MAALIS-05 Maaliskuu
Kommentit (51)
Juhlien jälkeistä uupumusta potiessa.. Meillä Aada täytti eilen 4-v ja niitä juhlittiin kaksi päivää, eli perjantaina tulivat kerhokaverit ja tytöillä oli niin kivaa! Eilen sitten tulivat sitten muut kaverit ja sukulaisia. Huh huh että voi juhlien järjestäminen rankkaa, mutta myönnän kyllä että vedän tarjoilujen puolelta aina vähän överiksi, oli juhlat sitten pienet tai suuret :) Kyllä oli muuten lahjat ja kortit suurelta osin prinsessa-teemaa! Itse ostettiin Aadalle potkulauta (missä prinsessan kuvia) ja kyllä oli napero ikionnellinen. Oli vähän kurjaa selittää ettei sitä kyllä ihan vielä voi käyttöön ottaa..
Noin muuten meille kuuluu oikein hyvää. Aadan kanssa välillä otetaan kovasti yhteen, tytöllä tota luonnetta sitten riittää, mutta ihana se on kuin mikä! Neuvola on vasta ens viikolla, joten mittoja odotellessa.. Hurjasti tullut uusia taitoja. Kirjaimet ja numerot 20 asti menee hienosti ja Aada osaa jo kirjoittaa aika monta sanaa ja yrittää kovasti jo "lukea" eli arvailla sanoja. Kellonaikoja osaa myös katsoa tasatunnit ja puolituntiset. Aika hyvin! Puheen osalta ässä suhisee r-kirjain on vielä hukassa ja L on melko Halosmainen.
Nukkuminen on meillä suurin ongelma. Omassa huoneessa nukkuminen ei vieläkään onnistu, mutta suostuu onneksi jo sinne nukahtamaan itsekseen. Hiipii sieltä toisinaan jo ennen puolta yötä, toisinaan nukkuu "ihan jopa" kahteen asti omassa sängyssä.
Onks teillä Fb:ssä oma ryhmä maaliksilla?
Kirjottelen taas toisella kerralla lisää kun meidä pienin kiekuu siihen malliin tässä, että päiväunia vaille on reppana.
Hyvää synttärikuun loppua kaikille!
Mies käytti äsken maaliskuisen 4v neuvolassa. Pituus oli 105cm ja paino 15kg. Tehtävistä en oikein tiedä miten ne menivät mutta ei kuulemma oikein jaksanut keskittyä. Mutta mitään kummempaa "palautetta" ei kuitenkaan saatu. Rokotusta oli vähän itkeskellyt.
Meillä ei ole numeroista ja kirjaimista neidillä vielä oikein mitään hajuakaan eikä niitä oikein ole kysellytkään. Hiihtoharjoituksen jäivät tänä talvena noin 500 metriin kunnes sit hajos toinen side suksista. Uusia ei ole enään missään myynnissä joten saa jatkua sitten ensi talvena.
Piirtäminen kiinnostaa tällä hetkellä neitiä kovasti, samoiten askartelu yleensä. Oppi nyt leikkaamaan saksilla viivoja pitkin sekä hokas värittämisen ja aika hienosti kyllä värittää viivojen sisäpuolella. Piirtää ihan kelpoja kuvia joissa on ihan mielikuvitusta =) Isille piirretään kolme jalkaa =)
Semmosta tänne, jatkanpa nyt töitäni =)
Iihana lukea teidän juttuja, joten ajattelin samalla onnitella kaikkia ja kertoa pikkasen meidänkin kuulumisia :)
Meillä ei täällä kotona vietetä synttäreitä ollenkaan (nyyh) ..kun itse synttäri-sankari ei ole kotona, vaan hiihtolomalla isällään. Ovat maalla ja siellä riittää peltoja hiihtelyyn. Aikoivat käydä myös uimassa ja exä on jopa varannut urheilusalista vuoron heille!!! Synttäripippalot on sitten kuulemma Haminassa,joten soittelin kummeille, jotta osaavat sitten kysellä aikatauluja etc. tytön isältä.
