Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

5-vuotias lähellä oppia lukemaan, miten tukea oppimista?

Vierailija
09.03.2009 |

Eli meidän joulukuussa viisi täyttänyt tyttömme muutamana päivänä innostunut kovasti kirjoittamaan. Muistaa liki kaikki kirjaimet, ja osaa kirjoittaa sanoja, osan ulkomuistista, mutta myös kun vanhempi luettelee kirjain kirjaimelta sanan. Makustelee sanoja myös itsekseen ja löytää näin kirjaimia sanoihin.

Mitenkäs tästä eteenpäin? Lapsi on kotihoidossa, ensi syksynä aloittaa eskarin. 5-v nla:ssa th totesi että lapsella on hyvä rytmitaju, mikä kuulemma tekee lukemisen oppimisen helpoksi. Itse olen oppinut lukemaan eskari-iässä.

Kokemuksia, vinkkejä miten tästä eteenpäin?

Kiitos :)

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
09.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

luokka on sitä varten, siellä on opettajat jotka opettavat lukemaan, oikein, ääntäminen ja tavuttaminen jne.

Vastaukseni on, että anna kaiken mennä omalla painollaan, oppii jos oppii, itsekseen, tai sitten vasta koulussa, tai ehkä eskarissa. Mikään kiire ei todellakaan ole, ennemmin voit tehdä vaan hallaa jos alat nyt "tyrkyttämään" lukemista!

Vierailija
2/21 |
09.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

on ollut jo 2 vuotta "lähellä" oppia, mutta eipä vieläkään osaa.

jäitä hattuun vaan, ap!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
09.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihmeessä tuon ikäistä tarvitsee tukea lukemaan oppimisessa? Eikö koulu ole sitä varten!!!!!

Vierailija
4/21 |
09.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

että eipä tässä olla "opettamassakaan" lasta lukemaan.

Kysyin vain vinkkejä muilta jotka kenties olleet samassa tilanteessa, että miten tästä eteenpäin. Lapsella selkeästi jonkinmoinen herkkyyskausi menossa, ja jos hänellä on mielenkiintoa kirjaimiin, niin miksen häntä kannustaisi oppimaan uutta.

Itse olen oppinut lukemaan alle kuusivuotiaana, kotihoidettuna. Olen aina rakastanut kirjoja, enkä todellakaan pidä aikaisin lukemaan oppimista mitenkään huonona asiana, avaahan se uuden maailman, kirjojen maailman.

Lapsi saa puolestani oppia lukemaan vaikka 10-vuotiaana, sinänsä meille aivan sama. Mutta jos mielenkiintoa on, miksi toppuutella lasta?

Ap :)

Vierailija
5/21 |
09.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä vähän alle 5v oppi lukemaan painostamalla 2 v vanhemman isoveljensä koululeikkiin, jossa käytettiin vanhoja ekan luokan koulukirjoja. Oppi tosi nopeasti vaikka isoveli olikin välillä vastahakoinen opettaja. Lapsilla on herkkyyskausia eri aikoina ja tottakai ne saa hyödyntää.

En todellakaan näe että tästä olisi ollut mitään haittaa, 30 % oppilaista osasi lukea ekalla luokalla kun aloitti koulun.

Vierailija
6/21 |
09.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta en näe mitään syytä miksei lasta tukisi jos häntä jokin kiinnostaa?

Herkkyyskausiahan tulee, ja Ap:n lapselle selkeästi sellainen menossa.

Itse olen oppinut lukemaan myös viisivuotiaana, ja hyvä niin. Olen myös aina lukenut paljon, enkä näe mitä haittaakaan siitä voisi olla ;)

Lapset ovat erilaisia. Toiset taitavampia toisissa asioissa, toiset toisissa.

Jos 5-v on kiinnostunut lukemisesta/kirjaimista, miksei sitä tukisi.

Ja jos neuvolassakin on asia huomattu, varmaan se th olisi kertonut jos pitää aapiset piilottaa lapselta ;)

Vierailija
7/21 |
09.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

lukea ja kirjoittaa ennen kouluun menoa. Jos kerran haluaa oppia, niin mikäs siinä sitten.

Oma lapseni oppi alle 5v lukemaan ja kirjoittamaan. Kun oli tuossa samassa vaiheessa kuin sinun lapsesi, ostimme aapisen ja hiukan autoimme. Vastasimme aina kun lapsi halusi apua. Emme tyrkyttäneet apua, emmekä painostaneet lukemaan. Mutta silloin kun lapsi kyseli olimme hänen tukenaan.

Lukemisen tueksi voi ostaa aapisen, magneettikirjaimia, jonkun tietokonepelin, muumiläppärin tai jotain vastaavaa. Ehkä joku puuhakirja, jossa on alkeellisia kirjoitustehtäviä.

