Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mielenkiinnosta: miksi monella ulkosuomalaisella on kamala tarve haukkua Suomea ja suomalaisia?

Vierailija
11.03.2009 |

Siis ymmärränhän toki, ettei kaikki täällä ole niin ihanaa ja ruusuista mitä monet kuvittelevat, mutta eihän se elämä ole missään täysin auvoista. Itselläni on montakin kaveria, jotka asuvat ulkomailla ja eivät he Suomea niin kovasti hauku kuin ulkosuomalaiset tällä palstalla. Olemme usein keskustelleet siitä, mikä on heidän mielestään pielessä uudessa kotimaassaan ja mikä on paremmin kuin Suomessa ja usein näitä huonommin olevia asioita löytyy aika paljon sellaisten mielestä, jotka ovat asuneet ko maassa pitkään.

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
11.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

objektiiviset huomiot haukkumiseksi? Onko heillä hirveän huono itsetunto vai mistä se johtuu?

Vierailija
2/10 |
11.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen asunut ulkomailla, veljeni asuu edelleen. Mieheni on taas maahanmuuttaja, jonka kotimaassa vietetään aina kesijä. Monet asiat on Suomessa paremmin, monet huonommin. Hyviä ja huonoja puolia löytyy joka maasta. Mieheni ainakin viihtyy Suomessa hyvin, vaikka unelmoimmekin asumisesta myös hänen kotimaassaan. Itse asiassa on olemme onnellisia, kun meillä on kaksi rakasta kotimaata ( itsellänikin on miehen kotimaan kansalaisuus).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
11.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomi on kuppikuntainen mörköjen maa, tästäkö pitäisi vaieta?

Vierailija
4/10 |
11.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tai siis vaikutelma niistä, kun on perkän kirjoitetun varassa.

Ja osalal varmaan syy ulkomailla asumiseen on se, että siellä viihdytään paremmin kuni Suomessa, joten heilel Suomi tietysti on huonompi maa. Ja kun eri asiat on eri ihmisille tärkeitä, joku arvostaa enemmän esim. suomalaista hiljaisuutta ja aikatauluissa pysysmistä ja toinen taas vaikka ranskalaista ruokakulttuuria ja puheliaisuutta. EI kumpikaan ole väärässä, vaikka ekasta tyypistä Ranska voisi olla kamala asuinpaikka ja tokasta Suomi.

Vierailija
5/10 |
11.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ensinnäkin täällä todella kaikki mielipiteet kärjistyy, kuten joku jo mainitsi.

Ja sitten toiseksi: Miksikäs luulet niiden ulkosuomalaisten muuttaneen ulkomaille? Ovat varmaan alkun alkaenkin inhonneet koko paikkaa, mutta vielä täällä asuessa eivät uskaltaneet tuoda mielipidettään julki täällä vallitsevan vihamielisyyden ja Suomen ihannoinnin takia.

Vierailija
6/10 |
11.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

esimerkiksi keskustelu, jonka kävin työkaverini kanssa viime viikolla. Sanoin hänelle jotenkin ohimennen, että en pidä suomalaisesta alkoholikulttuurista, mutta esimerkiksi italialainen on mielestäni tosi kiva. Että juodaa viiniä mutta ei tulla humalaan (siis oma kokemukseni italialaisesta alkoholikulttuurista). No, työkaverini tokaisi siihen, että painu sinne Italiaan jos se on kerran niin paljon hienompi maa. Olin vähän, että no joo...

Toinen on tämä, että suomalaisia julkisia palveluja ei saa kritisoida tai verrata vaikkapa Saksaan tai Ranskaan, tai muuten tulee leimatuksi maanpetturiksi ja "ulkomaan ihannoijaksi" (käsitteen olen oppinut av-palstalta):D Samoin on myös sosiaaliturvan kanssa.

Vierailija
7/10 |
11.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

minne ovat muuttaneet. Yrittävät sitten täällä vakuuttaa itseäänkin että siellä Namibiassa tai missä lie on asiat sentään hyvin toisin kuin iljettävässä Suomessa missä nälkäiset lapset syövät autosta renkaat jos itä-helsingissä joutuu liikennevaloihin pysähtymään...

Vierailija
8/10 |
11.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asioita pystyy tarkastelemaan aivan eri tavalla kun asuu ulkomailla, eli Suomen nakee yhtakkia kuin ulkopuolisen silmin. Varsinkin, jos puoliso on muunmaalainen, hanen huomionsa suomalaisuudesta voivat olla yllattavia.

Toinen maa antaa myos vertailukohdan, jota pelkastaan Suomessa asuneilla ei tietenkaan ole.

Itse kylla haukun ihan tasapuolisesti seka Irlantia etta Suomea... ; D Taytyy vaan katsoa, kenen seurassa puhuu mitakin.

Vierailija
9/10 |
11.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun on ollut pitkaan ulkomailla niin joskus vaan tuntuu etta todellakin silmat avautuu aioille joita ei itse ollut huomanut aiemmin. Minut on ainakin kasvatettu (seka kodin etta koulun puolesta) ajattelemaan etta 'kun syntyy Suomeen niin se on kuin lottovoitto', tai yleensakin se etta 'kotimainen' (eli siis suomalainen) on aina ja kyselematta parasta. Vatteissa, huonekaluissa, jne. Suomessa on moni asia hyvin, ja on monia hyvia tutemerkkeja, mutta ei se sita tarkoita etta muut kuin iittalan lasit tai arabian lautaset olisi jotenkin huonopia! Tata ajattelua vastaan mina ainakin pyristelen jos joskus ilmaisen ehka negatiivisilta kuulostavia kommentteja Suomesta; Kuulisittepa kommenttini nykyisesta asuinmaastani...! ;-))

Vierailija
10/10 |
11.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

eiköhän asioita näe vähän eri tavalla, jos välillä asuu muuallakin (en tarkoita todellakaan lomamatkoja). Monestihan suomalaisella mentaliteetilla kasvanut (myös minä itse) löytää ne negatiiviset puolet. Ihan sama se on siellä "ulkomaan maassa". Tästä olen tietoisesti pyrkinyt eroon ja pyrkinyt löytämään hyviä puolia ulkomailla ja Suomessa asuessani. Tuntuu kyllä, että tällä palstalla nega-ajattelu on aika voimissaan puolin ja toisin. Ollaan vaan suvaitsevaisempia...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi seitsemän