin. Siksi näitä Tammisaaren ym. pikkusairaaloita halutaan lopettaa ja siirtää synnytykset turvallisempiin paikkoihin. On vähän eri tilanne, jos anestesialääkäri ja gynekologi ovat samassa talossa kuin että heitä aletaan soitella kotoa puolen tunnin matkan päästä....
Miten tällaista voi tapahtua, tai tietenkin kaikissa leikkauksissa on riskinsä, mutta tietääkö kukaan mistä voi johtua, ettei äitikään selvinnyt?