Vierailija
8/21 |
09.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

runot ja riimit auttavat lasta lukemisen hahmottamisessa. Lue lapselle paljon, myös yksinkertaisia kuvakirjoja, joista on helppo nähdä sanan ja kuvan yhteys. Älä tyrkytä lapselle mitään vaan tue hänen kiinnostustaan ja innostustaan - osta magneettikirjaime ja kirjoitelkaa myös niiden avulla yksinkertaisia sanoja. Kuunnelkaa kirjanten äänteitä ei vain K-koo H-hoo vaan miltä kirjain kuulostaa eri äänteissä Ka -Kaa-Ki -Ku- jne.

Paineita ei kannata ottaa tai luoda, mutta totta on että lapsellasi on nyt herkkyyskausi menossa. Tuosta vaiheesta todelliseen lukemiseen voi olla pitkäkin matka, ja itse en ainakaan haluaisi sekaantua lukemisen opettamiseen varsinaisesti, se kun on tänä päivänä aika erilaista kuin vanhempien lapsuudessa. Eli eskarissa ja koulussa on siinä mielessä riittävästi aikaa kyllä. Mutta tukea intoa voi!

Vierailija
9/21 |
09.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun autoin hänet oivaltamaan että sanoissa esim. kirjain K, jonka me lausumme koo, kuuluu vain se "k" verran. Aiemmin yritti saada sanoista selvää tyyliin jos sana oli kissa, niin kooiäsäsaa.

Kirjoitin hänelle laput missä luki Ka Ke Ki Ko Ku Ky Kä Kö ja Ak ek ik ok uk yk äk ök, että lapsi ymmärsi miten konsonantit sanoissa kuuluvat, ja siinäpä se olikin.

Vierailija
10/21 |
09.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

..mut itse ajoissa (4,5v) lukemaan oppineena voisin kuvitella että jos lapsi on kiinnostunut jostain asiasta niin en ymärrä miksi ei häntä siihen kannustaisi. Eihän kukaan pyörän selästäkään lastaan poissa pidä jos tällä on kova hinku ja ilmiselvät valmiudet ajamisen oppimiseen vaikka kaksivuotiaana!

Itse opin lukemaan mielestäni sillä että olin äärimmäisen kiinnostunut kirjaimista ja aina kyselin mitä tossa lukee jne. Toki oli vanhemmat mulle aina paljon lukeneet. Sit yhtenä päivänä muistan kun katoin sanomalehteä ja näinki vaa mitä sanoja siinä on.

Edelleen luen intohimoisesti kaikkea ja aina.

Tälläkin on tietysti toinen puolensa. Mulla meni ekat luokat ihan liian helposti kun osasin lukea ja laskea niin mulle on jääny todella huonot tavat läksyjen teossa. En siis ikinä oo niitä opetellu tekemään. Oon kyl kouluista ihan selvinny mut tuntuu usein et liian vähällä ja osaanks mä oikeesti mitään.

Et jos lapsi osaa kouluun mennessä "kaiken" niin mä kyllä pyytäisin sille jotain lisätehtäviä ja harjoituksia jos edelleenkään ei koulussa ole tasoryhmiä. Uskoisin että huonossa tapauksessa osaavasta lapsesta tulee helposti myös häirikkö kun ei yksinkertaisesti ole tunneilla mielekästä tekemistä ja oikeasti jää toi opiskelemisen opettelu liian vähälle.

Mä kyllä myös luulen että nykyään ekaluokkalaisista aika moni osaa jo kouluun mennessä lukea kun kaikki käy eskarin. Et sinänsä hassua jos edelleen koko luokka tankkaa a -aa.

Mut tsemppiä lapsesi kanssa! Mulla on samanikäinen tyttö ja on just samantyyppisesti innoissaan kirjaimista ja lukemisesta. Mä koitan antaa opin mennä omalla painollaan. Parasta ja tärkeintä on se että uskon häneltä löytyvän valmiudet lukemaan oppimiseen sitten kun sen aika on. Aion jatkaa lukemalla hänelle paljon kuten aiemminkin.

Ai niin siitä vielä kun jotkut ovat niin sitä mieltä että lapsia ei saisi OPETTAA lukemaan ennen kouluun menoa niin mitäs noitten sisarusopettajien kanssa sit pitää tehdä???:)

Kieltää kirjojen katselu yhdessä ja julistaa että koululeikit on turmiollisia?

Kun meillä ainakin isosiskon opeissa jopa parivuotias oli oppinut tuttujen ihmisten nimikirjaimia kirjasta. Mikä rangaistukseksi näille lukutaitosaastan levittäjille??!!:D

Vierailija
11/21 |
09.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oppi alle 4-v. lukemaan, kun halusi itse opetella ja kerrottiin ja neuvottiin aina, kun halusi ja kyseli.

Nyt on muutaman kk päälle 4v. ja lukee suht sujuvasti!

