Kirkon ahneudella ei ole mitään rajaa
http://www.kaleva.fi/plus/Arkkipiispa_vaatii_suurempaa_osaa_yhteisövero…
Lisää rahaa kitistään valtiolta leipäpappien elättämiseen, mutta vastineeksi ei anneta mitään. Köyhät kirkko jättää oman onnensa nojaan.
Onneksi erosin ajat sitten ja mun lapsista ei tule koskaan kirkon jäseniä.
Kommentit (64)
vaikka aikaisemmin ehkä olinkin toista mieltä. Mutta kaksi aivan loistavaa pappia ovat kastaneet lapsemme. Ja kastejuhlat pidettiin ilmaiseksi mukavassa ja toimivassa seurakunnan tilassa. Lapsemme ja minä käydään seurakunnan perhekerhossa, jossa pienokaisemme ovat saaneet totutella äidistä erossa oloa mukavien lastenhoitajien seurassa (ainoa paikka tällä hetkellä, johon kuopuksemme jää ilman itkua, ja jonne esikoisellamme on aina kiire päästä). Ja samaisessa kerhossa minä saan olla hetken ilman lapsia ja keskustella päivän polttavista aiheista mukavien äiti-ihmisten kanssa. Ja onpa seurakuntamme perhetyöntekijäkin tullut tutuksi, ja tiedän jos tarvetta tulee jutella jonkun kanssa, hänelle voi aina soittaa.
Seurakuntamme kautta olen voinut auttaa myös apua tarvitsevia jne.
Usein käy niin, että rippikoulun/ isosena toimimisen jälkeen seurakuntayhteyteen tulee taukoa, mutta yhteys aktivoituu, kun saa omia lapsia ja osallistuu uudella tavalla seurakunnan toimintaan. Ja tällaisena luterilainen kirkko on minulle paras mahdollinen: saa tulla, mennä ja palata ilman että kukaan hönkii niskaan, jos ei kaksi kertaa viikossa käy jossakin kokouksessa tms. ja evankelioi unissaankin.
Mukavia perhekerhohetkiä sinulle ja lapsillesi!
Tällä hetkellä maksan mieluusti kirkollisveroa vaikka aikaisemmin ehkä olinkin toista mieltä. Mutta kaksi aivan loistavaa pappia ovat kastaneet lapsemme. Ja kastejuhlat pidettiin ilmaiseksi mukavassa ja toimivassa seurakunnan tilassa. Lapsemme ja minä käydään seurakunnan perhekerhossa, jossa pienokaisemme ovat saaneet totutella äidistä erossa oloa mukavien lastenhoitajien seurassa (ainoa paikka tällä hetkellä, johon kuopuksemme jää ilman itkua, ja jonne esikoisellamme on aina kiire päästä). Ja samaisessa kerhossa minä saan olla hetken ilman lapsia ja keskustella päivän polttavista aiheista mukavien äiti-ihmisten kanssa. Ja onpa seurakuntamme perhetyöntekijäkin tullut tutuksi, ja tiedän jos tarvetta tulee jutella jonkun kanssa, hänelle voi aina soittaa.
Seurakuntamme kautta olen voinut auttaa myös apua tarvitsevia jne.
Ja silti hinkuvat lisää. Naispappeuden vastustajia ei saada suitsittua ja ihmisiä kohdellaan epätasa-arvoisesti.
Onneksi sain vihdoin viimein aikaiseksi erota kirkosta viime vuonna.
aloituksen vain, mutta piti sanoa onko kukaan vielä maininnut niitä kirkkoon kuulumattomia, jotka silti vievät lapsensa kirkon järjestämiin kerhoihin. Se minua ärsyttää, että itse maksan kirkollisveroni ja toiset poimii kerhopaikat vaikkei edes kuulu kerhoon!
aloituksen vain, mutta piti sanoa onko kukaan vielä maininnut niitä kirkkoon kuulumattomia, jotka silti vievät lapsensa kirkon järjestämiin kerhoihin. Se minua ärsyttää, että itse maksan kirkollisveroni ja toiset poimii kerhopaikat vaikkei edes kuulu kerhoon!
