Onko kaikkia täälläi palstailijat hyvä tuloisia?
Siltä ainakin aiheiden perusteilla vaikuttaa. Etelän lomakohteita ja
Reiman haalareita.... Ei meillä ikinä.....
Kommentit (68)
Ainakin omasta tuttavapiiristäni kaikilla huonotuloisimmilla on yleensä appivanhempien ostamat Reimatecit ja Emmaljungat.
Meillä itsellä (vuositulot yhteensä n. 90000 euroa) ei todellakaan ole varaa ostaa joka lapselle joka vuosi uusia talvi- ja välikausireimoja...
Mutta mullakin on sellanen käsitys että niitä on täällä paljon.. Tai sitten ne vaan esittää..
mies tienaa alta 40000 vuodessa ja minä olen kotihoidontuella kotona.
ja sit joskus kuntoutustuelle 1130€ kk brutto niin ja olen yksina lapseni kanssa=((((
ei olis varaa nettiäkää pitää 50€ kk mut ainoo henkireikä ;-(
perheen yhteiset vuosiansion noin 100 000€ eikä tod. ole aina varaa ostaa viimeisintä huutoa olevia kausihaalareita yms.
Hyvä olisikin määritellä mikä on hyvätuloinen?
Meidän perheessä on kumpikin työssäkäyviä mutta kk tulot jää 2400e nettoon.
Vaatteet ostetaan 80% käytettyinä ja ruuat tehdään itse.
Asutaan vanhassa talossa ja kalusteet on suurimmaksi osaksi saatuja tai käytettynä ostettuja.
Ei tosiaankaan tulis mieleen tässä tilanteessa ostaa kolmelle lapsellemme upouusia Reimateceja tai varata (velaksi) ulkomaanmatkoja.....
Ihmettelen suuresti, miten ei ole varaa??
tässä juuri jäin työttömäksi ja tämän työttömyyden(toivottavasti lyhyen ajan) saan liiton päivärahaa... summasta ei ole vielä tietoa mutta varmaan tonnin kuussa.
eipä oo meillä emmaljungia tai matkoja, yks reimatec löyty mut sen ostin kun kävin vielä töissä, virheostos- tosi huonolaatuinen haalari sikahintaan.
Me olemme ihan keskituloisia kunhan taas töihin palaan. Etelän reissuja ei tehdä, koska niille rahoille on parempaakin kohdetta = asuntolainan maksaminen ja säästäminen pahan päivän varalle. Vaatteet kyllä kaikilla lapsilla on tarkoitukseen soveltuvat, mutta eivät Reimatecejä koska en suostu maksamaan yli 100 euroa haalarista, joka menee kasvavalla lapsella yhden kauden.
voi kamala, miten pärjäättekään.
meillä kituutetaan 1900e BRUTTOtuloilla ja kotihoidontuella.
2aikuista ja 2 lasta löytyy
Minunkin mies tienaa bruttona sen 90 000 ja nettotulot n. 4600. Siskoni perheessä molemmat tienaavat n. 50 000 e, ja heillä on yhteisnetto n. 6000e/kk
seiska tms.
En tiedä, onko se miten hyvätuloista muiden mielestä. Töissä ollessani tienasin 2600 e (ennen veroja).
Asuntolaina (vain) 140 000 euroa, joten kyllä meillä on yhden lapsen kanssa varaa matkustella. Saimme rahaa säästöön silloin kun olimme molemmat töissä. Tosin elämäntapamme on muuten, jo jäänteenä opiskeluajoilta, sellainen, että etenkin laadukkaammat tuotteet pyritään etsimään alennusmyynneistä. Samoin ruokalistoja suunnitellaan alennuksien mukaan. Käytetään kestovaippoja. Autoa käytetään harkitsevaisesti, mies ajaa työmatkat pyörällä. Isovanhemmat antavat usein rahalahjan tai lahjakortin (siis jouluna, synttäreinä yms., muuten eivät elätä).
Ja vielä suunnilleen samansuuruiset kk-palkat.
Oletko ikinä kuullut, että eri kunnissa on erisuuruinen kunnallisveroprosentti (meillä esim. 19,75% vrt. Espoo 17%)? Entä verovähennyksistä?
Siskollasi täytyy olla iso asuntolaina ja paljon työmatkakulu- tai tulonhankkimisvähennyksiä.
Minunkin mies tienaa bruttona sen 90 000 ja nettotulot n. 4600. Siskoni perheessä molemmat tienaavat n. 50 000 e, ja heillä on yhteisnetto n. 6000e/kk
seiska tms.
Itsekin melkein päivittäin täällä lueskelen juttuja ja toisinaan kyllä ihmetellä täytyy, että miten itsellä ei ole varaa. Mies on ihan normaalipalkalla työssä ja itse olen kotihoidon tuella tällä hetkellä. Asuntolainaa maksellaan ja tuntuu ettei rahat riitä mihinkään. Ihan perusasumiseen omakotitalossa menee niin paljon nykyisin, kun kaikki vaan nousee. Ja ruokaakin uppoaa melkoiset summat kun meilläkin on kolme lasta.
Toisinaan miettii, että onko tässä mitään järkeä, kun koskaan ei ole vara tehdä mitään erikoista.(ei ollut silloinkaan kun olin työelämässä).
Asuntovelkaa on vielä jonkun verran. Ihan hyvin olisi varaa ostaa reimatekkejä, mutta en viitsi kun halvemmillakin pärjää ihan hyvin. Säästän mieluummin nekin rahat tulevaisuuden varalle.
kun tekin olette niin niin köyhiä 90 tuhannen vuosituloillanne, hohhoijaa.
Meillä itsellä (vuositulot yhteensä n. 90000 euroa) ei todellakaan ole varaa ostaa joka lapselle joka vuosi uusia talvi- ja välikausireimoja...
Vaan että ei ole VARAA.
En kai ole sanonut että olemme KÖYHIÄ? Vaan että ei ole VARAA.
Ihmettelen suuresti, miten ei ole varaa??
Ei 100 000 e vuodessa tarkoita tuollaista nettoa. meillä vuositulot yhteensä 120.000 e (miehen kuukausipalkka bruttona n. 6000 e ja omani 3000 e). Nettona meille jää kuussa käteen n. 5000 e. Ja meillä on iso asuntolaina, eli tosi "hyvä" korkovähennys. Vuokralla asuvalla saattaa jäädä paljon vähemmän käteen. Veroprosentti nousee tulojen noustessa yllättävän nopeasti.
Omasta mielestäni olemme keskituloisia, en ota kantaa olisiko meillä varaa ostaa joka vuosi Reimat kun ei ole moiseen intoakaan...
Jankkaan vielä ;). Kyse ei ole missään nimessä "vaatimuksista" eli vaikka kuinka enemmän palkkaa vaatisin ja penäisin, en sitä valtion palveluksessa enempää saisi. Silti täällä julkisella puolellakin samaa työtä tekevät miehet saavat 600€ enemmän palkkaa, samalla koulutuksella ja kokemuksella. Äitiysvapaat tietysti hidastavat urakehitystä jonkin verran, mutta epätasa-arvoa palkkauksessa ei minun mielestäni tulisi kuitenkaan koko totuutta tietämättä vähätellä! En mielestäni sanonutkaan, että KUKAAN nainen ei saa miestään parempaa palkkaa. Tietysti saa, mutta YLEENSÄ ei.
Jos asuu HKIssä 100000€ vuosituoloilla ei todellakaan ole hyvätuloinen. Asumiseen menee 2000€/kk.