Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sairas tuo uusimman Perhe-lehden juttu että lapsi kasvatetaan sukupuolettomuuteen

Vierailija
04.03.2009 |

Haastattelussa friikki-lesbopari, jonka sukupuolettoman lapsen nimi on Ruu, eivätkä nämä friikit suostu paljastamaan edes sukulaisilleen, kumpaa sukupuolta lapsi on.

Pikkuisen taas kasvatetaan tulevaa terapiassa juoksijaa tuostakin lapsesta. Huostaan pitäis moisilta kummajaisilta lapsi ottaa.

Kommentit (91)

Vierailija
41/91 |
05.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä on päänuppi kohta sekaisin kun itse osaa vastata kysyttäessä oletko tyttö vai poika...

Vierailija
42/91 |
05.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

hehän eivät olleet äiti ja isä vaan kettu ja susi!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/91 |
05.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta useinmmat vauvat todella ovat aivan sukupuolineutraaleja. Toki monet vanhemmat kertovat, että tytöt ja pojat ovat olleet jo vauvoina erilaisia, mutta uskoisin, että tässä voi vaikuttaa ympäristö ja se, että näkee tietyt asiat tyttövauvalla "tyttöjuttuina".

Mutta yleensä noin 2-vuotiaana lapsille tulee hirveä kiinnostus sitä kohtaa, miksi on poikia ja tyttöjä. Eiköhän jokainen normaali vanhempi siinä vaiheessa huomaa, että se on lapsesta itsestä lähtevää eikä mitään päiväkodin propagandaa.

Meillä on tyttö, joka oli todella poikamainen aina 3-vuotiaaksi asti ja annoimme hänen rauhassa olla sitä. Pukeutuikin melko neutraalisti. Sitten täytti neljä ja alkoi prinessavaihe ja nyt sitä on tuettu kyllä ihan kympillä. Saa olla niin prinsessaa ja neitiä kuin ikinä haluaa ja sitten kun taas kiinnostuu muista jutuista, niin mennään sen mukaan. Jos joku on sanonut meidän tytölle, että tytöllä ei voi olla vaikka leikkiautoja, olen todennut, että sellainen on höpö höpöä. Kyllä meillä on niitäkin, mutta leikkii niillä aika vähän.

Ymmärrän itse sen niin, että tuetaan silloin lapsen kiinnostuksenkohteita, ei pyritä pimittämään häneltä sukupuolirooleja.

Vierailija
44/91 |
05.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tytöt ja pojat puettiin samanlaiseen vauvanmekkoon 2 - 4-vuotiaaksi asti. Mutta ei heiltä varmaan kukaan salaillut, kumpaa sukupuolta ovat...

Vierailija
45/91 |
05.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi sukupuoli pitää kieltää/piilottaa. Ei sitä valttämättä tarvitse erikoisesti tuotda esille, mutta tosiasiahan on sen että tuokin lapsi on joko tyttö TAI poika. Mitään välimuotoa ei ole olemassa (vrt. itsesiittoiset kasvit). Ainakaan siis terveitä lapsia ei synny ilman sukupuolta tai molemmilla vehkeillä varustettuina!

Vierailija
46/91 |
05.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alla olevaan pitää kommentoida sen verran että kun olin noin 5-7 vuotias, samoilla pihoilla leikki eräs Niklas-niminen lapsi, joka oli tosi raisu ja teki aina kaikenlaista kiusaa ja oli väkivaltainen. Itse kuitenkin kuvittelin aina että hän on tyttö - en tuntenut ketään muuta Niklasta ja minulle se oli sitten tytönnimi - huolimatta siitä että tämä Niklas oli kyllä varsin poikamainen. No, homma selvisi kun Niklas tuli kanssani samalle luokalle ;) Enkä koskaan pitänyt sitä mitenkään kummallisena, että olin ensin luullut että hän on toista sukupuolta.

Mutta mitä tulee tähän keskustelun alla olevaan Ruu-tapaukseen, aikamoiselta liioittelulta kuulostaa heidän käsityksensä 'sukupuolineutraaliudesta'.

Tuollainen vouhkaaminen nostaa lapsen sukupuolen oikein esille. Kaikki naapurit ja ystävät sitä sitten ihmettelevät. Mitä vastaavat lapselle ( kun lapsi näkee ympäröivästä maailmasta, että on tyttöjä ja poikia) kun lapsi kysyy, kumpi hän on.

Mitäs kun naapurin lapset tulevat hakemaan Ruuta ulos? Leikkiikö Ruu silloin poikien vai tyttöjen kanssa? Naapurin poika tulee hakemaan Ruuta pihalle, ja kysyy että onko Ruu poika vai tyttö. Vahemmat siihen, että eivät kerro ja Ruu ei itse tiedä. Sitten lähtevät pihalle kirmaamaan ja Ruulle tulee pissahätä ja juoksee puskan taakse kontilleen pissalle, jolloin naapurin poika huomaa että on Ruu onkin tyttö...Ruusta tulee lopulta pihan lapsien hylkäämä friikki.

