päätös muuttaa erilleen, mutta asuntoa ei löydy
Olen nyt lopultakin tehnyt päätöksen muuttaa lasten kanssa pois (miehen henkinen vuosia jatkunut väkivalta). Mutta asuntoa en ole löytänyt. Olen kunnan asuntojonossa, mutta sieltä ei kuulu mitään. Lisäksi olen yrittänyt löytää asuntoa lehdistä ja netistä. Kaikki jotka löydän ovat liian kaukana lasten koulusta.
Ja nyt lopulta löysin yhden, mutta siinäkin oli tulo- ja omaisuusrajoja. Kai noissa kunna asunnoissakin on, mutta veilä ei tarvinnut ilmoitella kuin kuukausitulot. Meillä on miehen kanssa yhteinen talo, ei velkaa, joten omaisuus vaikuttaa. JOten mistä ihmeestä löydän meille asunnon. Olen todella loppu ja paraneminen alkaa vasta kun pääsen täältä pois.
Lehteen en halua laittaa ilmoitusta, koska sen näkisi miehen lisäksi myös miehen sukulaiset, naapurit yms, enkä jaksa selitellä ennen kuin pääsen omaan kotiin. Miehelle olen sanonut hakevani asuntoa, mutta ei taida uskoa.
Muutenkin olen ihan hukassa miten edetä. Keskuteluapua olen saanut, mutta konkreettiset käytännönneuvot puuttuvat.
Kommentit (46)
Tules nyt kertomaan lisää, me yritämme auttaa!
musta tuntuu että ap on niin hukassa, ettei osaa ajatella mitään.Jos ap luet näitä vielä, niin soita sinne turvakotiin, jooko?
ei siis ole varaton. Kyllä minusta pitäisi jostain nyt löytää voimia ja tukea sen verran että saat eron vireille heti ihan virallisesti. Ota yhteyttä oikeusaputoimistoon ja kysy miten pitää menetellä että saat rahasi pois nopeasti.
Ja kannattaa varmaan etsiä tähän väliin jotain pientä ja edullista vuokra-asuntoa vapailta markkinoilta, eikä vielä lopullista kotia. Sitten kun omaisuus on jaettu, voit katsella pysyvämpää.
henkilökuntahintaan 45€ huone ja kunnon aamupala....luulin että turvakoti olis edullinen mutta kattia kanssa.....kertaan jäi mun käynti sit laitoin eron vireille ja nopsaan....
Jos ammattiauttajat ovat sitä mieltä, että tässä tilanteessa ei kannata mennä turvakotiin, uskon heitä.
En ymmärrä miksi turvakotiin meneminen ratkaisisi mitään. Ainoa sen jälkeen uuden elämän aloittaminen olisi vielä vaikeampaa. SIllä varmasti "kaikki" tietäisivät missä on oltu. Lapsilla olisi tosi vaikeaa palata kouluun jne.
Jos talonne on velaton, sitä vastaan voi tietysti ottaa lainaa uutta asuntoa varten ennen ositustakin, mutta siihenkin tarvitsee miehen luvan. Eikö sinulla olisi ketään ystävää tai sukulaista, joka voisi olla tukena tässä asuntoasiassa ja selvitellä tuota käytännön puolta puolestasi? Nyt kuulostaa siltä, että olet juuttunut jonkinlaiseen epätoivon silmukkaan ja poljet vain paikallasi, vaikka kaikkien kannalta parempi olisi hoitaa homma ripeästi.
Ei ole ketään jolta voisin pyytää apua tässä tilanteessa. Asunnon ostaminen on joka tapauksessa niin iso asia, ettei sitä tässä mielentilassa kannata tehdä. Vuokra-asunnon vaihtaminen on huomattavasti helpompaa.
Kiitos teille jotka tsemppasitte.
Sekin hieman vaikuttaa, mistä niitä asuntoja löytyy.
Joku kiva yksityinen saattaisi vuokrata sulle, kun rohkeasti vaan soitat ja kerrot tilanteesi. Ja sanot, että kun ero on selvä, niin sinulla on rahaa ja olet luotettava vuokranmaksaja.
Me päästiin jonon ohi koska asunnossa oli hometta.
sellaiselta jonka hengenlähtö saattaa olla käsillä.
Ottakaa kirkkoon yhteyttä ja kuntanne sosiaalitoimeen sieltä kautta saattaa löytyä asunto nopeammin.
Ei niihin välttämättä pääse ihan noin vain. Ja te jotka hoette, että mene sukulaisten luo: ei se ole kaikille mahdollista! Sukulaiset voivat asua kaukana ja kokemuksesta voin kertoa, että eroava ihminen ei välttämättä KENEN TAHANSA nurkkiin jaksa muuttaa kuuntelemaan ihmettelyä ja asian vatvomista. Itselläni ei ainakaan ollut yhtään ketään tällaista ihmistä.
