Voiko keliaakikko syödä normaaleja tarjoiluja edes juhlissa?
Onko haittaa jos pari kertaa vuodessa juhlissa syö esim. kakkupalan, jossa vehnäjauhoja käytetty? Onko hätävarjelun liioittelua? Meillä ei käy eräs keliaakikko enää juhlissa kun kuulemma ei halua olla vaivaksi tarjoilujen suhteen....
Kommentit (11)
no ei voi syödä!!!!!!!
Ja ei ne keliaakikolle sopivat ruoat ole mitenkään vaikeita edes tehdä. kakkupohjakin on maukkaampi perunajauhoilla.
tai siis voi toki, mutta siitä seuraa (varmaankin vaivan vaikeusasteen mukaisesti) vatsavaivoja - kipua, ripulia ja turvotusta.
Lisäksi keliaakikolle ruokavalion seuraamattomuus oikeasti tekee pahaa suolelle, aiheuttaa tulehduksen ja lisää syöpäriskiä. Ei siis varmasti vaan emännän mieliksi tee mieli syödä sopimatonta. Joku mieto laktoosi-intoleranssi ON AIVAN ERI ASIA!
Jos kutsut keliaakikon niin hoidat myös hänelle sopivat tarjottavat ja sanot ettei siitä ole suurta vaivaa. Kyllähän se kuuluu ihan peruskäytöstapoihin että juhlia järjestettäessä varaudutaan vieraiden ruokavaliohin. Gluteenittomia herkkuja saa valmiina monesta paikasta, joten ei ole pakko alkaa leipomista harjoittelemaan.
Minä tosin pyrin tekemään mahdollisuuksien mukaan tarjottavat aina kaikille sopiviksi niin ettei tarvitse kenellekään olla erikoispöpörööitä.
Tai sitten olet mennyt ehdottamaan hänelle että jos hän söisi normaalia kakkua että eihän niin pienestä määrästä haittaa ole...Tai mikä pahinta, olet vastannut hänelle, että ei et tiedä onko tarjottavissa herkuissa gluteiinia vai ei.
Keliaakikko ei tosiaan voi syödä LAINKAAN gluteiinia sisältäviä ruokia. Itse asiassa et saa edes leikata normaalia kakkua ja gluteiinitonta kakkua samalla veitsellä etkä saa muutenkaan käyttää niiden käsittelyyn samaa lautasta tms. Niin ja muista ap, että et missään nimessä laita gluteiinittomia pikkuleipiä ja normaaleja pikkuleipiä samalle lautaselle vierekkäin tarjolle...
mutta ei kelpaa, syystä tai toisesta... siksi ajattelin että voisiko sitten syödä vähän tavallisia. T:ap
veriripulia, yhden kakkupalan takia???
ja jos ei kelpaa, niin sitten saa olla ilman! Niinhän ne tekee muutkin ihmiset!
Ei se keliaakikko voi tosiaan yhtään sitä gluteenia syödä mutta kyllä on törkeetä, jos hänelle hankituista tarjoiluista kehtaa valittaa.
ja gluteiinittoman kakun (esim. Schröringen marenkikakku joka löytyy lähes jokaisen marketin pakastealtaasta). Alle kymmenellä eurolla selviät.
Sitten ilmoitat tälle "minä olen vaatimaton älkää minusta välittäkö"-tyypille että tervetuloa juhliin ja että toivottavasti pääsee tulemaan kun menit jo gluteiinittomat tarjottavatkin ostamaan.
kuten jo edellä sanottiinkin
Itse teen kakkupohjan aina gluteenittomasta jauhoseoksesta. Minulla siis anoppi on keliaakikko. Samasta jauhoseoksesta teen hänelle pullatkin ja suolainen piirakkapohjakin on onnistunut sillä. Eikä ole sen vaativampaa kuin tavisleivonnaisetkaan.
Sano ap ystävällesi, että olet jo leiponut häntä varten ja siksikin hänen pitäisi tulla käymään:)
tuotteet olis päässyt kosketuksiin tavallisten kanssa? Ne on esim olleet pöydällä tehtyinä samaan aikaan, kun käsittelet vehnäjauhoja tms. Tai olet käyttänyt samaa veistä leikkaamiseen tai asettanut ne samalle lautaselle?
Silloin vieraallesi on voinut tulla oireita eikä hän voi luottaa tarjottaviisi enää. Toisaalta hän ei kehtaisi olla tullessaan ottamatta tarjottavia, joita olet varta vasten hänelle tehnyt.
Eli sinun vaivannäkösi voi tuhoutua niin pienellä kosketuksella tavalliseen ruokaan ja silloin sinun vaivannäkösi on ollut turha ja hän saa tuotteista ehkä pahojakin seurauksia pitkäksi ajaksi eteenpäin.
Gluteenipitoisten ruokien syöminen aiheuttaa ohutsuoleen tulehdusreaktion, joka saattaa kestää useita kuukausia. Eli jos syö 2 kertaa vuodessa tavallista kakkua, tulehdus on pahimmillaan päällä koko ajan.
Tuttavasi suhtautumista kyllä ihmettelen. Minäkin olen keliaakikko, enkä ole koskaan kokenut olevani "vaivaksi". Yleensä ihmiset suhtauvat asiaan oikein fiksusti ja järjestävät tarjottavaa pyytämättäkin. Ainahan voi tarjota esim. jäätelöä, jos leivonnaiset tuntuvat hankalilta. Mutta niitäkin kyllä saa kaupoista ihan hyvin.