Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miettivätkö työnantajat psykologisten testien ajanhukkaa hakijoille?

Vierailija
10.03.2009 |

Itseäni siis mietityttää se, että jos jossakin työnhaussa käytetään psykologisia testejä ja kutsutaan monta hakijaa psykologisiin testeihin haastattelun jälkeen niin se päivähän on ollut ihan hukkainvestointi niille muille paitsi valituille. Ottaakohan mikään yritys tätä huomioon palkatessaan ihmisiä?

Olin itse juuri haastattelussa erääseen työpaikkaan toisella paikkakunnalla, johon pelkät matkakulut olivat noin 70 euroa. Nyt seuraa toinen kierros, joka tarkoittaa psykologisia testejä samalla paikkakunnalla. Testeihin kutsutaan 5-8 ihmistä. Mielestäni ajan ja rahan käyttö verrattuna siihen todennäköisyyteen, että tulisi valituksi alkaa olla niin pieni, että olen päättänyt olla osallistumatta noihin testeihin - varsinkin, kun työpaikka ei ollut muutenkaan ihan sellainen mitä olin ajatellut.

Ulkomaalainen mieheni ihmettelee myös sitä, että Suomessa työnantajat eivät maksa matkoja haastatteluihin ja testeihin niin kuin hänen kotimaassaan, jossa hän on jopa lentänyt firmojen piikkiin haastatteluihin.

Kommentit (32)

Vierailija
21/32 |
10.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Testit teilaavat tasan tarkkaan ne kirjoittajat, jotka eivät tulleet valituiksi. Ne jotka tulivat, kokevat testit hyvinä.

Egokysymys, egokysymys..

Vierailija
22/32 |
10.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Off topic, mutta ettekö luota psykologien ammattitaitoon?"

Minkään kokonaisen ammattiryhmän ammattitaitoon ei ole syytä luottaa kollektiivisesti. Kaikki sairaanhoitajat eivät ole hyviä sairaanhoitajia, vaikka toiset ovatkin. Kaikki opettajat eivät ole hyviä opettajia, vaikka toiset ovatkin. Kaikki johtajat eivät ole hyviä johtajia jne... samalla tavalla psykologi ei ole välttämättä ammatissaan hyvä vaikka hyviäkin on.

Yksi harvoja ammattiryhmiä jonka ammattitaitoon on vähän pakko vaan luottaa, on sillanrakennusinsinöörit... ja sekin luottamus osoittautuu joskus turhaksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/32 |
10.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi luottaisin ilman tekemiäni testejä hänelle, jos minunkaan ammattitaitooni ei luoteta ilman hänen tekemiään testejä minulle?

Luottamus ei ole yksisuuntaista, sen pitää toimia kumpaankin päin.

Vierailija
24/32 |
10.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää hyvät ihmiset hakeko työpaikkoja jos kaikesta täytyy tehdä noin vaikeaa ja kaikesta täytyisi SINUN vain hyötyä. Teitä varmaan harmittaa jo pelkkä työhakemuksen täyttäminen/tekeminen ja postilaatikkoon vieminen, hirveetä ajanhukkaa!!

Ei työnantajat niihin ihan vain kiusallaan tuhlaa rahojaan joten kyllähän niillä arvoa on. Jos et tule valituksi niin ei siihen pelkät psykologiset testit vaikuta vaan kokonaisuus. Olethan yleensä käynyt jo ainakin yhdessä haastattelussa kun sinut valitaan testeihin. KÄÄK teitä, itse olen matkustanut 400km päähän pelkkiin testeihin ja seuraavana päivänä jo töihin joten matkat on ajettu yöllä...kyllähän se potutti mutta jos haluaa hakea tiettyä paikka niin silloin sen eteen on tehtävä töitä!! En minäkään sitä kyseistä paikkaa lopulta saanut mutta ettekö te hyvät ihmiset ymmärrä, että voitte olla ylpeitä jos olette päässeet niinkin pitkälle. Ja jos haet saman alan työtä niin tehdyt testit on voimassa! Voi jestas teitä!!

Vierailija
25/32 |
10.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina meni yhteen haastatteluun yksi lomapäivä...

Kun olin pari haastattelua käynyt aloin ryytyä:

- Yhdessä paikassa haastattelija ei muistanutkaan tulla paikalle (oli pyytänyt, että haastattelu on mahd. myöhään, ettei ihan koko päivä mene). Sitten revittiin jostain sivusta joku kyselemään. Ei edes jälkeenpäin yritetty korjata asiaa mitenkään.