Isoksi on neiti kasvanut. Neuvola on vasta ensi kuussa, joten mittoja en tarkkaan tiedä. Meidän vaaka näyttää liki 18 kg, ja tyttö on hoikka,joten koska 110 senttiset haalarit alkaa jäähä lahkeista lyhväks, on pituuttaki varmaa tullu kivasti.
Kirjaimet osaa jo hyvin ja laskee ääneen numeroita, sekä helppoja miinus- ja plus laskuja. Lukea pitäs hälle koko ajan..joten oon pikkasen alotellu lukemisen opettamista. Itte opin kans 4-vuotiaana lukemaan, joten eiköhän tyttökin pikkuhiljaa hoksaa sanoja :) Tietokoneon mieleinen. Tuolla netissä on paljon kivoja ja helppoja pelejä, joten annan joskus tunnin verran peliaikaa...hiiren käsittely sujuu hienosti ja kirjoitus, kun vaan sanelen kirjaimet.
Isänsä onkin kuulemma ostanut Sannille tietokoneen synttärilahjaks ,joten ostin sellasen alkuluku-ohjelman ja sujautin sen tytön matkakassiin. Pääsevät heti kokeilemaan torstaina synttäreillä sitä sitten.
Kyllä mie aluks aattelin, et liian varhaista omalle koneelle,mut pystynhän mä kontrolloimaan sen käyttöä ja pikkuläppäri se vain on, joten ei mikään kalliskaan, jos rikki menee..
Hiihtely ja luistelu on Sannista kivaa ja hoidossa ne on onneks tehneet kumpaakin. Mullaon menny sairastellessa tää talvi, joten onneks tyty on voinu olla isänsä luona mun sairaala-ajatkin :)
Työt mulla alkaa taas ens kuussa, vaikka ei mulla kyllä kotonakaan oo aika pitkäks käyny...
Mukavaa kevään alkua kaikille ja vielä kerran onnea maalis-perheille!!
Meilläkin on nyt sitten 4-vuotias neiti. Eilen oli virallinen syntymäpäivä, ja sitä vietettiin sitten asiaankuuluvalla hartaudella eli päiväkotiin vietiin keksiä ja karkkia, illalla sai sitten meidän lahjan (poneja ja yhden pehmon...). Lisäksi neiti sai esim. valita ruokalajin ja iltasadun ja muuta ekstraa synttäreiden kunniaksi. Nyt sitten kauhulla odottelen loppuviikkoa ja synttärijuhlia - mulla on sama taipumus kuin Nojandalla eli tarjoilut menevät vähän överiksi (ja siitä mies mulle aina vinoilee), eli saatan olla sunnuntai-iltana aikas poikki... ;-)
Hurja, kun teillä on taitavia lapsia! Meillä Saana ei osaa mitään... tai no, osaa tietysti, mutta ei mitään erikoista. Piirtämisessä on parempi kuin veljensä saman ikäisenä, ja kirjaimet ovat alkaneet kiinnostaa, mutta esimerkiksi numeroista ja matikasta ei ole yhtään kiinnostunut, ja veljensä 4-vuotiaana laski jo kaikenlaisia laskuja... Täytyy kyllä sanoa, että olen jotenkin ottanut niin löysin rantein Saanan kanssa, että hän on oppinut "siinä sivussa", kun esikoiselle vielä jotenkin on pyrkinyt jotain oikein opettamaankin. Täytyy siis ryhdistäytyä ja alkaa kehittää Saanankin taitoja aktiivisesti. Kehuja neiti saa hoidossa jatkuvasti hyvästä mielikuvituksesta (leikkii monimutkaisia leikkejä ja osaa kuulemma eläytyä hienosti esim. roolileikkeihin) ja sosiaalisista taidoista, ja se on tietysti mukavaa kuultavaa...
