Miettivätkö työnantajat psykologisten testien ajanhukkaa hakijoille?
Itseäni siis mietityttää se, että jos jossakin työnhaussa käytetään psykologisia testejä ja kutsutaan monta hakijaa psykologisiin testeihin haastattelun jälkeen niin se päivähän on ollut ihan hukkainvestointi niille muille paitsi valituille. Ottaakohan mikään yritys tätä huomioon palkatessaan ihmisiä?
Olin itse juuri haastattelussa erääseen työpaikkaan toisella paikkakunnalla, johon pelkät matkakulut olivat noin 70 euroa. Nyt seuraa toinen kierros, joka tarkoittaa psykologisia testejä samalla paikkakunnalla. Testeihin kutsutaan 5-8 ihmistä. Mielestäni ajan ja rahan käyttö verrattuna siihen todennäköisyyteen, että tulisi valituksi alkaa olla niin pieni, että olen päättänyt olla osallistumatta noihin testeihin - varsinkin, kun työpaikka ei ollut muutenkaan ihan sellainen mitä olin ajatellut.
Ulkomaalainen mieheni ihmettelee myös sitä, että Suomessa työnantajat eivät maksa matkoja haastatteluihin ja testeihin niin kuin hänen kotimaassaan, jossa hän on jopa lentänyt firmojen piikkiin haastatteluihin.
Kommentit (32)
Itse uhrasin kokonaisen työpäivän (pidin palkatonta) testeihin, sain hyvät pisteet ja arvostelut mutten tullut valituksi ao. työpaikkaan. Kyllä vit.tti.
Päätin etten enää uhraa aikaani moiseen, joka aikalailla vaikuttaa rahastukselta muutenkin. Mutta mikäs siinä jos firmat haluaa moisesta maksaa. Piirrellä nyt jotain käppyröitä tuntitolkulla tai selittää miten ratkaisisit tällaisen tilanteen jne.....
Olenkin päättänyt että jos työnantaja on niin avuton ettei kykene valitsemaan työntekijää pärstäkertoimen, haastattelun ja ensivaikutelman perusteella niin olkoon.
Joissain työpaikoissa pidetään toinen haastattelukierros ja sekin on ihan ok joihinkin palikkatesteihin verrattuna.
Tapauksessani oli vielä kyseessä ihan normi myyntisihteerin homma joten sitäkin suuremmalla syyllä ihmettelin moista hässäkkää ja ajan- ja rahantuhlausta kyseisessä rekrytoinnissa.
Ymmärrän kyllä jos on kyse jostain erikoisosaamista tai erityistaitoja vaativasta työstä mutta että normaali konttorirotan homma.....
rekrytoi työkseen uusia alaisia. Psykologiset testit eivät todellakaan ole rahanhukkaa eivätkä ajanhukkaa yrityksen kannalta. Lukuisissa tutkimuksissa on kerta toisensa jälkeen todettu, että yrityksen kannalta tuottamattomien työntekijöiden kohdalla virhe on tehty nimenomaan rekrytointiprosessissa. Halutaan vain joku tyyppi nopeasti hommiin, eikä perehdytä riittävästi työntekijän persoonallisuuteen, työtapoihin, ongelmanratkaisutaitoihin ja tiimitaitoihin. Nämä kuitenkin saattavat muodostua suuriin ongelmiin työelämässä tai esim tiimissä jo ihan siitäkin syystä, että työntekijä ei tunne riittävästi omia työskentelytapojaan, eikä työnantajan resursseihin välttämättä kuulu tämän puolen kartoittaminen. Monasti yrityksen oma haastattelija tietää alan vaatimuksista, mutta psykologisilla testauksilla voidaan selvittää paljon laajempia ja tärkeämpiäkin osa-alueita yksilön työtavoista.
Virherekrytointi johtaa todella suuriin ongelmiin työnantajan vinkkelistä, ja nykyaikana on vaikea irtisanoa "luusereita" ilman pätevää syytä, kuten yt-neuvotteluja. Huono työntekijä voi olla vuosia "pallo yrityksen jalassa", ja se on estettävissä huolellisella paneutumisella rekrytointiprosessiin. Psykologiset testit ovat monien menestyneiden yritysten pelastus!
Olen marmattanut tästä itsekin. Jos olen työssä ,minun pitäisi siis irrottautua työstä ehkä pariinkin otteeseen päiväksi kaiken maailman testauksia varten. Kaikissa työpaikoissa ei ole kovinkaan helppoa saada palkattomiakaan lomapäiviä - edes hyvästä syystä, ja tässä tapauksessahan syyn kertominen ei ole aina ihan järkevää...