Ap, minä olen ollut samassa tilanteessa. Silloin tosin vuokra-asuntoja sai helpommin ja halvempia kuin nyt. Se on tosiaan todella hankala tilanne. Oletko katsonut Opiskelijoiden Vuokravälityksen vapaat asunnot? Jos muutat paikkakuntaa, esim. samalle paikkakunnalle kuin missä työpaikkasi on, voit saada asunnon perusteena "paikkakunnan vaihto".
Minä sain aikanaan kaksion yksityiseltä vuokranantajalta, vaikka kiinnostuneita oli paljon. Vuokranantajan mielestä olin enemmän asunnon tarpeessa kuin sinkkumiehet, joita muut hakijat pääasiassa olivat.
Kannattaa laittaa itse se ilmoitus jonnekin lehteen ja/tai nettiin ja laita vaikka se prepaid-numero. Minusta on täysin ymmärrettävää, ettet halua kuulutella tilannettasi vielä ympäriinsä. En itsekään halunnut ennen kuin olin todella päässyt muuttamaan pois.
Onko mahdollista, että voit jäädä nykyiseen asuntoonne ja mies muuttaa pois? Jos laitat avioerohakemuksen vireille, on mahdollista että enemmän asunnontarpeessa oleva saa jäädä nykyiseen asuntoon ja toinen velvoitetaan muuttamaan pois. Jos lapset jäisivät sinulle, olet teistä selvästi enemmän asunnon tarpeessa, mukaanlukien lasten koulun läheisyys ym. Tästä ei itselläni ole kokemusta, mutta ehkä joku toinen voi kertoa tarkemmin.
Kyse ei ole vuokran suuruudesta. Pikkuisen on rahaa säästössä eli vuokratakuut onnistuu, mutta kun asuntoa ei löydy.
Kuntaan (asunnonhakutoimistoon tai mikä lie) olen soittanut ja kertonut tilanteesta. Sanoi että tällä hetkellä kolmioita ei ole. Pitää odottaa.
Eroa en pysty tässä tilanteessa laittamaan vireille, eikä se auttaisi minua kuitenknaa löytämään asuntoa. Mistä ne vapaat vuokra-asunnot yksityisiltä markkinoilta löytää? Siis netistä ja lehditsä olen etsinyt. Monen firman sivuilt aolen hakenut. Mutta kaikki on liian kaukana, että lapset pääsis kouluun.
Lupasin jo vanhimmalle lapselle, että muutetaan vasta kun löytyy asunto, josta voi nyt ainkain kevään jatkaa samassa koulussa. Itse en lapsia voi kuskata, koska käyn töissä. Bussilla on näistä paikoista joissa on ollut asuntoja liian hankala matkaustaa (vähintää kahdella bussilla ja bussit ei kulje kovin usein), taksia minulla ei ole varaa maksaa.
Tyydy vähempään.Itse muutin kolmen lapsen kanssa ensin yksiöön, kunhan vain pääsin pois!
Tyydy vähempään.Itse muutin kolmen lapsen kanssa ensin yksiöön, kunhan vain pääsin pois!
Vois tietysti yrittää kaksiota, mutta 3 alakouluikäistä on melko paljon, jos kaikken pitää nukkua samassa huoneessa. TUnteet kuumenee ehkä liikaa.
jokaisella kunnalla on kriisiasuntoja- kysy niittä
ja otat miestäsi munista kiinni ja kerrot sille tilanteen!Sun pitää olla rohkea,muuten et onnistu!
se toimi minulla. minut muistettiin ja minulle soitettiin heti kun vapautui asunto haluamaltani alueelta. pitää jäädä niiden ihmisten mieleen, ei olla vain numero hakijalistassa. sillä tavalla pääsin ainakin VVO:lla ja YH Suomella (nykyinen Avara) jonon kärkeen. Loppujen lopuksi minull aoli jopa valinnan varaa, ja valitisin kolmesta asunnosta parhaan, eli tämän missä nyt lapsen kanssa asumme. Ja hyvä asunto onkin. Älä siis jää odottelemaan josko joskus tulisi postissa jokin asuntotarjous, vaan soittele itse.
ja otat miestäsi munista kiinni ja kerrot sille tilanteen!Sun pitää olla rohkea,muuten et onnistu!
Mies sanoo vaan, että mitä sää taas kiukuttelet.
Soittelen tänään. Paikkakunta on sen verran pieni että yksi soitto riittää. Ei täällä niitä asuntoja niin kamalasti ole.
Sitä vaan ihmetteln, että mistä niitä yksityisillä markkinoilla olevia asuntoja löytää, kun niitäkään ei ole.
Hommaat erillisen pre paid -liittymän tai avaan jonkun höpö-höpö-sähköpostin.