Kokemuksia Touhula päiväkodeista?
Kommentit (492)
Olen täysin samaa mieltä kunnallisen työntekijöistä..ei auteta kaveria toisin kuin Touhulassa vedettiin yhteen hiileen. Olin 10v. pväkotiavustajana Touhulas ja nyt vuoden kattellut kunnan touhua. Todella ahdasmielistä henkilökuntaa.
Itse opiskelin hiljattain alalle ja olin harkassa sekä Touhulassa että kunnallisella. Touhula oli kamalin paikka, missä olen ikinä työskennellyt ja minulla on pitkä työkokemus monelta eri alalta. Touhulassa henkilökunta oli todella tyytymätöntä ja se heijastui valitettavasti myös lasten kohteluun. Vanhemmille päin sitten esitettiin itse aurinkoa, vaikka muuten heidätkin haukuttiin kaikesta mahdollisesta. Myös työkavereista aina se haukuttiin, joka ei ollut paikalla. Todella moni työntekijä oli täysin epäpätevä, koulutus saattoi olla aivan väärältä alalta, mutta työvoimapulan takia saavat silti jopa kokonaisen toimintakauden sijaisuuksia. Oksettava paikka.
Tuo nyt on täyttä peetä.. Eikä pidä paikkaansa.. En tiedä missä olet ollut töissä. Mutta itse olen ollut ryhmäavustaja sekä lastenohjaajana kunnallisessa sekä yksityisessä päiväkodissa ja olen edelleenkin. Iltapäiväulkoilun tarkoituksena on turvata lapset yhteisvastuullisesti. Joten sinne ei voi mennä leikkimään esim. polttopalloa lasten kanssa, kun usein henkilökuntaa on liian vähän tai juuri nipinnapin tarpeeksi. Joten tehtävänä on hajaantua ympäri pihamaata niin, että joka nurkka on turvattu. Kun taas aamu-ulkoilun aikana voi olla että osan aikuisista pitää sopia miten toimitaan kun mennään sisälle, tai ennen ulos tuloa on voinut olla sisällä tilanne, josta on pakko keskustella heti. Ikinä siellä ei seisota ringissä puhuen omia asioita tai olla vahtimatta lapsia. Aamu-ulkoilu on toiminta-aikaa, jossa voidaan pelata esim. niitä pallopelejä tai sitten antaa lasten leikkiä vapaasti. Se onnistuu silloin koska kaikki työntekijät on siihen aikaan paikalla. Paikkahan on päiväKOTI.. Kukaan ei kotonakaan joka sekunti ohjaa omaa lastaan vaan lapsi oppii taitoja ihan itse ja aikuiset havainnoivat ja tulevat sinne missä tarvitaan. Lapsille pitää antaa tilaa olla itsenäisiä ja näyttää mihin pystyy. Havainnointi on tärkeä osa varhaiskasvatusta. Työ on todella raskasta ja itse teen sitä täydellä sydämellä. Mekin olemme ihmisiä ja laskin, että päivässä on aikaa 20min per lapsi jos aika jaetaan tasan kaikkien lasten kanssa ja jos työ olisi vain lasten kanssa oloa. Ilman suunnittelua 1h/vrk tai pöytien pyyhkimistä ja tiskaamista ja jos et pidä taukoa, ilman talokokouksia ja tiimikokousta kerran viiikkoon.. Ja jos alat käyttää vaippaa itsekin niin ei tarvii käydä wc:ssä. Nytkin on niin että hyvä jos ehtii lasin vettä juoda päivän aikana.
Hirvein työpaikka ikinä missä olen työskennellyt, ei ikinä enään touhulaan.
Itselläni on kanssa todella huono kokemus touhuloista, työskentelin muutaman vuoden touhulassa ja meillä oli työpaikalla todella huono työympäristö ja yhteisö jossa ihan esimiehestä lähtien puhuttiin pahaa ja paskaa koko henkilökunnasta jonka takia uuvuin ja paloin loppuun niin pahasti että päätin irtisanoutua ja se oli elämäni paras päätös. Nyt töissä kunnallisella puolella ja ihan eri meno ja nautin tällä hetkellä työstäni todella paljon.
