Uskovaiset (kristityt): Kuinka moni teistä ajattelee, että uskovaiselle on ok elää homosuhteessa?
Perustelisitteko myös, miksi ajattelette näin ja oletteko sanoneet mielipiteenne ääneen seurakunnassa.
Kommentit (36)
Olen kristitty, en uskovainen sanan raskaassa merkityksessä.
Raamattu perustuu kirjoituksiin tms. jotka moni "kirkolliskokous" satoja, ellei tuhansia vuosia sitten hyväksyi, sensuroi tai hylkäsi. Ja näistä meidän on löydettävä oma totuutemme, ei heidän! Homous ei ole siellä varmasti suosittu, mutta ihmisten evoluutioon kuuluu variaatioita, jotka sisältyvät geneettiseen taustaamme ei omaan valintaamme, eikä niitä pitäisi siksi tuomita.
Jokainen ihminen on nykyaikana vapaa päättämään oman seksuaalisen suuntautumisensa tai sitten vain kantansa muiden suuntautumiseen!
Minua vaivaavat pedofilia ja raiskaukset kenen tahansa tekeminä! Lapset/nuoret täytyy jättää rauhaan ja yhtälailla kaikki ilman suostumusta tapahtuva toiminta kaikkien täysi-ikäisten sukupuolten välillä on tuomittavaa. Itse olen 100% hetero perheenäiti mutta mitä muut tekevät makuuhuoneessaan vapaaehtoisesti ei häiritse minun elämääni!!!
O
Minua vaivaavat pedofilia ja raiskaukset kenen tahansa tekeminä! Lapset/nuoret täytyy jättää rauhaan ja yhtälailla kaikki ilman suostumusta tapahtuva toiminta kaikkien täysi-ikäisten sukupuolten välillä on tuomittavaa. Itse olen 100% hetero perheenäiti mutta mitä muut tekevät makuuhuoneessaan vapaaehtoisesti ei häiritse minun elämääni!!!
En tietenkään hyväksy raiskauksia tai minkäänlaista seksuaalista hyväksikäyttöä, en varsinkaan lasten, mutten myöskään aikuisten. Irtosuhteet menevät seulani läpi juuri ja juuri, JOS ne todellakin perustuvat puhtaaseen vapaaehtoisuuteen. Mutta pelkän seksiviihdykkeen hakeminen toisesta on tietenkin väärin ja tunteilla leikkimistä.
ap
Ja olen sanonut että maailmassa on niin paljon vihaa ja katkeruutta että jos joku löytää hitusen rakkautta ja lämpöä niin sen on pakko olla ok...
Mutta pelkän seksiviihdykkeen hakeminen toisesta on tietenkin väärin ja tunteilla leikkimistä.
ap
... jos on mahdollista, että toinen odottaakin enemmän. Tällaiset asiat pitäisi tietää ennen kuin hyppää sänkyyn.
ap
minä itse en voi ymmärtää kuinka joku voi olla kristitty ja homo samanaikaisesti.
Minulla ei itselläni ole mitään homoutta vastaan, uskontoa kylläkin.
voi harjoittaa syntistä elämäänsä niinkuin tahtoo, eri asia on sitten, haluaako oikeasti tulla pelastetuksi Jeesuksen Kristuksen veren kautta. Kaikki mikä erkaannuttaa meidät Jumalasta on syntiä eli homous ja homosuhteet on samanlaista synnillisyyttä kuin mikä tahansa muu synniksi määritelty asia.
voi harjoittaa syntistä elämäänsä niinkuin tahtoo, eri asia on sitten, haluaako oikeasti tulla pelastetuksi Jeesuksen Kristuksen veren kautta. Kaikki mikä erkaannuttaa meidät Jumalasta on syntiä eli homous ja homosuhteet on samanlaista synnillisyyttä kuin mikä tahansa muu synniksi määritelty asia.
kuin ei ole ok mikään muukaan synti. Ei ole ok juoruta toisista selän takana, varastaa työpaikalta tavaraa, pimittää tulojaan verottajalta, läpsiä lastaan tai manipuloida miestään. Kaikki synti on syntiä Jumalan silmissä. Raamattu on ainut pysyvä mittapuu näissä asioissa, vaikka ajat vaihtelevat ja yleinen mielipide heilahtelee suunnasta toiseen.
Voin kyllä sanoa asian ääneenkin seurakunnassa, mutta siitä tuskin on mitään hyötyä.
Mutta sitä en vähättele, että moni uskova jolla on homoseksuaalisia tunteita, joutuu varmasti kovan eteen. Heille on varmaan tarjolla varsin vähän apua ja ymmärrystä, kun yhteiskunta huutaa sitä, että jokaisen on pakko saada toteuttaa jokaista viettiään ja Raamattua kunnioittavat kristityt taas huutavat sitä, että uskovan tulisi ojentua Jumalan Sanan mukaan.
