Kun 1-2vuotiaan äiti sanoo, että hänen on pakko laittaa lapsi päiväkotiin
koska pää ei kestä kotona oloa, niin pitäisikö häntä
a) Kannustaa eri tavoin olemaan kotona ja miettiä, miten kotona oloa voisi tukea parhaiten esim kodinhoitajien, kerhotoiminnan yms avulla vai
b) Kannustaa siihen, että lapsi hoitoon ja itselle jotain mielekkäämpää tekemistä tilalle.
Kannatatko äidin vapautta vaatia omaa aikaa vai yritätkö ystävänä tai läheisenä kannustaa ennemmin hakemaan apua siihen, miten jäädä vielä lapsen kanssa kotiin ja taata lapselle turvallisempi elämän alkutaival?
Kommentit (23)
Mutta olen itse törmännyt tilanteeseen parikin kertaa siten, että ystävä on KYSYNYT minun mielipidettäni, joten miten vastata siihen?
T. Ap
mitäs jos sen oman mielipiteesi kertoisit... vai eikö sulla ole?
Mutta olen itse törmännyt tilanteeseen parikin kertaa siten, että ystävä on KYSYNYT minun mielipidettäni, joten miten vastata siihen?
T. Ap
lykkäämään omia mielihalujaan ja kestämään arjen tylsyyttä vielä vuoden pari verran vaikka päällään seisten. Aikuisen elämässä pari kolme vuotta hurahtaa huimaa vauhtia, pienelle lapselle se on koko elämän mitta.
Tämä kotonaolemisen jaksaminen ja sietäminen taitaa olla monelle sellainen aihe, josta ei oikein uskalla puhua. On ihan kauheata, että täällä äidit kummastelevat ja puukottavat toisiaan silmään tällaisessa aiheessa. Missä solidaarisuus, miksi edes pitää kysyä täältä neuvoa? Jos joku tunnustaa ystäväleen, ettei pää kestä kotona, niin hienoa, että hän on uskaltanut sanoa sen ääneen! Olisihan se nyt kauheaa, jos ei edes ystävälleen voisi puhua omasta jaksamisestaan. Apua, ettekö voi tosissaan sallia vähän avarampaa äitiyden mallia toisille naisille? Kaikki eivät viihdy kotona tai ole samasta puusta vesitettyjä äitiydessä kuten elämässä yleensäkään.
Ja hei, mikä ihmeen päiväkotikammo täällä oikein muhii? Ei se 1-2 vuotias nyt todellakaan siellä kidu ja kärsi. Meillä täällä pääkaupunkiseudulla on tuiki tavallista, että lapset menevät hoitoon reilusti alle 3-vuotiaina. Apua, kaikki ovat tuhoon tuomittuja!!!