Sama täällä. Aluksi toiminta oli asiallista, mutta pk:n johtajan vaihduttua jatkuvasti muuttui koko toiminta vaihtojen myötä niin omituiseksi ja työilmapiiri niin huonoksi, että tutut ja luotettavat hoitajat ympäriltä alkoivat myös vaihtua jatkuvasti, kunnes oli myös itsekin pakko irtisanoutua ennen loppuun palamista. Sain töitä toisesta pk:sta ja toiminta sekä työympäristö ihan eri meininkiä --tervettä ja palkitsevaa. Touhula-ajasta jäi kai jonkinasteinen trauma, kun näkee painajaisia joskus sieltä. Ehkä eri yksiköissä eroja ja jotkut paikoista hyviä, oma kokemus oli kyllä karsea.
Täällä kanssa ihan samanlaiset fiilikset touhulasta työpaikkana. En mene ikinä enään touhulaan töihin, niin pahat traumat jäi kyseisessä paikassa työskentelystä että kun aloitin työt kunnallisella puolella olin aluksi tosi varautunut ja suhtauduin kaikkee tosi varauksella kun pelkäsin kokoajan sitä että jos teen jonkin asian eri tavalla kuin kollegani niin saan kuulla olevani todella huono ja paska lastenhoitaja, tätä sain kuulla touhulassa työskennelläsi ihan päivittäin ja se oli jotain todella nöyryyttävää. 2vuotta tätä jaksoin kunnes irtisanouduin ja aloitin työt kunnallisella puolella. Tämä varautunut fiilis kaikkee loppui onneksi kyllä todella nopeasti kun esimieheni huomasi tämän asian ja halusi jutella kanssasi ja sanoi minulle, turhaan olet noin varautunut ja suhtaudut työhösi varauksella, se on ihan turhaa sillä olet loistava hoitaja ja turvallinen aikuinen lapsille ja he pitävät sinusta todella paljon, samoin kuin myös me kollegat. Siitä lähtien olen todella nauttinut työstäni ja kaikki se touhulassa tapahtunut paska on taakse jäänyttä elämää ja traumatkin on parantuneet tässä vuosien varrella.
Onko uudempia kokemuksia pk-seudulta, erityisesti kun mietinnässä on Touhula Palolampi?
Itse työskentelin puolisen vuotta viime syksynä pk seudun touhulassa ja meno ei oo muuttunut yhtään mihinkään, samanlaista menoa se on edelleen. Liian vähän henkilökuntaa, toimit myös siivoojana lastenhoitajan työn lisäksi, liian isot ryhmät kasvattajia kohden, yksin joutuu olemaan paljon yli 20 lapsen tai yli 14 lapsen kanssa, apua ei saa vaikka pyytää, paljon ryhmissä erilaista tukea tarvitsevia lapsia ja oikeanlaista tukea ei saa koska ei oo tarvittavia resursseja ja halutaan säästää, kamala melu kokoajan ja likaista. Touhulassa työskennelläsi se vie sun kaikki voimat ihan piippuun ja menetät oman ihmisarvon joten en suosittele. Parempia paikkoja on olemassa kuin touhulat, itse en aio enään ikinä työskennellä yksityisessä varhaiskasvatuksessa. Julkisella sektorilla asiat paljon paremmin vaikka sielläkin on parantamisen varaa asioissa mutta itse koen julkiset päiväkodit paljon parempina työpaikkoina.
Naapurin muksu lensi ulos Touhulasta. Ehdottivat kunnallista- - -
- Oho. Tuo oli jo jonkinmoinen saavutus muksulta.
Olen työskennellyut sekä kunnallisessa että Touhulassa.
Karrikoidusti sanoisin että Touhulassa täytyi oikeasti tehdä asioita eikä vain istuskella ja työkaverit olivat mukavia. Kunnallisella työkaverit olivat merkillisiä toisiaan kohtaan ja ilmapiiri kamalampi, jäi mieleen että tekivät kiusaa esimerkiksi siten että "hähää ei palautetakaan keittiöhenkilökunnalle kärryjä ajoissa, odottakoon (ihmisen piti päästä kotiin ja tarvitsi ne kärryt siksi tiettyyn ajankohtaan mennessä palautettavaksi) ,samoin paikan avustajia kohdeltiin paskamaisesti näiden kunnan leipääntyneiden , varsinkin sosionomien (sori mutta näin oli) puolesta.
Touhulassa työkaverit puhalsi yhteen hiileen ja olivat huomattavasti reilumpia vaikka työmäärä oli välillä älytön. Myös lapsille touhulassa oltiin mukavampia, kunnallisessa tiuskittiin väsyneinä herkemmin.
Mutta tosiaan tämä on yhden ihmisen kokemus. Eroja varmasti on.