Tiedättekö, mulla on neuvola vieläkin tilaamatta... Unohdan asian aina neuvolan soittoaikaan, muistan heti, kun soittoaika on loppunut. Nyt täytyy laittaa puhelimeen herätys, että muistan tänään soittaa. Vähän pelkään, että mitähän mittakäyrät näyttävät, meillä on Saanalla tosi huonon syömisen kausi ollut jo pitkään, joten vähän mietityttää, mitenhän on kasvanut.
Nojanda kysyi FB-ryhmästä. Jep, siellä on oma maalisten ryhmä. Jos haluatte ruveta kavereiksi ja liittyä ryhmään, laittakaa vaikka mun gmailiin (terhi05@gmail.com) viestiä, niin ruvetaan kavereiksi ;-)
Nyt hukkui ajatus täysin, kun piti puhua yksi työpuhelu välillä, joten parempi lopetella... Palaillaan taas!
Terhi & Saana 4 v.
Meilläkin tänään tasan 4 v pikkuherra. Aamulla laulettiin kotona ja lahjankin sai. Hoitoon vei kakun ja kaverisynttäreitä vietetään sitten perjantaina. Käyn kirjoittelemassa paremmalla ajalla lisää;)
t: Tuula, Aleksanteri 4v ja Katariina 2 v
Eli se oon mä, joka laitoin teidän fb-ryhmään liittymispyynnön.
T: nojanda, Aadan äiti
Tuulia: Ojakkala sijaitsee Vihdissä tässä Nummelan lähellä, asumme nyt siis Nummelassa sekin Vihdissä siis.
Nyt on synttärit vietetty ja sankari jaksoi hienosti kaikki juhlat. Lahjojakin sai ihan mukavasti ja kakutkin maistui. Kakkuja voi katsoa mun blogista linkki sinne löytyy mun FB profiilista .
Joel oli 101cm ja 16.5 kg eli ihan hyvän kokoinen , piirsi hienosti rastin ja raketteja ja kuulo ja näkö oli ok. sai erityismaininnan hienosta keskittymiskyvystään :)
Onnittelut vielä kaikille maalislapsukaisille!
Tässä valmistaudun henkisesti juhlajärjestelyjen aloittamiseen... Tai no, eilen onneksi jo siivottiin, joten sitä ei enää tänään tarvitse tehdä muuten kuin tavaroita järjestelemällä. Tarjoilutkin ovat aika yksinkertaiset, eli ihan hirveästi ei tarvitse stressata. Stressikerroin nousee vasta huomenna, kun leivon sitten sunnuntain isompiin juhliin...
Minäkin sain vihdoin tilattua Saanalle neuvolan, menemme ensi perjantaina. Sitten nähdään, minkä mittainen neitonen on ja ovatko kaikki taidot hallussa.
Päähän ei nyt mahdu paljon muuta kuin synttäreitä, joten enpä sitten kirjoitakaan enempää... Palaan ensi viikolla sitten synttäriraportin kanssa asiaan ;-)
Mukavaa viikonloppua kaikille!
Terhi & lapset, jotka vietiin järjestelyjen alta osaksi päivää hoitoon.
mutta mehän siis juhlimme viikonlopun. Lauantaina kävi kolme hoitokaveria ja eilen isovanhemmat ja meidän ystäväperhe. Työviikko alkoikin sitten tutun arkisesti, joten tänään ei ole enää juhlittu.
Neuvolassakin pyörähdimme tänään. Rokotus meni, vaikkakin äidin apua tarvittiin - aika tavalla piti pidellä paikoillaan. Pituutta on pojalla 111cm ja painoa 20,2kg. Saimme lähetteen puheterapeutille, ja varmaan jo keväällä menemme ainakin kartoittamaan tilannetta ja katsastamaan, jatketaanko puheen kanssa kotona ja hoidossa vai saammeko jo säännöllistä terapiaa. Kiva kun kirjoitan monikon 1. persoonassa.. Kyllä tällekin äidille terapiat passaisi. ;))
Pojat menivät vielä pihalle riehumaan hankeen. Illasta tuli tosi nätti: aurinko hieman näyttäytyi ennen laskemistaan. Päivä oli meillä muuten lumipyryinen. Ihana sana, lumipyryinen.
