Onko nykyään "sosiaalisesti sallitumpaa" olla hankala kuin aiemmin?
Minusta tuntuu että vuosi vuodelta törmään aina vaan useammin hankaliin ihmisiin.... Lasten harrastuksissa, vanhempainyhdistykissä, ihan ruokakaupassa ja varsinkin yhdistystoiminnassa. Oliko ennen tärkeämpää tulla juttuun ja sietää ihmisiä kun taas nyt kaikki lähtee siitä mitä MINÄ haluan tai näen järkeväksi?
Oletteko huomanneet samaa ja millaisiin hankaliin olette törmänneet? Myönnättekö itse olevanne hankala? ( esim. lasten harrastusryhmässä toinen vanhempi ei saa ottaa kuvia omasta lapsestaan ettei tämän toisen lapsi vaan joutuisi kuvaan, koulun retki kohteeseen A ei käy tai kuten tuo Martta-ketjun ap ei voi ottaa vastaan Marttojen kutomia villasukkia)
Kommentit (26)
Osalta on vaan jäänyt se rivi lukematta, että muita ei pidä silti alistaa eikä toisten arvoa alentaa. Kaikki mulle heti nyt, koska MINÄ olen sen ansainnut.
Pyöriskelevät omissa jutuissaan eivätkä edes tajua että on useampi tapa tehdä joku asia kuin juuri se heidän tapansa. Käytöstavat on unohdettu, minua katsottiin kuin idioottia kun vein kukkia kyläpaikkaan jossa kävin ensimmäistä kertaa. Lapseni hoitaja kysyy aina erikseen luvan mm. siihen että saako hän käyttää bussia kun menevät johonkin. Minä sanon että tottakai ja hän kertoo että moni ei anna lupaa siihen. Varmaankin osalla nousee päähän jos on vähänkin määräämisoikeutta? En tiedä. Lasten juhlissa kukaan ei ole ajoissa tulemisen eikä menemisen suhteen, ketään ei saa komentaa missään tilanteessa. Tiuskitaan lapselle julkisesti koko ajan mutta silloin ei puututa kun syytä olisi.
Pyöriskelevät omissa jutuissaan eivätkä edes tajua että on useampi tapa tehdä joku asia kuin juuri se heidän tapansa. Käytöstavat on unohdettu, minua katsottiin kuin idioottia kun vein kukkia kyläpaikkaan jossa kävin ensimmäistä kertaa. Lapseni hoitaja kysyy aina erikseen luvan mm. siihen että saako hän käyttää bussia kun menevät johonkin. Minä sanon että tottakai ja hän kertoo että moni ei anna lupaa siihen. Varmaankin osalla nousee päähän jos on vähänkin määräämisoikeutta? En tiedä. Lasten juhlissa kukaan ei ole ajoissa tulemisen eikä menemisen suhteen, ketään ei saa komentaa missään tilanteessa. Tiuskitaan lapselle julkisesti koko ajan mutta silloin ei puututa kun syytä olisi.
käsityksiä omista laillisista oikeuksistaan. Törmään tähän työssäni. He eivät siis valita meille (emme varsinaisesti itse tuota palveluja) vaan asia tulee kerrotuissa jutuissa esille. Todella monet ihmiset näyttävät elävän jonkinlaisessa tv-fiktiomaailmassa, missä esim. ihan tosissaan luullaan, että Suomen oikeusistuimet määrää valltavia vahingonkorvauksia. Näin ei kuitenkaan ole, vaan suomalaisessa järjestelmässä k.o. korvaukset ovat varsin vaatimattomia.
Itse olen sellainen joustava ymmartava ihminen ja parjaan marmattajien kanssa. Mukavaa seuraa he eivat todellakaan ole. Yksikin ystava aina kehuu kuinka suoraan han kaiken sanoo, ja mikas siina, mutta se "suoraan sanominen" on suora vertaus negatiivisille kommenteille. Ei han mitaan positiivista sano suoraan :)
Ja olen ap;n kanssa samaa mielta etta nykyaan on sosiaalisesti hyvaksytympaa, jopa suotavaa olla hankala ihminen.
Aina on hankalia änkyröitä ollut olemassa, mutta kyllä ihan muutaman viime vuoden aikana on yleinen itsekkyys ja minä-keskeisyys oikein roihahtanut valloilleen. Olen seurannut asiaa asiakaspalveluammatissa 20 vuotta ja viimeiset pari kolme vuotta saivat minut tekemään päätöksen siirtyä muihin tehtäviin. Ihmiset ovat muuttuneet sietämättömiksi palveltaviksi.