Miten innostua liikunnasta? Toivoton sohvaperuna olen!
En siis ole koskaan saanut otetta minkäänlaisesta liikunnasta. Pakosta olen sitä nuorempana ja (erittäin lyhyin kausin) kausittain aikuisiällä harrastanut.
En saa liikunnasta MITÄÄN hyvää oloa. Kuntoni on varmasti tosi alhaalla, ja siksi kaikki liikunta tuntuu heti ikävältä. Ja vaikka kuntoni olisi parempi, sittenhän vain aktiviteetin tasonkin täytyisi olla korkeammalla: liikunnassa kun kai on tarkoitus nostaa sykettä ja hengästyä, sekä venyttää ja vahvistaa lihaksia...Minä siis INHOAN sitä oloa, kun hengästyttää tai lihaksissa tuntuu venytys. Ihmetellen kuuntelen liikunnallisten ystävieni puheita adrenaliinipiikeistä ja liikunnan tuomasta hyvästä olosta. Minua se liikkuessa tuleva tunne (hengästys, kipu, kehon äärirajat, sykkeen nousu) vain ahdistaa suunnattomasti.
Olen toivottoman huono kaikissa pallolajeissa ja muussa yleisyrheilussa; sitä vihaan sydämeni pohjasta. Tanssiaym. naisellisia lajeja olen kokeillut monenmoisia, mutta ylipäätään ajatus ohjatusta ryhmäliikunnasta on ahdistava. Uiminen tai hidastempoinen pilates tms. kotijumppa menee juuri ja juuri, mutta kun ajatus liikkumisesta ei herätä mitään mielenkiintoa, pikemminkin ahdistusta, on kynnys järjestää aikaa liikunnalle ja lähteä/alkaa liikkumaan toki kovin korkealla! Kyllähän sitä nyt työpäivän ja kaikkien muiden velvollisuuksien jälkeen vähällä vapaa-ajallaan mieluusti tekee jotain sellaista, mistä nauttii, eikä ryhdy hampaat irvessä "hoitamaan lisää velvollisuuksia".
OLEN NIIN KATEELLINEN IHMISILLE, JOILLE LIIKUNTA ON MIELUISAA VAPAA-AJAN PUUHAA!
Olen aina ollut hoikka ja kaiken kukkuraksi siten hyvillä geeneillä varustettu, että kroppani on siro ja mukavan mallinen (enkä edes ihaile lihaksikkaita, urheilullisia kroppia!) joten painonhallinnallisesti tai ulkonäöllisesti en ole liikuntaa joutunut koskaan ajattelemaan...
Nyt olen kolmekymppinen, ja ymmärrän, että oman terveyteni kannalta olisi lähes välttämätöntä alkaa harrastaa jotain säännöllistä liikuntaa. Nyt kun lapseni on jo kouluikäinen ei hänenkään kanssa tule ulkoiltua ja hyötyliikuttua samoin kuin pienempänä.
Auttakaa siskot! Miten saisin itseni innostumaan jostain liikunnasta? Ja jos ei innostumaan, miten saisin itseni vaikka väkisin liikkumaan? Lajiehdotuksia? Mitä tahansa apuja otetaan vastaan!!!
Kommentit (25)
Osta kuntopyörä kotiin ja ala polkemaan sitä kun katsot telkkaria.
Palkkaa PT, jonka avustuksella aloitat kuntosaliharrastuksen.
Käviskö tanssi? On muutakin kuin perusliikuntaa, mutta kunto nousee.
Minä käyn 6-7 km reippailla kävelylenkeillä ystäväni ja hänen koiransa kanssa, koska yksin olen huono ja laiska lähtemään, ja omaa koiraa en voi asumistilanteen takia ottaa. Puoliso on yrittänyt mukaansa kuntosalille, mutta ajatuskin siitä ahdistaa. Mielummin treenaan kotona kehonpainotreeniä youtubea katsellen, ja käyn kävelemässä ja muulla tavoin hyötyliikun.
Pitää vaan kokeilla eri lajeja ja koittaa sitä kautta löytää joku mikä innostaa. Kävelyssäkin kokeile eri olosuhteita eli katu- ja metsäkävelyä (ite en jaksa kadulla kävellä kuntolenkillä, mutta metsäisemmässä ympäristössä kävelen mielelläni).
Ite oon myös sohvaperuna jonka pitäis kuntoilla. Sain joululahjaksi Ring fit pelin ja olen nyt vähän innostunut sen kautta kuntoilusta.