voi viedä lapsen vaikka isä tai äiti onkin eronnut kirkosta, eihän ne vanhemmat sinne kerhoon ole menossa vaan lapset.
jos ei mieti sitä, mikä on oikein ja jos oma raha ja omat edut ratkaisevat kaikki ratkaisut. Moraali, mitä se on, onko se syötävää? (Kannattaa varoa, oikesta ja väärästä saatetaan seurakunnan kerhossa joskus puhuakin.)
Kerhoon voi viedä lapsen vaikka isä tai äiti onkin eronnut kirkosta, eihän ne vanhemmat sinne kerhoon ole menossa vaan lapset.
Löysitkö muuten jonkun muun täydellisen yhteisön? Minäkin eroaisin välillä suomalaisuudesta, jos voisin, kun ihmisiä kohdellaan niin huonosti, eikä epäkohtia saada kitkettyä pois. Mutta minkä maan kansalaiseksi sitä sitten liittyisi, kun joka puolella tuppaa olemaan ongelmia?
Kirkolla on valtavat omaisuudet ja jo nyt vievät vähintään 1% ihmisten tuloista Ja silti hinkuvat lisää. Naispappeuden vastustajia ei saada suitsittua ja ihmisiä kohdellaan epätasa-arvoisesti.
jos ei mieti sitä, mikä on oikein ja jos oma raha ja omat edut ratkaisevat kaikki ratkaisut. Moraali, mitä se on, onko se syötävää? (Kannattaa varoa, oikesta ja väärästä saatetaan seurakunnan kerhossa joskus puhuakin.)
Kerhoon voi viedä lapsen vaikka isä tai äiti onkin eronnut kirkosta, eihän ne vanhemmat sinne kerhoon ole menossa vaan lapset.
Samalla moraalillahan sitten vanhemmat voivat mennä uimaseuran treeneihin kun lapsi on kerran maksanut jäsenmaksun, eihän vanhempien enää sitä tarvii maksaa erikseen.
Kirkon evl.fi -sivuilta lainattua: Kirkon koko henkilöstö on 21 400 (v.2007), henkilötyövuosia 15 300. Tälle koulutetulle työntekijämäärälle pitäisi pystyä maksamaan myös palkat ja eläkkeet. Kukaan ei tietääkseni ole opiskellut kirkon työntekijäksi hyvän lähtöpalkan ja upean palkkakehityksen vuoksi. Vaikka palkka ei ole merkittävin työn motivoija, eläkettä kai olisi kuitenkin oikeus saada? Pitäisikö kirkon siis hassata kaikki rahat aina vuoden loppuun mennessä ja ohjata eläkkeen hakijat leipäjonoihin?
Olisiko maailma sitten parempi paikka elää?
Kirkolla on valtavat omaisuudet ja jo nyt vievät vähintään 1% ihmisten tuloista Ja silti hinkuvat lisää. Naispappeuden vastustajia ei saada suitsittua ja ihmisiä kohdellaan epätasa-arvoisesti.
Kirkon evl.fi -sivuilta lainattua: Kirkon koko henkilöstö on 21 400 (v.2007), henkilötyövuosia 15 300. Tälle koulutetulle työntekijämäärälle pitäisi pystyä maksamaan myös palkat ja eläkkeet. Kukaan ei tietääkseni ole opiskellut kirkon työntekijäksi hyvän lähtöpalkan ja upean palkkakehityksen vuoksi. Vaikka palkka ei ole merkittävin työn motivoija, eläkettä kai olisi kuitenkin oikeus saada? Pitäisikö kirkon siis hassata kaikki rahat aina vuoden loppuun mennessä ja ohjata eläkkeen hakijat leipäjonoihin?
