kahta ikävuotta lähestyvä
lapsi ei saa lusikkaa omaan käteensä syödessään, ei saa juoda tavallisesta mukista vaan juo tuttipullosta ja joskus nokkamukista ja tuo vaan sen takia koska lapsen äiti ei halua että tulee sotkua :O
meillä 1v4kk ikäinen syö siististi itse kun sai alkaa harjoitteleman heti kun kiinnostusta osoitti, myös tavallisesta mukista juo hyvin.
luulisi kahden pienen lapsen äidin elämää helpottavan kun edes toinen söisi itse. ja täytyyhän lapsen saada opetella, potalle lasta ei ole vielä viety, tutista vierotusta ei edes mietitä..
miten ottaa asia puheeksi varovasti? oikeasti olen huolissani tuon äidinkin jaksamisesta? vai annanko vain asian olla? koitin kyllä puhua ennen toisen lapsen syntymää muutama kuukausi sitten
Kommentit (2)
Meillä on kanssa annettu itse syödä heti, kun kiinnostaa ja hyvin on onnistunut. Sotkun määrä on törkeä kuitenkin. Eli jaksamiselle sillä ei musta ole mitään merkitystä, sama aika menee syöttämiseen ja sotkun siivoukseen. Mutta lapselle itselleen olisi tärkeää saada opetella asioita.
Mieti tarkkaan, mitä kannattaa vauvaväsyneelle äidille alkaa selittää. Ehkä kommenttisi voisivat odottaa vähän aikaa ja alkaa sitten varovasti keskustella siitä, mitä kaksivuotias jo osaa (ja kehua taitoja). Ehkä kannustaen äiti uskaltaisi laajentaa lapsen reviiriä.
Meillä on 3 lasta, kaikki ovat kyllä syöneet itse tuon ikäisenä (omasta tahdostaan) mutta mun mielestä noilla muilla nyt ei niin kamalan kiire ole vielä. Ihan hyvin meidän lapset osaa juoda tavallisesta mukista vaikka en sitä pienenä heille antanut koska en jaksanut koko ajan hypätä siivoamaan sitä sotkua.