Vierailija
47/91 |
05.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

että lapsi ei ole käynyt hiekkalaatikolla, koska vanhempi (äiti) ei halua sinne mennä. Tämä vanhempi (joka siis ei itse tunne olevansa äiti,vaan kettu), ei tee lapsen kanssa mitään mitä ei itse halua. Myöskään lapsen ei tarvitse tehdä mitään mitä ei halua. Yhdessä he tekevät vain sitä mitä molemmat haluavat. Toinen vanhempi ( susi eli isä joka ei halua olla isä) hoitaa lasta illat, mutta on sitä mieltä että se rajoittaa hänen tekemisiään. Hän kuin ei tunne olevansa mikään vanhempi tai ei ainakaan maskuliininen vanhempi.

Vierailija
48/91 |
05.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivätkä kettu ja susikaan taida tietää mitä sukupuolta edustavat.

Vierailija
49/91 |
05.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaikkeen sitä törmää. Siis miksi lapselle ei anneta kehittyä normaalia sukupuoli-identiteettiä? Kuka siitä höytyy ja miten? En ymmärrä. Korkeintaan lapsi oppii että hänen sukupuolisuutensa on paha ja salattava asia, ja oppii sitä häpeämään / piilottelemaan...

Miksi tällaisesta perheestä on tehty artikkeli? Siis mikä oli jutun pointti (enpä ole lehteä lukenut).

Vierailija
50/91 |
05.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

vuosittain syntyy joitakin satoja lapsia, joilla on molemmat sukupuolielimet.

Ehkä Ruu on tällainen ja viisaat vanhemmat ovat päättäneet odottaa, että selviää kumpi (tyttö vai poika) heidän lapsensa sitten oikein on...

Vierailija
51/91 |
05.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin yhden äidin kanssa samaan aikaan synnyttämässä esikoistani ja heille syntyi tällainen... Ikävä kyllä tässä Ruun tapauksessa ei taida olla edes tästä kyse. Luitko juttua?!

vuosittain syntyy joitakin satoja lapsia, joilla on molemmat sukupuolielimet.

Ehkä Ruu on tällainen ja viisaat vanhemmat ovat päättäneet odottaa, että selviää kumpi (tyttö vai poika) heidän lapsensa sitten oikein on...

Vierailija
52/91 |
05.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

että miksi tällaisesta perheestä on tehty artikkeli lehteen? Vielä ymmärrän hiukan vähempi-kiihkomielisen suhtautumisen lapsen sukupuoleen, mutta en tätä totaalista sukupuolen kieltämistä.

Vierailija
53/91 |
05.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kumpi oli isä ja kumpi äiti, vai oliko kumpikaan nainen? ja lapsen identiteetin muodostus kyllä häiriintyy. ei vanhemmat perustosiasialle voi mitään että on miehiä ja naisia. outoa.

Vierailija
54/91 |
05.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse artikkelin lukeneena jäimyös paha mieli lapsen puolesta. Mutta lapsen vanhemmilla on oikeus päättää lapsensa kasvatuksesta ja se ei aina mene yksiin yleisten arvokäsitysten kanssa.

Mielestäni oli kuitenkin perheeltä rohkeaa suostua haastatteluun.

Vierailija
55/91 |
05.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikille ihmisille pystytään määrittelemään sukupuoli viimeistään kromosomitutkimuksen perusteella. Joskus ulkoisten tunnusmerkkien perusteella vastasyntyneen sukupuoli voi olla epäselvä, mutta se ei tarkoita että lapsi olisi kaksineuvoinen.

Ainoastaan yksi täysin molempisukupuolinen nisäkäs on löytynyt ja silloin tapaus koski lintua. Eri asia on, jos ihminen kokee olevansa sekä mies että nainen.

Vierailija
56/91 |
05.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omalle lapselleni on ainakin tuntunut olevan tärkeää saada olla ylpeä omasta tyttöydestään ja korostaa sitä. Hassua, että tavallaan kielletään sukupuolen olemassaolo, kun se kuitenkin on tärkeä osa ihmisen identiteettiä.

Te ette ymmärrä Ruun vanhempia ja he eivät ymmärrä teitä. Teidän mielestä on itsestään selvää, että naiset ovat feminiinisiä ja miehet maskuliinisia. Sitten jos tulee vastaan joku joka uskaltaa olla oma itsensä, vaikka nyt maskuliininen nainen, niin kummastelette häntä ja pidätte epänormaalina, koska oletatte, että kaikkien pitää olla samanlaisia kuin te. Nämä ruun vanhemmat taas kuvittelevat, että kaikki feminiiniset naiset ja maskuliiniset miehet on pakotettu väkisin rooliinsa, eivätkä tajua, että toiset oikeasti ovat feminiinisiä tai maskuliinisia, eivätkä "neutraaleja" kuten he.

