Juoruileva erityisopettaja
Tuttavapiirissämme on eräs erityisopettaja, jonka käytös kummastuttaa minua kovasti. Hän on erittäin kova juoruilemaan aivan kaikkien ihmisten asioista. Jotenkin hyväksyttävää olisi vielä se, että hän kertoilee ummet ja lammet kaikkien naapureidensa ja sukulaistensa asioista, mutta mielestäni menee jo virkavirheen puolelle, että hän saattaa kahvipöydässä innostua kertomaan myös joidenkin oppilaiden toilailuista, ja ihan nimeltä mainiten. Esim. että sen Virtasen pojankin kanssa on niin hankalaa, ja ymmärtäähän sen, kun isäkin on sellaine hidasjärkinen.
Onko tälläisen ihmisen kanssa mitään muuta järkevää toimintamallia, kuin yrittää pysyä erossa? Hiukan vaikeata, kun hän on tuttavamme aviomiesten pitkäaikaisen ystävyyden kautta. Olisi kai hieman outoa kutsua pelkkä mies ja lapset kylään? Pitäisikö vain rohkaista itsensä ja yrittää kohteliaasti vihjaista, että niistä oppilaiden asioista ei ole korrektia keskustella julkisesti? Vai toiminko kuten kunnon suomalainen ja puukotan selkään, eli otan yhteyttä hänen koulunsa rehtoriin?
Kommentit (3)
virkavirhe...erityiope ei edes kysyttäessä saisi myöntää että se Virtasen poika on hänen oppilaansa, saati sitten itse "juoruilla" pojasta!
Ilmoitus heti ko. koulun rehtorille!!
Itse olen kerran ilmoittanut päivähoidon johtajalle eräästä perhepäivähoitajasta, joka leikkikentällä kertoili aivan avoimesti kaikki lasten ja perheiden asiat. Ei ole oikein tuommoinen, jokainen voi miettiä omalle kohdalleen, miltä tuntuisi jos OMASTA lapsesta opettejat juoruilevat ympäri lääniä...
Opet tekee todella rankkaa virkavirhettä, jos tuollalailla kertoilee oppilaittensa asioista ja vielä nimellä. Ihmettelen, että joku oikeasti edes uskaltaa. Voi nimittäin työpaikka mennä alta.
Mutta miten voit toisaalta ottaa asian puheeksi ilman että se vaiukttaisi teidän väleihin. Jos olisi okein hyvä ystävä, niin asiasta voisi tietysti puhua suoraan, mutta ymmärsin, että on "vain" tuttava.
Jos joskus tekisit hänelle "tyhmän" kysymyksen. Ihmettelisit ääneen, että voisko tuollaisia asioita meille kertoa, kun olet ymmärtänyt että salassapitosäännökset ovat aika tiukat....
Oikeastaan rehtoriin pitäisi ottaa yhteys, minusta tuo on vakava juttu, ajattelen niin sekä vanhempana että opettajana. Ei noin voi kertakaikkiaan toimia.
Mutta jos sinulla on kanttia sanoa suoraan päin naamaa, ettei noin voi puhua, niin sano ihmeessä.