Kuinka nopeasti harjoituskorvikset pois?
Otatin eilen korvareiät aiempien mentyä umpeen. Tässä nyt mietinkin, kun aiemmalla kerralla annettiin ohjeeksi noin 4-5 viikkoa pitää harjoituskorviksia, ja nyt tällä kertaa (eri paikka) ohjeissa lukee jopa kahdeksan viikkoa...
Kysymys siis n: kuinka nopeasti olette ottaneet harjoituskorvikset pois?
Kommentit (43)
Muista nyt pyöritellä niitä ja lotrata puhdistusaineella! Kyllä se kuukausi pitäisi riittää, parempi kuitenkin noudattaa ohjeita
Meillä oli lapsen kanssa kiistaa tuosta pyörittelystä, hoito-ohjeissa ei manita mitään pyörittelystä. Harjoituskorvisten pitoaika oli 4-6 viikkoa. Kaikki ovat kuulemma pyöritelleet, sitten paljastui että aika monella on myös tulehtunut reiät. Meillä on pyöritelty vain muutaman kerran samoin desinfioitu vain muutamn kerran, jatkuva korvien räppääminen ärsuttää reikiä eivätkä ne parannu kunnolla.
Ohoh, mulle antoi rouva mukaan desinfiointiaineen josta tunsin heti että sitä ei kannata laittaa, jätin sen pois käytöstä jo toisen käyttökerran jälkeen. Pyörittelyä sanottiin että pitäisi kahdesti päivässä tehdä. Pitääpä kai vähentää pyöritteyäkin. Vedellä ajattelin silti huuhdella ainkin kerran päivässä... ap
Oikeestiko vielä tehään pyssyillä ja joku vapaaehtosesti suostuu tuohon??!!Tietona ,että ei niitä pyssyjä klaavata/desinfioida ikinä!Ei millään kultasepällä ole mitään ultrapesureita ja klaaviuuneja takahuoneessa!Suolavedellä voi putsata tai ostaa valmiinliuoksen apteekista!
[quote author="Vierailija" time="01.02.2015 klo 20:44"]
Oikeestiko vielä tehään pyssyillä ja joku vapaaehtosesti suostuu tuohon??!!Tietona ,että ei niitä pyssyjä klaavata/desinfioida ikinä!Ei millään kultasepällä ole mitään ultrapesureita ja klaaviuuneja takahuoneessa!Suolavedellä voi putsata tai ostaa valmiinliuoksen apteekista!
[/quote]
Niin, no edelleen, siihen pyssyyn ei se korvis tai korva kosketa missään vaiheessa. Korvis tulee steriilin kasetin sisältä. Ja aika monella on se ultrapesuri takahuoneessa, mutta ei sillä kyllä varmaankaan sitä pyssyä liotella, vaan koruja ym.
Minua käskettiin pitämään puoli vuotta! Ja niin myös kaikkia kavereitani. Outoa jos olis niin vähän aikaa. :0
Mulla oli 3kk, 1:2 laimennetulla desinfiointiaineella (mulla on atooppinem iho) putsasin joka ilta ja aamu MUTTA silleen että vanulappu korvan takana ja suihkutin korvan takaa ja edestä. En koskenut käsin, ja silti pesin tarkasti kädet ettei mee bakteereja. Tosta on nyt 5v ja välillä oon laiska pitämään korviksia, mut ei reikä oo menny umpeen vaiks ois yli kuukauden ollu ilman :) mut kannattaa kuunnella tota nr. 11:ta, kuulostaa myös pätevältä.
Puol vuotta!!! Hui... en kyllä jaksa niin pitkään odottaa näiden kanssa... Mulla on jo korviksia iso läjä mutta kaipa mä tän kuukauden pidän. Ei oo yhtää sattunu ekan tunnin jälkee, ei oo punaset eikä oo turvoksissa. Jos neljän viikon jälkee vaihtais sit niihin "koukku"mallisiin et ne sais hengittää kuitekin....
Nyt kuulin ettei näitä kannatakaan pyöritellä edes päivittäin? Ja joku taas sanoi että kasvaa ihoon kiinni jossei pyörittele? Kuinka usein te olette pyöritelleet harjotuskorviksia? ap
On ihan älytöntä käydä ottamassa pyssyllä ammutut reiät. Miksei aikuinen osaa käyttää järkeä ja käydä lävistysliikkeessä teettämässä ihan oikeat reiät, eikä mitään epähygieenisellä pyssyllä tehtyjä repaleita?
