perheen hajaannus koulun alettua
Tuntuuko teistä, joilla lapset koulussa, että hajaannuitte kuka minnekin. Enää ei kauheasti ole koko perheen juttuja. Lapsetkin on yksin jossain harrastuksissa ja menevät omin voimin. Kavereiltakin voivat soittaa, että ovat nyt siellä. Jotenkin ei ole enää yhteistä elämää vaan monen eri ihmisen elämän sekasotkua. Onko kellään muulla samaa fiilistä? Miten yhdistätte perheen toimimaan perheenä edelleen?
Kommentit (6)
koska meillä on todella suuri perhe, ja nuorimmat lapset vasta päässeet vaipoista ja vanhin lapsi jo opiskelija. Siinä onkin haastetta, kun on erilaisia juttuja perheessä, ihan vanhemmillekin. Ei enää lähdetä vain porukalla jonnekin, vaan pitää panostaa aikaan kaikkien kanssa. Meillä koko perheen juttuja on se, että kerran viikossa istutaan samaan ruokapöytään ja tehdään matkoja koko perheellä.
Olen kotona aamuisin laittamassa lapsia kouluun ja myös vastaanottamassa koululaiset näiden tullessa koulusta. Meillä koulusta tullaan aina suoraan kotiin, paitsi että kerran viikossa kuvataidekoulu alkaa suoraan koulun jälkeen. Koulun jälkeen syödään välipala ja tehdään läksyt. Harrastukset ovat kuvataidekoulua lukuunottamatta vasta perheen yhteisen iltapäiväruuan jälkeen ja niitä on rajoitettu siten, että jää myös vapaailtoja. Kavereilla ei kyläillä monena päivänä viikossa, useimmiten kyläilyt rajoittuvat synttäreihin ja viikonloppuihin, sekä koulujen loma-aikoihin ja kaikki kyläilyt sovitaan etukäteen vanhempien kesken l. ei ole mahdollista, että lapsi soittaa olevansa nyt kaverilla.
Iltaisin yhteinen iltapala syödään klo 19 ja siihen mennessä mahdollisesti kylässä olevat kaverit lähtevät koteihinsa.
minkäikäisistä koululaisista teillä on kyse, jos vanhemmat kaikki kyläilyt järjestävät. Oletko aina kotona, et siis ole töissä, et päivisin etkä iltaisinkaan missään pois kotoa. Tulin vain uteliaaksi, miten se on mahdolista.
Työskentelen kotona, joten olen käytännöllisesti katsoen aina täällä.
Lapset ovat I, III ja VI -luokilla + vanhin kotona asuvista IX -luokalla
Meillä aina ollut tapa, että vanhemmat tarkistavat sen mihin lapsi on menossa ja että kyläpaikassa on vanhempia kotona, emme halua alakoululaisten olevan keskenään kenenkään kotona - meillehän voi aina tulla, kun olen itse täällä paikalla. Sama käytäntö on ollut jo silloin, kun nyt jo 3 aikuista lastamme vielä asuivat kotona, eikä valituksia ole jälkikäteenkään kuulunut, niin tällä mennään jatkossakin.
yhdessä, vaikka lapset olisivatkin ulkona kavereiden kanssa tai muualla harrastamassa. Kyllä sitä aikaa aina löytyy sen verran, että ehtii koko perhe sohvalle vaikka katsomaan yhdessä jotain ohjelmaa.
mies tekee kahta työtä ja minä silloin kun mies on kotona,kahdella murkulla on treenejä siellä ja täällä,miehellä omansa,vielä sitten koira ja taapero "jaloissa",joten yhteistä aikaa ei juuri ole :(