Nyt on pakko saada hieman iltapalaa. Tulen taas loppuviikosta, kirjoitelkaahan kuulumisia!
Pippandii
Siis kirjoitan ;-)
Olenkohan viimeinen maaliskuun maaliskuinen kirjoittaja? Vielä ehtisi joku mun jälkeenikin...
Synttäriraporttia: Hyvin menivät sekä kaveri- että sukulaissynttärit. Tarjottavat kelpasivat ja vierailla oli mukavaa (näin ainakin kuvittelen...). Aika raskasta oli, olin melkoisen poikki illalla. Mutta pääasia, että menivät hyvin ja Saana oli juhlista ihan onnessaan.
Meillä on tämä viikko superkiireinen, mutta onneksi ensi viikolla on helpompaa. Piti pitää koko ensi viikko lomaa, mutta en pystykään. Lapset ovat kuitenkin kotona, yritän siinä sitten samalla tehdä ma-ke töitä, saas nähdä, miten käy.
Täällä oli tänään ensimmäinen oikea kevätpäivä, eli aurinkoa ja 7 astetta lämmintä. Ihanaa, kun tulee kevät! Tosin se aiheuttaa nyt alkuvaiheessa sen, että esim. päiväkodin piha on aikas märkä ja parkkipaikka suorastaan järvenä... Ja lasten vaatteet ihan märät - niitä sitten koetetaan epätoivoisesti kuivattaa aamuksi. Toivottavasti lumet sulavat äkkiä, tosin täällä Treen seudullakin on lunta sen verran, että saattaa hetken kestää. Mutta ei se mitään, pääasia, että kohta pääsee puutarhaan kuopsuttamaan ;-)
Sellaista siis tänne - kevätmieltä ja silleen, vaikka väsyttääkin. Nyt pistän koneen kiinni ja painun pehkuihin, että pääsen aamulla ylös...
Mukavaa alkavaa huhtikuuta!
Terhi&lapset
Täälläkin nämä on tökkineet ja taas on nämä vanhan "malliset" sivut. Ootteko kattonut paljon näitä mein sivuja on luettu, jotain reilu 1000 kertaa.
Meillä on ensi viikon torstaina neuvola. Mimmi osaa piirtää kyllä raksin, kun hän on äitiinsä tullut..ruksaa aina kalenterista "eletyn" päivän. =)
Mie kävin aamulla 45min lenkillä, sitten vatsat ja venytkset. Päivällä käytiin lasten kanssa 1½h pyöräily lenksulla. Tosin välillä jäätiin laskemaan mäkeä. Ihan hauskan liikunnallista ja ilma ihana. Illalla meinasin mennä balanceen, saa nähä tuleeko väsy.
Mie alan nyt kulkemaan töihin pyörällä.Tähän asti ukki on kuskannut meitä, mutta nyt on melkein sulat tiet. Silti pitää lähteä jo 45min aikaisemmin, ennen kuin työpäivä alkaa. Ahistaa. Ensin tytöt kävelee päiväkotiin, jätän heidät sinne ja sitten polen töihin. Tuo 45min on aikataulutettu melkoisen tiukasti, turhiin jutteluihin ei ole aikaa. Saa nähä myöhästynkö ekana aamuna ;). Sitten pitää vaa lähtä aikaisemmin. Oli se autokyyti kyllä niin luksusta. Tuosta tulee hyvää hyötyliikuntaa, siksi nyt yritän motivoida itseäni.
Tytöillekin tulee pidempi hoitopäivä, mutta ei voi minkää-onneksi viihtyvät hyvin.
TELin reissu oli aika ihana. Ei mein Mimmi kyllä hiihtäisi 2km, ehkä 500m menisi ;)
Tosi kiva kun pippandiikin on käynyt. Nyt kun teillä on uusi kone, niin sinne facebookkiin =)
Tuulia
Eipä muuta.