Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi ET käytä jouluna alkoholia? (vain raittiin joulun viettäjille)

Vierailija
10.12.2008 |

Mielestäni alkoholi ei kuulu joulun viettoon, koska joulu on lasten juhla. En ole alkoholistiperheestä, eikä suvussani ole alkoholisteja.

Kommentit (69)

Vierailija
21/69 |
11.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joulu on lasten juhla eikä siihen todellakaan kuulu viina!!

Vierailija
22/69 |
11.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä siis joulunakaan. Hyvä niin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/69 |
11.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin yllättävän harva on sanonut syyksi vakaumuksen. Ilmeisesti tuo "en juo muutenkaan" voi tarkoittaa sitä.

Se, joka sanoi, että alkoholi turruttaa makuaistin. Se on ihan totta! Siis kun sitä alkoholia juo liikaa. Vähän juotuna alkoholi ja ruoka täydentävät toisiaan. Olet varmaan huomannut, että eri ruoille suositellaa niille sopivia viinejä tai oluita?

Ja sille, joka oli alkoholistiperheestä ja väitti kohtuukäytön vaikuttavan lapsiin. Sinulla on kohtuukäytöstä biasoitunut näkemys, koska olet alkoholistiperheestä. Todennäköisesti vanhempiesi "kohtuukäyttö" on kaukana todellisesta kohtuukäytöstä. Yritä ymmärtää, että on myös meitä jotka todella osaavat käyttää alkoholia asiallisesti.

Vierailija
24/69 |
11.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raamatussa viini on ihan normaali ruokajuoma. Siksi usko ei yleensä ole syynä absolutismille, muuten kuin ihan joissain tietyissä herätysliikkeissä. Humalahakuiseen juomiseen suhtaudutaan sen sijaan kielteisemmin, mutta siitähän nyt ei ollut kyse.

Vierailija
25/69 |
11.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

on jouluna ruokajuomana neljälle aikuiselle pullollinen punkkua, eli itse otan siitä yhden lasillisen. Muuten alkoholi ei kuulu joulunviettoon itselläni, mutta esim mieheni tai äitini mies saattaa joulusaunan jälkeen terästetyn glögin tai saunaoluen ottaa.

Isälläni on alkoholiongelma, mutta hänkään ei ole koskaan jouluna ryypiskellyt.

Vierailija
26/69 |
11.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutenkaan en kyllä juo, sillä saan migreenin, jos juon alkoholia 1-3 annosta ja lopetan siihen. Kännit voin kyllä vetää ilman migreeniä, mutta en harrasta sellaista koskaan lasten aikana.

Vierailija
27/69 |
11.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai tämä alkoholin käyttö jouluna voi olla näin musta-valkoista?

ASIALLINEN alkoholinnauttiminen esim. juhlapöydässä on lapsille parasta opetusta siitä, minkälaisissa tilanteissa alkoholia voi käyttää ja miten sitä tulee käyttää!

Vierailija
28/69 |
11.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska olen raskaana.

Mutta oikeasti mietin mitä ihmettä minä sitten ruoan kanssa juon. Normaalisti ottaisin yhden lasillisen valkoviiniä alkupala (=kala) pöydän kanssa ja yhden lasillisen punaviiniä pääruoan kanssa. En voi kuvitellakaan juovani makeita limpsoja ruoan kanssa, maito taas ei sovi minulle allergian takia. Kai se on sitten vaan tyydyttävä vesilinjaan, joka kyllä tuntuu vähän tylsältä.

Vierailija
29/69 |
11.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja koska olen minäkin alkoholistiperheestä. Lapsena hartain toive joululle oli joka vuosi se, ettei isä olisi humalassa. Koskaan se toive ei toteutunut, vaikka materiassa riitti. En koskaan halua mitään sellaista omille lapsilleni.

Ymmärrän kuitenkin kohtuukäyttäjiä. Itse kyllä näin ja näen isästäni jo yhden oluen jälkeen sen muutoksen, mutta varmasti olen herkistynyt sille juuri sen kokemuksen kautta. En osaa arvioida, millaista olisi ollut kasvaa kohtuukäyttäjien perheessä.

En muuten myöskään pidä alkoholin mausta. Saattaa olla psykologista. En ymmärrä sitä, että minua usein syyllistetään siitä kun en käytä alkoholia ollenkaan. Jostain syystä se tuntuu häiritsevän monia ihmisiä. Miksi? Niin kuin joku sanoi, minäkään en tupakoi enkä käytä alkoholia vaan jätän paheekseni suklaan. So what?

Vierailija
30/69 |
11.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

nyt raittiutta takana jo reilu 4v. =)

Mies voi juoda oluen tai kaksi saunan yhteydessä ja lasin viiniä ruuan kera, niin kuin muutkin aikuiset kenen seurassa joulua vietämme.

Vierailija
31/69 |
11.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että vaikka joulu meneekin viinilasillisen voimin, niin esimerkiksi Uusi Vuosi on meidän perheessämme myös iso juhla, koska olemme menneet silloin naimisiin.

Uutena vuotena tulee ystäväpariskunta meille, teemme porukalla ruokaa (myös lapset osallistuvat), kilistämme skumpalla ja varmaan menee muutama muukin lasillinen viiniä tai Sol-olutta, jos meksikolaisteemalla juhlimme.

