Kuinka monta vuotta aikaisemmin olisit arviosi mukaan valmistunut jos olisi ollut varma työpaikka?
Laitan tällaisen kyselyn tuon toisen opiskeluaiheisen ketjun innoitamana. Jokainen saa määritellä itse, mikä on varma työ.
Oma vastaukseni on, että jos minulla olisi ollut mikä tahansa oman alan työkokemusta tuottava työ, sijaisuus, määräaikaisuus, avustava työ, mikä tahansa, missä päin Suomea vain, olisin voinut valmistua 1,5 vuotta aikaisemmin. Silloin kuin opinnoissa olisi ensimmäisen kerran ollut loppuvaihe käsillä, tarjolla ei ollut mitään työtä.
Kommentit (8)
Sain varman työpaikan (omalta alalta) ja opiskelut pysähtyivät ;)
noin 2 vuotta, koska olin töissä. Mulla oli vakituisia määräaikaisuuksia se aika ja kun sitten viimeisen pätkän jälkeen näytti, ettei määräaikaisuudet jatkukaan, oli pakko valmistua. Jos mulla ei olis ollu töitä olisin valmistunut huomattavasti aiemmin.
Ei ollut mikään kiire pois yliopistolta ja graduvaihe venyi turhan pitkäksi.
Itsekin olin töissä samassa paikassa useamman vuoden ennen kuin valmistuin ja ainakin 1½-2 v olisi tipahtanut pois opiskeluajasta, jos EN olisi ollut töissä.
(määräaikainen) koulutusta vastaava työ. Mutta jos olisin saanut sellaisen jo aiemmassa vaiheessa opintoja niin helposti ainakin vuodella olisi nopeutunut. Toisaalta meidän alalla gradusta on tehty elämää suurempi urakka johon helposti saa hukattua parikin vuotta, jos gradu olisi ollut esim. tilaustyö tai muuten vaan sujunut helpommin tutkinto olisi ollut kasassa jo neljäntenä vuonna. Pari vuotta meni tavallaan hukkaan gradua pähkäillessä.
koska mulla oli varma työpaikka! :)
Työskentelin lähes täysipäiväisesti vakkaripaikassa päälle kolme vuotta opinnoista. Jos ei tätä paikkaa olisi ollut ja olisin voinut keskittyä paremmin opintoihin olisin valmistunut varmaan puolitoista/pari vuotta aikaisemmin.
Esim. lakimiehen titteliä voi käyttää vain oikiksesta valmistuneet. Kuitenkin monissa yrityksissä lakiasianosastoilla jne. on työtehtäviä, jotka vastaavat juristin töitä. Ei se gradu ole kuin muodollinen pätevyys. Lakimiehen nimikettä voi käyttää kuitenkin vasta kun on valmistunut. Monissa paikoissa voi toimia avustavan lakimiehen tehtävissä (ilman kuitenkaan ko. nimikettä) ennen kuin saa paperit kouraansa.
koska mulla oli varma työpaikka! :)