Ja paitsi että menetän palkan, maksan itse myös matkat ja muut kulut.
itsekin ajattelen, niin kuin viestin nro 3 lähettäjä kuvailit! Haastattelut eivät vie koko päivää, mutta koko päivän testeihin osallistuminen ja valitsematta jääminen on kyllä aikamoista ajan hukkaa. Ja itselleni ei ainakaan ole mitenkään "palkkiota" se, että saa testitulokset, niin kuin jotkut työnantajat yrittävät markkinoida.
Yritin vihjata haastattelussa, että olen aikaisemmin saanut kaikki työpaikat haastattelujen tai/ja papereiden perusteella, mutta he melkein närkästyivät ja sanoivat, että heillä testit kuuluvat tärkeänä osana rekrytointiprosessiin.
Taidan hakea jatkossa vain työpaikkoja, joissa testejä ei ole.
Mutta työhönottajan kannalta jää ehkä silloin olennaista tietoa saamatta. Voithan ihan rehellisesti kertoa yritykseen, että et ole näitä kuluja valmis maksamaan. Jos sinut halutaan töihin, eli sinussa on jotain muuta erityistä että olet etusijalla muihin nähden, niin yritys tulee tässä varmasti vastaan. Kyllä tuossa vaiheessa kuitenkin on jo yleensä aika varma kuva siitä kuka on potentiaalinen "kisan voittaja".
Mitä tulee yleisesti matkakulujen korvaamiseen - eihän se niin ole että Suomessa ei ylipäätään makseta. Riippuu täysin tehtävästä, asematasosta ja hakijamääristä.
katsot asiaa VAIN työnantajan kannalta, mutta et ollenkaan hakijan! Mistä tiedät kuinka paljon hyviä hakijoita jää hakematta vain siksi, että heidät velvoitetaan ilman kulukorvauksia koko päivän testeihin. Eikö mielestäsi olisi oikein ottaa jotenkin huomioon valitsematta jääneille aiheutunutta ajan- ja rahanhukkaa?
työnantaja ei itse ole sosiaalisesti kovin älykäs eikä pysty arvioimaan ihmistä niin noi testit on oikein hyvä juttu. henk.koht. näen kyllä muutamassa minuutissa on kyseessä hyvä tyyppi vai laiska saitsuilija. itse olen aina saanut työpaikan päästyäni haastatteluun ja se on aina luvattu jo haastattelutilanteessa. kikat on simppeleitä ja kenen tahansa opittavissa.
Olen ollut pari kertaa psykologisissa testeissä, ja aina näissä tapauksissa myös saanut paikan. Minulle on muodostunut käsitys, että testeihin nimenomaan ei lähetetä ketään kovin heppoisesti, vaan se, että yritys lähettää minut testeihin, on jo merkki siitä että minua harkitaan paikkaan hyvin vakavasti.
EI OLE onnistuttu mitenkään validisti todistamaan, että psykologiset testit lisäisivät hyvän rekrytoinnin onnistumista. Tähänhän on kiinnittänyt huomiota mm. psykologian professori Markku Ojanen. Joten ihmettelen, miksi niin monet yritykset käyttävät vieläkint testausta, joka vie valtavasti hakijoiden aikaa - monesti ihan turhaan.
Ilmeisesti et mitään! Eivät yritykset herranjestas harjoita mitään hyväntekeväisyyttä! He tekevät bisnestä, ja siinä ei yksilön etu paljon paina eikä ole tarkoituskaan!
Suomessa on menty aivan liian pitkälle siinä ajatuksessa, että kaiken pitäisi aina olla solidaarista ja tasapuolista ja yhteiskunta hoitaa ja maksaa. Yrityselämässä ei harjoiteta hyväntekeväisyyttä, vaan tarkoitus on tehdä voittoa. Ja silloin pelataan maksimivoiton ja hyödyn periaatteella. Ja se kuuluu yritysmaailmaan, arvostit sinä sitä tai et. Jos saat jalkasi sisään business-maailmaan, saat ansaitsemasi edut ja hyvä niin. Mutta pitäisikö sinut hakea kotoasi, maksaa sinulle palkka ja matkakulut ja antaa suklaarasia kiitokseksi, että sinut saadaan haastateltavaksi?
Hae kunnalle tai yleishyödylliseen yhdistykseen töihin, jos et tuon enempää ymmärrä miten rahaa yritysmaailmassa tehdään. Anteeksi nyt raflaava kielenkäyttöni, mutta olen lopen kyllästynyt tähän suomalaiseen mentaliteettiin, jossa aina on totuttu, että joku muu maksaa kulut.