Siltikään kukaan ei ole örvellyskunnossa, raketit ammutaan lasten kanssa, valamme tinat ja pelataan pelejä.

Seuraavana päivänä tulee varmaan mentyä treenaamaan, joten senkään puolesta mitään kännejä ei tule otettua.

Vaikka lapsuudenkoti oli alkoholiongelmainen isäni puolelta, pystyn itse määrittämään missä menee oma raja ja nauttimaan alkoholia kohtuudella.

Haluan itse, että lapset näkevät, että viini ei ole pahasta ja sitä voi ruoan kanssa nauttia. En halua heille mallia, että alkoholi on joko synti tai että on tapana kiskaista perjantai-iltana pullo kossua. Meillä myös lapset kilistävät kun on juhla ja aikuiset kilistävät omilla laseillaan.

Itseäni ei haittaa, jos joku ei juo alkoholia. Pitää elää siten, että itse kokee olonsa hyväksi, eikä minun tapani elää ole se oikea kaikille. En enää kommentoi näihin alkoholikeskusteluihin, joten toivottelen tässä vaiheessa kaikille iloista ja rauhallista joulunaikaa!

Vierailija
32/69 |
11.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska en juo muulloinkaan ja on ihanaa kun ei tarvitse millään lailla asiaa miettiä. On ihanaa kun voi vain nauttia joulusta ja perheestä ja yhdessäolosta ilman jotain viinatouhuja!!

Mitä ne viinatouhut on? Meillä ruokapöydän punaviinipullo ja glögi on osa joulun herkkuja. Ei ne ole mitään erillisiä "touhuja", vaan kuuluvat asiaan siinä missä piparitkin. Glögissä on joskus löräys vodkaa, joskus ei. Viini on osa juhla-ateriaa - meillä. Ja lisäksi on tietysti tarjolla vettä ja maitoa (maito ei minusta kyllä sovi yhtään viinin kanssa janojuomana, suhteellisen karmea yhdistelmä, vaikka molempia juon mielellän erikseen)

En millään usko, että "suurimmalla osalla" suomalaisista olisi mitään alkoholiongelmaa. Ne ongelmaiset vaan näkyvät, normaalikäyttäjät eivät. Minulle on sinänsä sama mitä kukakin juo ja jättää juomatta, mutta ärsyttää tuo leimaaminen ja jeesustelu. Ja hämmästyttää joidenkin mustavalkoisuus.

Vierailija
33/69 |
11.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tykkään juoda kunnolla jos juon,ja silloin lapset ovat muualla hoidossa.Ja en pidä alkoholista ruokajuomana.Jouluna ollaan lasten kanssa ihan selvinpäin,minusta yhen juominen on täysin turhaa,sitten kun juodaan juodaan kunnolla,muutaman kerran vuodessa=)

Vierailija
34/69 |
11.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

siihen, että ei käytä alkoholia.

Tiedän monta absolutistiperhettä ja kukaan ei ole uskovainen. Minä en edes kuulu kirkkoon ja en käytä alkoholia. Ja syy on, että se vain ei kiinnosta ja on jäänyt sitten jossain vaiheessa kokonaan pois. Eikä ole vielä löytynyt niin hyvää syytä, että olisi tarvinnut alkoholia mihinkään tilanteeseen rentoutumisen tai juhlatunnelman vuoksi.

Ja viinien mausta en edes pidä, joten ruokajuomanakaan en välitä.

Vierailija
35/69 |
11.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhden lasillisen punaviiniä voin toki juoda, jos mummo sitä aterialla tarjoaa, mutta tuskin tarjoaa...

Vierailija
36/69 |
11.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

juoma vaikuttaa siihen miltä ruoka maistuu, ja joku makea sokeriliemi... Uhhuh. Itse juon kyllä mieluummin vettä, se kun on niin neutraalin makuista että maistaa miltä se ruoka oikeasti maistuu.

itse juon maitoa tai limua, ja voin sanoa, että paljon parempaa kuin viini.

Vierailija
37/69 |
11.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten sitten auttaa tai poistaa se masennus 15 vuotiaalta? Mitä minä äitinä voin tehdä? Neuvoja kaipaan!

Vierailija
38/69 |
11.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jouluna ei tulisi mieleenkään, ei ole kuulunut tapoihin. Olen aika hämmästynyt, että jouluna alkoholia myydään niin paljon. Olen aina ajatellut sen olevan muiden juhlapäivien juttu, niille ketä sitä nyt yleensä juo. Jotenkin vaan ei mun yhtälöön kuulu Joulu ja alkoholi samaan lausekkeeseen.

Vierailija
39/69 |
11.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

En muutenkaan ikinä juo alkoholia ellei ole pakko jossain sukujuhlissa viini lasillinen juoda väkisin alas.

Muuten mielestäni Jouluna voi aikuiset juoda ruuan kanssa sen lasillisen punaviiniä ja onhan perhekalja ihan perinteinen joulujuoma. Tosin en tiedä on perhekaljassa prosenteja. Joulusaunan jälkeenkin voi sen pullon olutta juoda, mutta ei mitään korkeasti alkoholipitoista olutta.

Vierailija
40/69 |
11.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaa monella olla melkoisia joulutraumoja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä kahdeksan