Miksi välinpitämättömien vanhempien lapsille sattuu niin vähän tapaturmia? Epäreilua
kun joku ulkopuolinen puuttuu tilanteeseen. Ne, jotka lapsiaan oikeasti vahtivat, eivät voi päästää lasta silmistään sekunniksikaan ja silti vahinkoja sattuu jos huomio sekunnin murto-osaksi herpaantuu
Kommentit (25)
että ylihuolehtivien vanhempien lapset eivät opi itse lainkaan varomaan vaaroja, vaan luulevat vielä teininäkin, että jos valo on vihreä, niin autoja ei yksinkeraisesti voi tulla, vihreä valo suojelee.
äiti baarissa-vauva alasti bussipysäkillä-tapauksia.
Kun taas naapurin kotiäidin lapsi paleltuu kuoliaaksi omakotitalon kuistille kun yliväsynyt äiti on unohtanut lukita oven yöksi ja lapsi karkaa ulos kun äiti nukkuu väsymystään pois.
todennäköisesti jos vanhempi on oikeasti välinpitämätön, kukaan ei ole huomaamassa pieniä onnettomuuksiakaan.
Mutta toisaalta taas lapset kyllä tietävät jo varhain, pidetäänkö heistä huolta vai ei. Jos ei, he oppivat jo aika pienenä huolehtimaan itsestään. Onhan niitä katulapsiakin.
tai roikkuvat yleensä ihan kenessä tahansa, jossa vain pystyvät.
En usko, että "varjelluille" lapsille sattuu enemmän tapaturmia; mihin tuo perustuu?
Välinpitämättömien lapsille voi sattua vähän tapaturmia ehkä siksi, että monet potentiaaliset tapaturmat, joilta normaalit vanhemmat suojelevat lastaan, ovat epätodennäköisiä. Esim. harvoin joutuu pahaan kolariin, silti kaikki normaalit vanhemmat käyttävät turvaistuimia.
sitä samaa hemmetin väärää tuuria kuin rattijuopoilla, aina sivullisille ja viattomille vain sattuu jotain...selittämättömiä nämä elämän suuret kysymykset!
Lapsi joka elää vaativissa oloissa, osaa selviytyä vert. pumpulissa kasvanut jolla on koko ajan ollut joku pitämässä huolta.
Jos ajatellaan lasta joka opettelee kävelemään, mutta joka ei koskaan kaadu maahan koska isä/äiti AINA ottaa hänet kiinni ennenkun hän kaatuu. Hän ei ymmärrä että sattuu kun kaatuu. Lapsi taas joka menee mukkelismakkelis käveleen opetellessaan taas ymmrtää että sattuu kun kaatuu.
itse en saanut ajatustani puettua sanoiksi, vaikka juuri tuota tarkoitin. ap
että niitä välinpitämättömiä vanhempia on kuitenkin murto-osa vanhemmista, joten suurin ihan todennäköisyyksien mukaan suurin osa tapaturmista sun muista sattuu välittävien vanhempien lapsille.
kävelevät vilkkaalla parkkipaikalla itse edessä ja taaperoikäinen takana eikä vanhempi välitä takana tulevasta lapsesta tuon taivaallista vaikka autoja liikkuu parkkiksella koko ajan.
Ja montakohan kertaa tälläkin viikolla olen nähnyt parkkipaikalla taaperon seisoskelevan auton takana ja äiti tai isukki seisoo auton vieressä puoli vartaloa auton sisällä.
On melkoiset suojelusenkelit näillä lapsilla, mutta mitäs sitten kun suojelusenkeli nukkuu?
Katson kyllä omieni perään kuin haukka, mutta pohjimmiltaan kyse on tuurista. Jossain vaiheessa mun on joka tapauksessa pakko päästää irti ja lapset menemään omia polkujaan. Eikä ne ole silloin kuin pieniä koululaisia vasta!
todellisuudessa sun mittapuun mukaan välinpitämättömät hanskaa kuitenkin tilanteen koko ajan. Minä olisin sun mielestä varmaan huolimaton, mutta todellisuudessa vahdin lastani koko ajan, vaikken olekaan hysteerikko. Minä olen juuri se, joka jättää lapsen autoon jne., mutta tiedän rajat siinäkin ja miten voin toimia.
jos taapero lähtee kävelemään parkkipaikalla ja itse olet vyötäröä myöten autossa irrottamassa vauvan turvakaukaloa.
Ja samalla hetkellä parkkiselle kaahaa joku teinicorolla eikä kuski hallitse autoa kunnolla.
Jos näet jonkun tilanteen, johon sisältyy jokin riski, niin se ei aina tarkoita välinpitämättömiä vanhempia. Mutta ainahan on helppo tuomita ensimmäisenä...
Eli ne on aina jonkun muun sairaus. Esim. raitis mummoni kuoli haimasyöpään, joka olisi selvästi kuulunut isälleni ja hyvä kuskiisäni kuoli liikenneonnettomuudessa, joka olisi kuulunut minulle, joka kaahaan kuin mielipuoli. Saa nähdä mihin itse kuolen, varmaan miehelleni oikeasti kuuluvaan sydäntautiin. Ummartaako?
Huolehtivat vanhemmat vain muistavat kaikki lapselleen tapahtuneet kolhut ja hoidattavat ne helpommin. Lapsilla, joiden perään ei siin tarkkaan katsota, löytyy usein vaikeidenkin vammojen vanhoja jälkiä, joita ei ole noteerattu mitenkään.
Onhan se nyt epäreilua kun kaikille lapsille ei tapahdu tapaturmia! Pitäis välinpitämättömien äitien lasten kuolla, siinähän oppisivat jotakin!
äiti baarissa-vauva alasti bussipysäkillä-tapauksia.
Kun taas naapurin kotiäidin lapsi paleltuu kuoliaaksi omakotitalon kuistille kun yliväsynyt äiti on unohtanut lukita oven yöksi ja lapsi karkaa ulos kun äiti nukkuu väsymystään pois.
Että jos on ihan kotiäiti niin vahinkohan se on. Eikö tuon kotiäidin olisi hiukan aikaisemmin tajuta oma tilanteensa? Väheksymättä ollenkaan noiden päihdetapausten kauheutta, niin ihminen joka kantaa vastuun lapsista tuossa tilassa hakematta apua, on omalla tavallaan edesvastuuton.
kun taas niiden lasten, joiden vanhemmat oikeasti lapsiaan varjelevat, sattuu enemmän kaikkia onnettomuuksia.
Tarkoitan näitä, vauva autossa- vanhemmat raviradalla tai rattijuoppo vei auton-palautti kun huomasi vauvan takapenkillä.