Ymmärrättekö?

Vierailija
57/91 |
05.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

y-kromosomi ovat miehiä. On olemassa esimerkiksi vain yhden x-kromosomin naisia, mutta he ovat kuitenkin naisia, vaikkakin heillä on tavallisuudesta poikkeavia piirteitä. Ja on xyy-miehiä, joilla on kaksi y-kromosomia yhden sijasta jne.

Vierailija
58/91 |
05.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omalle lapselleni on ainakin tuntunut olevan tärkeää saada olla ylpeä omasta tyttöydestään ja korostaa sitä. Hassua, että tavallaan kielletään sukupuolen olemassaolo, kun se kuitenkin on tärkeä osa ihmisen identiteettiä.

Te ette ymmärrä Ruun vanhempia ja he eivät ymmärrä teitä. Teidän mielestä on itsestään selvää, että naiset ovat feminiinisiä ja miehet maskuliinisia. Sitten jos tulee vastaan joku joka uskaltaa olla oma itsensä, vaikka nyt maskuliininen nainen, niin kummastelette häntä ja pidätte epänormaalina, koska oletatte, että kaikkien pitää olla samanlaisia kuin te. Nämä ruun vanhemmat taas kuvittelevat, että kaikki feminiiniset naiset ja maskuliiniset miehet on pakotettu väkisin rooliinsa, eivätkä tajua, että toiset oikeasti ovat feminiinisiä tai maskuliinisia, eivätkä "neutraaleja" kuten he.

Nimenomaan. En perhettä lähtisi miksikään friikiksi moittimaan vain siksi, että elävät eri tavalla kuin muut.

Jutussa mua mietitytti kuitenkin tuo vahva sukupuolisuuden kieltäminen. Eihän se, että lapselle sanoo tämän olevan tyttö tai poika kerro sille pienelle taaperolle mitään, koska hänhän on vielä varsin tietämätön moisista käsitteistä! Lisäksi pisti silmään tuo sanonta: sukupuolineutraalit lelut. Minkälaisia ne heidän mielestään on? Tässähän vanhemmat nimeomaan alleviivaavat sukupuolisuutta, jos olettavat että autot on poikien ja nuket tyttöjen leluja?! Eikös lapsen pitäisi saada leikkiä molemmilla?

Jutussa lapsen isä mielestäni varsin selkeästi kertoi olleensa nuorempana hukassa oman sukupuoliroolinsa kanssa, ja epäilen tämän vaikuttaneen heidän päätökseensä. uskon siis, että toimivat omasta mielestään lapsen parhaaksi, jotta tämä ei joutuisi samanlaisen ahdistuksen valtaan.

Itse uskon, että lapsen on hyvä elää, kun tuntee olevansa rakastettu sellaisena kuin on: tyttömäisenä poikana tai poikamaisena tyttönä. On tärkeämpää tukea lapsen persoonaa kuin kieltää oikeus omaan sukupuoleen.

Vierailija
59/91 |
05.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

että lapsi ei ole käynyt hiekkalaatikolla, koska vanhempi (äiti) ei halua sinne mennä. Tämä vanhempi (joka siis ei itse tunne olevansa äiti,vaan kettu), ei tee lapsen kanssa mitään mitä ei itse halua. Myöskään lapsen ei tarvitse tehdä mitään mitä ei halua. Yhdessä he tekevät vain sitä mitä molemmat haluavat. Toinen vanhempi ( susi eli isä joka ei halua olla isä) hoitaa lasta illat, mutta on sitä mieltä että se rajoittaa hänen tekemisiään. Hän kuin ei tunne olevansa mikään vanhempi tai ei ainakaan maskuliininen vanhempi.

Muutenkin koko touhu menee jo pikkasen överiksi...!

Vierailija
60/91 |
05.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei sille pojalle/tytölle saa ostaa nukkeja eikä autoja! Jos ei ole sukupuolta niin silloinhan se saa leikkiä molemmilla, eikös juu?

No niillä kaheleilla on mennyt tuo vapausjuttukin jo liiankin pitkälle, eihän aina voi tehdä mitä haluaa, "ei mennä hiekkalaatikolle koska minä en halua, muutetaan erilleen koska toisen kanssa asuessa joutuisi tekemään kompromisseja"

Pitemmän päälle tuo ei voi toimia, lapsen kanssa tulee ristiriitatilanteita ja aikuisen on kasvettava uhrautumaankin, saatika sitten tekemään jotain mikä ei miellytä. Lapsiparka, miten sekavaa. Koulussa ihmetellään vielä noita kettua ja sutta, lapsesta tulee kummajainen joukossa. Ja joku päivä lapsi itkee miksei hänellä ole äitiä ja isiä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme kuusi