- Toisessa paikkaa kaikki meni hyvin siihen asti, kun alettiin keskustelemaan palkasta. Palkka olisi roimasti tippunut. En voinut sitä hyväksyä. Ihmettelin kovasti, että mitenkä on näin alhainen palkkataso mahdollista. Selvisi, että he ovatkin päättäneet hakea toisen tasoista ihmistä, kun mitä olivat alunperin ajatelleet ja ilmoittaneet. Eivät vaan muistaneet kertoa tätä haastatteluun tulijalle...

Vierailija
26/32 |
10.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi pisimmistä ja vaativimmista koulutuksista, joita yliopistossa on.

Organisaatiopsykologien menetelmiä en tunne, mutta pohjakoulutusta ei voi kritisoida.

Vierailija
27/32 |
10.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi luottaisin ilman tekemiäni testejä hänelle, jos minunkaan ammattitaitooni ei luoteta ilman hänen tekemiään testejä minulle?

Luottamus ei ole yksisuuntaista, sen pitää toimia kumpaankin päin.

Vierailija
28/32 |
10.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihme narisijoita hellantelttuja tässä ketjussa. OIkeasti vain egoa on sohaistu, kun ei tullut valituksi.

Älkää syyttäkö peiliä, naamanne se on joka on vino!!!

Vierailija
29/32 |
10.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

testejä ja haastatteluja ei saada soviteltua työnhakijan kannalta sopivaan aikaan, esim. lauantaille. Miten voidaan olettaa, että toisen palveluksessa vielä täysillä oleva työnhakija edes haluaisi jättää työtehtäviään keskellä viikkoa ilman mitään pakottavaa syytä ja ottaa palkatonta lomaa? Itse olen alalla, jossa haastattelut ilman muuta hoidetaan aina aikana, jolloin työnhakija nykyisiä töitään laiminlyömättä voi itse valita haastatteluun ajan, esim. ilta-aikoja.

Olen itse ollut useissa haastatteluissa työnantajan puolelta mukana ja joskus tietysti on harmittavaa, että vaikkapa vasta kuudelta päästään haastattelu aloittamaan, mutta mielestäni on meidän velvollisuutemme joustaa, mehän työntekijää tarvitsemme, työntekijällä yleensä jo on työpaikka.

Vierailija
30/32 |
10.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

.. maksavat yrityksille tuhansia euroja kerta. Onko siis ihme, että halutaan olla mahdollisimman varmoja valinnasta, ja saada kaikki mahdollinen tuki kun tehdään kalliita päätöksiä? Itse hoidan rekrytointia yrityksessämme ja laskin, että meillä yhden henkilön palkkaaminen - rekryprosessi, perehdytys ja työhönoppiminen - maksaa n. 5000 euroa kaikkine kuluineen. Rekrytoin vuodessa jopa 100 ihmistä.. Kyllä haluan olla niin varma kuin vain voin, että tuo käyttämäni 500 000 euroa tuottaa tulosta ja saadaan kunnon ihmisiä taloon. Testit eivät kerro totuutta yksinään, mutta ovat hyvä tuki omalle, haastatteluissa muodostuneelle mielipiteelle ja tukevat päätöksentekoa.

Siinä olen samaa mieltä, ettei kannata liian montaa testata, joku kirjoitti, että 5 - 8 testattiin yhtä paikkaa varten, se on kyllä liikaa. Minä lähetän testeihin viimeiset 2 - 3 kandia.

Vierailija
31/32 |
10.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuullutkaan, että testit ja haastattelut voitaisiin järjestää lauantai- tai ilta-aikoina, mutta kieltämättä se olisi tosi työntekijäystävällinen tapa.

Tiesittekö muuten, että monet työpaikat nimenomaan EIVÄT HALUA käyttää psykologisia testejä palkatessaan uusia ihmisiä?

Vierailija
32/32 |
10.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta valitettavasti Suomessakin on edelleen yleisesti käytössä testejä, joiden validius ei ole varmalla pohjalla. Paljon käytetään myös erilaisia "pikatestejä", joiden tulokset ovat tieteellisesti katsoen yhtä tyhjän kanssa. Itsekin olen tällaiseen tunnin pikatestiin osallistunut (tulin valituksi eli pitäisi varmaan kehua tätä suoraaan humpuukitestiä..).Asiasta on viime aikoinakin käyty keskustelua sekä julkisuudessa että etenkin psykologikunnan keskuudessa. Väitän tietäväni aiheesta jotain, sillä olen aikoinaan myös psykologiaa opiskellut ja teen työtä HR:ää sivuavissa tehtävissä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi kahdeksan