En mä tiiä ketään joka ois lävistäjällä käynyt. En myöskään ketään jolle olisi tullut ongelmia lävistyspyssyistä. Mun vanhatkin reiät on nätisti parantuneet, pyssyllä nekin tehtiin. Tuskinpa nyt ois ihan laillista niitä pyssyjä käyttää jos niissä olisi jokin henkeä uhkaava riski? ap
[quote author="Vierailija" time="01.02.2015 klo 18:56"]On ihan älytöntä käydä ottamassa pyssyllä ammutut reiät. Miksei aikuinen osaa käyttää järkeä ja käydä lävistysliikkeessä teettämässä ihan oikeat reiät, eikä mitään epähygieenisellä pyssyllä tehtyjä repaleita?
[/quote]
No tämä nyt on turhaa vouhotusta. Ampumalla ne reiät on iän kaiken korviin laitettu. Luuletko tosiaan että ne lävistäjän kamat olisi yhtään steriilimmöt kuin kultasepänkään?
Ne "harjoituskorvikset" tulevat suoraan steriilistä paketista, siihen ei kosketa käsin, eikä niitä nykyään enää pyöritellä, se on ikivanhaa tietoa jostain 80-luvulta kun oli vielä erilaiset pyssyt. Nyt ne korvikset jotka ammutaan on teräväkärkisiä ja paksuja, paksu siksi että siitä reijästä ei tule liian pientä, ja terävä kärki tietysti siksi että se lävistää korvan. Terävä kärki menee piiloon korviksen takaosaan joka on umpinainen. Niitä ei pyöritellä juuri sen takia että käsistä sinne menee bakteereja, siitä pyörittelystä ei ole mitään hyötyä, ei niihin korviksiin iho takerru kiinni, kun se iho paranee.
Suihkutettavaa desiä voi laittaa. Ja kannattaa niiden antaa olla se 6-8 viikkoa, mitä nuorempi ihminen sitä kauemman, mutta sitten ne korvikset heitetään roskiin, niitä ei pidetä enää myöhemmin koska ne on niin paksut, jos niitä pitää liian kauan reijistä tulee jopa liian isot.
Lapsilla uusiutuu iho niin nopeasti, että jos korvikset on yön yli pois, kasvaa takaa iho umpeen, lapsilla kannattaa pitää "harjoituskorvisten" jälkeen koukullisia korviksia, sellaisia pieniä joissa on kuitenkin lukko, että eivät itsellään putoa pois, ilma kiertää paremmin kuin tappikorvksissa, tappikorviksia on joillakin ollut niin tiukalla että se takaosa on työntynyt sinne raikään niin tiiviisti että iho on kasvanut lukonkin päälle, se on melko ällöä..
T: entinen kello- ja kultaliikkeen omistaja
Kiitos nro 11. Oli kattavasti kirjoitettu. Olen parikymppinen mutta tosiaan nopeasti menivät umpeen itselläni(kin). ap
Sitä en tiedä millaisia harjoituspyssyt nykyään on, mutta 2000-luvun puolivälissä otin itse ammutut korvikset ja eipä se "terävä" koru järin terävä ollut... Se pyssy vain runnoi korun korvan läpi, turposi aivan hulluna ja kesti kauan parantua. Vaikka sen harjoituskorun jättäisi siihen vuosiksi, niin ei siitä reiästä liian isoa tule... Kyllä se sitten kutistuu pian kun sen korviksen vaihtaa. Ap:n kysymykseen sanoisin että sitten kun lävistys on täysin parantunut, aika on henkilökohtainen. Vähintään kuukausi, helposti pari. Pyöritellä ei tarvitse, jos pyörittelee niin puhtailla käsillä ehdottomasti eikä sitten mitään turhaa räpläystä. Heitä desinfiointiaine roskiin samantien, se ei ole lävistykselle hyväksi, kuivattaa ihoa ja on liian tujua siihen. Keitetty vesi johon on lisätty vähän suolaa on kaikkein paras.
Desinfiointi ainetta on turha mennä suihkuttelemaan reikiin. Mikä funktio sillä muka on? Alkoholi vain ärsyttää haavaa.
Suihkussa voi huuhdella lämpimällä vedellä. Tai jos haluaa lotrata niin apteekista voi ostaa fysiologista NaCl liuosta.
Oleellisinta on että pitää näpit irti siitä lävistyksestä. Jos korvis takertuu jumiin, voi puhtain käsin kerran pyöräyttää.
Luuletteko että sairaaloissakaan puhdistetaan haavoja alkoholilla? Lääketieteessä alkoholi on vain terveen ihon puhdistusta varten. Suihkuttelemalla desinfektio ainetta lävistykseen vain hidastat paranemista.
itse pidin 1viikon ja pari päivää sitten mun äiti irrotti ne koska en ite saanut niitä pois. ei ainakaan mulla menny kipeeks mut toisilla voi tulehtuu
Mua käskettiin pitää alotus korviksii 3 viikkoo
Pidin 10 viikkoa varuiksi. Nyt 2v vuotta ilman korviksia ja läpi menee hyvin.