Se on riittävän iso ja vaikutusvaltainen. Siihen on hyvä heijastaa omia tiedostamattomia puolia ja perusinhimillisiä tunteita, kuten ahneutta. Poliitikot kantavat tässä kohdin samaa tehtävää kuin kirkko, vrt. kirkko on ahne, poliitikot ovat ahneita, kirkko (poliitikot) haluaa vain koko ajan itselleen, kirkko (poliitikot )on unohtanut köyhät.
Kritisoida saa, kun on aihetta, mutta kannattaa joskus miettiä, puhuuko enemmän itsestään vai kirkosta ja vaatiiko kirkolta (mikä se itse kullekin tarkoittaa: kaikkia jäseniä, työntekijöitä, kirkon johtoa, "uskovaisia", jotka voivat olla ev.lut. kirkon jäseniä tai minkä tahansa kristillisen kirkon/ seurakunnan jäseniä) enemmän kuin itseltään tai muilta ihmisiltä tai yhteisöiltä. (Tämä vastaukseksi sille ensimmäiselle, joka aikoo sanoa, että ai jaa, onko kaikki kirkon kritisoiminen muka vain keksittyä ja aiheetonta???)
Jotain tekemistä Nokialla ja valtiolla taitaakin olla, en nyt muista mitä se olikaan...
Ja pankeillekin taidettiin joskus vähän jakaa almuja...
Kyllä, yrityksiä kuuluu tukea ja ennen kaikkea niin, että niiden työntekijöillä (eivät vain sijoittajat) olisi hyvät työolosuhteet, saisivat ansaitsemaansa palkkaa ja eläkettä, millä tulee toimeen vanhana (ja mahdollisesti sairastavana). Hyvin toimivat ja menestyvät, hengeltään terveät yritykset ovat kansalaisen parhaita ystäviä!
Nokiahan on myös aika suuri työllistäjä, eikös Nokiaakin pitäisi sitten vähän tukea
Suuressa osassa seurakuntia järjestetään lähes ilmaisia työttömien ruokailuja, diakonia auttaa niitä joita kunta ei auta. Esiemrkiksi meillä kunnan sosiaalivirasto soittaa suoraan seurakuntaan kun kysessä on harkinnanvarainen avustus, ja voivottelee ettei kunnan kuulu sitä amksaa toimeentulotukena, Jospa seurakunta maksaisi.
ketkä tekivät töitä lähes vuorokaudet ympäri jokelan tai kauhajoen, tsunamin jälkeen. seurakunnan työntekijät jotka kuuntelivat, pitivät ovet auki kirkkoihin ja olivat tukena.
niinhän se on että hädän hetkellä kirkolta halutaan palveluja, mutta kun menee hyvin ei kukaan niitä enää muista eikä halua maksaa mitään
Suuressa osassa seurakuntia järjestetään lähes ilmaisia työttömien ruokailuja, diakonia auttaa niitä joita kunta ei auta. Esiemrkiksi meillä kunnan sosiaalivirasto soittaa suoraan seurakuntaan kun kysessä on harkinnanvarainen avustus, ja voivottelee ettei kunnan kuulu sitä amksaa toimeentulotukena, Jospa seurakunta maksaisi.
ketkä tekivät töitä lähes vuorokaudet ympäri jokelan tai kauhajoen, tsunamin jälkeen. seurakunnan työntekijät jotka kuuntelivat, pitivät ovet auki kirkkoihin ja olivat tukena.
niinhän se on että hädän hetkellä kirkolta halutaan palveluja, mutta kun menee hyvin ei kukaan niitä enää muista eikä halua maksaa mitään
tsunamin ym tapahtumien jälkeen on ollut tukemassa. Nyt sulla on kyllä niin kirkonvalkoiset rillit silmillä ettet näe muita auttajia kuin kirkon.
Mutta ei siellä Jokelassakaan hirveästi yöllä muita palkattuja työntekijöitä ollut kuin seurakunnasta. muut olivat vapaaehtoisia esim. punaiselta ristiltä.
