Oman pepun pyyhkiminen wc käynnin jälkeen, poika 5v
Millä saisin houkuteltua poikani aloittamaan pepun pyyhkimis harjoitukset?!
Tai minkä ikäiset yleensä itse pyyhkii? Eskarissa tuskin enää palveua tarjolla... Nyt poika kotihoidossa ja äiti hoitaa hommat...
Poika ei ole yhtään halukas opettelemaan.
Kommentit (11)
Tunnustan, että meillä pyyhitään kohta 5v. tytön peppu kakan jälkeen, pissan pyyhkii itse. Enkä ole edes ajatellut, että osaisi jo itse. Mutta pitääpä aloittaa harjoitukset!
Olisi mukava kuulla, kuinka moni 5-v pyyhkii itse.
on nyt aloitellut oman pyllyn pyyhkimisen, mutta me vielä "viimeistelemme". Välillä homma hoituu tosi hyvin, mutta välillä se saattaa mennä ihan pieleen ja pojalle on kova paikka, jos käsi menee kakkaiseksi...
Vielä ihan vähän aikaa sitten poika protestoi tätä juttua kovastikin, emmekä me tehneet asiasta mitään numeroa. Meillä oli ajatuksena, että eskari-ikään mennessä opisi itse ja ensi syksynä vasta se eskari alkaa eli hän kyllä ehtii hyvin homman oppimaan.
sitä ennen satunnaisesti pyyhki itse, mutta yleensä halusi että aikuinen vähintään viimeistelee. Nyt 4v. kuopus pyyhkii itse ehkä kerran kahdessa viikossa... ja isolla määrällä paperia ;-)).
Meidän 5v on nyt innoissaan aloittanut pyyhkimiset itse. Joskus tosin haluaa vielä vaivata vanhempia, ainakin sillloin, kun on kesken vaikka ruuanlaitto tai pikkuveljen pukeminen.
Nyt mietityttää tuo hygieniapuoli. Pitäisikö suihkutella joka ilta alapää ja vaihtaa puhtaat pikkarit? Pyyhkiminen ei ole ihan vielä hallussa. Olen huomannut, että pissatahrojakin ilmestyy, jos ei vaihda joka päivä. Tyttö ei vaan ole ollenkaan myötämielinen jokailtaiselle alapesulle, vastustelee sitä ja myös suihkua, joka meillä on yleensä joka toinen ilta.
Mites muilla? Jaksatteko suihkutella joka ilta?
Meillä alapesu (pelkällä vedellä) kuuluu normaaliin iltapesuun, pojat 6v, ja alushousut vaihdetaan joka päivä. Pojat iltaisin automaattisesti riisuvat ja vievät pyykkikoriin alushousut ja sukat. Sitten istuvat pöntölle takaperin iltapissalle ja sen jälkeen suihkutan alapään. Kun lapsi istuu takaperin, vesi ei roisku ja on tilaa pestä.
Poikien kannalta näin on tehty "aina", joten mitään vastustelua ei ole. Kun oppivat hallitsemaan käsisuihkun, saavat hoitaa itse pesun. Onpahan sitten murrosiässäkin opittu tapa, eikä ehkä tarvitse sitten ruveta hygieniasta vääntämään.
aluksi käytiin auttamassa ja tehtiin viimeset pyyhkäisyt sekä vannotettiin opettelemaan käsien pesu saippualla wc käynnin jälkeen. Pian poika oppikin ja edes "ruskeita raitoja" ei ole kalsareihin jäänyt sen jälkeen. Nyt hän on 6 vuotias. Alapesut tehdään joka päivä ja pikkarit myös vaihdetaan joka päivä.
aloin käyttää lahjontaa.. Eli "rahanahne" kun on, sai aina 20 senttiä kun pyyhki itse peffansa. Jos ei muistanut sitä pyytää, en alkanut muistuttelemaan että tässä tää kolikko nyt on mutta pyytäessä sai. Pikku hiljaa tapa jäi pois ja nyt viisi täytettyään ei enää varmaankaan edes muista että joskus tästä hommasta rahaa sai.
Ja ai kun mie nautin kun oikeesti saa aamulla itse pötköttää vielä sängyssä vaikka kuulee pojan olevan vessassa jo.. Siellä se saattaa istua vaikka tunnin pöntöllä selaillen kirjoja/lehtiä eikä kuulu enää huutoa "Äitiii, tuu pyyhkimään" ;) ;)
Käy illalla omatoimisesti suihkussa ja pesee pippelin ja peffan ja vaihtaa puhtaat kalsarit jalkaansa..
Kun meidän nyt 5v tyttö oli reilu 3,5v, kävi saman ikäinen kaverin poika kylässä ja pyyhki itse pyllyn. Siitä tajusin, että sen ikäinen jo pystyy siihen. Neiti aluksi vastusti, että likaista hommaa, mutta ymmärsi kun sanoin, että minäkään en nauti siitä erityisemmin. Sovittiin, että kun täyttää 4v, alkaa itse pyyhkimään, ja niin se meni. Hoidossa antoi vielä n. puolen vuoden ajan hoitajan pyyhkiä, eli ei aluksi sanonut hoitajalle, että hän osaa sen homman itsekin.
Poika nyt 3v on yrittänyt itse pyyhkiä jo alle 3v alkaen. Se ei tuota vielä täydellistä lopputulosta, joten pitää olla valveilla, että huomaa rynnätä apuun, hän ei nimittäin apua siinä asiassa pyydä.
Tyttö on pyyhkinyt jo vuoden itse pyllynsä kakalla käynnin jälkeen. Joka ilta tehdään alapesut sehän on perushygieniaa. Pikkarit vaihdetaan päivittäin. Minä en ole mitenkään patistanut, mutta luontaisesti asia tuli ajankohtaiseksi. Tyttö on kotihoidossa, mutta silti en enään passaa moisen asian takia. En käy tarkistelemassa asiaa eikä siihen kulu rullaa paperia :)
Meillä saman ikäinen poika, joka välillä pyyhkii takamuksensa itse ja välillä huutelee pyyhkimään. Välillä kun on pyyhkinyt itse, on käyttänyt kutakuinkin rullallisen paperia ;) . Kysyin, että kuka pyyhkii päiväkodissa, mutta poika ilmoitti ettei käy kakalla siellä.
Täytynee vaan patistaa ja olla tarjoamatta pyyhkimispalveluja, niin ehkä se siitä.