Onko riski lähteä Kyprokselle alkuraskaudessa?
Jos olen loman aikana rv 7, niin mitä voin syödä? Pitääkö olla tarkkana ruoan suhteen? Meillä on all inclusive Finnmatkojen 5 tähden hotellissa, uskaltaako niitä ruokia syödä huoletta? Uskaltaisitko itse?
Kommentit (22)
Uskaltaa lähteä, kyproslainen ruoka on pääosin läpikypsennettyä (grillattua lihaa/kanaa/kalaa) ja paikallisissa keittiöissä on intohimona vihannesten peseminen... (tiedän tämän koska olen asunut ko. maassa noin vuoden). Fetat voi ronkkia pois salaatista jos haluaa (tosin tehdään kyllä pastöroidusta maidosta) ja esim. paikallista halloumijuustoa voi hyvin syödä grillattuna.
Kyproksella on hyvä hygieniataso. Olen käynyt siellä vuodesta -82 ja tosiaan asunutkin siellä, enkä ole edes turistiripulia onnistunut saamaan. Paikallisen irtojäätelön jättäisin syömättä (siitä joskus joku tuttu saanut salmonellan) mutta monikansallisten firmojen pakattuja jäätelöitä voi kyllä syödä.
Mä olen myös lähdössä ens viikolla maltalle ja oon silloin vk:lla 13. Joudun käymään verikokeissa ennen ja jälkeen matkan ja katsomaan tarkkaan mitä syön, näin neuvolassa neuvottiin.
tästä johtuen kaikki kyproslaiset äidit pakenevat maasta ja tulevat Suomeen olemaan raskaana ja synnyttämään, koska eihän niissä oloissa voi saada kuin tauteja. Ja Suomi on maailman ainoa maa, jossa ei ole mitään riskejä=)
Järki käteen
Ihanaa lähteä reissuun vielä kun jaksaa=)
lomailemaan. Jo bakteerikanta on erilainen eri maissa, se jo tuo sellaisia riskejä ulkomaalaiselle mitä oman maan kansalaisella ei ole. Lisäksi kuumuus, lentomatkat, matkastressi (pakkaaminen/purkaminen jne), mahdolliset auringosta aiheutuvat haitat... Saatika se, jos jotain sitten sattuukin ja joutuu vieraassa maassa menemään sairaalaan... Mutta, paljonhan sitä ihmiset matkustelee raskaudenkin aikana, ja varmaan suurimmalla osalla menee ihan ok kaikki. Mä itse en kyllä lähtisi, vaan matkustelisin sitten kun käärö on jo ulkona.
Raakoja vihanneksia olen vältellyt toksoplasmoosin riskin takia, ja tietysti homejuustoja ym. Mutta muuten olen elellyt ihan normaalisti, ihania matkoja ovat olleet.
sitä kantaa ainoastaan 30 %. Tuore tartunta aiheuttaa keskenmenoa ja sikiön vammautumista. Välimeren maissa asuvat/asuneet ovat erittäin suurella todennäköisyydellä toksoplasman kantajia jo siinä vaiheessa, kun tulevat raskaaksi. Tällöin sikiö on turvassa tuoreen tartunnan riskeiltä.
Mitenkäs luulet Kyproslaisten äitien pärjäävän :)
Paitsi jos pahoinvointi vaivaa, silloin ei oo ehka kiva puklata vieraaseen ponttoon. ; )
Kysy neuvolasta ohjeita ruokailuun.
Itse olen kylla uskaltanut kaikissa raskauksissa matkustaa taalta Irlannista sinne Suomeen ja takas montakin kertaa.; ) Vaikka taalla laakari vahan varoitteli siita kummallisesta poronlihasta, jota Suomessa tietenkin syodaan ihan paivittain. Kunhan iglusta ulos paastaan. ; DD
Kuten sanottu, maassa on hyvin korkea hygieniataso. Jos jotain sattuu, paikalliseen sairaalaan voi mennä turvallisin mielin, hoito on ihan samaa kuin Suomessakin. Äitiyshuolto on samantapaista kuin Suomessa, paitsi että siellä äidit käyvät neuvolan sijaan sairaalassa kätilön vastaanotolla (käyntitiheys on kuitenkin sama).
Mitä taas tulee lentomatkoihin, kuumuuteen, stressiin jne. niitä ei kauheasti voi välttää jos kerran matkalle aikoo.
Kyllähän sitä voi lukittautua kotiin koko raskauden ajaksi, syödä vitamiinipillereitä ja rautatabletteja sekä juoda keitettyä maitoa (ei toki yhtä aikaa rautatablettien kanssa), hengittää happea pullosta ja pelätä että taivas tippuu päähän... ulos ei kannata mennä, koska sitähän voi vaikka kaatua.
Ja olin muuten itse Espanjassa lomalla edellisessä raskaudessa rv 27, eikä meidän neuvolassa annettu muuta ohjetta kuin noudattaa hyvää käsihygieniaa, syödä kunnolla kypsennettyä ruokaa ja ottaa maitohappobakteereita. Ei mitään verikokeita tms. seurantoja.
T: se joka on asunut Kyproksella
Ainoa ongelma oli lentomatkat. Oksensin koko menomatkan.
Totta kai uskaltaa lähteä! Itsekin ollut Kyproksella viimeisen kolmanneksen aikana. Mitenköhän tosiaan ne kyproslaiset äidit pärjää, lähtee maanpakoon heti raskaustestin jälkeen..?
lomailemaan. Jo bakteerikanta on erilainen eri maissa, se jo tuo sellaisia riskejä ulkomaalaiselle mitä oman maan kansalaisella ei ole. Lisäksi kuumuus, lentomatkat, matkastressi (pakkaaminen/purkaminen jne), mahdolliset auringosta aiheutuvat haitat... Saatika se, jos jotain sitten sattuukin ja joutuu vieraassa maassa menemään sairaalaan... Mutta, paljonhan sitä ihmiset matkustelee raskaudenkin aikana, ja varmaan suurimmalla osalla menee ihan ok kaikki. Mä itse en kyllä lähtisi, vaan matkustelisin sitten kun käärö on jo ulkona.
