Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kohta 6v poika ei syö vihanneksi, hedelmiä... Muita?

Vierailija
03.03.2009 |

Keitoissa syö vihanneksia (keittojuurkeset) mutta ei esim erillään keitettyä porkkanaa saati sitten raakaa porkkanaa. Ei syö tomaattia, kesäkurpitsaa, paprikaa ym. Joskus harvoin siivun kurkkua.

Hedelmistä syö banaania ja omenaa, ei muuta.

Ollaan yritetty, yritetty ja taas yritetty, mutta kun ei niin ei....

Onko muita yhtä nirsoja lapsia?

Kommentit (47)

Vierailija
41/47 |
03.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on nimittäin 3-vuotias, joka söisi vain ne kasvikset, ja mielellään skippaisi kaikki lihatuotteet (joitakin poikkeuksia lukuunottamatta). Rakennan lautasen lautasmallin mukaisesti, ja lisää kasviksia ei saa, jos ei ole maistanut sovittua määrää (1-2 lusikallista) pääruokaa. Mut on opetettu siihen, että jos ei ole maistanut 20 kertaa, ei voi sanoa, että ei tykkää jostakin ruuasta. Kauhea ongelma tämä ei ole, koska lapsi sitten kuitenkin ajoittain innostuu syömään kaikkea, mutta etenkin jos nälkä ei ole kurniva, tahtovat lihat kyllä jäädä lautaselle.

Vierailija
42/47 |
03.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitat lautaselle aina salaattia ja/tai kasviksia. Sanot, että tänään on ruokana tätä, ole hyvä. Loput ruoant (pottu+liha) saa kasvisten jälkeen JOS syö ne.

Jos ei syö, seuraava ateria on 3-4 tunnin kuluttua, jolloin myös tarjotaan eka kasvikset.

Jos te annatte syödä mitä haluaa ja leipää yms. välipaloina, saatte syyttää itseänne nirsosta lapsesta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/47 |
03.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

että ihmettelen suuresti tuota uhkailu-linjaa jotka jotkut käyttävät. En lähtisi sille linjalle kyllä. Eiköhän lapsi opi syömään kasviksiakin, jos saa sen mallin kotoa = vanhemmat syövät kasviksia eivätkä jatkuvasti puputa esim. herkkuja. Siitä se lähtee sanoisin.

Mun terveelliset ruokatavat tulevat ihan kotoa. Siitä että olen kuullut äidin saarnaavan ettei saa syödä niin paljon pullaa ja pitää syödä marjoja yms. En mä aina ole tätä noudattanut mutta nyt 37-vuotiaana, niin se on jossain selkärangassa se että pitää syödä paljon marjoja ja hedelmiä yms.

Vierailija
44/47 |
03.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sivusta seuranneena tällaista nirsoilijaa ja äitiään, väittäisin, että tällaiset totaalinirsot ovat löytäneet hyvän keinon pompottaa vanhempiaan.

Vierailija
45/47 |
03.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim. tänään päivälliseksi: keitettyjä perunoita, kirjolohta ja salaattia.

Kaikkea lautaselle ja kaikkea on maistettava ennen kun poistuu pöydästä.

Salaatista lapset eivät pidä, mutta maistavat kuitenkin se haarukallisen kun on pakko.

Uusiin makuihin tottuminen voi kestää kymmeniä maistamiskertoja ja ilman sinnikkyyttä lapset eivät välttämättä opi koskaan syömään kasviksia.

Meillä on 3 lasta ja kummasti huomaa, että jokaisella on ruokavalio laajentunut koko ajan ja jotkut inhokit ovat alkaneetkin maistua.

Vierailija
46/47 |
03.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoinen on nyt 5 v ja on viime kuukausina alkanut vihdoin syömään erilaisia kasviksia, mm. parsakaalia, porkkanaa ja kesäkurpitsaa. Hedelmistä syö omenaa, päärynää, viinirypäleitä ja banaania. Mandariineista tykkäsi ennen, mutta sen jälkeen, kun mandariinin mehua tirskahti pojan silmille, ei ole suostunut niitä syömään. Vielä puoli vuotta sitten poika ei koskaan syönyt esim. porkkanaa. Jopa ruoat, minkä sekaan sitä olin raastanut, jätti syömättä, vaikken kertonut, että niissä on porkkanaa. Ai niin ja kurkkua ja salaattia poika syö nykyään ihan hyvin. Tomaattia sen sijaan ei.

Me ei olla koskaan pakotettu poikaa syömään noita kasviksia, eikä olla tehty niistä numeroa. Niitä tarjotaan ja kehoitetaan maistamaan, mutta ei pakoteta. Mua on lapsena pakotettu syömään sellaisia ruokia, joita inhosin (niin kotona, päiväkodissa kuin koulussakin) ja mulla jäi kyllä traumat siitä. Pienempänä poika ei suostunut edes maistamaan mitään kasviksia (vaikka niitä tarjottiin kiinteään ruokaan siirtymisen jälkeen alusta asti), mutta nyt varmaan jo parin vuoden ajan poika on suostunut yhden lusikallisen/haarukallisen maistamaan jotain, mistä ei tykkää. Eli aika monta kertaa ehti esim. porkkanaa maistamaan ennen kuin se alkoi maistua (varmaan 50 kertaa).

Kuopus on vielä hankalampi tapaus ruoan suhteen kuin esikoinen. Hedelmiä kyllä syö, mutta kasviksista ainoastaan parsakaalia. Hänelle uppoaa sen sijaan raastettu porkkana ja kesäkurpitsa esim. makaroonilaatikon seassa ja tuota harrastankin aika paljon. Mutta jos lautaselle laittaa raakaa tai keitettyä porkkanaa, kesäkurpitsaa tms. ei suostu syömään. Voi kyllä laittaa suuhun, jos ns. pakotan maistamaan, mutta sylkee joka kerta pois. Sen enempää en aio häntä pakottaa.

Vierailija
47/47 |
03.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauvana meni kaikki soseet, mutta yhtaan klimppia ei seassa saanut olla, tai koko vatsan sisalto tuli saman tien ulos. : o Yritettiin ja yritettiin ja vihdoin saatiin poika itse syomaan omalla lusikalla niita palasia ja klimppejakin, mutta vihannekset eivat menneet alas ollenkaan. Jos siis suussa oli mitaan pojan mielesta epatavallista, tuli kaikki saman tien ylos...

Nyt poika syo sentaan herneita, erilaisia meloneja ja banaania, naita tarjoan paivittain. Muista rupeaa yokkailemaan, mutta yritamme silti kokeilla. Ruokia ei myoskaan saa missaan nimessa sekoittaa, tai mikaan ei mene alas. Poika muuten taysin "normaali". Olen onnistunut piilottamaan pitsaan juuston alle esim. sipulia joskus. : ) Liha, peruna, leivat, kokojyvatuotteet ja maitotuotteet kaikki maistuvat kylla pojalle hyvin. Namia ei saa, jos ei ole kunnolla syonyt.

Tytto 2 1/2 v taas syo ihan mita vaan, varsinkin hedelmat maistuu ja usein joudumme lahjomaan hanta syomaan esim lihaa lupaamalla ekstra parsakaalit jos syo ensin kaikki lihat... : o Pyytaa itse valipalaksi hedelmia. Ihan samalla lailla ollaan kasvatettu ja kaikkea aina eteen laitettu kummallekin. En kylla ymmarra, miten voivat olla kuin yo ja paiva ruokien suhteen...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme yksi