Se ei pelaa joka pelkää! Arvot kohdalleen!
Fiksuissa yrityksissä ymmärretään jo, että työntekijälle (tai mahdolliselle sellaiselle) kannattaa jo vähän tarjotakin "hyväntekeväisyyttä" ja se koituu yrityksen eduksi.
Mutta ei tietenkään sellaisissa joissa on asenteet edelleen kuin 70-luvun Neuvostoliitossa. Yksilön etu ei merkkaa mitään.
testeihin ja saisin tulokseksi arvion työkyvystäni, taidoistani, osaamisestani, kompetenssistani. On suorastaan hävytöntä, että on ihmisiä, jotka eivät osaa sellaista arvostaa. Psykologin ammatti on palveluammatti, testipatteristot ovat kalliita ja vaativat erityisosaamista, joten minuun käytetty aika olisi kallisarvoista, ja kallista aikaa. Osaisin sellaista analyysia kyllä arvostaa ja käyttäisin sitä OMAKSI hyödykseni.
Kiittämättömiä paskiaisia tässäkin ketjussa.
minäminäminäminäminäminäminäminäminäminäminäminä
minäminäminäminäminäminäminäminäminäminäminäminäminä
minäminäminäminäminäminäminäminäminäminäminäminäminäminäminäminäminäminäminäminäminäminäminäminäminäminäminäminäminäminäminäminäminäminäminäminäminäminäminäminäminäminäminäminäminäminäminäminäminäminäminäminäminäminäminäminäminäminäminäminäminäminäminäminäminäminäminäminäminäminäminäminäminäminäminäminäminäminäminäminäminäminäminäminäminäminäminäminäminäminäminäminäminäminäminäminäminäminäminäminäminäminäminäminäminäminäminäminäminäminäminäminäminäminäminäminäminäminäminä
ja nehän tietenkin vaaditaan kaikilla vähänkin spesifisemmillä aloilla. Olen sen verran narsisti, että todellakin on hienoa lukea testituloksiak un on vähän joka alueella huomattavasti keskimääräistä parempi.
Tähän mennessä olen kyllä tullut myös valituksi joka kerralla... Joten ajanhukkana en testejä ole pitänyt ;-)
Kyseinen paikka, johon olen hakenut, EI ole yritys eikä voiton tuottoon pyrkivä organisaatio, vaan USKONNOLLINEN orgnisaatio. Jos he haastattelevat 8 ihmistä ja lähettävät samat 8 todennäköisesti psykologisiin testeihin, mielestäni kyseessä ON sekä rahallinen tuhlaus tuon organisaation kannalta että ajallinen ja rahallinen tuhlaus hakijoiden näkökulmasta katsottuna.
T: Nro 9
noita testejä käyttävät kyllä monet muutkin organisaatiot eivätkä pelkästään yksityiset, voiton maksimointiin tähtäävät yritykset.
Viimeksi olin koko päivän testeissä. Kahdeksan tuntia. Sain parhaat pisteet monesta osiosta, mutta jäin valinnassa toiseksi, koska testin mukaan en ollut "sitoutunut uuteen työpaikkaan".
Siis kesken valintaprosessin, ilman että edes työtehtävistä saati palkasta on sovittu, pitäisi olla sitoutunut uuteen työpaikkaan? Miten? Olisko mun ennen testiä pitänyt ostaa talo siltä paikkakunnalta ja perheen muuttaa siihen valmiiksi? Eipäs se työnantajakaan ollut sitoutunut minuun ennen valintaa esim. aloittamalla palkanmaksun...
Tietenkään en ole sitoutunut hakuvaiheessa mihinkään haettavaan työhön. Olis mukava tietää mitä se valituksi tullut on "sitoutumisestaan" valehdellut. Kuka voi olla sitoutunut työhön jo hakuvaiheessa ja eikö se ole vähintäänkin tyhmää? Entä millainen työnantaja (tai psykologi) edellyttää että hakija osoittaa sitoutuneisuutta mahdolliseen tulevaan työhön kun on vielä edellisen työnantajan leivissä? Sellaisen, epälojaalin työntekijänkö he haluavatkin?
Enpä oikein, sillä koulutuksella ja näillä menetelmillä joita näissä testeissä käytetään.
Jos hakijoita on paljon, niin miksi työnantaja kovin ihmeellisiä temppuja tekisi. Ja taas jos oma osaaminen on kovin spessua, niin kyllä se suomalainenkin työnantaja on tekee aika temppuja rekrytoidakseen. Mm. maksaa isoja palkkioita vinkkaajille jne.