Okei voin olla puolueellinen, puoliso seurakunnan palveluksessa. Mutta seurakunnan työntekijöillä ei ole minkäänalsita työaikaa, vain kaksi vapaapäivää viikossa, vaikka olisi jouluviikko ym. juuri viime viikolla mies lähti illalla tapaamaan erästä asuntolassa asuvaa, itsemurhalla uhkaillutta miestä, kun kriisipuhelimesta ei saatu apua. Sieltäkin vastattiin että mitäs jos menisitte itse katsomaan. No ambulanssin sai hälyttää ja miehen sairaalaan. Mutta kuka muu tekisi tällaista vaikka ei olisi edes työpaikalla vaan suunnitelmissa koti-ilta perheen kanssa. mutta kun ei ole työaikaa on puhelin aina auki aj käytännöllisesti aktsoen lähes aina hälytysvalmiudessa.
Aika monessa työssä joutuu menemään paikalle jos tilanne on sellainen.
Puolivakinaiset palomiehet lähtevät aina hälytykseen, aika usein juuri yöllä perheen luota tai omasta päivätyöstään. Myöskään puolivakinaisilla palomiehillä ei ole vakinaista työaikaa lainkaan ja puhelin on aina auki ja käytännölisesti lähtevät aika hälytyksen tultua keikalle.
Joten ei se sun puoliso mikään erikokoisuus ole.
Vähän rassaa tuo ajatus, että kirkko kerää yrityksiltä rahaa yksityisten ihmisten lisäksi. Tekeehän se yhteiskunnallista työtäkin auttamalla vähävaraisia ja hoitamalla hautausmaita, mutta silti. Voisihan yhteiskunta muutenkin hoitaa nuo asiat itse. Ehkäpä tästä tulee askel kirkon ja valtion erottamista toisistaan?
En oikein usko, että kirkolla yleensä on suurta taloudellista huolta. Mutta jos on, ja kirkko haluaa verrata toimintaansa muihin yrityksiin tai kuntiin, eikös sielläkin ensiksi pitäisi ottaa käyttöön tiukan talouden keinot : seurakuntien yhdistämiset, toiminnan järkeistämiset, henkilöstön lomautukset, omaisuuden myynti, kirkollisveron korotukset...
seurakuntapapin palkka on n. 2500 ja mitään sunnuntai- tai yölisiä ei ole vaikka teet töitä viisi päivää viikossa ympäri vuoden. siis myös jouluna ym. ja akateeminen koulutus. Eli kyllä taitaa olla koulutukseen ja työmäärään verrattuna suht huonosti palkattu. ja silti jotkut kahjot haluavat tehdä sitäkin hommaa. Auttaa ihmisiä. viettää nuorten kanssa aikaa rippikoululeireillä. Käydä surevien omaisten luona. Vastata puhelimeen kun mikään muu taho ei vastaa. mennä katsomaan kun ambulanssi tai kriisiauto ei lähde.
kyllä seurakunnissakin lomautetaan, omaisuutta myydään. sama lama se näkyy sielläkin.
seurakuntapapin palkka on n. 2500 ja mitään sunnuntai- tai yölisiä ei ole vaikka teet töitä viisi päivää viikossa ympäri vuoden. siis myös jouluna ym. ja akateeminen koulutus. Eli kyllä taitaa olla koulutukseen ja työmäärään verrattuna suht huonosti palkattu. ja silti jotkut kahjot haluavat tehdä sitäkin hommaa. Auttaa ihmisiä. viettää nuorten kanssa aikaa rippikoululeireillä. Käydä surevien omaisten luona. Vastata puhelimeen kun mikään muu taho ei vastaa. mennä katsomaan kun ambulanssi tai kriisiauto ei lähde.
kyllä seurakunnissakin lomautetaan, omaisuutta myydään. sama lama se näkyy sielläkin.
Minusta kirkko on yksi vähiten ahne yhdistys Suomessa. Tekevät sentään runsaasti hyväntekeväisyyttä ja yleishyödyllisiä asioita.