synnyttäjän tupakkatauko...
ystäväni joka ei koskaan raskausaikan alopettanut tupakointiaan kertoi viimeisimmästä synnytyksestään. supparit tuntuivat hyvin, eivielä tarvetta kivunlievityksiin.oli lupa kävellä käytävillä. kertoi mulle pokkana että oli yhdessä välissä huikannut kätilölle että menen käymään tupakalla kun vielä kerkeän. otti miehensä mukaan ja nauttivat savuistaaan. järkytyin suuresti, en ollut ennen sanonut mitään hänen tupakoinnistaan, mutta nyt sanoin. aion kertoa hänen kahdelle vanhemmalle lapselleen miksi heillä on astma ja mahd myös uudelle tulokkaalle. onko teistä ihan normaalia mennä tupakkatauolle synnytyksen aikana?
Kommentit (45)
oltiin ja meitä on neljä sisarusta. Röökiä ostetiin kotiin E-Marketista kartonki kerrallaan, ei kato toppa riittänyt mihinkään :) Yksi varhaisia lapsuuden muistoja on, kun meidän lapset pullautettiin auton takapenkille ( ilman turvavöitä, niitä ei edes ollut takapenkille) ja vanhemmat sytyttivät molemmat röökin kun lähdettiin ajamaan autoa. Ja varmasti on äiti pitänyt röökipaussit synnyttäessään :)
Tämä kaikki oli 70 luvulla ihan tavallista ja normaalia ! , ei meille lapsille mitään traumoja jäänyt, hyvät rakastavat vanhemmat meillä oli ja on, ei sitä kessu määritellyt. Ja me lapset ollaa terveitä, vanhin meistä on jo 50 kymppinen, olis varmaan kremppaa tullut jo? Ja jos nyt tulee ei siitä voi vanhempia kuulkaas syyttää?! Minä nuorimpana olen 40 vee ja meistä neljästä veli on ainut joka itse polttaa, mutta oliskohan hänelläkin raksaympäristö ja siskot ovat sairaanhoitajia molemmat, joten ymmärrän etteivät hekään polta :D
eikä lapsilla ole ongelmia, tarkoittaa se sitä että tupakointi ei ole vaarallista???
Kyllä näistä tupakoivien äitien täällä kirjoittelevista lapsista huomaa että ainakin aivotoimintaan ja älykkyyteen on vaikuttanut, joko tupakointi tai sitten ne geenit.
Minun tuttava piirissäni jokaisessa tupakoivassa perheessä on eriasteisia ongelmia.
Esimerkkinä tuttava perhe jossa äiti poltti raskausajan, pojalla on adhd ja muita käytös ongelmia. Poltti toisenkin raskausajan kun eihän ne esikoisen ongelmat siitä röökistä johdu kun "se naapurin seijakin veti röökiä ja sen lapset on ihan terveitä." ja kas, sikiö kuoli kohtuun rv 20. Syynä hapenpuute. Mutta eihän sekään siitä tupakasta johtunut tietenkään, ihan vaan sattumaa...
Raskaana polttamisesta voi saada sakot tai jopa vankilatuomion.
Ja sinisen lenkin kylkeen pitäs laitta että rasva tappaa ja tukkii verisuonet, limsa piparit jogurtit sisältää niin paljon sokeria että jatkuvasti nautittuna aihettaa taatusti aikuisiän diapeteksen! Tiedättekö kuinka paljon jokapäiväisissä elintarvikkeissa on paskaa joka on ihan yhtälaila verrattavaissa tupakkaan! Viinirypäleissä on niin paljon kasvintorjuntaa ja myrkkyjä että en niitä lapseleni kovin usein anna!Jos tupakoinnista tehdään niin rikollista että siitä joutuu terveydenhuollon ulkopuolelle tai linnaan vedän kyllä mukanani kaikki hiukankin ylipainoiset ja ei säännölisesti liikkuvat, säilöntä tai muita kemikaaleja vetävät myös alkoholia nauttivat sekä kosmetiikka ja hiusvärejä käuttävät ihmiset! Koska eikös tämä kaikki ole itselleen tietoisesti hankittua terveydellistä haitta!
T: ''Seurapiiritupakoitsija!''