Vai että oikein matkastressi. Miten vietät raskausajan, makaat sohvalla 9 kuukautta? Ettei vaan tule kotityöstressiä?
mitä nyt hirvi ja poro taisivat mennä sekaisin ja syöntitiheyskään ei ollut ihan keskimääräinen.
Vaikka taalla laakari vahan varoitteli siita kummallisesta poronlihasta, jota Suomessa tietenkin syodaan ihan paivittain. Kunhan iglusta ulos paastaan. ; DD
joten heiltä kannattaa kysyä, onko kysymys kummallisista takapajuisuusoletuksista vai ihan siitä yksinkertaisesta tosiasiasta, että esimerkiksi ilmasto-olosuhteiden takia kyproslaiset saavat yleensä toksoplasmoosin jo ennen hedelmällistä ikää, suomalaiset eivät.
Samalla tavalla, ilman hygieniaharhaluuloja voidaan valtioiden itsensä ilmoittamien lukujen perusteella todeta, että salmonellaa on Välimeren maissa esim. kananmunissa 30 - 80 %:ssa, Suomessa 3 %:ssa. Kyse ei siis ole ennakkoluuloista.
Mutta jos kaikki nautittu ruoka on kypsennettyä, toksoriski putoaa hyvin voimakkaasti. Ap:kin pystyy itse vaikuttamaan siihen, mitä suuhunsa laittaa. Vaikka riskit on hyvä tietää, että niitä voi alentaa, ei tietenkään ole syytä olla epärealistisen hysteerinen.
Mä en tiedä millaiseksi takapajulaksi te Kyprosta oikein kuvittelette? Kuten sanottu, maassa on hyvin korkea hygieniataso. J
Ja olin muuten itse Espanjassa lomalla edellisessä raskaudessa rv 27, eikä meidän neuvolassa annettu muuta ohjetta kuin noudattaa hyvää käsihygieniaa, syödä kunnolla kypsennettyä ruokaa ja ottaa maitohappobakteereita. Ei mitään verikokeita tms. seurantoja.
T: se joka on asunut Kyproksella
Suomalaisen ja kyproslaisen odottajan tilanne on lähtökohdiltaan erilainen.
Totta kai uskaltaa lähteä! Itsekin ollut Kyproksella viimeisen kolmanneksen aikana. Mitenköhän tosiaan ne kyproslaiset äidit pärjää, lähtee maanpakoon heti raskaustestin jälkeen..?
mä olen kerran joutunut ulkomailla lomalla sairaalaan, enkä ollut silloin siis raskaana, ja se oli tosi inhottava kokemus. Voin vaan kuvitella, millaista olisi joutua raskaana ollessa vieraan maan sairaalaan. No thanks. Se, että ei lähde Kyprokselle raskauden aikana, ei tarkoita sitä, että makaa sohvalla 9 kk. Ja mulle tulee ihan kamala stressi aina matkoista, kun pitää pakata ja purkaa ja miettiä... Kyllä siinä verenpaine nousee monenmonta kertaa ennenkuin koneeseen pääsee! Miksi siis varta vasten ottaisin ylimääräisiä riskejä, kun verenpaineeni on muutenkin jo korkeahko, ja kun kyllä sitä ehtii matkustella sitten raskauden jälkeenkin? Kypros on oikein kiva paikka, olen ollut siellä 4 kertaa, mutta en sinne raskaana ollessa lähtisi. Mutta, kuten sanoin, moni muu varmasti lähtee, jokainenhan tekee ne päätökset sen oman fiiliksensä mukaan. Sunkin pitää ap miettiä itse, että mitä luulet, että miten pärjäät, sinähän itsesi tunnet parhaiten. Kukaan muu ei voi sanoa, että ehdottomasti voit tai et voi lähteä, paitsi ehkä lääkärisi.
kun sen kanssa... Eiköhän siellä Kyproksella hengissä selviä.
Siis eiko poroa saa syoda raskaana ollessa? Luulin, etta se laakari vaan liioitteli ja kuvitteli suomalaisten olevan jotain metsastaja-kerailijoita... ; ) Itse en kylla ole koskaan elamassani edes maistanut poroa, ei vaan ole tullut eteen edes ravintolassa. Hyva, etten ole, jos kerran ei raskaana ollessa saa oikeasti sita syoda.
mutta tarkkana tietysti selviää esim. siten, että noudattaa suosituksia, joita Välimeren maissa annetaan toksoplasmaa kantamattomille raskaanaolijoille. Ainakin joskus on tältä palstalta saanut aiheesta tietoa kysymällä. Näiden ohjeiden mukaan ei suositella esimerkiksi keittämättömien vihannesten tai juuresten käyttöä ollenkaan.
Voit myös selvittää, oletko toksoplasman kantaja itse. Jos olet, ei sitä ei tarvitse varoa, vaikka toki muuten elintarvikehygieniaan kannattaa kiinnittää huomiota myös viiden tähden hotellissa, jossa varmaan voi kuitenkin olla luottavaisemmalla mielellä kuin keskimääräisessä ravintolassa.
Otsikossa mainitsemani suositus on alan asiantuntijoiden laatimasta Naistentaudit ja synnytykset -teoksen uusimmasta painoksesta, jos joku ihmettelee lähdettä.