Olenko nyt huono odottaja, kun join äsken lasin valkoviiniä ruoan kanssa?
Kommentit (81)
Kyllä varmaan tiedät sen itsekin. Lasillinen viiniä on ihan ok. Ja turhaa hysteriaa väittää muuta. Miksi ihmeessä juominen siitä mihinkään lipsuisi?
nykytutkimusten valossa ei ole varmaa ettei se yksi vaikuta mitenkään. kehittyvän lapsen aivot on herkät. ei ole todettu että yksi annos vaikuttaa, mutta ei ole todettu sitäkään, ettei siitä ole MITÄÄN haittaa. sikiö saa alkoholista kuitenkin osansa, vaikka joisi vain yhden annoksen.
mutta älä juo enempää. Älä murehdi sitä yhtä lasillista, tärkeämpää on sem mitä tee jatkossa.
Jos yhtään anatomiaa tunnette niin yksi lasi ei todellakaan haittaa, veren alkoholipitoisuus ratkaisee, eikä se yhdestä lasillisesta ruuan kanssa vaikuta. Tuskin kaikki ranskalaiset on fas-lapsia vaikka siellä juodaan säännöllisesti ruuan kanssa viiniä raskaanakin.
ja taas ja taas uudestaan, ja sitten voi olla ettei se lasi ole tarpeeksi
tämmöisiä juttuja kirjoittaa ihmiset, joilla ei itsellään ole mitään kontrollia
jos ei ole alkoholisti niin osaa kyllä lopettaa siihen yhteen lasilliseen, mistä ei totisesti ole haittaa kenellekkään.
Vaikka olisi kuinka hyvää, en käsitä miksi odottajan pitäisi juoda. Sitä paitsi itselläni lasillinen alkoholia nostaa jo veren alkoholipitoisuuden niin ylös, että varmasti olisi haittaa lapselle. Yksilöllistä.
En hyväksy yhtäkään tupakkaa odotusaikana, en myöskään lasillistakaan alkoholia. Itse sekä poltin, että join alkoholia ennen odotusta, joten tiedän kyllä, millaista niistä on "luopua". Minusta lapsi on kuitenkin sen verran hyvä syy, etten edes harkitsisi toista vaihtoehtoa.
Kuitenkaan en näe syytä jäädä vatvomaan yhtä lasillista. Juotu mikä juotu. Itse en kuitenkaan voisi puhtaalla omallatunnolla peiliin katsella,
Sitten kun on lapsi niin ei voikaan tehdä aina ihan kaikkea jota haluaa ihan vain siksi että se on kivaa vaan pitää ajatella lapsen parasta.
Kannattaisi aloittaa siihen totuttautuminen jo raskausaikana.
no mutta lapsihan ne vauriot kantaa koko elämänsä. Lasikin voi riittää.
Miestään kotiin baarireissulta vaiko ihan lasta vartoo..?
No joo, mutta miksi tarvii juoda, jos ei ole pakko.. ehtiihän sitä nauttia viiniä sitten raskauden jälkeen. Sen verran itsekuria pitäisi olla meillä kaikilla.
t.17
käytin myös nenäsumutetta, jota ei olisi saanut käyttää (lääkäri kuitenkin määräsi) ja mitähän vielä.. söin paljon karkkia.
Lapsi syntyi la:na, mutta painoi vain 2500g ja joutui olemaan teho-osastolla antibioottikuurilla 2vkoa.. Ei suostunut syömään (eikä jaksanut) rinnasta eikä edes pullosta.
Eli olen varma, että syy oli joko tuossa alkoholissa tai nenäsumutteessa. Nyt lapsi on terve vuoden ikäinen ilopilleri, mutta huono olo on edelleen siitä, etten voinut edes imettää vauvaani.. rintapumpulla ei irronnut mitään, vaikka yritin 1-2h välein. Kai se huoli ja stressi vauvan hyvinvoinnista vaikutti asiaan.
Nyt olen raskaana enkä perkele juo tipan tippaa alkoholia ja olen ostanut sarvikuonon, joten nenäsumutettakaan ei tarvitse ehkä käyttää.
En kehottaisi juomaan raskausaikana ollenkaan alkoholia.
t. sairaalalääkäri, LL
ei ole mitään todisteita siitä että se yksi lasillinen olisi täysin turvallista ottaa. Miksi pitää hankkia lapsia jos ei edes sitä 9kk:a voi olla täysin raitis?
En käsitä miten joku ei voi edes 40 viikkoa olla ilman ALKOHOLIA.