Ei homoseksuaalinen teko sinänsä vie ihmistä helvettiin, jos hän turvautuu Jeesukseen. Mutta Jumala ei tahdo, että ihminen eläisi synneissä. Ne tuhoavat tavalla tai toisella ihmistä. Voi olla ihanaa harrastaa seksiä avioliiton ulkopuolella, mutta silti se syö Jumalan alkuperäistä tarkoitusta siitä, että seksuaalisuus saisi täyttymyksensä turvallisesti kahden toisiinsa sitoutuneen ihmisen välillä - miehen ja naisen välillä, jotka ovat tehneet juridisen sopimuksen koko yhteiskunnan ja seurakunnan edessä yhteenliittymisestään. Kaikki muu on enemmän tai vähemmän heikomman osapuolen hyväksikäyttöä, ihmisen koekäyttöä ja itsekkyyttä, vaikka se rakkauden ja eroottisen vetovoiman huumassa saattaa toiselta näyttää.
Kaikki muu on enemmän tai vähemmän heikomman osapuolen hyväksikäyttöä, ihmisen koekäyttöä ja itsekkyyttä, vaikka se rakkauden ja eroottisen vetovoiman huumassa saattaa toiselta näyttää.
Eikö se ole sinusta hyväksikäyttöä? Minusta on, ja törkeää sellaista.
Entä jos painostaa aviopuolisoaan seksiin, vaikka toinen ei halua? Tai jos soveltaa pihtaamista vallankäytön välineenä avioliitossa?
Ihmettelen todellakin ajatusta, jonka mukaan aviollinen seksi on aina oikein ja avioliiton ulkopuolinen aina väärin. Ihminenhän voi raadollisuudessaan kohdella toisia seksuaalisesti huonosti aivan riippumatta siitä, onko pappi sanonut aamen vai ei.
Niin ja ihan tiedoksi, että minäkin olen avioliitossa elävä uskovainen.
kaksi aikuista ihmistä rakastaa toisiaan ja haluaa elää yhdessä, uskollisesti ja toisiaan kunnioittaen.
Jos Jumala kieltää jotain, on sille oltava perusteet. Mikä on peruste sille, että edellämainittu asia vahingoittaa ihmistä? Pahanpuhumisen, väkivallan tms. haitallisuuden ymmärtää jokainen.
Samaten naiset saavat katsoa miehiä niin, että alkavat himoita heitä. Jeesushan sanoi, että joka katsoo NAISTA niin, että alkaa himoita häntä, on jo tehnyt huorin.
Jeesus ei nimittäin tainnut mainita, tekeekö syntiä naista katsova mies vai myös naista katsova nainen, eli tuosta näkökulmasta lesbous saattaisi olla syntiä.
Tulee mieleen se raamatunkohta jossa sanotaan että
1 Tess. 4:3-5: Sillä tämä on Jumalan tahto, teidän pyhityksenne, että kartatte haureutta, että kukin teistä tietää ottaa oman vaimon pyhyydessä ja kunniassa, ei himon kiihkossa niin kuin pakanat, jotka eivät Jumalaa tunne.
Tässä minusta annetaan ohje avioseksiin miehelle; vaimo ei ole tavara jonka voi ottaa miten huvittaa vaan häntä kunnioitetaan pyhänä.
Kyllä avioliitoissa voi tapahtua hirveitä asioita, alistamista jne. Kommentissani halusin korostaa vain sitä, että avosuhde on mielestäni ihmisen koeajamista, vaikkei sitä sellaisena osata ajatella.
Raamatussa ei hyväksytä avioliiton ulkopuolisia suhteita. Avioliitto on tarkoitettu vain naisen ja miehen välille. Näin ollen miehet eivät voi mennä keskenään naimisiin eivätkä naiset. Eli miehet eivätkä naiset voi harrastaa seksiä samaa sukupuolta olevan kanssa tekemättä syntiä. Lisäksi Raamattu vielä erikseen painottaa miesten välisen seksi inhottavuutta Jumalan silmissä.
Ei tuossa ole mitään epäselvää, jos todella uskoo Jumalaan ja Raamatun olevan Hänen henkeyttämänsä.
Mutta nyt täytyy myös huomauttaa, että vaikka tosikristitty ei hyväksykään homoseksuaalisuutta, niin kyllä hän homoseksuaalit ihmisinä hyväksyy ja voi olla näiden ystävä. Teot ja ihminen eivät ole sama asia.
Suurimmalle osalle Raamatun käskyistä/neuvoista tms. on ihan hyvät perusteet. Siinä ajassa jossa teksti kirjoitettiin, oli viisasta elää ja toimia tietyllä tavalla. Tästä näkökulmasta on helppo mieltää Raamatun neuvot ihmistä suojelevaksi.
Mutta mitä homouteen tulee, niin en näe ensimmäistäkään syytä, miksi olisi vahingollista tai pahaa rakastaa samaa sukupuolta olevaa ihmistä ja elää hänen kanssaan. Edellytyksenä siis, että molemmat tekevät niin vapaasta tahdostaan ja toisiaan arvostaen ja kunnioittaen.
Miksi Jumala kieltäisi tällaisen? Älkää sanoko, että Raamattua pitää noudattaa, vaikka ei ymmärtäisikään. Minä en tee niin.
ap