Imetyspropaganda sai minut sairastumaan synnytyksen jälkeiseen masennukseen.
Kommentit (63)
Ihan tiedoksi niille, jotka ihmettelevät, miksi neuvolatädit eivät kerro pulloruokinnasta tai neuvolasta ei löydy esitteitä korvikkeista yms niin terveydenhuollon henkilökunta ei saa kannustaa tai mainostaa millään tavalla äidinmaidonkorvikkeiden käyttöä. Ja aika moni pullosta syöttävä syöttää nimenomaan korviketta. Sitten on tietysti niitä, jotka lypsävät esim rintojen muodon vuoksi ja syöttävät omaa maitoa pullosta.
Fysiologinen fakta on se, että maidon tarjonta vastaa kysyntää, joskus tosin pari päivän viiveellä. Siihen, miksi maitoa ei nouse kysyntää vastaavaa määrää tätä myöhemminkin voi olla monta syytä ja muutamia niistä ovat väsymys, stressi, tupakointi ja synnytyksen jälkeinen masennus.
Aurinkoista kevään alkua ja tsemppiä kaikille imetykseen!
Kätilöopiskelija
asioita ja toimia järkiperäisesti. Väitän että omaa heikkouttasi sairastuit et sen vuoksi että imetystä suositellaan.
Jokainen tervejärkinen tajuaa että lapsi on ruokittava tavalla tai toisella ja kaikilla ei maidontuotanto riitä vastaamaan vauvan ravintotarpeeseen.
Jos asia olisi näin yksinkertainen mitä väität niin suuri osa äideistä olisi sairastunut masennukseen.
Ihan googlettamalla löydettiin pari tyyppiä. Imetys oli niin kivuliasta, että olin todella epätoivoinen eikä neuvolan muijasta ollut mitään apua. Halusin kaiken mahdollisen avun, niin kovasti tahdoin onnistua siinä maagisessa imetyksessä. Myöhemmin tajusin itse, että kipu ei johtunut pelkästään rintojen rikkinäisyydestä vaan myös sammaksen aiheuttamasta tulehduksesta.
Loppujen lopuksi täysimetin lähes 5 kk ja imetän edelleen, mutta tekisin asiat aivan toisella tavalla jos tietäisin nyt mitä en tiennyt äitiyteni alussa. Olen edelleen sitä mieltä, että itsepäinen tahtoni onnistua täysimetyksessä vaikutti negatiivisesti minu ja vauvani alkutaipaleeseen ja koska kuuntelin tätä fanaattista imetysohjaajaa, emme antaneet vauvalle maito pullosta koskaan. Hän kun neuvoi vain hörpyttämään eikä missään nimessä korviketta vaan äidinmaitoa. Nyt tilanne on se, että vauvani ei edelleenkään huoli pulloa eikä korviketta ja olen vieläkin sidottu kotiin 24/7. Kai se oppisi, jos ottaisi todella kovat keinot käyttöön. Kerran kokeilimme pullokoulua, mutta tyyppi oli mieluummin yli 10 tuntia syömättä kuin joi pullosta mitään. Äidin oli siinä kohtaa pakko luovuttaa.
No juu, lipesin aiheesta.