Käykää lainaamassa kirjastosta aapinen ja tutustukaa tavutaulukoihin, siitä se lähtee! :)

Vierailija
12/21 |
09.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsottiin vain että on mielenkiintoista lukemista jatkuvasti tarjolla. Eikä ole edes erityisen innokas lukija, silti nyt eskarilaisena ehtii lukea tekstitykset telkkaristakin. Osannut siis lukea reilun vuoden, oppi vajaa 6v.na täysin itsenäisesti.

Vierailija
13/21 |
09.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

t. saman asian kanssa painiva :)

Vierailija
14/21 |
09.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikalailla annoin itsekseen tehdä sitä, kun en halunnut "opettaa". Joskus kirjoitin sanoja paperille ja lapsi makusteli niitä. Oikeastaan oppi ensin kirjoittamaan sillä tyylillä, että halusi kirjoittaa vaikka LAIVA ja sitten maisteli miltä se sana kuulostaa ja kirjoitti kirjaimet järjestykseen. Vasta vähän myöhemmin tajusi, että osaa myös lukea samalla periaatteella.

Olen samaa mieltä, että ei 5 vuotiaan vielä tarvitse osata lukea, mutta jos lapsi on kiinnostunut ja kykenee oppimaan, niin miksi pitäisi pidätellä.

Vierailija
15/21 |
09.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

muistista ainakin 30 sanaa kirjoittaa ja jonkin verran osaa jo kirjoittaa helppoja sanoja ihan itsekin. Mutta silti voi hyvin mennä vielä parikin vuotta ennen kuin osaa kirjoittaa ja lukea.

Toivottavasti et nyt ainakaan luule, että lapsesi on jotenkin erikoinen. Eiköhän suuri osa tuon ikäisistä osaa kirjaimet - johan niitä opetellaan päiväkodissakin. Ainakin meillä.

Vierailija
16/21 |
09.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän poika oppi lukemaan 41/2 vuotiaana. Hän kiinnostui kirjaimista varhain ja kyseli usein mitä missäkin lukee. Eräänä päivänä vain huomasin,kun hän tavasi "IKEA" muovimukinsa muovimukinsa pohjasta : ) Missään vaiheessa en opettanut häntä,ei ollut aikaa, kun talossa oli samaan aikaa kaksi pienempää sisarusta.

Vierailija
17/21 |
09.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä poika oppi viime syksynä lukemaan kun ikää oli 5½v. Vuosi sitten alkoi kysellä tavujen muodostamista ja miten sanat luetaan. Kaivoimme ison veljen aapisen esiin ja sen avulla käytiin mm. äänteitä, tavuja ja sanoja läpi. En painostanut poikaa mitenkää, mutta kun kantoi aapisen syliin, pidimme "oppitunnin" (n 10-15min) kun poika halusi. Nyt lukee sujuvasti ja kirjoittaa aika monimutkaisiakin sanoja. Kaksoiskonsonantit tekee vielä vaikeuksia.

Meillä on olleet loistavana apuna ja virikkeeena netsitä löytyvä sivu

- http://www.edu.fi/oppimateriaalit/neure/

kyseessä on erityisopetukseen tarkoitettu sivu, mutta sopii vallan mainitusti myös näille nuorena lukemaan oppimaan haluaville

Kannattaa katsoa myös onko lähikoulun / -eskarin sivuilla linkkejä jollekin muulle lukemisen oppimista tukevalle sivulle.

Vierailija
18/21 |
09.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap mielestäni asiallisesti kyselee miten toimia :)

Kiva sitten tulla mollaamaan toista, ihan kuin hän olisi jotenkin kehunut tai ylistänyt lastaan. Ja saahan sitä olla ylpeä omasta lapsestaan ;)

Eikös Ap:n lapsi ollut kotihoidettu, joten ei varmaan tarhassa opeteta asioita.

Hyviä vinkkejä tullut monia.

Terkuin lto

Vierailija
19/21 |
09.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

muistista ainakin 30 sanaa kirjoittaa ja jonkin verran osaa jo kirjoittaa helppoja sanoja ihan itsekin. Mutta silti voi hyvin mennä vielä parikin vuotta ennen kuin osaa kirjoittaa ja lukea.

Toivottavasti et nyt ainakaan luule, että lapsesi on jotenkin erikoinen. Eiköhän suuri osa tuon ikäisistä osaa kirjaimet - johan niitä opetellaan päiväkodissakin. Ainakin meillä.

Vierailija
20/21 |
09.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen vm.1967, ja todellakin eri tavalla opeteltu silloin lukemista.

Nykyään ei vissiin tavata ollenkaan, tai äänteet on erilaiset jne.

Kiva ketju, itsellä lapset 2 ja 5, vanhempi osoittaa kiinnostusta myös kovasti.

Pitää tutkia tuo linkki, ja muutenkin lukea vielä huolella vastaukset.

Kiitos näistä.

Eikä tuo ap mielestäni mitään kehuskellut, tai olettanut lapsensa olevan joku erikoinen :)