Miksi ET käytä jouluna alkoholia? (vain raittiin joulun viettäjille)
Mielestäni alkoholi ei kuulu joulun viettoon, koska joulu on lasten juhla. En ole alkoholistiperheestä, eikä suvussani ole alkoholisteja.
Kommentit (69)
Ei ole tarkoitus vetää mitään kännejä vaan nauttia.
Eikä ole lapsille mitään haittaa siitä, että näkevät aikuisen osaavan nauttia alkoholia kohtuudella!
Kippis tiukkapipoisille kuivasuille!! :D
olen raskaana. Ostan ehkä alkoholitonta punaviiniä, koska pidän sen mausta vaikka eihän se tietenkään sama asia ole. Varmaankin teen myös kotikaljaa itseäni varten.
Lasten kuuluu saada raitis joulu ja muutkin päivät vuodessa!
Tänä jouluna myös siksi, että olen raskaana.
Muutoin meillä ei alkoholi kuulu jouluaterialle, mutta miehen kanssa ollaan nautittu glögit myöhään illalla, kun lapset jo nukkuvat. Mies saattaa ottaa tänä jouluna yksin jouluoluen, minä pysyn kotikalja-linjalla.
Miksi pitäisi? Ei kiinnosta. Voi sitä muulloinkin käyttää.
En juo siksi kun haluan olla selvänä,jos joisin yhdenkin niin en olisi enään ajokunnossa ja mitä jos jotain sattuisikin!?Kyllä nyt joulun ajan pitää pystyä olemaan selvinpäin..
mies juo pari saunakaljaa oli sitten joulu tai normaali viikonloppu--isälläni juodaan punaviini ruoan kanssa,siinä se viinan juonti :)
mutta eikö minulla ole oikeutta viettää joulua, jos minulla ei ole lapsia?
Joulu on perhejuhla, enkä halua olla humalassa lasten nähden.
Miskään ei pidä siitä, että alkoholia käytetään, joten eipä sitä meillä muutenkaan kulu, mitä nyt ruuanlaitossa.
mutta senkin vasta kun lapset ovat nukkumassa. En halua lapsilleni samaa kuin minulla lapsena oli. Ensin oli kiva ilta, mutta heräsin yölllä kovaan meteliin ja hirveään tupakansavuun: eli vanhemmat naukkailivat vähän joulujuomaan, vetivät sätkää sisällä ja lopulta riitelivät. Silloin päätin, että tätä en ikinä vapaaehtoisesti halua kokea enkä halua sitä omille lapsillenikaan. Joskus ihmettelin, kun olin kaverilla yökylässä ja hänen vanhempansa saattoivat ottaa lasillisen tai pari illalla, mutta he lopettivat siihen ja painuivat nukkumaan. Meillä se eka naukku johti siihen, että lopulta raahasin sammuneen äitini keittiön lattialta sänkyyn tai sohvalle nukkumaan ja aamulla yritin tuulettaa kamalaa tupakanhajua pois kodistani. Ja vanhempani ovat hyvin toimeentulevia ihmisiä eivät mitään spurguja.
Ollaan kyllä jo 12 v. tytön kanssa juteltu, että sinä jouluna kun hän täyttää 18, niin ryypätäänkin jo yhdessä koko joulu! Ihanaa! Sitä seuraavana meillä on kyllä jo sitten erilliset joulut, koska ei aikuiset ihmiset vietä joulujaan vanhempiensa luona.
kotoa.
Ollaan kyllä jo 12 v. tytön kanssa juteltu, että sinä jouluna kun hän täyttää 18, niin ryypätäänkin jo yhdessä koko joulu! Ihanaa! Sitä seuraavana meillä on kyllä jo sitten erilliset joulut, koska ei aikuiset ihmiset vietä joulujaan vanhempiensa luona.
yksin viinin nauttiminen on tylsää. Yhtä hyvin voin juoda vettä.
ei sentään jouluna! Kuulostaa sairaalta, että 12v kanssa mietit tuollaisia.
Jos otan vähääkään niin päihdyn ja jouluna en sitä kaipaa.
Raikas tuoremehu maistuu mielestäni paremmalta.
..olen kotoisin alkoholistiperheestä ja se, mikä näyttää aikuisista "kohtuukäytöltä", saa lapset varpailleen. Ihan vinkiksi vaan niille, jotka osaavat ottaa "sivistyneesti"...
Joulu on meillekin lasten juhla eikä muutenkaan tarvitse mielestäni ryypätä juhlapäivinä. Alkoholin mausta en pidä edes.
meillä on kaksi pientä lasta,ja koska täysimetän.En tosin juo muulloinkaan.Lasten isukki kyllä saattaa tisuttaa jahka muksut nukkuvat...
Meillä vietetäänkin herkkujoulu: Juhlakinkkua, laatikoita, kylmäsavulohta, graavisiikaa, graavilohta, aitoa kaviaaria, smetanaa, sipulihaketta, rosollia jne. jne.
Meillä panostetaan ruokiin eikä juoda ollenkaan alkoholia.
Useimmiten kuitenkin siinä 1-2 voltin kieppeillä.